Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Regeling stimulering gebruik elektrische scooters in Zaanstad 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling stimulering gebruik elektrische scooters in Zaanstad 2011
CiteertitelSubsidieregeling elektrische scooters
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene subsidieverordening Zaanstad
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-06-201101-04-2012Onbekend

03-05-2011

Gemeenteblad 2011 nr. 42

2011/12431

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling stimulering gebruik elektrische scooters in Zaanstad 2011

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    college: het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad.

  • 2.

    Verordening: de Algemene subsidieverordening Zaanstad, Gemeenteblad 2007 nummer 104.

  • 3.

    brommer/scooter: motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig.

  • 4.

    elektrische brommer/scooter: brommer of scooter uitsluitend aangedreven met behulp van een elektromotor in combinatie met een lithium-ion of een siliciumaccu.

  • 5.

    detailhandelaar: bedrijf dat elektrische brommers/scooters aan particulieren verkoopt en door het college erkend is als bedoeld in artikel 3.

  • 6.

    aanvrager: particuliere ingezetene van de gemeente Zaanstad, die tenminste 16 jaar oud is en in bezit is van een geldig rijbewijs voor het besturen van een elektrische brommer/scooter (minimaal AM) en bij een detailhandelaar een elektrische brommer/scooter koopt.

Artikel 2 Reikwijdte

Deze regeling is, gelet op artikel 3 lid 1 van de Verordening, van toepassing op door het college te verstrekken geldelijke bijdragen in de vorm van aanschafsubsidies ten behoeve van het verbeteren van de leefomgevingskwaliteit in de gemeente Zaanstad door de aanschaf van schone elektrische brommers/scooters.

Artikel 3 Erkenning detailhandelaren

  • 1.

    Het college kan voor de uitvoering van deze regeling besluiten tot erkenning van een detailhandelaar.

  • 2.

    Een detailhandelaar dient daartoe schriftelijk een verzoek in bij het college, voorzien van bescheiden waaruit blijkt dat sprake is van een bedrijf als bedoeld in artikel 1 lid 5 en tevens wordt voldaan aan het bepaalde in de navolgende leden.

  • 3.

    Een detailhandelaar is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en aangesloten bij BOVAG en beschikt over een online-verbinding met de Rijksdienst voor het wegverkeer voor het onder meer aanmelden en controleren van kentekens in verband met geldende registratieverplichtingen.

  • 4.

    Het college kan nadere gegevens verlangen, voor zover dat voor de beoordeling van het erkenningsverzoek nodig is.

  • 5.

    Erkenning vindt plaats op voorwaarde dat de detailhandelaar met de gemeente een overeenkomst sluit ter zake van de uitvoering van deze regeling. De overeenkomst bevat rechten en verplichtingen ter zake van de uitvoering van de subsidieregeling, onder andere met betrekking tot de (administratieve) afwikkeling, betaling van bedragen aan of verrekening daarvan met de detailhandelaar, de eventuele beschikbaarheid van en werkwijze met betrekking tot een depot en dergelijke.

  • 6.

    Door of namens het college wordt op het verzoek binnen twee weken beslist.

Artikel 4 Subsidiabele kosten

  • 1.

    de kosten voor een aanvrager van de aanschaf van een elektrische brommer/scooter bij een detailhandelaar (aanschafsubsidie).

Artikel 5 Bijdragen en voorwaarden
  • 1.

    De totale per aanvraag aan een aanvrager te verstrekken aanschafsubsidie voor een elektrische brommer/scooter bedraagt 25% van de aanschafkosten (inclusief BTW) tot een maximum van € 800,00.

  • 2.

    Een aanschafsubsidie kan in deze subsidieperiode per aanvrager slechts één maal worden verstrekt.

  • 3.

    Een aanschafsubsidie wordt verstrekt op voorwaarde dat de elektrische brommer/scooter niet wordt vervreemd binnen een periode van een jaar, te rekenen vanaf de in de koopovereenkomst vermelde dag van aankoop. De aanvrager verstrekt daartoe op verzoek van het college na afloop van die periode een kopie van het kenteken- en verzekeringsbewijs. Ingeval de tenaamstelling gedurende die periode blijkt te zijn gewijzigd of de gevraagde gegevens niet (volledig en/of tijdig) worden verstrekt, wordt de subsidie onder intrekking van de subsidievaststelling teruggevorderd.

Artikel 6 Subsidiabele periode, subsidieplafond en wijze van verdeling
  • 1.

    De subsidiabele periode begint op 5 juni 2011 om 11.00 uur en eindigt op 1 januari 2012 om 00.00 uur.

  • 2.

    Voor de subsidiabele periode ingevolge deze regeling geldt een subsidieplafond van € 80.000,-.

  • 3.

    De ingevolge deze regeling beschikbare subsidie wordt verdeeld in de volgorde van binnenkomst van de aanvragen met dien verstande dat, indien de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht gelegenheid tot aanvulling van de aanvraag heeft gekregen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen als datum van ontvangst van de aanvraag geldt.

Artikel 7 Aanvraag aanschafsubsidie
  • 1.

    Een aanvraag tot vaststelling van subsidie voor de aanschaf van een elektrische brommer/scooter wordt ingediend:

    • a.

      voor 1 januari 2012 en

    • b.

      bij voorkeur voorafgaand aan de aanschaf van de elektrische brommer/scooter doch uiterlijk binnen twee weken na de verkoopdatum die op de factuur vermeld staat,

    • c.

      door middel van een standaard formulier, dat bij de deelnemende detailhandelaren beschikbaar is en te downloaden op www.zaanstad.nl

    • d.

      ondertekend door de aanvrager (of, ingeval deze minderjarig is, diens wettelijk vertegenwoordiger) en

    • e.

      door de detailhandelaar bij wie de aanvrager de elektrische brommer/scooter koopt.

  • 2.

    Bij de aanvraag wordt tenminste gevoegd een kopie van:

    • a.

      een geldig legitimatiebewijs van de aanvrager;

    • b.

      een geldig, niet ingevorderd, rijbewijs van de aanvrager voor het besturen van een elektrische brommer/scooter (minimaal AM);

    • c.

      een kopie van de koopovereenkomst, waaruit de specificaties (soort/merk elektrische brommer/scooter, prijs, kenteken e.d. en type accu, lithium ion of siliciumaccu) voldoende blijken, en een kopie van de factuur, waaruit blijkt dat de aanschafsubsidie op de aankoopsom in mindering is gebracht.

  • 3.

    Het college kan van de aanvrager nadere gegevens verlangen, voor zover dat voor de beoordeling van de aanvraag nodig is.

Artikel 8 Beslistermijn en betaling aanschafsubsidie
  • 1.

    Op de aanvraag voor een subsidie ten behoeve van de aanschaf van een elektrische brommer/scooter wordt door of namens het college beslist binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag als bedoeld in artikel 6 lid 3. Deze termijn kan met ten hoogste dertien weken worden verlengd.

  • 2.

    De detailhandelaar ontvangt voor de datum van inwerkingtreding van de Regeling een depot van € 7.000,00 waaruit de betreffende subsidiebedragen aan de aanvragers kan worden voldaan, dan wel in mindering gebracht op de facturen. Indien dit depot is uitgeput met 80% zal de detailhandelaar een nieuw depot van € 5.000,00 ontvangen, mits het subsidieplafond nog niet is bereikt.

Artikel 9 Weigeringsgronden
  • 1.

    Een subsidie op grond van deze regeling wordt geweigerd indien door verstrekking het subsidieplafond zou worden overschreden.

  • 2.

    Een subsidie wordt op grond van deze regeling eveneens geweigerd voor de aanschaf van een elektrische brommer/scooter: indien voor de verlening respectievelijk vaststelling niet is voldaan aan het bepaalde in de artikelen 1, 5, en 7;

Artikel 10 Nadere regels
  • 1.

    Het college is bevoegd om, ter uitvoering van deze regeling, nadere regels te stellen.

Artikel 11 Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen en voor zover toepassing van deze regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan het college afwijken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In gevallen, waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

Artikel 13 Citeerartikel

Deze regeling wordt aangehaald als: “Subsidieregeling elektrische scooters”

Artikel 14 Inwerkingtreding en werkingsduur
  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op zondag 5 juni 2011 om 11.00 uur.

  • 2.

    Deze regeling is van kracht tot 1 april 2012.

     

Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 mei 2011

Bekendgemaakt op 24 mei 2011 door plaatsing van de regeling in het Gemeenteblad nr. 42, registratienummer 2011/12431.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad

 

mr. G.H. Faber, burgemeester

 

drs. C. Vermeer, gemeentesecretaris

 

Toelichting

Artikelsgewijs

 

Artikel 1

De voor deze regeling meest relevante specifieke begrippen zijn gedefinieerd. De Algemene subsidieverordening (zie ook artikel 2) is aanvullend van toepassing, ook voor wat betreft de definitie van overige begrippen.

 

Deze regeling heeft betrekking op brommers en scooters. De Wegenverkeerswet hanteert het begrip “bromfiets”. In artikel 1 lid 1 treft men de volgende definitie aan:

  • a.

    motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;

  • b.

    motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, uitgerust met:

    • een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

    • een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

    • een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel

  • c.

    motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:

    • een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

    • een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

    • een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.

In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid.

 

Onder de definitie van bromfiets vallen dus bijvoorbeeld snorfietsen en bromscooters, maar ook brommobielen en fietsen met hulpmotor van minder dan 50cc. Omdat deze subsidieregeling alleen van toepassing is op bepaalde tweewielers, is gekozen voor de omschrijving in artikel 1, eerste lid sub e onder a van de Wegenverkeerswet. De aanschaf van andere voertuigen, zoals een Segway of step, zijn niet subsidiabel. Dat geldt ook voor de fietsen met hulpmotor, in de Wegenverkeerswet omschreven als “fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen”. De regeling is – gelet op de hier gekozen definiëring en aansluiting zoekend bij het dagelijks spraakgebruik – uitsluitend van toepassing op brommers en (brom)scooters.

 

Artikel 2

In dit artikel is het doel van de regeling vastgelegd. Het gaat om subsidies ten behoeve van het verbeteren van de luchtkwaliteiten het verminderen van de geluidhinder door brommers in Zaanstad. De regeling is bedoeld om meer elektrische brommers en scooters in Zaanstad op de weg te krijgen.

 

De regeling stimuleert de aanschaf van elektrische brommers/scooters. De aanvrager kan tot 25% van de aanschafkosten, met een maximum van € 800,- vergoed krijgen. Het betreft alleen de aanschafkosten van de brommer/scooter, niet van andere met de aanschaf samenhangende zaken zoals verzekering, slot, helm etc.

De vergoeding ontvangt de aanvrager overigens niet zelf. De detailhandelaar brengt de subsidie in mindering op de aanschafprijs en vermeldt dit op de factuur. Wordt de aanschafsubsidie toegekend, dan wordt het bedrag aan de detailhandelaar overgemaakt. Zie voor meer gegevens over de procedure de toelichting bij de artikelen 7 tot en met 10.

 

Artikel 3

Er geldt een eenvoudige erkenningsregeling voor detailhandelaren. Voor de subsidiëring van de aanschaf van elektrische brommers/scooters geldt dat het om een betrouwbare onderneming moet gaan, die voldoende waarborgen biedt voor de levering van deugdelijke producten. Dat kan blijken uit het feit, dat de detailhandelaar bij de Kamer van Koophandel is ingeschreven en BOVAG-dealer is.

Verder geldt als voorwaarde, dat de detailhandelaar beschikt over een online-verbinding met de Rijksdienst voor het wegverkeer in verband met tenaamstelling of doorhaling van kentekens, zodat aanschaf gepaard gaat met een deugdelijke registratie bij de RDW.

 

De onderneming, die erkend wil worden, verzoekt dit door retourzending van een antwoordformulier dat hij namens het college heeft ontvangen.

 

Erkenning vindt alleen plaats als de detailhandelaar bereid is met de gemeente een overeenkomst te sluiten over de uitvoering van de regeling. Daarbij gaat het onder meer om de (administratieve) afwikkeling. Tevens kan voor detailhandelaren worden voorzien in een depot van waaruit betalingen kunnen worden gedaan. Zo brengt de detailhandelaar ten behoeve van de aanvrager de aanschafsubsidie op de koopprijs in mindering. Denkbaar is dat dit in de praktijk voor de betrokken ondernemingen nadelig is, althans een drempel kan betekenen om aan de regeling deel te nemen. Bij de ondertekening van de overeenkomst dienen in kopie van de genoemde gegevens, inschrijving bij de Kamer van Koophandel en BOVAG, te worden overlegd.

 

Dit kan worden ondervangen door een depot in het leven te roepen van waaruit subsidiebedragen (sneller) kunnen worden betaald. (vgl. artikel 8 lid 2 en artikel 10, leden 2 en 3, van de regeling). Beslissend blijft uiteraard de al dan niet toekenning van de subsidies en daarop vooruitlopende betalingen uit een depot zijn voor risico van de detailhandelaar. Is vooruitlopend op een subsidietoekenning uit een depot “geput”, dan vindt er geen betaling van de subsidie plaats maar aanvulling van het depot met het betreffende bedrag. Een en ander wordt nader geregeld in de overeenkomsten met de detailhandelaren.

 

Artikel 4 en 5

Welke kosten (en tot welk maximum) subsidiabel zijn, blijkt – behalve uit de bepalingen zelf - uit de toelichting bij artikel 2.

 

Verder kan een aanvrager niet onbeperkt profiteren van de subsidieregeling. Gedurende de subsidieperiode kan de betreffende ingezetene van Zaanstad maximaal één elektrische brommer/scooter aanschaffen.

 

Belangrijk is ook, dat een met subsidie gekochte elektrisch brommer/scooter tenminste een jaar in bezit van de koper moet blijven. Om oneigenlijk gebruik van de subsidieregeling tegen te gaan, dient de tenaamstelling op het kenteken- en verzekeringsbewijs gedurende tenminste één jaar ongewijzigd te blijven. Wordt de elektrische brommer/scooter binnen het jaar vervreemd, dan wordt de subsidie bij de aanvrager teruggevorderd. Dit wordt gecontroleerd doordat na een jaar een kopie van het kenteken- en verzekeringsbewijs naar de gemeente moet worden opgestuurd. Worden deze gegevens niet, niet volledig of niet op tijd verstrekt, dan volgt eveneens terugvordering van de subsidie.

 

Artikel 6

Er is een totaal bedrag van € 80.000,00 beschikbaar voor aanschafsubsidies voor de periode vanaf de inwerkingtreding van deze regeling tot 1 januari 2012. Verdeeld wordt volgens het principe “wie het eerst komt, het eerst maalt”. Als het beschikbare subsidiefonds uitgeput is, wordt de subsidie geweigerd (vgl. artikel 14).

 

Artikel 7 - 10

De regeling kent twee stappen voor subsidiëring van de aanschafkosten van een elektrische brommer/scooter:

  • -

    aanvraag om vaststelling van de subsidie,

  • -

    toekenning van de subsidie

 

Er worden formulieren vastgesteld, die bij de procedure ingevuld worden. Is de aanvrager minderjarig, dan moet de wettelijke vertegenwoordiger (onder vermelding van personalia) de aanvraag ondertekenen. Verdere algemene vereisten, waaraan een aanvrager moet voldoen: minimaal 16 jaar oud en ingezetene van de gemeente Zaanstad.

 

Daarnaast moeten enkele bewijzen/bescheiden in kopie worden bijgevoegd. Welke stukken er voor welke premie meegestuurd moeten worden, staat in artikel 7. Deze informatie is nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen. Mocht deze onvoldoende blijken, dan kan het college nadere informatie vragen.

 

Wil iemand met subsidie een elektrische brommer/scooter kopen, dan kan het betreffende formulier bij de deelnemende bedrijven worden ingevuld en verstuurd met een portvrije retourenvelop. Ook kunnen de formulieren worden aangevraagd of worden gedownload via www.Zaanstad.nl. Over deelnemende bedrijven kan men informatie bij de gemeente krijgen.

 

Na invulling en ondertekening (eventueel door de wettelijk vertegenwoordiger), laat men het formulier ondertekenen door het gekozen demontagebedrijf of detailhandelaar. Vervolgens wordt het formulier met de benodigde kopieën van de eerdergenoemde bescheiden door de aanvrager of het betreffende bedrijf naar het op het formulier vermelde adres gezonden.

 

Belangrijk bij aanschaf van een elektrische brommer/scooter is, dat de aanvraag tijdig wordt ingediend. Het verdient de voorkeur dit te doen vóórdat de brommer/scooter wordt gekocht. In dat geval is de kans groot dat er definitief uitsluitsel komt omtrent de subsidietoekenning gedurende de levertijd van een brommer/scooter. Gaat het bijvoorbeeld om de verkoop van een brommer/scooter die op voorraad is, dan kan de aanvraag tot uiterlijk twee weken na de verkoopdatum, als blijkend uit de factuur, worden ingediend. Vraagt men de subsidie na de aanschaf aan, dan wordt deze geweigerd (zie artikel 7 lid 1 sub b en artikel 11).