Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Werktijdenregeling 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingWerktijdenregeling 2015
CiteertitelWerktijdenregeling 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Ambtenarenwet art. 125; Gemeentewet art. 160; CAR/UWO artt.4:2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2020Onbekend

28-10-2014

Gemeenteblad 2014, 62751

Geen
01-01-200501-01-2015nieuwe regeling

20-12-2005

Nieuwsbode, pagina Van 't Rond d.d. 20-10-2010

Geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Werktijdenregeling 2015

Gemeente Zeist - Werktijdenregeling 2015

 

Het college van de gemeente Zeist.

 

Gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van de rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel wordt opgedragen aan het College;

 

Gelet op de OR brief d.d. 9 september 2014 met kenmerk 01230532 inzake instemming aan de Werktijdenregeling 2015.

 

Besluit:

 

Vast te stellen de Werktijdenregeling 2015;

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a

    Bedrijfstijd: de tijd waarin medewerkers op kantoor werkzaamheden kunnen verrichten. Dit is afhankelijk van de openingstijden van het kantoorpand.

  • b

    Formele arbeidsduur: de volgens de aanstelling vastgestelde omvang van het aantal uren dat de medewerker in een bepaalde periode arbeid moet verrichten.

  • c

    Medewerker: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, sub a van de CAR-UWO, alsmede uitzendkrachten, detacheringskrachten en personen die anderszins werkzaam zijn van bij de werkgever.

  • d

    Pauze: een periode van een onafgebroken aantal minuten waarop geen arbeid wordt verricht.

  • e

    Werkgever: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Zeist. Voor de griffie is de gemeenteraad werkgever.

  • f

    Werkrooster: een schematisch overzicht waarop arbeidstijden in een bepaalde periode zijn aangegeven.

  • g

    Werktijd: de periode waarop door de medewerker arbeid wordt verricht.

  • h

    YouPP: informatiesysteem waarbij de administratie wordt bijgehouden van de vakantie-uren.

Artikel 2 Toepassing

Lid 1

De werktijdenregeling is van toepassing op alle medewerkers. De regeling bestaat uit een standaard- en een bijzondere regeling.

Lid 2

De standaardregeling geldt voor de medewerkers die zelf regelruimte hebben voor het bepalen van hun werktijden.

Lid 3

De bijzondere regeling is van toepassing op medewerkers die op wisselende tijden volgens rooster werken, waarvoor de individuele werktijden eenzijdig door de werkgever worden vastgesteld. Het college bepaalt welke functiegroep(en) onder de bijzondere regeling vallen. Deze functiegroep(en) en functies zijn opgenomen in Bijlage A van deze regeling.

Artikel 3 Arbeidsduur

Lid 1

De formele arbeidsduur bedraagt bij een voltijd dienstverband gemiddeld 36 uur per week en 1823,61 uur per jaar. (Zie bijlage B)

Lid 2

Bij een deeltijd dienstverband is de formele arbeidsduur per week het aantal uren dat in de aanstelling is vermeld. De formele arbeidsduur per jaar wordt naar rato berekend.

Lid 3

De feitelijke arbeidsduur kan afwijken van de formele arbeidsduur, met inachtneming van de artikelen uit hoofdstuk 4 van de CAR-UWO.

Artikel 4 Pauzetijden

De medewerker heeft recht op pauzetijden overeenkomstig met de bepalingen van artikel 5:4* van de Arbeidstijdenwet.

*De tekst van artikel 5:4 van de Arbeidstijdenwet is opgenomen in bijlage C van deze regeling.

Artikel 5 Korte verzuimuren

Lid 1

Doktersbezoek, tandartsbezoek, ziekenhuisbezoek, e.d. dienen buiten werktijden plaats te vinden.

Lid 2

Wanneer het niet mogelijk is om een bezoek als bedoeld in het eerste lid buiten de werktijden plaats te laten vinden, treden leidinggevende en medewerker in overleg om tot een passende oplossing te komen.

Artikel 6 Toepassing

Lid 1

De standaardregeling is van toepassing op alle medewerkers, met uitzondering van die functies, die in bijlage A zijn opgenomen.

Lid 2

De OR heeft een monitorende rol over afwijkingen in de standaard werktijdenregeling.

Artikel 7 Dagvenster

Medewerkers kunnen werkzaamheden verrichten binnen het dagvenster van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00 uur en 22.00 uur.

Artikel 8 Bezetting en werkafspraken

Lid 1

De leidinggevende is verantwoordelijk voor de bezetting van de afdeling.

Lid 2

Eenmaal per jaar worden basisafspraken gemaakt tussen de leidinggevende en de medewerker over de werktijden, verlof en werkplanning binnen het dagvenster. Deze afspraken worden schriftelijk vastgelegd.

Lid 3

Uitgangspunt bij het maken van de basisafspraken over werktijden is een efficiënte en effectieve bedrijfsvoering, een goede procesgang van de werkzaamheden op de afdeling, bereikbaarheid voor interne en externe klanten en een optimale samenwerking op en tussen de afdelingen.

Lid 4

De volgende onderwerpen dienen in ieder geval te worden besproken:

  • -

    Het aantal uren per werkdag dat de medewerker normaal gesproken werkt.

  • -

    Het opnemen van compensatie-uren.

  • -

    Een afweging tussen het persoonlijk belang van de medewerker en het dienstbelang.

Lid 5

Bijstelling van de afspraken kan in overleg plaatsvinden. In ieder geval worden tweemaal per jaar de basisafspraken over werktijden, verlof en werkplanning geëvalueerd. Overleg hierover is een vast onderdeel van de gesprekkencyclus.

Lid 6

Wanneer de medewerker binnen het dagvenster werkzaamheden moet verrichten buiten de afgesproken werktijden, wordt de gewerkte tijd op een ander moment gecompenseerd. De leidinggevende en de medewerker maken samen afspraken om de tijd op korte termijn te compenseren. Deze uren kunnen niet opgespaard worden of worden omgezet in vakantieuren.

Artikel 9 Buitendagvenstervergoeding

Lid 1

Indien de medewerker buiten het dagvenster werkzaamheden moet verrichten, komt hij in aanmerking voor de buitendagvenstervergoeding zoals beschreven in artikel 3:8 CAR-UWO. Deze vergoeding bedraagt per gewerkt uur een percentage van het uurloon. De gewerkte uren buiten het dagvenster worden in tijd gecompenseerd. De medewerker maakt hierover afspraken met zijn leidinggevende.

Lid 2

De medewerker die een functie bekleedt waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is heeft conform artikel 3:8 CAR-UWO geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

Artikel 10 Bijzondere regeling

Lid 1

De bijzondere regeling is van toepassing op de in bijlage A opgenomen functiegroep(en) en functies.

Lid 2

De leidinggevende stelt voor deze groep eenzijdig de individuele werktijden vast conform artikel 4:4 CAR-UWO.

Lid 3

Het college kan met instemming van de OR de in de bijlage A genoemde functies/functiegroep(en wijzigen.

Lid 4

Medewerkers in de bijzondere regeling kunnen conform de bepalingen in de CAR-UWO aanspraak maken op de overwerkvergoeding (artikel 3:2 CAR-UWO), toelage onregelmatige dienst (artikel 3:3), beschikbaarheidsvergoeding (artikel 3:3A CAR-UWO) en verschuivingsvergoeding (artikel 3:4 CAR-UWO).

Lid 5

  • a

    Overwerk wordt slechts in dienstopdracht verricht. De in dit kader door de ambtenaar met een volledige betrekking te verrichten werkzaamheden worden niet als overwerk aangemerkt indien deze plaatsvinden binnen de reguliere werktijd.

  • b

    Voor de ambtenaar werkend in deeltijd is sprake van overwerk wanneer de in de vorm van een dienstopdracht te verrichten werkzaamheden vallen buiten de voor hem geldende werktijden.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Voor situaties waarin deze regeling niet of niet naar billijkheid voorziet, kan de Gemeentesecretaris namens Burgemeester en Wethouders - na verkregen instemming van de Ondernemingsraad - nadere regels stellen.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Lid 1

Deze regeling kan worden aangehaald als Werktijdenregeling 2015 en treedt in werking op 1 januari 2015.

Lid 2

De “Werktijdenregling 2005/2” wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkintreding van de Werktijdenregeling 2015.

Lid 3

De Werktijdenregeling 2015 is vastgesteld door het College met de Collegebesluitnummer 14cv.00322 d.d. 28 oktober 2014.

Lid 4

Bij brief van 9 september 2014 met kenmerk 01230532 heeft de ondernemingsraad ingestemd met de regeling.

Bijlage A Generieke functies die behoren tot de bijzondere regeling

Afdeling

Team

Cluster

Functienamen

Opmerkingen

Leefomgeving en Welzijn

Beheer Openbare Ruimte (BOR)

Stadstoezicht (ST)

Medewerker Toezicht & Handhaving C

medewerker stadstoezicht

 

Service & Onderhoud (S&O)

Algemene Technische Dienst (ATD)

Vakspecialist D

senior medewerker ATD

 

 

 

Vakspecialist E

medewerker ATD

 

 

Centrum

Vakspecialist E

senior medewerker buitendienst

 

 

 

Vakspecialist G

medewerker buitendienst

 

 

Gebouwen

Vakspecialist C

senior medewerker gebouwen

 

 

 

Vakspecialist F

medewerker gebouwen

 

 

Noord

Vakspecialist E

senior medewerker buitendienst

 

 

 

Vakspecialist G

medewerker buitendienst

 

 

Oost/Den Dolder

Vakspecialist E

senior medewerker buitendienst

 

 

 

Vakspecialist F

medewerker buitendienst

 

 

 

Vakspecialist G

medewerker buitendienst

 

 

West

Vakspecialist F

medewerker buitendienst

 

 

 

Vakspecialist G

medewerker buitendienst

 

 

Sport & Recreatievoorzieningen (SRV) (Ondernemingen)

Beheerder Binnensportaccommodaties

 

 

 

 

Beheerder Buitensportacc. en Recreatieve voorz.

 

 

 

 

Senior Med. Exploitatie Accommodaties

 

 

 

 

Coördinator Uitvoering Werkzaamheden Binnenbeheer

 

Leefomgeving & Welzijn

Zwembad

Technische Dienst

Zwembadtechnicus

 

 

 

 

Technisch Onderhoudsmedewerker

 

 

 

Zwemzaal

Senior Zwemonderwijzer

 

 

 

 

Zwembadmedewerker

 

 

 

 

Assistent Zwemonderwijzer

 

 

 

 

Zwemonderwijzer

 

 

 

 

Ploegleider/Senior Zwemonderwijzer

 

 

 

Horeca

Beheerder Horeca

 

 

 

 

Medewerker Horeca

 

 

 

Receptie

Senior Medewerker Receptie

 

 

 

 

Medewerker Receptie/Caissierè

 

Publiek & Dienstverlening

Burgerzaken

Frontoffice 2e lijn (Fo2)

Medewerker Dienstverlening A

medewerker balie Burgerzaken

 

 

 

Vakspecialist C

medewerker Burgerlijke stand

 

Contactcentrum (Cc)

Frontoffice 1e Lijn (Fo1)

Medewerker Dienstverlening D

gastheer/vrouw (centrale balie)

 

 

 

Medewerker Dienstverlening A

medewerker KCC

Service Centrum: Informatievoorziening

Faciliteiten (Fac)

Gastheren

Medewerker Dienstverlening C

gastheer/vrouw (bode)

Bijlage B Berekening standaard arbeidsduur

Teneinde helderheid te bieden over de relatie tussen de gemiddelde arbeidsduur en het vakantieverlof per jaar volgt hier de herleiding van wat de CAR aangeeft en de situatie voor Zeist.: de berekening van standaard arbeidsduur voor 1 fte.

 

 

dagen

uren

(gemiddeld) aantal dagen per jaar:

 

365,25 (x 7,2 uur)

2629,80

werkdagen: 5/7 van dit aantal

 

260,89 (x 7,2 uur)

1878,43

 

 

 

 

Af: de feestdagen (CAR art. 4:2:1):

 

 

 

1. 2e paasdag

7,2 uur

 

 

2. 2e pinksterdag

7,2 uur

 

 

3. hemelvaartsdag

7,2 uur

 

 

4. nieuwjaarsdag

5/7 x 7,2 uur

 

 

5. koninginnedag

5/7 x 7,2 uur

 

 

6. 1e kerstdag

5/7 x 7,2 uur

 

 

7. 2e kerstdag

5/7 x 7,2 uur

 

 

 

5,9 dagen (x 7,2 uur)

 

- 42,48

extra in Zeist:

Goede Vrijdag

 

- 7,20

 

5 mei (5/7 x 7, 2 uur)

 

- 5,14

Resultaat

 

 

1823,61

Af: standaardverlof: 23 dagen (x 7,2 uur) *)

 

 

- 165,60

ARBEIDSDUUR (BASIS)

 

 

1658,01

*) De CAR geeft 22 dagen aan (158,4 uur). De onderhandelingen leidden voor Zeist tot een extra verlofdag onder het recht trekken van het verschil in verlof tussen de hogere en lagere schalen en het inwisselen van het zgn. “grijze verlof”: de vrije middag op de verjaardag en op oudejaarsdag en de uren met verlof op Sinterklaas en op 24 december.

Afgerond bedraagt de “standaard arbeidsduur” 1658 uur (dit is na aftrek van 23 dagen vakantieverlof)

CAR

De CAR geeft aan dat de arbeidsduur per jaar 1836 uur bedraagt bij een werkdag van 7,2 uur. Het aantal te werken dagen is in een jaar bedraagt derhalve: 1836 : 7,2 = 255.Het standaard vakantieverlof volgens de CAR bedraagt 22 dagen. In uren is dit 22 dagen x 7,2 uur = 158,4 uur.

ZEIST

Zeist biedt zijn werknemers een vrije dag op Goede vrijdag en op 5 mei. Hiermee rekening houdend wordt de arbeidstijd volgens de maatstaven van de CAR: 1836 uur – 7,2 uur (Goede vrijdag) – 5/7 deel van 7,2 uur (5 mei) = 1823,6 uur.Zeist kent niet een standaard vakantieverlof van 22 maar van 23 dagen: In termen van de CAR dus 23 dagen x 7,2 = 165,6 uur.Aldus komt de basis arbeidsuur op: 1823,6 – 165,6 = 1658 uur.

NB In bovenstaand overzicht is geen rekening gehouden met eventueel leeftijd- en/of diensttijdverlof omdat dit per medewerker verschillend kan zijn.

Bijlage C Artikel 5.4 van de Arbeidstijdenwet

Artikel 5:4 Arbeidstijdenwet

  • 1

    De werkgever organiseert de arbeid van een jeugdige werknemer zodanig dat, indien hij meer dan 4,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid tijdens de dienst wordt onderbroken door een pauze. De pauze bedraagt ten minste 30 minuten, die zonodig kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

  • 2

    De werkgever organiseert de arbeid van een werknemer van 18 jaar of ouder zodanig, dat indien hij:

    • a

      meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 30 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten;

    • b

      meer dan 10 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 45 minuten, die kan worden gesplitst in pauzes van elk ten minste 15 minuten.

  • 3

    Bij collectieve regeling kan van het tweede lid worden afgeweken. Daarbij wordt in acht genomen dat de werkgever de arbeid zodanig organiseert, dat indien de werknemer meer dan 5,5 uren arbeid per dienst verricht, zijn arbeid wordt onderbroken door een pauze van ten minste 15 minuten. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in dit lid is bepaald, wordt afgeweken van het tweede lid, is nietig.

Bron:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/geldigheidsdatum_24-03 2014#Hoofdstuk5_52_SUBPAR681922_Artikel54Laatst opgevraagd 24 maart 2014

Aldus besloten in de vergadering van 28 oktober 2014.

 

Het college voornoemd,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

W.C.M. Lissenberg-van Dam drs. J.J.L.M. Janssen