Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie ISD BOL 2011 |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie ISD BOL 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Geen |
Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2011 onder gelijktijdige intrekking van Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand BOL (gemeenteblad 2006/127)
artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling van ISD BOL, artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 12, eerste lid onder d, van de Wet investeren in jongeren en artikel 12, tweede lid, van de Wet investeren in jongeren
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-06-2011 | 01-07-2012 | Onbekend | 10-05-2011 www.brunssum.nl, 18 mei 2011 | 2011/276 |
De Raad der Gemeente Brunssum;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 05-04-2011, dienst/afdeling Beleid en strategie, nr. 2011/276;
gelet op artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling van ISD BOL, artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 12, eerste lid onder d, van de Wet investeren in jongeren en artikel 12, tweede lid, van de Wet investeren in jongeren,
Verordening cliëntenparticipatie Intergemeentelijke Sociale Dienst BOL 2011
De cliëntenraad bevordert de totstandkoming van een integraal en evenwichtig beleid op de beleidsterreinen van de Wet werk en bijstand, de Wet investeren in jongeren, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen.
De cliëntenraad wordt aan het begin van het proces betrokken bij voorbereiding, afstemming en totstandkoming van zaken waarmee klanten rechtstreeks worden geconfronteerd, bij beleidsbeslissingen en beleidswijzigingen die van invloed zijn op de dienstverlening aan en de positie van de klant. Op die manier wordt de visie van de cliëntenraad in beleidstukken meegenomen.
De cliëntenraad kan ter uitvoering van zijn taken gebruik maken van ambtelijke deskundigheid, zelfstandig onderzoeken doen of laten doen, interne en externe deskundigen raadplegen, werkgroepen of commissies instellen waarin ook niet-leden kunnen deelnemen en activiteiten ontplooien om de betrokkenheid van klanten te bevorderen. Het staat de cliëntenraad vrij zich regionaal en landelijk aan te sluiten bij verwante samenwerkingsverbanden.
Jaarlijks wordt tussen de cliëntenraad en de directeur geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie goed voldoet. In het jaarverslag van de cliëntenraad wordt hier melding van gemaakt.
Artikel 9 - Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het DB, gehoord de cliëntenraad.
Toelichting verordening Cliëntenparticipatie
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven.
Cliëntenparticipatie is onmisbaar in een uitvoeringsstructuur waarin de klant centraal staat. De Wet werk en bijstand schrijft daarom in artikel 47 (de Wet investeren in jongeren in artikel 12) voor, dat cliëntenparticipatie moet plaatsvinden en dat, in het verlengde van die verplichting, de gemeenteraad een verordening moet opstellen waarin een 3-tal zaken wordt geregeld. Namelijk de wijze waarop:
Periodiek overleg wordt gevoerd met klanten en hun vertegenwoordigers,
Klanten en hun vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van het overleg kunnen aanmelden,
Klanten en hun vertegenwoordigers worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.
Een reactietijd van 2 weken wordt voldoende geacht omdat de betrokkenheid van de cliëntenraad in een vroeg stadium in het beleidsproces wordt gewaarborgd. De visie van de cliëntenraad wordt al meegenomen. (art3 lid 2)
Artikel 4 - Zittingsduur leden cliëntenraad
Omdat de lokale cliëntenraden beslissen over de afvaardiging naar de cliëntenraad BOL, worden zittingsduur en daarmee samenhangende zaken geregeld in het Huishoudelijk Reglement, en niet in deze Verordening.
Artikel 6 - Overleg tussen BOL en cliëntenraad
De cliëntenraad treedt op als gastheer en is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van vergadering, voor- en nazorg.
Artikel 7 - Faciliteiten, budget, ondersteuning en jaarverslag
ISD BOL heeft geen eigen budget voor cliëntenparticipatie. Activiteiten komen ten laste van de lokale budgetten, die ten gevolge daarvan worden aangepast.