Organisatie | Heemstede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels heffing en invordering gemeentelijke belastingen en uitvoering Wet WOZ van de gemeente Bloemendaal / Heemstede / Haarlemmerliede en Spaarnwoude / Zandvoort 2009 |
Citeertitel | Beleidsregels heffing en invordering gemeentelijke belastingen en uitvoering Wet WOZ van de gemeente Bloemendaal / Heemstede / Haarlemmerliede en Spaarnwoude / Zandvoort 2009 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Niet van toepassing
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-07-2009 | 12-03-2014 | Nieuwe regeling | 30-06-2009 De Heemsteder, 29 juli 2009 | 418279 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal/Heemstede/Haarlemmerliede en Spaarnwoude/Zandvoort;
de Gemeentewet, de Algemene wet inzake rijksbelastingen, de Algemene wet bestuursrecht, de Invorderingswet 1990, Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, de Wet waardering onroerende zaken, het Besluit proceskosten bestuursrecht en de desbetreffende belastingverordeningen;
Beleidsregels heffing en invordering gemeentelijke belastingen en uitvoering Wet WOZ van de gemeente Bloemendaal/Heemstede/Haarlemmerliede en Spaarnwoude/Zandvoort 2009:
HOOFDSTUK 1 HET AANWIJZEN VAN EEN BELASTINGPLICHTIGE IN EEN KEUZESITUATIE
HOOFDSTUK 2 HET AANWIJZEN VAN EEN WOZ-BELANGHEBBENDE IN EEN KEUZESITUATIE
HOOFDSTUK 3 HET VERLENEN VAN AMBTSHALVE VERMINDERING VAN GEMEENTELIJKE BELASTINGEN
HOOFDSTUK 4 GELEGENHEID TOT SCHRIFTELIJKE (NADERE) MOTIVERING VAN BEZWAAR- OF VERZOEKSCHRIFTEN
HOOFDSTUK 5 WEGINGSFACTOREN BIJ BEPALING HOOGTE VERGOEDING KOSTEN VAN DOOR EEN DERDE BEROEPSMATIG VERLEENDE RECHTSBIJSTAND IN BESTUURLIJKE VOORPROCEDURES
Ten eerste wordt het gewicht en wegingsfactor belang belastingbedrag van desbetreffende zaak aan de hand van de volgende tabel bepaald:
Hierna wordt afgewogen of het gewicht en wegingsfactor belang belastingbedrag van de zaak in verhouding staat tot het gewicht van de belangen bewerkelijkheid, gecompliceerdheid en werkbelasting van de rechtsbijstandverlener van desbetreffende zaak.
Wanneer er van de tabel wordt afgeweken wordt belanghebbende hiervan schriftelijk gemotiveerd in kennis gesteld.
Onder belastingbedrag wordt verstaan:
het bedrag aan belastingen dat op andere wijze wordt geheven wordt voor de toepassing van de Algemene wet en de Invorderingswet 1990 aangemerkt als bij wege van belastingaanslag geheven bedrag, met dien verstande dat wordt verstaan onder: de belastingaanslag, de voorlopige belastingaanslag, de navorderingsbelastingaanslag: het gevorderde, onderscheidenlijk het voorlopig gevorderde, het nagevorderde bedrag.
Naast bepaalde gewicht wegingsfactor wordt wanneer sprake is van meerdere zaken een wegingsfactor samenhangende zaken aan de hand van de volgende tabel toegekend: |
HOOFDSTUK 6 UITVOERINGSREGELING HEFFING EN INVORDERING GEMEENTELIJKE BELASTINGEN
HOOFDSTUK 7 HET BEPALEN VAN HET AANTAL DAGEN WAAROP CONTAINERS, LAADBAKKEN E.D. OP VOOR DE OPENBARE DIENST BESTEMDE GEMEENTEGROND GEPLAATST ZIJN
HOOFDSTUK 8 NADERE REGELS ONTSTAAN VAN DE FORENSENBELASTINGSCHULD
HOOFDSTUK 9 INWERKINGTREDING EN CITEERTITEL
Gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmerliede en Spaarnwoude (hoofdstuknummering 8 i.p.v. 9 en artikelnummering 8.1 t/m 8.3 i.p.v. 9.1 t/m 9.3) en Zandvoort (hoofdstuknummering 9 en artikelnummering 9.1 t/m 9.3)
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van mei 2009.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bloemendaal/Heemstede/Haarlemmerliede en Spaarnwoude/Zandvoort,
BIJLAGEN HOOFDSTUK 6 UITVOERINGSREGELING HEFFING EN INVORDERING GEMEENTELIJKE BELASTINGEN
Gemeenten Bloemendaal en Haarlemmerliede en Spaarnwoude:
Modellen formulieren aangiftebiljetten toeristenbelasting en hondenbelasting en nachtverblijfregister:
Modellen formulieren aangiftebiljetten toeristenbelasting en hondenbelasting, nachtverblijfregister en weekregister strandstoelen en/of strandbedden:
TOELICHTING BELEIDSREGELS HEFFING EN INVORDERING GEMEENTELIJKE BELASTINGEN EN UITVOERING WET WOZ VAN DE GEMEENTEN BLOEMENDAAL, HEEMSTEDE, HAARLEMMERLIEDE EN SPAARNWOUDE EN ZANDVOORT 2009
U vindt hieronder per hoofdstuk artikelsgewijs een toelichting op de vast te stellen beleidsregels.
De regelgeving en jurisprudentie laat enige ruimte voor eigen beleid inzake heffing en invordering gemeentelijke belastingen en uitvoering Wet WOZ.
Waar ruimte voor eigen beleid inzake heffing en invordering gemeentelijke belastingen en uitvoering Wet WOZ mogelijk is, wordt dit in deze toelichting kenbaar gemaakt.
De beleidsregels heffing en invordering gemeentelijke belastingen en uitvoering Wet WOZ van de gemeente 2009 geldt voor de gemeente Bloemendaal/Heemstede/ Haarlemmerliede en Spaarnwoude/Zandvoort.
De beleidsregels zijn vervaardigd na onderzoek naar de beleidsregels bij de deelnemende gemeenten en bij de andere gemeenten, informatie van de VNG, regelgeving en jurisprudentie.
De betreffende beleidsregel geldt indien de gemeentelijke belasting wordt geheven/ingevorderd/uitvoering wordt gegeven aan de Wet WOZ.
De wijze van heffing/invordering van de gemeentelijke belasting/uitvoering van de Wet WOZ komt naar voren in de gemeentelijke belastingverordening en de betreffende beleidsregel. Hetgeen per gemeente niet altijd op dezelfde wijze plaatsvindt.
De deelnemende gemeenten hebben in het verleden niet alle genoemde soort beleidsregels laten vaststellen door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente.
Het is de bedoeling om voor de deelnemende gemeenten zoveel mogelijk dezelfde beleidsregels te hanteren, zodat er op een effectieve en efficiënte manier wordt samengewerkt!
Voor Zandvoort geldt nu alleen de ‘Nadere regels ontstaan van de forensenbelastingschuld’. De andere in de aanhef genoemde beleidsregels zijn van toepassing voor alle gemeenten.
Aanpassen in aanhef naam gemeente.
Aanpassen in aanhef welke beleidsregels voor de gemeente gelden.
Zodra het nieuwe logo voor GBKZ bekend is, zal dit door GBKZ worden aangepast in de correspondentie beleidsregels 2009.
HOOFDSTUK 1 HET AANWIJZEN VAN EEN BELASTINGPLICHTIGE IN EEN KEUZESITUATIE
Indien geen keuzevrijheid voor het aanwijzen van een belastingplichtige aanwezig is volgens de gemeentelijke belastingverordening en wettelijke regels, zijn dus geen beleidsregels voor het aanwijzen van een belastingplichtige in een keuzesituatie nodig.
Geen beleidsregels in genoemd hoofdstuk 1 zijn nodig voor: reinigingsrechten, toeristenbelasting, liggelden, marktgelden, precariobelasting, reclamebelasting, parkeerbelasting, leges, begrafenisrechten, dierenbegraaf-plaatsrechten en brandweerrechten.
De Applicatiebeheerder GBKZ dient de Stuf-BG filtercode in Gouw-IT te wijzigen na het vaststellen van betreffend hoofdstuk 1.
Per deelnemende gemeente worden verschillende gemeentelijke belastingen geheven.
Onroerende-zaakbelastingen die worden geheven van gebruikers, hondenbelasting en afvalstoffenheffing is van toepassing voor alle deelnemende gemeenten, omdat deze gemeenten deze belastingen heffen.
Forensenbelasting is van toepassing voor gemeente Zandvoort, omdat gemeente Zandvoort forensenbelasting heft en de andere deelnemende gemeenten niet.
Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten die worden geheven van gebruikers is niet van toepassing op gemeente Zandvoort, omdat gemeente Zandvoort deze belastingen niet heft en de andere deelnemende gemeenten wel.
Rioolrecht die wordt geheven van gebruikers is niet van toepassing op de gemeenten Bloemendaal en Heemstede, omdat deze gemeenten deze belasting niet heffen en de andere deelnemende gemeenten wel.
Aanpassen in artikel 1.2.3 welke belastingen voor de gemeente gelden.
De Applicatiebeheerder GBKZ dient de Stuf-BG filtercode in Gouw-IT te wijzigen na het vaststellen van betreffend artikel.
HOOFDSTUK 2 HET AANWIJZEN VAN EEN WOZ-BELANGHEBBENDE IN EEN KEUZESITUATIE
De Applicatiebeheerder GBKZ dient de Stuf-BG filtercode in Gouw-IT te wijzigen na het vaststellen van betreffend hoofdstuk 2.
HOOFDSTUK 3 HET VERLENEN VAN AMBTSHALVE VERMINDERING VAN GEMEENTELIJKE BELASTINGEN
Artikelen 3.1 t/m 3.1.2 en 3.4 t/m 3.5.2
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Het staat een gemeente vrij om een termijn te bepalen waarbinnen nog ambtshalve vermindering wordt verleend.
Als termijn waarbinnen nog ambtshalve vermindering wordt verleend, wordt door de VNG geadviseerd om voor vijf jaar na het ontstaan van de belastingschuld te kiezen. Deze termijn is afgestemd op de vijfjaarstermijn waarbinnen op de voet van de artikelen 16, derde en vierde lid en 20, derde lid van de AWR te weinig geheven belasting kan worden nagevorderd, onderscheidenlijk nageheven.
De burger wordt dan voor te hoog vastgestelde aanslagen gedurende dezelfde periode tegemoet gekomen als de gemeente (onder voorwaarden) mogelijk is te laag vastgestelde aanslagen te herstellen. In het merendeel van de gevallen zal geen sprake zijn van een situatie die het noodzakelijk maakt meer dan vijf jaren te corrigeren.
Het bestendige beleid van GBKZ is ook de genoemde vijfjaarstermijn.
Een alternatief die ook wordt gebruikt, is een termijn van drie jaar waarbinnen nog ambtshalve vermindering wordt verleend. Deze driejaarstermijn is afgestemd op artikel 11, derde lid van de AWR, waarin is opgenomen dat de bevoegdheid tot het vaststellen van aanslagen vervalt door verloop van drie jaren na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan.
De overweging die daaraan ten grondslag ligt, is de volgende. Indien degene die meent onjuist of onterecht aangeslagen te zijn, de termijnen voor bezwaar en beroep ongebruikt heeft laten verlopen, staat de aanslag in principe vast. Het herstel van een onjuist of onterecht opgelegde aanslag betekent een alsnog verminderde belastingopbrengst.
Aanpassingen driejaarstermijn kan als volgt:
Op grond van artikel 63 van de AWR bestaat ook nog de volgende hardheidsclausule: in bepaalde gevallen of groepen van gevallen kan tegemoet worden gekomen aan onbillijkheden van overwegende aard, welke zich bij de toepassing van de belastingwet mochten voordoen.
Deze clausule is uitsluitend bedoeld voor situaties waarin de wettelijke bepalingen (in casu bepalingen in de verordening en beleidsregels) tot een belastingschuld leiden die hoger is dan met doel en strekking van de wet
Het gaat bij toepassing van de hardheidsclausule dus niet om gevallen waarin het wenselijk wordt geacht bepaalde beleidsdoelen te bevorderen of bepaalde personen tegemoet te komen.
Vijfjaarstermijn te hanteren. Het is klantvriendelijker naar de burger om vijf in plaats van drie jaar ambtshalve te verminderen. Afwegen of de kosten of klantvriendelijkheid zwaarder wegen.
Accoord gaan met teksten vijfjaarstermijn.
Artikelen 3.1.3 en 3.3 eventueel aanpassen.
Het staat een gemeente vrij om een (redelijk) drempelbedrag ambtshalve vermindering te bepalen.
Om te voorkomen dat enkele euro’s of zelfs eurocenten moeten worden toegekend, wordt geadviseerd een drempelbedrag van € 10,-- voor ambtshalve vermindering op te nemen. Hetgeen is afgestemd op artikel 220h van de Gemeentewet.
Volgens artikel 220h van de Gemeentewet:
kunnen in de belastingverordening belastingbedragen tot maximaal € 10,-- worden opgenomen waarvoor geen invordering zal plaatsvinden. Voor de toepassing van de vorige volzin kan in de belastingverordening worden bepaald dat het totaal van op één aanslagbiljet of kennisgeving verenigde verschuldigde bedragen wordt aangemerkt als één belastingbedrag.
Hetgeen niet is opgenomen in een belastingverordening van de deelnemende gemeenten.
Accoord gaan met tekst drempelbedrag ambtshalve vermindering € 10,--.
Artikel 3.2 eventueel aanpassen.
HOOFDSTUK 4 GELEGENHEID TOT SCHRIFTELIJKE (NADERE) MOTIVERING VAN BEZWAAR- OF VERZOEKSCHRIFTEN
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Het staat een gemeente vrij om een termijn te bepalen waarbinnen na ontvangst van het bezwaar-/verzoekschrift een brief met verzoek om (nadere) motivering wordt verzonden.
Het is algemeen behoorlijk bestuur, uitvoerbaar en zorgvuldig om te streven naar dat binnen 10 dagen na ontvangst van het bezwaar-/verzoekschrift een brief met verzoek om (nadere) motivering wordt verzonden.
Accoord gaan met tekst binnen 10 dagen na ontvangst van het bezwaar-/verzoekschrift een brief met verzoek om (nadere) motivering wordt verzonden.
Het staat een gemeente vrij (redelijke) termijnen voor (nadere) motivering van het bezwaar-/verzoekschrift te bepalen.
De geadviseerde termijnen zijn uitvoerbaar en zorgvuldig met de huidige situatie bij GBKZ. Hierbij is rekening gehouden met de 6 weken wettelijke bezwaar-/verzoektermijn van de betreffende beschikking en/of aanslag.
Kort samengevat geldt inzake de termijnen voor (nadere) motivering van het bezwaar-/verzoekschrift:
Praktisch in de uitvoering kan als de personeelsbezetting niet voldoende is of bij andere calamiteiten ervoor worden gekozen om het volgende te hanteren:
Echter is het belangrijk om zo snel mogelijk (nadere) gemotiveerde reacties te ontvangen om de bezwaren/verzoeken van de betreffende beschikkingen en/of aanslagen tijdig af te handelen en vervolgens tijdig de betalingen te ontvangen.
Accoord gaan met teksten termijnen voor (nadere) motivering van het bezwaar-/verzoekschrift.
Artikelen 4.3 t/m 4.3.5 eventueel aanpassen.
HOOFDSTUK 5 WEGINGSFACTOREN BIJ BEPALING HOOGTE VERGOEDING VAN DOOR EEN DERDE BEROEPSMATIG VERLEENDE RECHTSBIJSTAND IN BESTUURLIJKE VOORPROCEDURES
Op welke wijze de genoemde wegingsfactoren worden gehanteerd kan op basis van genoemde wetten en besluiten nader worden geregeld in een beleidsregel.
Het staat een gemeente vrij categorieën belang belastingbedrag te bepalen.
De genoemde gewichten zeer licht t/m zeer zwaar met wegingsfactoren 0,25 t/m 2,00 zijn opgenomen in onderdeel C van de bij het Besluit proceskosten bestuursrecht behorende bijlage.
Uit de praktijk moet blijken of de bepaalde categorieën belang belastingbedrag goed zijn bepaald. De categorieën zijn bepaald na onderzoek naar beleidsregels inzake genoemde wegingsfactoren bij de deelnemende gemeenten en bij de andere gemeenten, informatie van de VNG, regelgeving en jurisprudentie.
Artikel 5.2 eventueel aanpassen.
De genoemde aantal samenhangende zaken met wegingsfactoren 1,00 t/m 1,50 zijn opgenomen in onderdeel C van de bij het Besluit proceskosten bestuursrecht behorende bijlage.
HOOFDSTUK 6 UITVOERINGSREGELING HEFFING EN INVORDERING GEMEENTELIJKE BELASTINGEN
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Hondenbelasting geheven bij aanslag:
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten, omdat deze gemeenten hondenbelasting bij aanslag heffen.
Toeristenbelasting geheven bij aanslag:
Verder van toepassing voor de gemeente Zandvoort toeristenbelasting voor het houden van verblijf met overnachten in niet-beroepsmatig verhuurde ruimten met niet meer dan 4 slaapplaatsen; strandhuisjes; mobiele kampeeronderkomens en stacaravans op vaste standplaatsen, omdat deze gemeente deze belasting heft en de andere deelnemende gemeenten niet.
Aanpassen in artikel 6.2.1 wat voor de gemeente van toepassing is.
Belasting geheven bij voldoening op aangifte:
Van toepassing voor de gemeente Zandvoort, omdat deze gemeente heft bij voldoening op aangifte toeristenbelasting voor het houden van verblijf met overnachten welke niet is genoemd bij artikel 6.2.1, sub b van deze regeling en aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet is uitgereikt.
Aanpassen artikel 6.3: alleen voor de gemeente Zandvoort van toepassing.
Alle deelnemende gemeenten hebben dezelfde modellen formulieren aangiftebiljetten hondenbelasting. Gezien de wijze van heffing en invordering van hondbelasting per deelnemende gemeente zijn geen afwijkende modellen formulieren aangiftebiljetten hondenbelasting nodig.
De modellen formulieren aangiftebiljetten toeristenbelasting zijn per deelnemende gemeente wel verschillend, omdat op verschillende wijze toeristenbelasting per deelnemende gemeente wordt geheven en ingevorderd.
Geen modellen formulieren toeristenbelasting, omdat toeristenbelasting in gemeente Heemstede niet wordt geheven en ingevorderd.
Gemeenten Bloemendaal en Haarlemmerliede en Spaarnwoude:
aangiftebiljet toeristenbelasting.
aangiftebiljet toeristenbelasting op strandstoelen en/of strandbedden;
Gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmerliede en Spaarnwoude artikelnummering 6.3 i.p.v. 6.4.
Gemeente Zandvoort artikelnummering 6.4.
Tevens aanpassen artikel 4, sub b van de Verordening toeristenbelasting van gemeente Bloemendaal en laten vaststellen, omdat:
Al jaren staat op het aangiftebiljet toeristenbelasting van gemeente Bloemendaal aangegeven dat toeristenbelasting niet wordt geheven ter zake van het verblijf van een vreemdeling als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van de Vreemdelingenwet 2000, die rechtmatig in Nederland verblijft in de zin van artikel 8, letters c, d, f, g, h, van voornoemde wet, en voorzover deze persoon verblijf houdt in een gelegenheid als bedoeld in artikel 2 van de Verordening, onder verantwoordelijkheid van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Hetgeen inhoudt dat het nodig is om deze vrijstelling als een artikel 4, sub b in de Verordening toeristenbelasting van gemeente Bloemendaal op te nemen.
Gemeente Bloemendaal legt geen forensenbelasting op. Onnodig is derhalve artikel 4, sub b, verblijf houdt in een gemeubileerde woning indien hij terzake van het verblijf in of het ter beschikking houden van die woning forensenbelasting is verschuldigd, in de Verordening toeristenbelasting van gemeente Bloemendaal opgenomen. Hetgeen inhoudt dat het nodig is om genoemd artikel 4, sub b te verwijderen.
De Applicatiebeheerder GBKZ dient de sjablonen Aangiftebiljetten toeristenbelasting en hondenbelasting in Gouw-IT en op website aan te passen na het vaststellen van Hoofdstuk 6 Uitvoeringsregeling heffing en invordering gemeentelijke belastingen.
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Gemeenten Bloemendaal, Heemstede en Haarlemmerliede en Spaarnwoude artikelnummering 6.4 i.p.v. 6.5.
Gemeente Zandvoort artikelnummering 6.5.
Het gebruik van een nachtverblijfregister ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting voor het houden van verblijf met overnachten is voor gemeente Heemstede niet nodig, omdat toeristenbelasting in gemeente Heemstede niet wordt geheven en ingevorderd.
Voor de andere deelnemende gemeenten is het gebruik van een nachtverblijfregister ten behoeve van de heffing van toeristenbelasting voor het houden van verblijf met overnachten genoemd in dit artikel wel nodig, omdat deze belasting in deze gemeenten worden geheven en ingevorderd.
Tevens staat in artikel 15 van de Verordening toeristenbelasting nachtverblijf van Zandvoort dat belastingplichtige is gehouden een door het college van burgemeester en wethouders ter beschikking te stellen, dan wel goed te keuren nachtverblijfregister bij te houden en daarin gegevens te boeken welke naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders voor de heffing van de belasting van belang zijn.
De gemeenten Bloemendaal en Haarlemmerliede en Spaarnwoude hebben hetgeen genoemd is in artikel 15 van de Verordening toeristenbelasting nachtverblijf van Zandvoort niet naast artikel 6.6 van deze beleidsregels nader geregeld in de Verordening toeristenbelasting van hun gemeente.
De gemeente Bloemendaal heeft een ander model formulier nachtverblijfregister dan de gemeenten Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Zandvoort gezien de wijze van heffing en invordering van toeristenbelasting per deelnemende gemeente.
Aanpassen artikelnummering: alleen voor de gemeenten Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Zandvoort van toepassing.
Gemeenten Bloemendaal en Haarlemmerliede en Spaarnwoude artikelnummering 6.5 i.p.v. 6.6.
Gemeente Zandvoort artikelnummering 6.6.
De Applicatiebeheerder GBKZ dient sjablonen nachtverblijfregister in Gouw-IT en op website aan te passen na het vaststellen van Hoofdstuk 6 Uitvoeringsregeling heffing en invordering gemeentelijke belastingen.
Van toepassing voor de gemeente Bloemendaal, omdat deze gemeente voorlopige aanslagen toeristenbelasting oplegt en de andere deelnemende gemeenten niet.
Aanpassen artikelnummering: alleen voor de gemeente Bloemendaal van toepassing.
Gemeente Bloemendaal artikelnummering 6.6 t/m 6.6.2 i.p.v. 6.7 t/m 6.7.2.
Tevens de Verordening toeristenbelasting van gemeente Bloemendaal aanpassen en vaststellen met artikel(en) inzake het opleggen van voorlopige en definitieve aanslagen toeristenbelasting, omdat:
Gemeente Bloemendaal legt al jaren voorlopige en definitieve aanslagen toeristenbelasting op, hetgeen ook in de Verordening toeristenbelasting geregeld dient te zijn. Dit is echter niet nog het geval. Hetgeen inhoudt dat het nodig is om de Verordening toeristenbelasting van gemeente Bloemendaal aan te passen met artikel(en) inzake het opleggen van voorlopige en definitieve aanslagen toeristenbelasting.
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Gemeente Heemstede artikelnummering 6.5 t/m 6.5.3 i.p.v. 6.7 t/m 6.7.3.
Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude artikelnummering 6.6 t/m 6.6.3 i.p.v. 6.7 t/m 6.7.3.
Gemeenten Bloemendaal en Zandvoort artikelnummering 6.7 t/m 6.7.3.
HOOFDSTUK 7 HET BEPALEN VAN HET AANTAL DAGEN WAAROP CONTAINERS, LAADBAKKEN E.D. OP VOOR DE OPENBARE DIENST BESTEMDE GEMEENTEGROND GEPLAATST ZIJN
Deze nadere regels worden geadviseerd om op te nemen, omdat in de Verordeningen precariobelasting van de deelnemende gemeenten niet is geregeld op welke wijze het aantal dagen dat containers, laadbakken e.d. geplaatst zijn op voor de openbare dienstbestemde gemeentegrond wordt bepaald bij vergunningverlening. Door deze nadere regels op te nemen is het helder hoe het genoemde aantal dagen wordt bepaald.
In de Verordening precariobelasting artikel 6 lid 4 van gemeente Bloemendaal en Zandvoort staat alleen dat voor de berekening van de precariobelasting wordt aangesloten bij de geldigheidsduur van de vergunning die is verleend voor het hebben van containers, laadbakken e.d. op voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond, tenzij blijkt dat het belastbaar feit zich gedurende een kortere periode heeft voorgedaan.
In de Verordening precariobelasting artikel 7 van de gemeenten Bloemendaal, Zandvoort en Haarlemmerliede en Spaarnwoude staat aangegeven dat de periode waarvoor de vergunning is verleend het belastingtijdvak voor oplegging precariobelasting betreft.
HOOFDSTUK 8 NADERE REGELS ONTSTAAN VAN DE FORENSENBELASTINGSCHULD
Gemeente Zandvoort legt alleen forensenbelasting op.
De nadere regels ontstaan van de forensenbelastingschuld genoemd in hoofdstuk 8 van deze beleidsregels gelden voor gemeente Zandvoort en niet voor de andere deelnemende gemeenten.
Aanpassen artikelen 8.1 t/m 8.5: alleen voor de gemeente Zandvoort van toepassing.
HOOFDSTUK 9 INWERKINGTREDING EN CITEERTITEL
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Indien de gemeente geen nadere regels ontstaan van de forensenbelastingschuld genoemd in hoofdstuk 8 van deze toelichting vaststelt, dan betreft dit hoofdstuk 8 met artikelnummering 8.1 t/m 8.3 in plaats van hoofdstuk 9 met artikelnummering 9.1 t/m 9.3.
Op basis van de beschikbare gegevens betreft dit hoofdstuk voor gemeente Zandvoort alleen hoofdstuk 9 met artikelnummering 9.1 t/m 9.3.
Voor de andere deelnemende gemeenten betreft dit hoofdstuk 8 met artikelnummering 8.1 t/m 8.3.
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Op basis van de beschikbare gegevens betreft artikel 9.1 voor gemeente Zandvoort.
Voor de andere deelnemende gemeenten betreft dit artikel 8.1.
Per gemeente vervallen andere beleidsregels.
Op basis van de beschikbare gegevens betreft artikel 9.2 voor gemeente Zandvoort.
Voor de andere deelnemende gemeenten betreft dit artikel 8.2.
De in artikel 9.2/8.2 genoemde vervallen beleidsregels voor betreffende gemeente bepalen.
Verder zal te zijner tijd bepaald gaan worden of de volgende beleidsregels van de gemeenten Heemstede, Haarlemmerliede en Spaarnwoude en Zandvoort komen te vervallen:
- Beleidsregels voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen, vastgesteld 10 december 2002.
Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude:
- Beleidsregels m.b.t. innen van belastingen, vastgesteld 30 september 2003. Deze zit zonder ondertekening in map!
- Regeling bestuurlijke boeten gemeentelijke belastingen gemeente Zandvoort 2004, vastgesteld 27 februari 2004.
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Naam gemeente en artikelnummering aanpassen.
Op basis van de beschikbare gegevens betreft artikel 9.3 voor gemeente Zandvoort.
Voor de andere deelnemende gemeenten betreft dit artikel 8.3.
Van toepassing voor alle deelnemende gemeenten.
Vaststellingsdatum en naam gemeente aanpassen.
Beleidsregels heffing en invordering gemeentelijke belastingen en uitvoering Wet WOZ van de gemeente Bloemendaal/ Heemstede/Haarlemmerliede en Spaarnwoude/Zandvoort 2009 worden toegepast als zijn vastgesteld.
BIJLAGEN HOOFDSTUK 6 UITVOERINGSREGELING HEFFING EN INVORDERING GEMEENTELIJKE BELASTINGEN