Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Wmo Raad gemeente Oldambt |
Citeertitel | verordening wmo raad gemeente oldambt |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | - | 04-01-2010 Streekblad | nieuwe regelgeving |
a. Wet: de Wet maatschappelijke ondersteuning;b. Cliënt: de persoon die een beroep kan doen op – en/of belang heeft bij de Wmo;c. Wmo Raad: de Raad die in, tegenover en met de gemeente Oldambt de algemene belangen behartigt van cliënten van –, belanghebbenden en belangengroeperingen bij – de Wet en al hetgeen daarmee in de ruimste zin samenhangt en verband houdt;d. Werkgebied: het grondgebied van de gemeente Oldambt;e. Gemeenteraad: de Raad van de gemeente Oldambt;f. Het college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Oldambt.
Artikel 2 Taken en Bevoegdheden Wmo Raad
Met de instelling van de Wmo Raad, als advies – en overlegorgaan van het college wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de burgerparticipatie en de dienstverlening bij de uitvoering van de Wet in het belang van cliënten en burgers, andere belanghebbenden en belangengroeperingen, opdat er een optimaal gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden en de rechten en voorzieningen, die de Wet geeft.
De Wmo Raad heeft tot taak:a. het tijdig - voordat officiële besluitvorming plaatsvindt –, als onafhankelijk orgaan, gevraagd en ongevraagd adviseren van – en overleggen met – het college van B&W over alle onderwerpen betreffende de vorming, de uitvoering, de controle, de evaluatie en de verbetering van het beleid ten aanzien van cliënten en burgers, andere belanghebbenden en belangengroeperingen, daaronder begrepen de wijze waarop rijkswetgeving wordt uitgevoerd;b. het geven van voorlichting en informatie over haar functioneren en werkterrein;c. het inventariseren en bundelen van klachten betreffende de uitvoering van de Wmo in algemene zin en al hetgeen daarmee in de ruimste zin samenhangt en verband houdt.
Het college vraagt de Wmo Raad in ieder geval advies over:a. het vierjaarlijks op te stellen beleidsplan;b. vaststelling, verbetering en wijziging van de verordeningen die ter uitvoering van dit plan (moeten) worden opgesteld;c. de wijze waarop de kwaliteit van maatschappelijke ondersteuning gewaarborgd wordt;d. de wijze waarop cliënten keuzevrijheid wordt geboden;e. het inkoopbeleid van de gemeente in het kader van de Wet:f. de prestatievelden van de Wet;g. beleidsvoorbereiding, bestaande uit: vaststelling, uitvoering, bespreking en evaluatie, met name ook de beleidsvoorbereiding, vaststelling en uitvoering van de uitvoeringsregels met betrekking tot de verstrekking van zorg en hulpmiddelen en de afspraken daarover met leveranciers en uitvoerders van vervoer en andere diensten, met woningcorporaties, zorgaanbieders en indicatiestellers.
Door het college wordt een termijn van minimaal vier weken aangehouden voor het door de Wmo Raad uit te brengen advies, zodat het uit te brengen advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. In bijzondere gevallen kan, in overleg met de voorzitter, van deze termijn worden afgeweken. Dit houdt in ieder geval in dat:a. de Wmo Raad wordt betrokken bij de ontwikkeling en vaststelling van nieuw beleid enb. de Wmo Raad wordt betrokken bij het formuleren en vaststellen van de vragen die ten grondslag liggen aan de evaluatie en de verantwoording van het gevoerde beleid en bij de bespreking van de evaluatie.
De Wmo Raad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken, voorzover die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde regels en procedures. Evenmin heeft de Wmo Raad adviesrecht inzake het personeels- en organisatiebeleid van de gemeente of aan haar gelieerde organisaties.
Artikel 3 Samenstelling Wmo Raad
De verantwoordelijk wethouder en/of de ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad wonen op verzoek (een deel van de) vergaderingen van de Wmo Raad bij als adviseur en vraagbaak. Komen er zaken aan de orde die behoren tot de portefeuille van een andere ambtenaar, wethouder of de burgemeester dan woont deze op verzoek van de Wmo Raad mede (een deel van) de vergadering bij. Het niet voldoen aan dit verzoek dient met redenen te worden omkleed.
Artikel 4 Benoeming en zittingsduur leden Wmo Raad
Het college kan onder opgaaf van gemotiveerde redenen een lid van de Wmo Raad schorsen, casu quo zijn lidmaatschap intrekken op verzoek van de Wmo Raad, in relatie tot het functioneren van de persoon. Het betreffende lid wordt vooraf door het college gehoord. Tegen het besluit van het college staat geen beroep open.
De Wmo Raad kiest uit zijn midden een plaatsvervangend – voorzitter, een secretaris en een penningmeester, die tezamen met de voorzitter het (dagelijks) bestuur van de Wmo raad vormen. De secretaris en de penningmeester oefenen hun functies uit samen en in overleg met de ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad.
Artikel 5 Taken voorzitter, secretaris en penningmeester
Tot de taken van de voorzitter behoren onder meer:a. het vaststellen van de agenda, in overleg met de secretaris en de ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad;b. het bepalen van dag en uur van de vergadering;c. het leiden van de vergadering;d. het handhaven van de orde;e. het geven van spreekrecht;f. het schorsen en beëindigen van de vergadering;g. het peilen van meningen, het meedelen van uitslagen van stemmingen en het vaststellen dat een besluit is genomen;h. het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;i. het mede met het bestuur vertegenwoordigen van de Wmo Raad in en buiten rechte.
Tot de taken van de secretaris behoren onder meer:a. het openbaar bekendmaken van de agenda en andere publicaties;b. het mede opstellen van de agenda;c. het – maximaal tien werkdagen voor aanvang van de vergadering - versturen van de agenda en bijbehorende stukken, aan de voorzitter en de leden van de Wmo Raad en de ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad;d. het verstrekken van de benodigde informatie aan de voorzitter en de leden van de Wmo raad;e. het bijwonen van de vergaderingen en zorgen voor het verslag en de besluitenlijst;f. het verzenden van goedgekeurde verslagen en besluitenlijsten aan degenen genoemd in lid c;g. het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;h. het bewaken van en rapporteren over de voortgang en afhandeling van de uitgebrachtei. adviezen.
Tot de taken van de penningmeester behoren onder meer:a. het bewaken van het door de gemeente ter beschikking gestelde budget;b. het toetsen en beoordelen van ingediende onkostendeclaraties;c. de financiële verantwoording van ontvangen en uitgegeven middelen middels een jaarlijks voor 1 april aan het college te overhandigen financieel jaarverslag.
Artikel 6 Taken ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad
Tot de taken van de ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad behoren onder meer:a. het tijdig voorzien van adequate schriftelijke of mondelinge informatie aan de Wmo Raad;b. het bij het college op adequate wijze onder aandacht brengen van de door de Wmo Raad schriftelijk uitgebrachte adviezen;c. het op adequate wijze informeren aan de Wmo Raad van de behandeling van de door de Wmo Raad schriftelijk uitgebrachte adviezen door het college;d. het mede zorgdragen voor de uitvoering van besluiten;e. het in zijn algemeen zorgdragen voor een adequate ondersteuning van de Wmo Raad, opdat deze haar taak naar behoren kan uitvoeren.
Artikel 7 Vergaderingen, middelen en faciliteiten
De vergaderingen zijn als regel openbaar. De Wmo Raad kan besluiten een besloten vergadering te houden of te vergaderen niet in het bijzijn van de verantwoordelijk wethouder en/of de ambtelijk adviseur voor de Wmo Raad. De vergaderingen van de Wmo Raad worden publiekelijk bekend gemaakt in een periodiek verschijnende huis aan huis krant.
Op deze begroting komen in elk geval de navolgende posten voor:a. jaarlijkse onkostenvergoeding voor ondermeer telefoon en computer;b. kosten van deskundigheidsbevordering;c. reiskosten voor ondermeer cursussen en bezoek vergaderingen buiten de gemeente;d. kosten voor vergaderaccommodatie en -faciliteiten; evenals ruimte en faciliteiten voor de overige werkzaamheden;e. kosten van aanschaf documentatie, literatuur en vaktijdschriften;f. kosten van inschakeling van deskundige, inhoudelijke en/of organisatorische ondersteuning;g. kosten van faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations;h. presentiegelden voor leden en voorzitter.
Ieder lid heeft het recht schriftelijke voorstellen aan de Wmo Raad te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend. De voorstellen worden door de secretaris geagendeerd en meegezonden met de stukken voor de eerstvolgende vergadering, waarin over de voorstellen wordt besloten.
De Wmo Raad kan alleen officiële besluiten nemen indien tenminste de helft van het aantal (plaatsvervangende) leden ter vergadering aanwezig is. De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering getekende presentielijst. De voorzitter besluit op basis van bovenstaande bepalingen dat het quorum al dan niet is bereikt.