Organisatie | Hellevoetsluis |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Bestuur Openbaar Onderwijs Hellevoetsluis 2001. |
Citeertitel | Verordening Bestuur Openbaar Onderwijs Hellevoetsluis 2001. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp | regeling mbt taak, bevoegdheden, samenstelling van het bestuur openbaar onderwijs |
Geen.
Gemeentewet, art. 82
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2002 | Onbekend. | 20-12-2001 Groot Hellevoet, 15-06-2011 | Onbekend. |
De raad der gemeente Hellevoetsluis:
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 december 2001, nummer 20-12-01/7;
overwegende dat het gewenst is over te gaan tot hernieuwde vaststelling van de verordening op de bestuurscommissie Bestuur Openbaar Onderwijs Hellevoetsluis;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
gelet op de Wet op het primair onderwijs en de Wet op het voortgezet onderwijs;
gelet op de Verordening Bestuur Openbaar Onderwijs Hellevoetsluis (besluit
gehoord de commissie stadsbeheer, welzijn en onderwijs;
vast te stellen de hierna volgende Verordening regelende de taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van het Bestuur Openbaar Onderwijs Hellevoetsluis, de verhouding van het bestuur ten opzichte van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders.
Hoofdstuk II GRONDSLAG, DOEL, TAAK, BEVOEGDHEDEN.
Het onderwijs op de openbare scholen wordt verzorgd op openbare grondslag conform de ter zake geldende wettelijke bepalingen.
HOOFDSTUK IV WERKWIJZE EN BESLUITVORMING BESTUUR.
Het bestuur vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig acht, doch ten minste vier maal per jaar volgens een jaarlijks door het bestuur vast te stellen rooster, zomede in het geval waarin tenminste twee leden dit - schriftelijk onder opgaaf van redenen - verzoeken. In het laatste geval wordt een vergadering gehouden binnen twee weken nadat een daartoe strekkend verzoek bij de voorzitter is ingediend.
Een bestuursvertegenwoordiger, c.q. de algemeen directeur, neemt uit hoofde van zijn functie als adviseur deel aan de beraadslagingen van het bestuur. Het bestuur kan andere bij de beleidsvoorbereiding betrokken medewerkers, alsmede schooldirecties of deskundigen uitnodigen de vergaderingen bij te wonen.
Artikel 9 Openbaarheid van vergaderingen
Wanneer de voorzitter of tenminste twee bestuursleden dit verzoeken, kan het bestuur besluiten met gesloten deuren te vergaderen, dit wil zeggen de vergadering besloten te verklaren. De vergadering beslist vervolgens op grond van de aard van de aan de orde zijnde aangelegenheid of besloten wordt vergaderd en welke andere personen dan bestuursleden bij deze vergadering aanwezig kunnen zijn.
In een vergadering waarin niet de meerderheid van de zitting hebbende bestuursleden tegenwoordig is, kunnen geen besluiten worden genomen, tenzij het onderwerpen betreft waarover reeds in een vorige vergadering om deze reden niet kon worden beslist.
In alle overige gevallen wordt bij staking der stemmen, indien de vergadering voltallig is, het voorstel geacht niet te zijn aangenomen. Voor het geval de vergadering niet voltallig is, wordt het nemen van een besluit tot een volgende vergadering uitgesteld en wordt bij staking der stemmen het voorstel geacht niet te zijn aangenomen. Onder “voltallig” van een vergadering wordt verstaan het aanwezig zijn van alle zitting hebbende bestuursleden.
Artikel 13 Verbod op deelname aan een stemming
Met betrekking tot het niet mogen deelnemen door bestuursleden aan een stemming is het bepaalde in artikel 28 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Het bestuur stelt een reglement vast, waarin in ieder geval wordt geregeld de inrichting van het bestuur, selectie bestuursleden, rooster van aftreden en bestuursvergaderingen, alsmede de wijze waarop plaats, datum en uur van de openbare vergaderingen ter algemene kennis wordt gebracht.
In dit reglement kunnen geen bepalingen strijdig met deze verordening worden opgenomen.
Artikel 19 Voorbehouden bestuurstaken
Het bestuur behoudt in ieder geval zelf de bevoegdheid tot:
het nemen van besluiten over het deelnemen in duurzame, rechtstreekse of middellijke samenwerking met een rechtspersoon c.q. daarmee verbonden instelling(en) als geheel alsmede een verbreking van een zodanige samenwerking, indien deze samenwerking of verbreking van ingrijpende betekenis is ten behoeve van de scholen;
Het bestuur kan besluiten taken en bevoegdheden aan de algemeen directeur of aan directies van scholen te mandateren, dan wel te delegeren voor zover dit wettelijk mogelijk is en voor zover die taken en bevoegdheden het directe werkterrein van de desbetreffende school of scholen betreffen. Een en ander is vastgelegd in het directiestatuut.
Artikel 20 De algemeen directeur en schooldirecties
De schoolgebonden verantwoordelijkheden worden vastgelegd in een directiestatuut.
Zolang er voor deze onderwijssoort door het bestuur geen algemeen directeur is benoemd, worden de in voorgaand lid genoemde schooloverstijgende taken gemandateerd aan een door het bestuur aan te wijzen functionaris en/of de rector van de instelling voor voortgezet onderwijs.
Deze verantwoordelijkheden worden vastgelegd in een mandateringsbesluit.
Artikel 21 Verhouding tot de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders
De raad is belast met het vaststellen van de begroting en de rekening van de commissie Bestuur Openbaar Onderwijs Hellevoetsluis.
Artikel 22 Verantwoording: inlichtingen
Het bestuur is verantwoording schuldig aan de gemeenteraad.
Het bestuur verstrekt het college van burgemeester en wethouders desgevraagd alle noodzakelijke inlichtingen.
De door het bestuur ingediende voorstellen worden ongewijzigd door het college overgenomen, tenzij deze naar het oordeel van het college in strijd zijn met het recht, het algemeen of het financieel belang van de gemeente. Van de gang van zaken doet het college verslag bij de aanbieding van de financiële stukken aan de raad.
Artikel 24 Aanwijzing door de raad
De raad kan, indien enig belang van hert openbaar onderwijs in de gemeente Hellevoetsluis zulks vereist en indien naar het oordeel van de raad zodanig belang niet of onvoldoende door het bestuur wordt behartigd, aan het bestuur een aanwijzing geven die het bestuur in acht moet nemen bij de uitoefening van de hem opgedragen taken en bevoegdheden.
Het college stelt het bestuur vooraf schriftelijk in kennis van een voornemen tot een voorstel aan de raad tot het geven van een aanwijzing. Het geeft daarbij het bestuur de gelegenheid om binnen dertig dagen na het verzenden van het schriftelijk bericht diens zienswijze over het voornemen naar voren te brengen ten overstaan van een of meer leden van het college, dan wel door het college aangewezen gemachtigden. Overleg met gemachtigden vindt slechts plaats met instemming van het bestuur.
Artikel 25 Schorsing en vernietiging van besluiten
Ten behoeve van de toepassing van lid 1 worden besluitenlijsten regelmatig, doch tenminste eens per maand ter kennis gebracht van het college door tussenkomst van door hem aan te wijzen ambtenaren. Het college kan categorieën van besluiten aanwijzen welke terstond nadat zij zijn genomen, te zijner kennis dienen te worden gebracht.
Artikel 270, lid 2 en artikel 271 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing. Indien een administratiefrechtelijke voorziening als bedoeld in artikel 270 lid 2 aanhangig is, gaat de in lid 1 bedoelde termijn van drie maanden lopen met ingang van de dag nadat de beslissing op het verzoek om een voorziening onherroepelijk is geworden.