Organisatie | Súdwest-Fryslân |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Súdwest Fryslân |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Súdwest Fryslân |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-03-2011 | 01-01-2011 | 06-06-2019 | Nieuwe regelgeving | 03-03-2011
| Geen |
Hoofdstuk 1 Begrips- en algemene bepalingen
Artikel 1 Begrips- en algemene bepalingen
a. wet: Algemene wet bestuursrecht;
b. bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester van de gemeente Súdwest Fryslân.
c. klager: de natuurlijk persoon of de rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;
d. klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid tegenover de klager heeft gedragen;
e. gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid handelen of nalaten te handelen tegenover een natuurlijk persoon of rechtspersoon door een bestuursorgaan of een ambtenaar.
f. klaagschrift: een op schrift ingediende klacht;
h. klachtencoördinator: de ambtenaar die verantwoordelijk is voor de behandeling en de registratie van klachten
i. Presidium: het presidium bestaat uit de fractievoorzitters van de in de raad aanwezige fracties, en de voorzitter van de raad.
De klachtencoördinator heeft daarnaast ten minste de volgende taken:
a. het opstellen van het jaarverslag zoals genoemd in artikel 15;
b. het adviseren van de bestuursorganen over het voorkomen van klachten;
c. het ondersteunen van een klager bij de opstelling van het klaagschrift;
Hoofdstuk 3 Behandeling van klachten
Artikel 9 Buiten behandeling laten
Een klaagschrift wordt niet in behandeling genomen indien:
a. niet is voldaan aan de vereisten in artikel 9:4, tweede en derde lid van de wet en klager dit ook niet binnen veertien dagen heeft hersteld nadat klager daarvan op de hoogte is gebracht;
b. het een klacht betreft als genoemd in artikel 9:8, eerste en tweede lid van de wet.
Artikel 13 Nationale ombudsman
Bij het toezenden van de bevindingen genoemd in artikel 12, lid 2 van deze regeling, vermeldt het bestuursorgaan dat klager binnen een jaar nog een verzoekschrift kan indienen bij de Nationale ombudsman te Den Haag.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 17 Intrekking oude regelingen
Ingetrokken wordt de:- Klachtenregeling Wymbritseradiel, vastgesteld door de gemeenteraad van Wymbritseradiel op 10 oktober 2000;- Regeling interne klachtenbehandeling, vastgesteld door de gemeenteraad van Sneek op 21 november 2000.