Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Opiniërende vergadering |
Citeertitel | Verordening opiniërende vergadering |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het reglement van orde opiniërende vergaderingen van 25 mei 2010.
Gemeentewet, artikel 82
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2010 | 01-02-2013 | Wijziging | 26-10-2010 Onbekend | Geen | |
01-06-2010 | Nieuwe regeling | 25-05-2010 Het Kontakt, 16-06-2010 | Geen |
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 8 Vergoedingen niet-raadsleden
De niet-raadsleden zoals bedoeld in artikel 4 van deze verordening ontvangen voor het bijwonen van een opiniërende vergadering een vergoeding zoals genoemd in het eerste lid van artikel 14 van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Door middel van ondertekening van de voor iedere vergadering beschikbaar gelegde presentielijsten zoals genoemd in artikel 16 van deze verordening, maakt het niet raadslid duidelijk, recht te hebben op een vergoeding per vergadering.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
Artikel 14 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder in de leeskamer van het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan in een openbare kennisgeving mededeling gedaan aan de leden.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 17 Opening vergadering en quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat tenminste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Artikel 18 Spreekrecht burgers
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord waarbij een maximale spreektijd van 30 minuten geldt voor alle insprekers. De voorzitter verdeelt zonodig de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
Artikel 19 Audioverslag en besluitenlijst
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht, een voorstel tot wijziging van de besluitenlijst aan de opiniërende vergadering te doen, indien dit onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeven wat besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 23 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het onderwerp dat behandeld wordt, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel op andere wijze de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dat plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.