Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leeuwarden

Verordening Handhaving Wet werk en bijstand 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeeuwarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Handhaving Wet werk en bijstand 2007
CiteertitelVerordening Handhaving Wet werk en bijstand 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand, art. 8a

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-07-200929-06-200901-01-2010wijziging

29-06-2009

Huis aan Huis; 8 juli 2009

-

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Handhaving Wet werk en bijstand 2007

 

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

VERORDENING HANDHAVING WET WERK EN BIJSTAND

Artikel 1

Begripsbepalingen

1.In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    beleidsregel: een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan;

  • b.

    bijstand: algemene en bijzondere bijstand bedoeld in artikel 5, onderdeel b, en artikel 35 van de wet;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden;

  • d.

    hoogwaardig handhaven: een systematische aanpak van de handhavingsactiviteiten gericht op het verhogen van de spontane nalevingsbereidheid van de wet- en regelgeving;

  • e.

    fraude: het ten onrechte geheel of gedeeltelijk ontvangen van bijstand door het verstrekken van onjuiste of onvolledige inlichtingen;

  • f.

    misbruik: het ontvangen van bijstand in strijd met de wettelijke voorschriften waarbij het ten onrechte ontvangen aan de belanghebbende is te wijten;

  • g.

    oneigenlijk gebruik: het ontvangen van bijstand volgens de regels van de wet, maar in strijd met of buiten de bedoeling die bij de totstandkoming van die wet heeft bestaan;

  • h.

    wet: de Wet werk en bijstand.

    2.Voor zover niet anders is bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2

Toepassingsbereik

Deze verordening richt zich op het formuleren van voorschriften op het gebied van handhaving waaronder de bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.

HOOFDSTUK 2 HANDHAVING

Artikel 3

Doelstelling

De doelstelling van handhaving is tweeledig:

  • a.

    enerzijds gericht op de naleving van wet- en regelgeving ter voorkoming van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet;

  • b.

    anderzijds gericht op de instandhouding van het maatschappelijke draagvlak voor het sociale zekerheidsstelsel.

Artikel 4

Uitgangspunten

  • 1.

    Het recht op bijstand is altijd verbonden aan een of meerdere verplichtingen voor de belanghebbende.

  • 2.

    Een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering van wet.

  • 3.

    Preventie boven repressie.

  • 4.

    Proportionaliteit en aandacht voor maatwerk.

  • 5.

    Aandacht voor alle vormen van fraude, misbruik en oneigenlijk gebruik.

  • 6.

    Volledige financiële verantwoordelijkheid van de gemeente.

Artikel 5

Werkwijze

  • 1.

    Bij handhaving wordt de werkwijze van het hoogwaardig handhaven toegepast.

  • 2.

    Deze werkwijze bevat samenhangende activiteiten op een viertal gebieden: a. vroegtijdig informeren;  b. optimaliseren van de dienstverlening; c. vroegtijdige detectie; d. daadwerkelijk sanctioneren.

  • 3.

    Het college geeft in beleidsregels invulling aan het tweede lid.

Artikel 6

Aangifte bij het Openbaar Ministerie

  • 1.

    Indien gedragingen van de belanghebbende tot benadeling leiden van de gemeente dan is het college verplicht een proces-verbaal op te maken en aangifte te doen bij het Openbaar Ministerie als het benadelingsbedrag hoger is dan de door het Openbaar Ministerie gehanteerde aangiftegrens.

  • 2.

    Onverminderd het eerste lid blijft de mogelijkheid om de bijstand te kunnen aanpassen dan wel terug te vorderen toepasbaar.

HOOFDSTUK 3 SLOTBEPALINGEN

Artikel 7

Uitvoering

  • 1.

    Het college draagt zorg voor de uitvoering van deze verordening.

  • 2.

    Het college kan voor de uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen.

  • 3.

    Het college kan, indien de toepassing van bepalingen in deze verordening in de individuele situatie tot grove onbillijkheden leidt, afwijken van deze verordening.

Artikel 8

Rapportage

Het college rapporteert jaarlijks aan de raad over de uitvoering van deze verordening.

Artikel 9

Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als:"Handhavingsverordening Wwb".

Artikel 10

Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2007.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 10 september 2007.

, voorzitter

, griffier

Algemene toelichting.

Inleiding.

Artikel 8a van de wet luidt als volgt:

"De gemeenteraad stelt in het kader van het financiële beheer bij verordening regels voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet".

Afgezien van de korte bepaling van artikel 8a van de wet zijn er geen nadere aanduidingen over wat er precies in de verordening moet worden geregeld. Van belang is echter wel dat met de invoering van de Wet gemeenten 100% financieel verantwoordelijk zijn geworden voor de bijstand, wat als prikkel ervaren zal worden om meer aandacht te besteden aan handhaving. Aan de andere kant is adequaat handhaven zeer tijdrovend. Het zoeken naar methoden om zo effectief en efficiënt als mogelijk te handhaven ligt voor de hand.

Hoogwaardig handhaven.

Teneinde de kwaliteit van het handhaven te verbeteren, past Leeuwarden sinds 2001 de werkwijze van de Hoogwaardige handhaving toe. Het uiteindelijke doel van het hoogwaardig handhaven is dat de belanghebbende de wet- en regelgeving uit zichzelf naleeft. Om dit te bereiken wordt gebruik gemaakt van een aantal samenhangende maatregelen op het gebied van:

  • §

    het vroegtijdig informeren van de klanten over de regelgeving, zodat een juist beeld ontstaat van de rechten en plichten in de bijstand en daarmee ook de verwachtingen;

  • §

    het bevorderen van de acceptatie van de wet- en regelgeving en de daaruit voortvloeiende controlepraktijk door de dienstverlening te optimaliseren en onnodige belemmeringen weg te nemen;

  • §

    het toepassen van het principe van controle op maat; een vroegtijdige detectie en afhandeling van signalen zal klanten het gevoel geven dat er voldoende hoge pakkans bestaat;

  • §

    daadwerkelijke sanctionering; deze dient dusdanig te zijn dat de klant de sanctie proportioneel en ook als afschrikwekkend ervaart.

De kunst van hoogwaardige handhaving is om preventieve en repressieve elementen in samenhang uit te voeren, zodat ze elkaar wederzijds versterken.

Artikelgewijze toelichting.

Artikel 1   Begripsbepalingen.

In dit artikel worden de begrippen die in deze verordening worden gehanteerd nader verklaard. En voor zover begrippen niet worden verklaard, wordt aansluiting gezocht bij gelijkluidende omschrijvingen in de wet en de Algemene wet bestuursrecht.

sub e. fraude.

De gemeente wordt voor het verkrijgen van inlichtingen en informatie van belanghebbende meer en meer afhankelijk van de ketenpartners. Van belang daarbij is ook het verbod op meervoudige uitvraag van gegevens. Tot fraude moet dan ook niet alleen worden gerekend het verstrekken door belanghebbende van onjuiste of onvolledige inlichtingen aan het college, maar ook de onjuiste of onvolledige inlichtingen die het college verkrijgt via de ketenpartners. Dit alles uiteraard binnen de grenzen van het bepaalde van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Artikel 2   Toepassingsbereik.

Dit artikel geeft aan wat de strekking van deze verordening is. Met andere woorden wat wordt er geregeld. Voor een toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting.

Artikel 3   Doelstelling.

De doelstelling van handhaving is tweeledig. Enerzijds gaat het om de naleving van wet- en regelgeving, maar anderzijds is het in stand houden van het maatschappelijke draagvlak ook van belang. Immers de geloofwaardigheid van de lokale overheid is in het geding als er niet adequaat wordt omgegaan met gemeenschapsgelden. 

Artikel 4   Uitgangspunten.

Wanneer er invulling wordt gegeven aan het handhavingsbeleid zal er rekening worden gehouden met de hier vermelde uitgangspunten. Essentieel bij deze uitgangspunten is het gegeven dat er in de wet nadrukkelijk is aangegeven dat de rechten en plichten twee kanten van dezelfde medaille zijn. Ook de gemeente onderschrijft deze invalshoek. Het recht op uitkering is altijd verbonden aan de plicht zich in te zetten om weer onafhankelijk van de bijstand te worden. Daarnaast is het van belang om te vermelden dat bij het streven naar een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering van het bijstandsbeleid er, voor wat betreft de inzet van de handhavingsinstrumenten, voortdurend een evenwichtige afweging tussen de uitgangspunten noodzakelijk is.

Artikel 5 Werkwijze.

Om de naleving van de wet- en regelgeving te realiseren wordt de werkwijze van het hoogwaardig handhaven gehanteerd. Hoogwaardig handhaven gaat er vanuit dat de naleving van wet- en regelgeving spontaan wordt bevorderd als:

  • §

    de belanghebbende goed geïnformeerd is met betrekking tot de regelgeving en de daarin opgenomen rechten en plichten;

  • §

    de uitvoeringsorganisatie zo weinig mogelijk organisatorische en procedurele drempels opwerpt, zodat de belanghebbende de regelgeving en de controlepraktijk die eruit voortvloeit kan accepteren;

  • §

    ingeval van overtreding van de regels de gevoelsmatige pakkans voldoende hoog is; dit kan worden bereikt door het controle op maat principe: hoe meer risico des te intensiever de benodigde controle;

  • §

    een opgelegde en uitgevoerde sanctie proportioneel is maar ook voldoende preventief werkt.

De wijze waarop de gemeente, bovenstaande onderdelen in onderlinge samenhang uitvoert, wordt door het college in beleidsregels geformuleerd.

Artikel 6 Aangifte bij het Openbaar Ministerie.

Onder de Algemene bijstandswet had de gemeente de verplichting om proces-verbaal op te maken als het benadelingsbedrag hoger was dan € 6000,--. Onder de wet blijft deze aangiftegrens bestaan.

Artikel 7  Uitvoering.

Uiteraard is het college verantwoordelijk voor de uitvoering van de verordening. Indien noodzakelijk kunnen daarvoor nadere regels worden opgesteld. Het gestelde in het derde lid heeft betrekking op de zogenaamde "hardheidsclausule". Een dergelijke bepaling wordt in de verordening opgenomen om het college enige vrijheid te geven bij het toepassen van de bepalingen. Of een dergelijke bepaling daadwerkelijk van toepassing zal zijn, is mede gelet op het individualiseringsbeginsel in de Wet nog onduidelijk. Immers het college is verplicht om op basis van dit beginsel de toepassing van de wet te allen tijde op de belanghebbende af te stemmen. Ondanks voorgaande constatering wordt de clausule toch in de verordening opgenomen. De eventuele toepassing van deze hardheidsclausule dient echter wel tot het uiterste beperkt te worden. Bij het regelmatig toepassen van deze clausule dient aanpassing van de verordening te worden overwogen.

Artikel 8  Rapportage.

De gemeenteraad kan zijn controlerende functie alleen goed vormgeven als beschikt wordt over de van belang zijnde gegevens. Het college zal de raad jaarlijks voorzien van informatie over de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de handhavingsverordening. Tevens zal, indien noodzakelijk, ook worden gerapporteerd of het college gebruik heeft gemaakt van de zogenaamde “hardheidsclausule”.

Artikel 9 Citeertitel.

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 10 Inwerkingtreding.

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.