Organisatie | Haarlemmerliede en Spaarnwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Financiële verordening 2011 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2006.
De stukken voor het begrotingsjaar 2011 en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.
Gemeentewet, art. 212
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-03-2011 | 01-01-2011 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 29-03-2011 Geen | MID 11/004 |
De raad van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 februari 2011;
gehoord de commissie Raadsvoorbereiding van 8 maart 2011,
gelet op artikel 212 van de gemeentewet,
- de “Financiële verordening 2011”;
- in te trekken de “Financiële verordening 2006”.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 maart 2011.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die als zodanig een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan het college heeft.
Administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
Administratieve organisatie: het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
Financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en het toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.
Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten en collegebesluiten.
Doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.
Doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
Titel 1 Begroting en verantwoording
Artikel 4a Autorisatie begroting en investeringskredieten en begrotingswijzigingen
Indien het college voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet metmeer dan € 15.000 dreigt te worden overschreden, dan wordt dit door het college via deeerstvolgende vergadering aan de raad gemeld. Het college geeft daarbij aan op welkewijze aan de raad een voorstel wordt gedaan voor wijziging van het budget of van hetinvesteringskrediet.
Artikel 5 Uitvoering begroting
Indien de lasten van een programmaonderdeel zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting worden overschreden, maar de lasten van het betreffende programma zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting in zijn totaliteit niet worden overschreden, kan de verantwoording daarvan achteraf plaatsvinden door middel van de tussentijdse rapportages als bedoeld in artikel 7, eerste lid.
Het college draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van bedrijfsonderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en op misbruik en oneigenlijk gebruik van de gemeentelijke regelingen. Ieder bedrijfsonderdeel van de gemeente wordt periodiek getoetst.
Artikel 7 Tussentijdse rapportage en informatie
Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van de gemeente met een Kadernota / 1e Managementrapportage en een 2e Managementrapportage in het najaar.
Hierin wordt een beeld gegeven van de verwachte financiële uitkomsten van het lopende jaar.
In de tussenrapportages worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de begroting toegelicht. Het betreft afwijkingen groter dan 10% van het productbudget of het investeringskrediet met een minimum van € 15.000, waarbij alle afwijkingen vanaf € 15.000 altijd worden toegelicht.
Artikel 13 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude wordt een vaste methode van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.
Artikel 15 Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het college draagt er zorg voor, dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de (debiteuren-)vorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen en de (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 4 jaar.
Artikel 19 Onderhoud kapitaalgoederen
Het college biedt tenminste eenmaal per vier jaar een nota onderhoud openbare ruimte aan de raad aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud en het beoogde onderhoudsniveau voor het openbaar groen, water, wegen, kunstwerken en straatmeubilair en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. De raad stelt de nota vast binnen 2 maanden nadat de nota is aangeboden.
Het college biedt tenminste eenmaal per vier jaar een nota rioleringsplan aan de raad aan. De nota geeft het kader weer voor de inrichting van het onderhoud, het beoogde onderhoudsniveau en de uitbreiding van de riolering alsmede de kwaliteit van het milieu en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. De raad stelt de nota vast binnen 2 maanden nadat de nota is aangeboden.
Het college biedt jaarlijks een nota onderhoud gebouwen aan ter behandeling en vaststelling door de raad. De nota bevat de voorstellen voor het te plegen onderhoud en de bijbehorende kosten aan de gemeentelijke gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag. De raad stelt de nota vast binnen 2 maanden nadat de nota is aangeboden.
4.Bij de begroting en de jaarstukken doet het college in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallig onderhoud aan openbaar groen, water, wegen, kunstwerken, straatmeubilair, riolering, gebouwen, openbare verlichting en beschoeiingen.
Naast de in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten genoemde onderwerpen doet het college bij de begroting en de jaarstukken in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
Naast de in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten genoemde onderwerpen wordt in de paragraaf bedrijfsvoering opgenomen:
Titel 4 Financiële organisatie en administratie
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 25. Financiële organisatie
Het college draagt de zorg voor en legt in een besluit vast:
Artikel 26 Aanbesteding en inkoop
Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie. De regels zijn vastgelegd in de nota inkoopbeleid.
Artikel 27 Subsidieverstrekking en steunverlening
Het college draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de toekenning van steunverlening aan ondernemingen en subsidies. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels ter zake van de Europese Unie en de subsidieverordening van de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude.
Artikel 28 Bijzondere omstandigheden en nadere regels
In bijzondere omstandigheden is het college van burgemeester en wethouders bevoegd om gemotiveerd af te wijken van de standaardregels, tenzij wet- en andere (hogere) regelgeving zich hiertegen verzet. Indien bedoeld afwijken de bevoegdheid van de raad betreft, dan wordt laatstgenoemde een voorstel tot besluitvorming voorgelegd.