Organisatie | Zeist |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling functiebeschrijving en –waardering 2009 |
Citeertitel | Regeling functiebeschrijving en –waardering 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Ambtenarenwet art. 125; Gemeentewet art. 160; CAR/UWO art. 3:1:1
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-01-2011 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 28-09-2010 De Nieuwsbode d.d. 20-10-2010 | Geen |
Regeling functiebeschrijving en –waardering
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2 Reikwijdte van de regeling
Het niveau van alle voorkomende functies van door het College van B&W aangestelde medewerkers wordt vastgelegd volgens een methode van functiewaardering.
Het bepaalde in het eerste lid geldt slechts ten aanzien van functies waarvoor een bezoldiging van gemeentewege wordt vastgesteld, met uitzondering van de directie.
Artikel 3 De functiebeschrijving
De leidinggevende bepaalt de functie van een medewerker. Deze wordt in principe gekoppeld aan een functiebeschrijving uit het functieboek.
Een nieuwe functiebeschrijving wordt opgemaakt:
Een nieuwe conceptfunctiebeschrijving wordt, na overleg met het bestuursorgaan, opgesteld door de functiedeskundige.
De conceptfunctiebeschrijving wordt door de functiedeskundige besproken met de toetsingscommissie functiewaardering en zonodig door de functiedeskundige aangepast.
De toetsingscommissie functiewaardering adviseert het bestuursorgaan over toevoeging van nieuwe functiebeschrijvingen in het functieboek en/of het toevoegen van een nieuwe functiefamilie.
Het bestuursorgaan stelt de conceptfunctiebeschrijving vast.
De conceptfunctiebeschrijving wordt voor advies voorgelegd aan de Ondernemingsraad.
Artikel 4 De analyse en de waardering
De functiedeskundige vervaardigt gelijktijdig met de conceptfunctiebeschrijving een waarderingsadvies ter behandeling in de toetsingscommissie functiewaardering.
De toetsingscommissie functiewaardering toetst het waarderingsadvies gelijktijdig met de conceptfunctiebeschrijving in een voltallige vergadering.
Het advies van de toetsingscommissie functiewaardering, waarin indien het advies niet unaniem is ook de minderheidsstandpunten zijn verwoord, alsmede in voorkomende gevallen een afwijkende mening van de functiedeskundige, wordt aan het bestuursorgaan gezonden.
Artikel 5 Wijziging conversietabel
Een voornemen van het bestuursorgaan tot wijziging van de conversietabel wordt voorgelegd aan het Georganiseerd Overleg.
Artikel 6 Indeling van een functie
De verantwoordelijk leidinggevende doet een voorstel aan het bestuursorgaan voor indeling van een functie in één van de functiebeschrijvingen in het functieboek. Zo nodig kunnen ook 2 functiebeschrijvingen worden toegewezen, waarbij de functiebeschrijving met de hoogste waardering bepalend is voor de vaststelling van de functionele schaal.
Het indelingsvoorstel is gebaseerd op een schriftelijk vastgelegde korte opsomming van de door werknemer verrichte of te verrichten werkzaamheden.
Het bestuursorgaan laat het voorstel toetsen door de P&O adviseur, of functiedeskundige en neemt een voorlopig besluit.
Het voorlopig besluit tot indeling wordt voorgelegd aan de betrokken medewerker(s) voor een zienswijze. De medewerker heeft 2 weken de gelegenheid om zijn/haar zienswijze kenbaar te maken. Na kennisneming van de zienswijze neemt het bestuursorgaan een besluit.
Het bestuursorgaan maakt de indeling van de functie en het daarbij behorende salarisniveau bekend overeenkomstig de bepalingen van afdeling 3.6, van de Algemene wet bestuursrecht.
Overeenkomstig de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht kan er bezwaar worden gemaakt tegen de indeling van de functie.
Artikel 8 Samenstelling toetsingscommissie functiewaardering
De drie leden van de commissie en hun plaatsvervangers worden als volgt aangewezen:
Artikel 9 Toevoeging ambtelijk secretaris
Door het bestuursorgaan wordt aan de toetsingscommissie functiewaardering een ambtelijk secretaris toegevoegd.
De ambtelijk secretaris is geen lid van de toetsingscommissie functiewaardering en heeft geen stemrecht.
Artikel 10 Openbaarheid vergadering
De vergaderingen van de toetsingscommissie functiewaardering zijn niet openbaar.
De ambtelijk secretaris en de functiedeskundige wonen de vergaderingen van de toetsingscommissie functiewaardering bij.
In gevallen waarin deze regeling niet, niet voldoende of niet in redelijkheid voorziet, beslist het bestuursorgaan en/of kunnen nadere voorschriften worden gesteld.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2009 en kan worden aangehaald als de ”Regeling functiebeschrijving en -waardering 2009”.
De Regeling organieke functiewaardering 2005 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van de Regeling functiebeschrijving en -waardering 2009.
De Regeling functiebeschrijving en -waardering 2009 is vastgesteld door het bestuursorgaan met de Collegebesluitnummers 10cv.00421 d.d. 28 september 2010.
In de vergadering d.d. 22 september 2010 is er overeenstemming bereikt over deze regeling met het Georganiseerd Overleg.
Het door de gemeente Zeist gehanteerde functiewaarderingssysteem is ODRP 1991 met toepassing van de Weesper variant ten aanzien van het aspect leidinggeven*. De beschrijving van dit systeem is opgenomen in het “groene boekje Functiewaardering d.d. februari 1992” met dien verstande dat op grond van de gewijzigde wetgeving en organisatorische wijzigingen na 1992 er bijstellingen aan de orde zijn, onder andere paragraaf 1 en 2.