Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oldambt

Financiële verordening gemeente Oldambt 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oldambt
Officiële naam regelingFinanciële verordening gemeente Oldambt 2012
Citeertitelfinanciële verordening gemeente Oldambt 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit Begroten en Verantwoorden

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201201-01-2015-

22-02-2012

Vernieuwde regelgeving
01-01-2010-

04-01-2010

nieuwe regelgeving

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Oldambt;Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 januari 2012;Gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit Begroten en Verantwoorden:B e s l u i t :vast te stellen de volgende:“Financiële verordening gemeente Oldambt 2012”, luidende als volgt:

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:a. afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college.b. administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Oldambt en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording

Artikel 2 Programma-indeling

De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.

Artikel 2a Planning en controlcyclus

Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college een overzicht aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van de jaarstukken, de kadernota, de bestuursrapportages en de begroting met de meerjarenraming.

Artikel 3 Inrichting begroting en jaarstukken

  • 1 Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de productenraming ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s.

  • 2 Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet in totaliteit en per jaar weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het krediet in het lopende boekjaar weergegeven.

  • 3 In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

Artikel 3a Kaders ontwerp-begroting

  • 1 Het college biedt uiterlijk in juni aan de raad een kadernota aan met een voorstel voor het beleid en de financiële kaders voor de begroting voor het volgende begrotingsjaar en de meerjarenraming. De raad stelt deze nota uiterlijk in juli vast.

  • 2 De ramingen van onderhoudsbudgetten in de ontwerp-begroting worden gebaseerd op de meerjarige onderhoudsplannen, zoals die door de raad zijn vastgesteld.

Artikel 4 Autorisatie begroting en investeringskredieten

  • 1 De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

  • 2 In de begroting worden de lasten en baten van nieuwe, bij de kadernota geautoriseerde, investeringen voor de betreffende jaarschijf als basis opgenomen. Dit is ook het geval voor de meerjarenbegroting.

  • 3 De raad kan aanvullende voorschriften opstellen waarin zij bepaald aan welke niet bij begroting geraamde verplichtingen zij vooraf goedkeuring wil verlenen.

  • 4 Incidentele aanschaf van goederen en diensten tot een bedrag van € 20.000 waarvoor geen dekking voorhanden is mogen ten laste van de post onvoorzien worden gebracht zonder voorafgaande goedkeuring van de raad en voor zover toereikend.

  • 5 Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het college vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het vaststellen van een investeringskrediet aan de raad voor wanneer het investeringsbedrag groter is dan € 200.000. Dit geldt tevens voor de aankoop van goederen en diensten groter dan € 50.000 waarvoor geen dekking voorhanden is en in alle gevallen voor het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties.

  • 6 Het college informeert de raad achteraf bij de bestuursrapportages c.q. de jaarrekening over aangegane verplichtingen die niet bij de begroting waren voorzien en waarvoor geen voorafgaande goedkeuring van de raad conform het gestelde in lid 4 en lid 5 van dit artikel noodzakelijk was.

Artikel 5

  • 1 Het college informeert de raad door middel van de bestuursrapportages over de afwijkingen in de realisatie van de begroting van de gemeente van het lopende boekjaar. De informerende bestuursrapportages worden 4x per jaar na afloop van ieder kwartaal ter informatie aangeboden aan de raad. Daarnaast wordt 2x per jaar een besluitvormende bestuursrapportage aan de raad aangeboden Het tijdstip van aanbieden van deze besluitvormende rapportages is gerelateerd aan het verschijnen van de mei- en septembercirculaire van het Gemeentefonds.

  • 2 De bestuursrapportages bevatten een rapportage op afwijkingen ten opzichte van de begroting, waarbij wordt gerapporteerd op afwijkingen naar inhoud, tijd en/of geld.

  • 3 In de besluitvormde bestuursrapportage wordt in ieder geval opgenomen:a. de ontwikkeling van het begrotingssaldo met de bijbehorende toelichtingen;b. de gewijzigde baten en lasten per programma;c. het resultaat voor bestemming volgend uit de voorgestelde wijzigingen;d. de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma;e. het resultaat na bestemming, volgend uit de onderdelen c en df. mutaties op de investeringskredieteng. financiële risico’s

Hoofdstuk 3 Financieel beleid

Artikel 6 Waardering

De waardering en afschrijving van vaste activa dient te geschieden conform de door de raad vastgestelde Nota Investering- en afschrijvingsbeleid.

Artikel 6a Voorziening voor oninbare vorderingen

  • 1 Voor openstaande vorderingen betreffende de gemeentelijke heffingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een jaarlijkse beoordeling van de openstaande vorderingen.

  • 2 Voor de overige vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.

Artikel 6b Reserves en voorzieningen

  • 1 Voor het algemene beleid ten aanzien van reserves en voorzieningen geldt het beleid zoals geformuleerd in de door de raad vastgestelde (herziene) nota reserves en voorzieningen.

  • 2 De nota behandelt:a. de vorming en besteding van reserves;b. de vorming en besteding voorzieningen;c. de toerekening en verwerking van rente over de reserves en de voorzieningen. 

  • 3 Het college neemt jaarlijks in de begroting een aparte bijlage op aangaande reserves en voorzieningen.

Artikel 7 Kostprijsberekening

  • 1 Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van de gemeente Oldambt wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten alsmede de overhead. Tot de overhead worden onder meer gerekend de kosten van automatisering, huisvesting, administratie en organisatie.

  • 2 Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3 De omslagrente voor de rentetoerekening aan de activa wordt bepaald op basis van de werkelijk betaalde rente voor langlopende leningen, het vooraf bepaalde percentage voor bespaarde rente over reserves en voorzieningen en het vooraf bepaalde percentage voor kort geld ter dekking van een eventueel financieringstekort.

Artikel 8 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

  • 1 Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolrechten, afvalstoffenheffing en leges.

  • 2 FinancieringsfunctieDe besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

Artikel 9 Financieringsfunctie

  • 1 Het college zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:a. het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders van de begroting uit te voeren;b. het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie zoals renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;c. het beperken van de kosten van leningen en het bereiken van een voldoende rendement op uitzettingen;d. het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities. 

  • 2 De financieringsfunctie wordt uitgevoerd conform het door de raad vastgestelde treasurystatuut.

Hoofdstuk 3a Paragrafen

Artikel 9a Lokale heffingen

  • 1 Het college biedt ten minste eenmaal in de 8 jaar een (bijgestelde) nota lokale heffingen aan. Deze nota behandelt in ieder geval:- de samenstelling van het pakket aan gemeentelijke belastingen en heffingen;- de verdeling van de druk van de belastingen over de diverse bevolkingsgroepen en belanghebbenden;- de kostendekkendheid van de heffingen;- de druk van de lokale belastingen en heffingen;- het kwijtscheldingsbeleid en het tarievenbeleid. 

  • 2 De nota bevat voorts een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarin tarieven, heffingen en prijzen zijn vastgelegd. Het college draagt er zorg voor dat er een actueel overzicht is van de tarieven, heffingen, prijzen en kosten per verstrekte dienst. De raad stelt de nota vast.

  • 3 Voor het vaststellen van de hoogte van gemeentelijke tarieven, heffingen en prijzen door de raad verstrekt het college aan de raad per verordening de actueel geraamde hoeveelheden per door de gemeente verstrekte dienst, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten en de erin genoemde door de gemeente verstrekte diensten.

  • 4 Bij de begroting en jaarstukken doet het college in de paragraaf lokale heffingen verslag van:- de opbrengsten per lokale heffing;- het volume en bedrag aan kwijtscheldingen; - de kostendekkendheid van de rioolrechten en de afvalstoffenheffing;- de (ontwikkeling van de ) lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen,meerpersoonshuishoudingen en bedrijven. 

Artikel 9b Weerstandsvermogen

  • 1 Het college biedt de raad minimaal een keer per 8 jaar een Nota Weerstandsvermogen en Risicomanagement aan. In deze Nota zijn o.a. richtlijnen geformuleerd voor het kwantificeren van de risico’s en de bepaling van de noodzakelijk geachte weerstandscapaciteit in relatie tot de risico’s.

  • 2 In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:a. de geïnventariseerde risico’s van materieel belang per categorie;b. de benodigde weerstandscapaciteit;c. de beschikbare weerstandscapaciteit;d. een specificatie van de vrij en niet vrij aanwendbare bestemmingsreserves. 

Artikel 9c Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1 Bij de begroting en de jaarstukken neemt het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:a. de voortgang van het geplande onderhoud;b. de omvang van het achterstallig onderhoud; 

  • 2 Het college biedt de raad ten minste eens in de 8 jaar een onderhoudsplan openbare ruimte aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud en de kosten van het onderhoud voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair. De raad stelt het plan vast.

  • 3 Het college biedt de raad ten minste eens in de 8 jaar een rioleringsplan aan. Het plan geeft het kader weer voor het beoogde onderhoudsniveau, de planning van het onderhoud, de uitbreiding van de riolering en de kosten van het onderhoud en de eventuele uitbreidingen. De raad stelt het plan vast.

  • 4 Het college biedt de raad ten minste eens in de 8 jaar een onderhoudsplan gebouwen aan. Het plan bevat voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen. De raad stelt het plan vast.

Artikel 9d Financiering

  • 1 Het beleid ten aanzien van de financieringsfunctie is opgenomen in het Treasurystatuut. De raad stelt dit vast.

  • 2 In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het college naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten in ieder geval op:a. de rentevisie;b. de mutaties in de vaste schulden en uitzettingen;c. de renterisiconorm;d. de kasgeldlimiet;e. de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende 3 jaarf. de rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie. 

Artikel 9e Bedrijfsvoering

In de paragraaf bedrijfsvoering in de begroting en de jaarstukken wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven alsmede over nieuwe ontwikkelingen.

Artikel 9f Verbonden partijen

  • 1 Het college biedt ten minste eenmaal in de 8 jaar een Nota Verbonden Partijen aan. In deze Nota zijn alle rechtspersonen opgenomen waarmee de gemeente een bestuurlijke en financiële band heeft. De raad stelt de nota vast.

  • 2 Van elk van de verbonden partijen wordt weergegeven het openbaar belang, het eigen vermogen, de solvabiliteit, het financieel resultaat en het financieel belang en de zeggenschap van de gemeente.

  • 3 De nota bevat voorts de kaders voor het beleid aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties met name de condities waaronder het publiek belang is gediend met behartiging door verbonden partijen, de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financiële voorwaarden.

  • 4 In de begroting en de jaarstukken wordt in de paragraaf verbonden partijen in elk geval ingegaan op nieuwe verbonden partijen, het beëindigen van bestaande verbonden partijen, het wijzigen van bestaande verbonden partijen en eventuele problemen bij bestaande verbonden partijen.

Artikel 9g Grondbeleid

  • 1 In de paragraaf grondbeleid bij de begroting en de jaarstukken gaat het college in op de wijze waarop de nota grondbeleid wordt uitgevoerd. Het college doet daarbij verslag van:a. de visie op het grondbeleid in relatie tot de realisatie van de doelstellingen van de programma’s die zijn opgenomen in de begroting;b. een actuele prognose van de te verwachten resultaten van de totale grondexploitatie;c. een aanduiding van de wijze waarop de gemeente het grondbeleid uitvoert;d. een onderbouwing van de winstneming;e. de beleidsuitgangspunten omtrent de reserves voor grondzaken in relatie tot de risico’s van de grondzaken;f. huidige vastgoedpositie;g. de aan- en verkoop van vastgoed;h. de deelname in PPS-constructies;i. de geraamde kosten en opbrengsten per in ontwikkeling genomen project;j. in erfpacht uitgegeven gronden;k. inkomsten erfpacht en bijstelling erfpachtvergoedingen. 

  • 2 Het college biedt de raad ten minste eens in de 8 jaar een (bijgestelde) nota grondbeleid aan. De raad stelt de nota vast. In de nota wordt aandacht besteed aan:a. de strategische visie van het toekomstig grondbeleid van de gemeente;b. te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;c. de verwerving en uitgifte van gronden;d. de uitgangspunten voor prijsstelling van de verkoop van gronden;e. de relatie met de programma’s van de begroting

Hoofdstuk 4 Financieel beheer en interne controle

Artikel 10 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, enzovoorts;c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;d. het bevorderen van en het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;e. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie,f. alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

 

Artikel 11 Nieuw Artikel

  • 1 Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

  • 2 Het college zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de 8 jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt het college maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

Artikel 12 Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het college zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Hoofdstuk 5 Financiële organisatie

Artikel 13 Financiële organisatie

  • 1 Het college zorgt voor en legt vast:a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;d. de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;e. de te maken afspraken met de afdelingen over de te leveren prestaties, de daarvoor beschikbare middelen en de wijze en frequentie van rapportage over de voortgang van de activiteiten en uitputting van middelen;f. de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie. 

  • 2 De maatregelen genoemd onder letters a, b en d van het eerste lid van dit artikel worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

Artikel 13a Inkoop en aanbesteding

Het college zorgt voor en legt vast de interne regels voor de inkoop en de aanbesteding van goederen, werken en diensten en deze worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 14 Intrekking oude verordening

De geldende financiële verordening van de gemeente Oldambt wordt ingetrokken, met dien verstande, dat de verordening nog wel van toepassing is op de jaarrekening over het boekjaar 2011.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt - na behoorlijk te zijn bekendgemaakt - in werking met ingang van het begrotingsjaar 2012. De stukken voor dit begrotingsjaar voldoen voor zover mogelijk aan deze verordening. Voor volgende begrotingsjaren voldoen ze aan de bepalingen van deze verordening.

Artikel 16 Citeertitel

Deze gewijzigde verordening kan worden aangehaald als “Financiële verordening gemeente Oldambt 2012”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oldambt d.d. 22 februari 2012.De griffier, De voorzitter,Pieter Norder Pieter Smit