Organisatie | Strijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling SVHW |
Citeertitel | Gemeenschappelijke Regeling SVHW |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Gemeenschappelijke regelingen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-09-2012 | 01-01-2016 | art. 10 | 25-09-2012 onbekend | onbekend | |
01-11-2009 | art. 1, 6 | 27-10-2009 Het Kompas, 06-11-2009 | |||
01-11-2008 | 08-12-2014 | nieuwe regeling | 30-09-2008 Het Kompas, 17-10-2008 | 2008/3494 |
Het algemeen bestuur, alsmede het college van dijkgraaf en heemraden van de waterschap Hollandse Delta, en de raden, alsmede de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Bergambacht, Bernisse, Binnenmaas, Boskoop, Brielle, Cromstrijen, Dirksland Goedereede, Korendijk, Nederlek, Nieuw-Lekkerland, Oud-Beijerland, Ouderkerk, Rozenburg, Schoonhoven, Strijen, Vlist en Zevenhuizen-Moerkapelle en het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard, ieder voor zoveel zijn bevoegdheden betreft;
dat het gewenst is hun samenwerking bij het beheer en de uitvoering van vastgoedinformatie, heffing en invordering van waterschapsomslagen en gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet Waardering onroerende zaken, voort te zetten op basis van een gemeenschappelijke regeling;
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
Deelnemers: de aan de Regeling deelnemende gemeenten Alblasserdam, Albrandswaard, Barendrecht, Bergambacht, Bernisse, Binnenmaas, Boskoop, Brielle, Cromstrijen, Dirksland, Goedereede, Hardinxveld-Giessendam, Korendijk, Nederlek, Nieuw-Lekkerland, Oud-Beijerland, Ouderkerk, Rozenburg, Schoonhoven, Strijen, Vlist en Zevenhuizen-Moerkapelle, het waterschap Hollandse Delta en de gemeenschappelijke regeling Afvalstoffendienst Hoeksche Waard;
HOOFDSTUK lll Belangen en bevoegdheden
Artikel 3 Te behartigen belangen
De regeling wordt getroffen in het belang van een zo doelmatig mogelijke uitvoering van werkzaamheden met betrekking tot:
Ter behartiging van de in artikel 3 genoemde belangen dragen de deelnemers aan het SVHW de bevoegdheden over, welke benodigd zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden met betrekking tot de heffing en invordering van de waterschapsomslagen, gemeentelijke belastingen en de waardebepaling in het kader van de Wet waardebepaling onroerende zaken.
Indien tussentijds een plaats van een lid van het bestuur vacant of beschikbaar komt, wijst het college van dijkgraaf en heemraden, respectievelijk het college van burgemeester en wethouders van de deelnemer en het dagelijks bestuur van de Regionale Afvalstoffendienst, die het aangaat, in zijn eerstvolgende vergadering, of zo dit niet mogelijk is, ten spoedigste daarna een nieuw lid aan.
Op de vergadering, bedoeld in het tiende lid, is het negende lid niet van toepassing. Het bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het negende lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, indien meer dan de helft van de bestuursleden aanwezig is.
Tot de bevoegdheden van het bestuur behoren, onverminderd het bepaalde in artikel 66, lid 1 van de Wet, onder meer:
Artikel 9 Informatie- en verantwoordingsplicht
Een lid van het bestuur kan door het college van dijkgraaf en heemraden respectievelijk het college van burgemeester en wethouders en het dagelijks bestuur van de Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard, dat hem heeft aangewezen te allen tijde ter verantwoording worden geroepen voor het door hem in het bestuur gevoerde beleid.
Een lid van het bestuur dat niet langer het vertrouwen geniet van het college van dijkgraaf en heemraden respectievelijk het college van burgemeester en wethouders en het dagelijks bestuur van de Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard, dat hem heeft aangewezen, kan door dat college/bestuur worden ontslagen. In dat geval draagt dat college/bestuur er zorg voor dat zo spoedig mogelijk een nieuw lid wordt aangewezen.
HOOFDSTUK Vl Het dagelijks bestuur
Indien tussentijds een plaats in het dagelijks bestuur vacant of beschikbaar komt, wijst het bestuur zo spoedig mogelijk een nieuw lid aan. Gaat het openvallen van een plaats in het dagelijks bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het bestuur, dan wordt het aanwijzen van een nieuw lid van het dagelijks bestuur uitgesteld totdat de opengevallen plaats in het bestuur is bezet.
Het dagelijks bestuur vergadert zo vaak als de voorzitter of een lid van het dagelijks bestuur daarom verzoekt.
Tot de bevoegdheden van het dagelijks bestuur behoort, onverminderd het bepaalde in artikel 66, lid 1 van de Wet, onder meer het voorbereiden van besluiten van het bestuur, alsmede het uitoefenen van het dagelijks bestuur van het SVHW, voor zover niet bij of krachtens wettelijke bepaling de voorzitter hiermede is belast.
De voorzitter vertegenwoordigt het SVHW in en buiten rechte. Indien het college waarvan de voorzitter deel uitmaakt, partij is in een geding waarbij het SVHW is betrokken, oefent de plaatsvervangend-voorzitter met betrekking tot dat geding deze bevoegdheid uit. Indien ook de deelnemer van welks bestuur de plaatsvervangend-voorzitter deel uitmaakt bij dat geding betrokken is, wordt een ander lid van het bestuur gemandateerd om het SVHW met betrekking tot dat geding te vertegenwoordigen.
HOOFDSTUK X Begroting, rekening, bevoorschotting en kostentoerekening
Het algmeen bestuur van waterschap Hollandse Delta, het algemeen bestuur van de Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard en de raden van de gemeentelijke deelnemers kunnen omtrent de ontwerp-begroting het dagelijks bestuur van hun gevoelen doen blijken. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin dit gevoelen is vervat bij de ontwerp-begroting, zoals deze aan het bestuur wordt aangeboden.
Nadat deze is vastgesteld, zendt het bestuur, zo nodig, de begroting aan het algemeen bestuur van het waterschap Hollandse Delta, het algemeen bestuur van de Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard en de raden van de deelnemende gemeenten, ter zake Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van hun gevoelen kunnen doen blijken.
De rekening van het SVHW wordt vastgesteld uiterlijk 1 mei volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft.
HOOFDSTUK Xl Duur, wijziging, toetreding, uittreding en opheffing
Na ontvangst van de in het tweede lid vermelde kennisgeving wordt een in overleg met de uittredende deelnemer aan te wijzen onafhankelijke registeraccountant opdracht verleend een liquidatieplan op te stellen als ware tot opheffing van de regeling besloten. Het liquidatieplan wordt vastgesteld door het bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend. Bij het vaststellen van het liquidatieplan wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met hetgeen is bepaald in artikel 20.
Van een geschil als bedoeld in artikel 28, eerste lid van de Wet is sprake als ten minste één der deelnemers zodanige mening is toegedaan.
Verzoekschriften in de zin van artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht worden behandeld door de Ombudscommissie Hoeksche Waard.
Het SVHW draagt zorg voor de toezending van deze regeling ter goedkeuring aan Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.