Organisatie | Rheden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene ict-inkoopvoorwaarden gemeente Rheden |
Citeertitel | Algemene ict-inkoopvoorwaarden gemeente Rheden |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Deze regeling is vervangen door de Gemeentelijke inkoopvoorwaarden bij IT (GIBIT)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-07-2011 | 14-12-2007 | 23-11-2017 | Nieuwe regeling | 10-12-2007 Regiobode, 27-07-2011 | Geen |
Artikel 1 Definities/Begripsbepalingen
De volgende met hoofdletter gebruikte begrippen en uitdrukkingen in deze ict-inkoopvoorwaarden hebben de daarbij vermelde betekenis:
IE-rechten: alle intellectuele eigendomsrechten voor alle landen van de wereld en zonder voorbehoud van enige bevoegdheid, waaronder begrepen, doch daartoe niet beperkt auteursrechten en/of octrooirechten alsmede aanvragen met betrekking tot dergelijke intellectuele eigendomsrechten, die rusten op het Resultaat en/of een Offerte alsmede daarin vervatte specificaties.
Deze ict-inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op elk door de Opdrachtgever gedaan verzoek aan Opdrachtnemer tot het uitbrengen van een Offerte, op de door Opdrachtnemer uit te brengen Offerte, op alle opdrachten van Opdrachtgever en op alle met Opdrachtnemer te sluiten en gesloten Overeenkomsten waarbij Opdrachtgever als (potentiële) koper van roerende zaken en diensten op het vlak van ict optreedt alsmede op alle daaruitvloeiende rechtsbetrekkingen.
Artikel 3 Totstandkoming van de Overeenkomst
Indien een schriftelijke order door Opdrachtgever wordt geplaatst zonder een daaraan voorafgaande aanbieding van Opdrachtnemer, dan komt de Overeenkomst tot stand, tenzij Opdrachtnemer binnen tien (10) werkdagen na datum van de order Opdrachtgever schriftelijk in kennis stelt dat hij de order niet aanvaardt.
Artikel 4 Tarieven en betaling en (geschillen over) facturering
Alle overeengekomen prijzen en tarieven zijn exclusief omzetbelasting. Alle prijzen van in het kader van een Overeenkomst te leveren zaken zijn gebaseerd op levering DDP (Delivered Duty Paid) zoals gedefinieerd in Incoterms 2000 en omvatten tevens het lossen, monteren en installeren van deze zaken op de door Opdrachtgever gewenste locatie. Voor alle Programmatuur en Systeemprogrammatuur geldt dat deze door Opdrachtnemer op de daarvoor bestemde computer zal worden geïnstalleerd en geïmplementeerd, zodat deze functioneert geheel conform de eisen van Opdrachtgever.
Alle prijzen en tarieven zijn vast voor de duur van de Overeenkomst. Een factuur wordt aan Opdrachtgever in tweevoud toegezonden en vermeldt de datum, het nummer van de Overeenkomst, eventueel verschuldigde omzetbelasting en andere door Opdrachtgever verlangde gegevens, zoals een overzicht van de bestede uren.
Indien is overeengekomen dat betaling volgens nacalculatie zal plaatsvinden, zal Opdrachtnemer op schrift gespecificeerd en in een door Opdrachtgever eventueel nader aan te geven vorm factureren. In de factuur wordt opgave gedaan van het aantal en de data van de werkelijk en noodzakelijk bestede dagen of uren van Personeel, wordt een korte en duidelijke omschrijving van de verrichte werkzaamheden gegeven alsmede een omschrijving van de eventuele reis- en verblijfkosten van het Personeel, voor zover deze niet zijn inbegrepen in de dag- of uurtarieven.
Indien Opdrachtgever anders dan door één van de redenen genoemd in dit artikel 4 een overeengekomen betalingstermijn overschrijdt, heeft Opdrachtnemer met uitsluiting van enig ander recht op schadevergoeding, met ingang van de dag volgend op de dag dat de betaling uiterlijk had moeten geschieden tot aan het tijdstip van de algehele voldoening, aanspraak op vergoeding van de vertragingsrente. Indien Opdrachtnemer aanspraak op vertragingsrente wenst te maken in verband met overschrijding van de overeengekomen betalingstermijn door Opdrachtgever, dient Opdrachtnemer Opdrachtgever schriftelijk in gebreke te stellen. De vertragingsrente zal -in afwijking en in plaats van de wettelijke rente- vijf procent (5%) over het restant van de verschuldigde hoofdsom bedragen. Opdrachtnemer kan geen aanspraak maken op de rentevergoeding, indien de desbetreffende factuur niet aan het gestelde in dit artikel 4 voldoet.
Indien Opdrachtgever de juistheid van een factuur, dan wel een onderdeel daarvan betwist, treden partijen in overleg teneinde de ontstane situatie op te lossen. Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd de door Opdrachtnemer verzonden facturen door een door Opdrachtgever aan te wijzen accountant, als bedoeld in artikel 2:393, eerste lid, van het Burgerlijk Wetboek (‘BW’), op inhoudelijke juistheid te laten controleren. Opdrachtnemer zal de betrokken accountant inzage in zijn boeken en bescheiden verlenen en deze alle gegevens en informatie verstrekken die deze verlangt. De controle is vertrouwelijk en strekt zich niet verder uit dan voor het verifiëren van de facturen is vereist. De accountant brengt zijn rapportage zo spoedig mogelijk aan beide partijen uit. De kosten van het accountantsonderzoek komen voor rekening van Opdrachtgever, tenzij uit het onderzoek van de accountant blijkt dat de factu(u)r(en) op de betwiste punten niet juist dan wel onvolledig is/zijn, in welk geval bedoelde kosten voor rekening van Opdrachtnemer komen. Opdrachtgever is over de periode van onderzoek geen rente verschuldigd.
Opdrachtgever is gerechtigd de betaling van een factuur (of een gedeelte daarvan), waarover tussen partijen geen overeenstemming bestaat, op te schorten gedurende de periode van het accountantsonderzoek. Van deze bevoegdheid zal Opdrachtgever uitsluitend gebruikmaken, indien bij hem redelijke twijfel bestaat omtrent de juistheid van de desbetreffende factuur.
Overschrijding van een betalingstermijn door Opdrachtgever of niet-betaling door Opdrachtgever van een factuur, omdat Opdrachtgever de juistheid van de factuur betwist of omdat Opdrachtgever van mening is dat Opdrachtnemer tekort is geschoten in de nakoming van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst, geeft Opdrachtnemer niet het recht zijn verplichtingen onder de Overeenkomst op te schorten, dan wel de Overeenkomst te ontbinden.
Van meerwerk kan slechts sprake zijn, indien daarom door een bevoegde vertegenwoordiger van Opdrachtgever uitdrukkelijk schriftelijk is verzocht. Indien Opdrachtnemer meent dat er van meerwerk sprake zal zijn, zal hij dit zo spoedig mogelijk schriftelijk aan Opdrachtgever melden. Opdrachtnemer zal niet met het meerwerk aanvangen voordat hij daartoe schriftelijke opdracht heeft gekregen. Tot meerwerk wordt niet gerekend additionele werkzaamheden die Opdrachtnemer redelijkerwijs bij het afsluiten van Overeenkomst had kunnen of moeten voorzien. Meerwerk wordt vergoed tegen het oorspronkelijke tarief. Op Meerwerk zijn de voorwaarden en bepalingen van de Overeenkomst van toepassing.
Artikel 5 Algemene verplichtingen van Opdrachtnemer
Opdrachtnemer staat in voor de kwaliteit, deskundigheid en gedragingen van het Personeel dat namens of door Opdrachtnemer is belast met de nakoming van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst. Opdrachtnemer staat er voor in dat zijn Personeel dat belast is met de nakoming van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst, de bedrijfsvoering van Opdrachtgever zo min mogelijk verstoort en dat het de huisregels van Opdrachtgever respecteert en hiernaar handelt.
Opdrachtnemer staat er voor in dat hij bij de uitvoering van werkzaamheden op grond van de Overeenkomst slechts gebruik maakt van Personeel ten aanzien waarvan geen twijfel bestaat omtrent de integriteit. Opdrachtgever heeft het recht van Opdrachtnemer te verlangen dat hij van al het door hem in te zetten Personeel in het bezit is van een verklaring omtrent gedrag, waaruit goed gedrag blijkt. Indien Opdrachtgever na het tot stand komen van de Overeenkomst nadere procedures vaststelt teneinde de integriteit van de voor Opdrachtnemer werkzame personen vast te stellen of indien Opdrachtgever nadere voorwaarden aan de integriteit van bij Opdrachtgever werkzame personen vaststelt, is Opdrachtnemer verplicht aan de uitvoering van deze procedures zijn medewerking te verlenen en te voldoen aan de nadere door Opdrachtgever te stellen voorwaarden. Opdrachtgever zal indien er sprake is van eventuele nadere procedures c.q. nadere voorwaarden Opdrachtnemer hiervan onverwijld schriftelijk in kennis stellen.
Opdrachtnemer verklaart en staat er voor in dat terzake van de Overeenkomst noch (de onderneming van) Opdrachtnemer zelf, noch één of meer van zijn leidinggevenden, vertegenwoordigers, ondergeschikten en/of niet-ondergeschikten of met Opdrachtnemer verbonden rechtspersonen en hun leidinggevenden, vertegenwoordigers, ondergeschikten of adviseurs, betrokken is/zijn of is/zijn geweest bij overleg of afspraken met andere (gegadigde) ondernemingen omtrent:
het aanbieden of geven van geld of op geld te waarderen stoffelijke of niet stoffelijke voordelen aan één of meer ambtenaren die direct of indirect betrokken zijn bij of enige invloed kunnen uitoefenen op de beslissing tot gunning van de opdracht, op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met de bepalingen van de Mededingingswet en/of de artikelen 81 en 82 EG Verdrag.
Opdrachtnemer verklaart voorts en staat er voor in dat noch door hem één of meer van zijn leidinggevenden, vertegenwoordigers, ondergeschikten en/of niet-ondergeschikten enig voordeel in welke vorm dan ook wordt/is toegezegd, aangeboden of verschaft c.q. zal worden toegezegd, aangeboden of verschaft aan bestuurders, vertegenwoordigers, ondergeschikten en/of niet-ondergeschikten van Opdrachtgever.
Indien uit de Overeenkomst volgt dat Opdrachtnemer de door hem te verrichten diensten dient af te stemmen op werkzaamheden of diensten die door derden die door Opdrachtgever zijn ingeschakeld dienen te worden verricht, is Opdrachtnemer gehouden met deze derden en Opdrachtgever in overleg te treden om de voorwaarden voor de samenwerking te bespreken, te bepalen en vervolgens uit te voeren.
Artikel 6 Intellectuele Eigendomsrechten
Opdrachtnemer erkent dat door de in het eerste lid bedoelde overdracht, Opdrachtgever uitsluitend en volledig rechthebbende is geworden c.q. zal worden op de IE-rechten. De IE-rechten dienen onbezwaard te zijn. Voor zover (enig deel van) de IE-rechten niet zou(den) kunnen worden overgedragen, doet Opdrachtnemer hierbij afstand van het recht dit/deze in te roepen jegens Opdrachtgever. Opdrachtnemer is niet gerechtigd om (zelfstandig) gebruik te maken van de IE-rechten zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtgever.
Opdrachtnemer verklaart en staat er jegens Opdrachtgever voor in dat de uitvoering van de Overeenkomst en het gebruik van het Resultaat door Opdrachtgever geen inbreuk (zullen) maken op de (intellectuele eigendoms)rechten en daaraan verbonden of gerelateerde rechten zoals persoonlijkheidsrechten, van derden. Opdrachtnemer verklaart en staat er jegens Opdrachtgever voor in dat de uitvoering van de Overeenkomst en het gebruik van het Resultaat door Opdrachtgever niet anderszins onrechtmatig is/zal zijn jegens derden. Dit houdt mede in dat (een) derde(n), die Opdrachtnemer inschakelt bij de totstandbrenging of uitvoering van de Overeenkomst, terzake geen aanspraak kan/kunnen maken op enige rechten en/of financiële vergoedingen. Opdrachtnemer vrijwaart Opdrachtgever terzake voor alle schade (inclusief alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten), die voor Opdrachtgever dientengevolge op enig moment mocht ontstaan.
Opdrachtgever is gerechtigd de wijzigingen c.q. aanvullingen in het Resultaat aan te (laten) brengen die hij nuttig en/of wenselijk acht. Hij behoeft daartoe niet de toestemming van Opdrachtnemer en Opdrachtnemer doet hierbij afstand van zijn recht een beroep te doen op zijn eventuele (intellectuele eigendoms)rechten terzake en daaraan verbonden of gerelateerde rechten zoals persoonlijkheidsrechten. Opdrachtnemer verklaart zich bereid tegen alsdan overeen te komen voorwaarden desgevraagd te adviseren bij het aanbrengen van die wijzigingen c.q. aanvullingen in het Resultaat. Opdrachtgever is echter nimmer gehouden het advies van Opdrachtnemer op te volgen.
Indien door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever Programmatuur ter beschikking wordt gesteld, die reeds voor het aangaan van de Overeenkomst bestond, dan zal Opdrachtnemer, indien Opdrachtnemer gerechtigd is over de Broncode van die Programmatuur te beschikken, op eerste verzoek van Opdrachtgever met Opdrachtnemer een escrow overeenkomst terzake van die Broncode en alle noodzakelijke technische documentatie sluiten, welke overeenkomst Opdrachtgever het recht zal geven met onmiddellijke ingang afgifte van voornoemde Broncode en technische documentatie te vragen indien:
Bij overdracht door Opdrachtnemer van IE-rechten aan een derde garandeert Opdrachtnemer dat de rechten van Opdrachtgever onverkort gehandhaafd blijven.
Opdrachtgever heeft het recht tijdens een acceptatietest volledig operationeel gebruik te maken van het daartoe ter beschikking gestelde. Indien tijdens enige acceptatietest mocht blijken van tekortkomingen, dan zal Opdrachtnemer verplicht zijn op de kortst mogelijke termijn deze tekortkomingen te verhelpen en het geheel opnieuw ter Acceptatie aan Opdrachtgever aan te bieden. Indien bij de tweede acceptatietest door Opdrachtgever opnieuw tekortkomingen worden geconstateerd, dan heeft Opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling het recht de betreffende Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, onverminderd de overige aan Opdrachtgever toekomende rechten. Het voorgaande geldt onverminderd de aan Opdrachtgever toekomende rechten uit hoofde van overschrijding door Opdrachtnemer van enige in de Overeenkomst opgenomen (leverings)termijn.
Alle door de Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever te leveren roerende zaken, inclusief montage of installatie daarvan, zulks met inbegrip van (deel)ontwerpen en de eventuele ondersteunende documentatie die daaraan ten grondslag ligt en de eventueel daaruit voortvloeiende producten en/of diensten, kunnen, indien Opdrachtgever dit wenst, eerst worden onderworpen aan een keuring. Keuring door of namens de Opdrachtgever kan plaatshebben bij de Opdrachtnemer voorafgaande aan de levering of bij de Opdrachtgever na de levering. Indien de keuring bij de Opdrachtnemer plaats heeft, zal de Opdrachtnemer de te keuren roerende zaken op een zodanig tijdstip voor keuring gereed hebben dat desbetreffende roerende zaken uiterlijk twee (2) weken voor levering aan de Opdrachtnemer kunnen worden gekeurd. De Opdrachtnemer zal het tijdstip van keuring tijdig schriftelijk aan Opdrachtgever bekend maken.
In het geval het geleverde niet aan de in artikel 10 bedoelde garanties voldoet, dient Opdrachtnemer binnen redelijke termijn alle noodzakelijke maatregelen te treffen en werkzaamheden te verrichten en voor alternatieven te zorgen, waardoor het geleverde wèl aan de Overeenkomst beantwoordt. Indien Opdrachtnemer zijn verplichting daartoe niet nakomt, is Opdrachtgever gerechtigd, ongeacht alle andere aan haar toekomende rechten, om voor rekening van Opdrachtnemer alle noodzakelijke maatregelen te (laten) treffen en werkzaamheden te (laten) verrichten waardoor het geleverde wel aan de Overeenkomst beantwoordt.
De eigendom van op grond van de Overeenkomst aan Opdrachtgever geleverde zaken gaat op Opdrachtgever over bij levering. Indien de zaken door Opdrachtnemer nog gebruikt moeten worden voor de (verdere) oplevering(en) in het kader van de Overeenkomst blijft het risico voor schade en/of verlies terzake van voornoemde zaken tot de Acceptatie bij Opdrachtnemer. Ingeval van schade en/of verlies heeft Opdrachtgever recht op kosteloze vervanging van de verloren gegane of beschadigde zaak.
Indien Opdrachtgever zaken aan Opdrachtnemer in handen geeft ter uitvoering van de Overeenkomst, waaronder begrepen, materialen en onderdelen, modellen, specificaties, tekeningen, software en informatiedragers, zal Opdrachtnemer voornoemde zaken in bruikleen krijgen voor de duur van de Overeenkomst. Bedoelde zaken blijven eigendom van Opdrachtgever. Aan voornoemde bruikleen kunnen door Opdrachtgever nadere voorwaarden worden verbonden.
Opdrachtnemer garandeert, dat:
hij het geleverde zal voorzien van gedetailleerde gebruikershandleidingen en functionele-, beheers- en technische documentatie, die Opdrachtgever in staat zullen stellen het geleverde te (doen) gebruiken en te (doen) onderhouden op hetzelfde niveau als waartoe Opdrachtnemer zelf in staat is alsmede terzake van alle ten behoeve van Opdrachtgever ontwikkelde Programmatuur aan Opdrachtgever de Broncode zal leveren;
alle door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever geleverde Broncodes van dusdanige kwaliteit zijn, dat met behulp van deze Broncodes op de gebruikelijke wijze de door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever geleverde Objectcode kan worden gegenereerd en deze Opdrachtgever in staat stellen de geleverde Programmatuur te onderhouden;
indien Opdrachtnemer door Opdrachtgever wordt verzocht bij zijn Offerte een SLA te voegen, deze aan alle daaraan in het algemeen en als verzocht door Opdrachtgever te stellen kwaliteitseisen zal voldoen en zal voorzien in een voorstel voor kortingen voor de gevallen waarin het overeengekomen dienstenniveau niet wordt gehaald;
voor zover Opdrachtgever geen nadere eisen betreffende de zaken en/of diensten stelt, de zaken en/of diensten in ieder geval van goede kwaliteit zijn en tenminste aan de gebruikelijke eisen van deugdelijkheid, doelmatigheid en aan alle wettelijke eisen en gebruikelijke branchevoorschriften betreffende kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu voldoen;
Indien in de Overeenkomst een garantietermijn is opgenomen, zal Opdrachtnemer voor de duur van de garantietermijn zonder dat daarvoor door Opdrachtgever kosten verschuldigd zijn, alle door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer schriftelijk en/of mondeling gemelde tekortkomingen aan het geleverde verhelpen.
De in de artikelen 3.4, 3.5, 7.1, 7.2, 10.1 sub f, 16.1, 24, 33.3, 37.5, 38.1, 38.3 en 38.4 bedoelde termijnen zijn fatale termijnen. Indien Opdrachtgever na verloop van een fatale termijn geen gebruik maakt van zijn als gevolg daarvan jegens Opdrachtnemer verkregen rechten houdt dit geen afstand in van deze rechten.
Opdrachtnemer zal zonder enige beperking Opdrachtgever vrijwaren en schadeloosstellen ter zake van alle schadeaanspraken van derden die het gevolg mochten zijn van handelen en/of nalaten van Opdrachtnemer en/of diens Personeel alsmede van enige tekortkoming van Opdrachtnemer bij de nakoming van de Overeenkomst.
Opdrachtnemer zal afdoende product-, beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekeringen afsluiten bij gerenommeerde verzekeringsmaatschappijen en verzekerd blijven ten behoeve van de nakoming van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever op eerste verzoek een kopie van de desbetreffende polissen en bijbehorende polisvoorwaarden verstrekken.
Artikel 15 Tekortkoming en ontbinding
Opdrachtgever heeft het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen of te ontbinden indien Opdrachtnemer enige verplichting uit hoofde van de Overeenkomst niet/niet behoorlijk/niet tijdig nakomt en ook na schriftelijke ingebrekestelling de niet/niet behoorlijke/niet tijdige nakoming wordt voortgezet.
Opdrachtgever heeft het recht de Overeenkomst door enkele schriftelijke kennisgeving aan Opdrachtnemer met onmiddellijke ingang te ontbinden of beëindigen zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, indien:
ten aanzien van Opdrachtnemer faillissement of surseance van betaling wordt aangevraagd, dan wel Opdrachtnemer failliet wordt verklaard of aan Opdrachtnemer surseance van betaling wordt verleend, dan wel wordt overgegaan tot ontbinding van de vennootschap danwel er een vereffenaar van Opdrachtnemer wordt aangesteld of een soortgelijke gebeurtenis plaatsvindt met betrekking tot Opdrachtnemer of met betrekking tot een aanmerkelijk deel van Opdrachtnemers vermogen in een ander land dan Nederland;
derden, niet zijnde groep- of dochtermaatschappijen (als bedoeld in respectievelijk artikel 2:24a BW en artikel 2:24b BW), direct of indirect, zeggenschap verkrijgen over de activiteiten van Opdrachtnemer, waarbij aan het begrip zeggenschap voor de toepassing van deze bepaling de betekenis wordt toegekend in de definitie van ‘fusie’ in de SER Fusiegedragsregels 2000, zulks ongeacht of deze gedragsregels op deze verkrijging van toepassing zijn.
Indien er naar het oordeel van Opdrachtgever gegronde reden bestaat om te vrezen dat Opdrachtnemer zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever niet/niet behoorlijk of niet tijdig zal nakomen, is Opdrachtnemer verplicht om, op eerste verzoek van Opdrachtgever, terstond genoegzame en in de door Opdrachtgever gewenste vorm, zekerheid te stellen voor de volledige nakoming van al zijn verplichtingen.
Indien en voor zover de verplichting(en) van Opdrachtnemer uit hoofde van de Overeenkomst bestaan uit het leveren van Informatiedragers, zal Opdrachtnemer direct na ontbinding of beëindiging van de Overeenkomst door Opdrachtgever alle tot dan toe in het kader van de Overeenkomst tot stand gekomen (concept) Informatiedragers aan Opdrachtgever in eigendom overdragen.
In geval van overmacht kan Opdrachtnemer de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst opschorten voor de duur van maximaal 6 weken, onder de voorwaarde dat Opdrachtnemer Opdrachtgever hiervan binnen één (1) week nadat de omstandigheid die overmacht oplevert zich heeft voorgedaan, in kennis stelt onder vermelding van de oorzaak van de overmacht. Indien Opdrachtnemer na afloop van deze 6 weken in verband met overmacht niet in staat is om zijn verplichtingen jegens Opdrachtgever na te komen, is Opdrachtgever bevoegd de Overeenkomst te ontbinden of op te zeggen, zonder tot schadevergoeding gehouden te zijn.
Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: onvoldoende beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel, ziekte van personeel, staking, werkliedenuitsluiting, grondstoffentekort, transportproblemen, niet-nakoming van de verplichtingen door toeleveranciers, storingen in de productie van Opdrachtnemer, enig tekortschieten van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden, liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van Opdrachtnemer en/of de door hem ingeschakelde derden of een dreigende vertraging in de uitvoering van de Overeenkomst als bedoeld in artikel 17. De omstandigheden als hier bedoeld zijn voor rekening en risico van Opdrachtnemer.
Artikel 17 Dreigende vertraging
Zodra er vertraging dreigt te ontstaan in de nakoming van zijn verplichtingen onder de Overeenkomst, zal Opdrachtnemer Opdrachtgever direct schriftelijk daarover informeren, onder vermelding van de oorzaak en mogelijke gevolgen van de vertraging alsmede de termijn, waarop Opdrachtnemer denkt wél aan zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst te kunnen voldoen. Tevens stelt Opdrachtnemer redelijke maatregelen voor om een dergelijke vertraging te verhelpen en in de toekomst te voorkomen.
De Opdrachtnemer verbindt zich dat hij gedurende de loop van deze Overeenkomst of op enig moment na afloop daarvan, vertrouwelijke informatie met betrekking tot deze Overeenkomst of een daaruit voortvloeiende of daarmee verband houdende overeenkomst, vertrouwelijke informatie met betrekking tot de onderneming of de activiteiten van de Opdrachtgever en/of gegevens en kennis van de Opdrachtgever welke hem op andere wijze bekend is/zijn geworden en/of gemaakt, niet zal bekendmaken of gebruiken voor enig doeleinde dat nadelig of mogelijk nadelig is voor de Opdrachtgever.
Indien niet binnen de overeengekomen, dan wel verlengde termijn de volledige verrichtingen van de prestaties is geaccepteerd die aan de overeenkomst beantwoordt, dan wel een andere prestatie ter voldoening is aangeboden en geaccepteerd, is de opdrachtnemer aan de gemeente Rheden na verloop van een daartoe gestelde termijn, zonder rechterlijke tussenkomst, een boete verschuldigd van 0,1% van de totale dan wel maximale prijs die met de overeenkomst is gemoeid, minimaal € 2.500,00, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10% daarvan. Indien nakoming anders dan door overmacht blijvend onmogelijk is geworden, is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.
Artikel 20 Gevolgen beëindiging Overeenkomst
Indien de Overeenkomst wordt beëindigd op grond van artikel 15 dan:
Artikel 21 Vervanging Personeel
Behoudens het bepaalde in het derde lid van dit artikel zal Opdrachtnemer, het bij Opdrachtgever werkzame Personeel alleen vervangen indien dit onvermijdelijk is, bijvoorbeeld in het geval van langdurige ziekte, overlijden, zwangerschaps- of bevallingsverlof of ontslag. Vervanging kan alleen plaatsvinden na schriftelijke goedkeuring van het nieuw in te zetten personeel door Opdrachtgever.
Indien Opdrachtnemer niet in staat is onmiddellijk nadat het te vervangen Personeel zijn werkzaamheden heeft beëindigd c.q. nadat Opdrachtgever krachtens het derde lid van dit artikel om vervanging heeft verzocht, vervangend Personeel in te zetten of indien Opdrachtgever meent dat de voorgestelde vervanging niet aan de vereiste kwalificaties voldoet, heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen en een andere Opdrachtnemer in te schakelen zonder dat Opdrachtnemer enig recht op schadevergoeding toekomt. Opdrachtnemer is verplicht de noodzakelijke medewerking te verlenen aan degene die uiteindelijk de oorspronkelijke werkzaamheden overneemt.
Indien de Opdrachtgever van mening is dat het Personeel niet of onvoldoende voldoet aan de vereiste kwalificaties, dan wel niet bereid of in staat is de werkzaamheden naar behoren te verrichten, dan wel naar het oordeel van Opdrachtgever handelt in strijd met de huis- en/of gedragsregels van Opdrachtgever, dan wel het vertrouwen van Opdrachtgever is geschonden, is Opdrachtgever gerechtigd van Opdrachtnemer te verlangen dat het betreffende Personeel wordt vervangen. Indien Opdrachtnemer weigert vervangend Personeel in te schakelen, is Opdrachtgever, onverminderd al zijn overige rechten, bevoegd Personeel op kosten van Opdrachtnemer in te schakelen.
Artikel 22 Overnemen van personeel
Opdrachtnemer zal zich ervan onthouden gedurende de looptijd van de Overeenkomst alsmede gedurende een periode van één jaar na afloop daarvan, enige persoon die minder dan één jaar voorafgaand aan de beëindiging -op welke wijze dan ook- van de Overeenkomst bij Opdrachtgever in dienst was en die direct of indirect bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken is of is geweest in dienst te nemen tenzij Opdrachtgever hiervoor uitdrukkelijk schriftelijke goedkeuring heeft verleend.
Artikel 23 Toepassing Wet BIBOB
Opdrachtgever kan te allen tijde tijdens de duur van de Overeenkomst aan het Bureau BIBOB met betrekking tot de Opdrachtnemer of een door hem ingeschakelde derde, advies vragen als bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet BIBOB). Na afgifte van dit advies zal de Opdrachtgever de Opdrachtnemer hierover informeren. Opdrachtgever zal vervolgens zelfstandig, met inachtneming van het bepaalde in de Wet BIBOB, bepalen welke gevolgen hij aan het advies zal verbinden.
Opdrachtnemer verklaart en staat ervoor in dat zijn financiële- alsook projectadministratie te allen tijde toegankelijk zijn voor het Bureau BIBOB van de gemeente Rheden. Onder toegankelijkheid wordt in dit verband verstaan zowel fysiek toegankelijk als leesbaar en tenminste in kopie in Nederland in de Nederlandse taal beschikbaar.
Artikel 24 Wijzigingen in de situatie van de Opdrachtnemer
Van elke substantiële wijziging in de situatie van Opdrachtnemer die van invloed kan zijn op de uitvoering van de Overeenkomst door Opdrachtnemer, dient Opdrachtnemer Opdrachtgever onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen.
Het door de Opdrachtnemer inschakelen van een onderaannemer voor de uitvoering van de overeenkomst, geschiedt uitsluitend mits daartoe vooraf schriftelijke toestemming is verkregen van Opdrachtgever.
Alle geschillen, daaronder begrepen die welke door slechts één der partijen als zodanig wordt beschouwd, die naar aanleiding van of in verband met de uitleg of de tenuitvoerlegging van deze bepalingen of de overeenkomst mochten ontstaan, zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Arnhem, tenzij partijen alsnog een andere vorm van geschillenbeslechting overeenkomen.
Indien en voorzover op grond van redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarend karakter op enige bepaling in deze ict-inkoopvoorwaarden geen beroep kan worden gedaan, dan komt aan die bepaling qua inhoud en strekking een zoveel mogelijk overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep kan worden gedaan. De nietigheid van een bepaling leidt niet tot nietigheid van de gehele overeenkomst en/of ict-inkoopvoorwaarden.
Deze ict-inkoopvoorwaarden zijn gedeponeerd bij de griffie van de Rechtbank te Arnhem onder nummer 2007/66 en onder de naam ‘Algemene ict-inkoopvoorwaarden gemeente Rheden’.
Nadere bepalingen inzake het (verder) ontwikkelen van bestaande en nieuw te implementeren automatiseringssystemen en onderhoud.
Onverminderd het in het voorgaande bepaalde gelden voor de onderstaande situaties de volgende bepalingen:
A Indien Opdrachtnemer werkzaamheden uitvoert in het kader van onderhoud van Programmatuur gelden de volgende aanvullende bepalingen:
Artikel 31 Gebreken en Correctief onderhoud
In de SLA wordt per prioriteitencategorie vastgesteld of Opdrachtnemer een inspanningsverplichting, dan wel een resultaatsverplichting heeft ten aanzien van de termijn waarbinnen Opdrachtnemer met het Correctief onderhoud moet aanvangen en binnen welke termijn het Gebrek moet zijn verholpen. De periode vangt aan op het moment van de melding als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.
Tot het Correctief onderhoud behoort tevens het verstrekken van tijdelijke probleemoplossingen. Programma-omwegen of probleemvermijdende restricties zullen door Opdrachtnemer niet eerder worden aangebracht dan na schriftelijke toestemming van Opdrachtgever waarbij Opdrachtnemer bij het verzoek daartoe zal aantonen dat het Gebrek vooralsnog niet op een andere manier kan worden verholpen.
Artikel 32 Verbeterde Versies naar aanleiding van Preventief en Correctief onderhoud
Opdrachtnemer is verplicht in voldoende mate te onderzoeken of er naar aanleiding van het door hem verrichte Preventief en/of Correctief onderhoud aanleiding is om Verbeterde Versies van de Programmatuur te ontwikkelen en aan Opdrachtgever beschikbaar te stellen. Opdrachtgever is niet verplicht deze Verbeterde Versies af te nemen.
Artikel 35 Wijzigingen in de reikwijdte van het onderhoud
Indien Programmatuur waarvan het onderhoud bij het aangaan van de overeenkomst onder de reikwijdte van de Overeenkomst viel, niet langer door Opdrachtgever gebruikt wordt, wordt de reikwijdte van de Overeenkomst geacht overeenkomstig te zijn aangepast, zonder dat aan Opdrachtnemer enig recht op schadevergoeding als gevolg van deze wijziging toekomt.
B (Verdere) ontwikkeling van bestaande en nieuw te implementeren automatiseringssystemen
Indien Opdrachtnemer werkzaamheden uitvoert in het kader van de (verdere) ontwikkeling van bestaande en nieuw te implementeren Programmatuur (met inbegrip van websiteprogrammatuur), gelden de volgende aanvullende bepalingen:
In het Plan van Aanpak wordt in ieder geval vastgelegd: de datum van levering, de datum van implementatie, de eventuele fases waarin de Maatwerk programmatuur ontwikkeld dan wel geïmplementeerd wordt, alsmede de in die fases te behalen (deel)resultaten, het plaatsvinden van (tussentijdse) systeemtesten, het plaatsvinden van (tussentijdse) Acceptatietesten alsmede of de Maatwerk programmatuur aan de hand van een Functioneel Bestek wordt ontwikkeld en/of geïmplementeerd.
Indien het Plan van Aanpak door Opdrachtnemer wordt opgesteld wordt het Plan van Aanpak ter goedkeuring aan Opdrachtgever aangeboden. Opdrachtgever heeft te allen tijde het recht bij de totstandkoming van het Plan van Aanpak aanwijzingen te geven en te verlangen dat deze aanwijzingen in het Plan van Aanpak worden opgenomen.
Eerst nadat het Plan van Aanpak zoals bedoeld in het vierde lid van dit artikel door de Opdrachtgever schriftelijk is goedgekeurd, vangt de Opdrachtnemer aan met de verdere werkzaamheden. Indien Opdrachtgever het Plan van Aanpak afkeurt zal Opdrachtgever aan Opdrachtnemer schriftelijk en gemotiveerd meedelen op welke punten het Plan van Aanpak is afgekeurd. Opdrachtgever biedt aan Opdrachtnemer de gelegenheid het Plan van Aanpak aan te passen en binnen een door Opdrachtgever gestelde termijn opnieuw aan Opdrachtgever aan te bieden. Indien het aangepaste Plan van Aanpak opnieuw door Opdrachtgever wordt afgekeurd, heeft Opdrachtgever het recht de Overeenkomst buiten rechte -eventueel voorwaardelijk of gedeeltelijk- onmiddellijk te ontbinden zonder dat daarvoor enige aanmaning of ingebrekestelling is vereist.
De Opdrachtgever zal binnen een in het Plan van Aanpak beschreven termijn de Programmatuur aan de Acceptatietest onderwerpen. Opdrachtnemer en Opdrachtgever hebben gezamenlijk de verplichting een acceptatieprocedure vooraf schriftelijk vast te leggen waarbij in ieder geval zullen worden opgenomen: de door beide partijen geaccordeerde specificaties waaraan het Resultaat getest dient te worden, een regeling voor de verdeling van de kosten voor herstelwerkzaamheden indien blijkt dat het Resultaat niet aan de specificaties voldoet en de duur van de acceptatieprocedure.
Direct nadat de Acceptatietest heeft plaatsgevonden, wordt door Opdrachtgever en Opdrachtnemer een procesverbaal opgemaakt en ondertekend. In het procesverbaal worden de Gebreken, die de Programmatuur vertoont vastgelegd, alsmede de delen van de Programmatuur die door Opdrachtgever zijn goedgekeurd c.q. afgekeurd.
Indien Opdrachtgever de Programmatuur niet bij de eerste Acceptatietest heeft goedgekeurd, zal de Acceptatietest uiterlijk binnen een in het Plan van Aanpak beschreven termijn, worden herhaald. In het tweede proces-verbaal zal worden vastgelegd of de in het eerste proces-verbaal opgenomen Gebreken zijn verholpen en in het geval van afkeuring, zoals beschreven in het tweede lid van dit artikel of de Programmatuur thans is goedgekeurd. Terzake van niet verholpen Gebreken is het bepaalde in het tweede en derde lid van dit artikel van toepassing.
Indien de Programmatuur na de tweede Acceptatietest, zoals beschreven in het vierde lid van dit artikel, opnieuw door Opdrachtgever wordt afgekeurd, is de Opdrachtgever gerechtigd de Overeenkomst onmiddellijk te ontbinden zonder dat daarvoor enige aanmaning of ingebrekestelling is vereist. Opdrachtgever zal geen gebruikmaken van het bepaalde in de eerste zin van dit lid, indien Opdrachtnemer, ter beoordeling van de Opdrachtgever, aannemelijk maakt dat herstel van de afgekeurde elementen op korte termijn gerealiseerd wordt.
Opdrachtgever is gerechtigd de Programmatuur of de Acceptatietest door een derde deskundige te laten onderzoeken alvorens deze te accepteren c.q. goed te keuren. Opdrachtgever is gerechtigd de Acceptatietest door een derde te laten uitvoeren. Opdrachtnemer is gehouden hieraan zijn medewerking te verlenen.
Deze algemene ict-inkoopvoorwaarden gemeente Rheden zijn gedeponeerd ter griffie van de Rechtbank te Arnhem op 14 december 2007, onder nummer 2007/66.
Vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2007.