Organisatie | Geldermalsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening 2010 |
Citeertitel | Archiefverordening van gemeente Geldermalsen 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Archief, archiveren, archivaris, archiefbewaarplaats, archiefbescheiden |
Deze verordening is vervangen door de Verordening betreffende de zorg van het college voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, het aanwijzen en het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 01-07-2013 | intrekking | 29-10-2013 Gemeenteblad, 06-12-2013 | 001 | |
01-05-2010 | 01-07-2013 | Nieuwe regeling | 27-04-2010 Nieuwsblad Geldermalsen, 21-10-2010 | Raadsbesluit, 2010, 4.06 |
De gemeenteraad van Geldermalsen
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 maart 2010, nummer 106,
gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995,
vast te stellen de verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde t.a.v. het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht
Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
f.beheereenheid: een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen
g.informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met
behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt,
Hoofdstuk II. De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de
werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire
Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen
worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen
die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast (gehoord de raadscommissie Bestuur
Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per (twee) jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij
hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij leggen daarbij over de verslagen die door de
archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het
beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk III Naleving toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden welke niet zijn
De archivaris is belast met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde t.a.v. het beheer
De archivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, tweede lid, van de wet opgedragen toezicht,
zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door aan hem ondergeschikte
ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek als bedoeld in artikel 22 van de wet.
De beheerder of beheerders verstrekt/verstrekken aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verlenen de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.
De archivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan de beheerders,
alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke
voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.