Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Schermer

Mandaatbesluit samenwerking sociale zaken c.a. tussen de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Schermer
Officiële naam regelingMandaatbesluit samenwerking sociale zaken c.a. tussen de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang
CiteertitelMandaatbesluit samenwerking sociale zaken
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het mandaatbesluit samenwerking sociale zaken c.a. tussen de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang, zoals vastgesteld op 4 november 2003

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-07-200701-01-2010Onbekend

10-07-2007

Polder Express, 18-07-2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit samenwerking sociale zaken c.a. tussen de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schermer:

In overweging nemende dat:

  • 1.

    De uitvoering van werkzaamheden op het gebied van sociale zaken van de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang sedert 1 oktober 2003 gecentraliseerd is in één centrale uitvoeringsorganisatie sociale zaken, gevestigd in het gemeentehuis van Beemster;

  • 2.

    Het uit oogpunt van doelmatigheid aan te bevelen is de bevoegdheid van het bestuursorgaan tot het nemen van besluiten, te mandateren aan daartoe door het college aan te wijzen ambtenaren;

Gelet op de desbetreffende bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

  • I.

    de uitoefening van de bevoegdheden, zoals vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, met inbegrip van de ondertekening van besluiten en betaalopdrachten die voortvloeien uit deze opgedragen werkzaamheden, op te dragen aan het Sectorhoofd Samenleving van de gemeente Beemster, de coördinator/teamleider centrale uitvoeringsorganisatie, alsmede in een aantal gevallen aan (bepaalde) medewerkers als gemandateerde van het college van burgemeester en wethouders.

  • II.

    ten aanzien van het bovenstaande onder I. te bepalen dat ook de gemeentesecretaris van Beemster daartoe bevoegd is en de navolgende voorschriften vast te stellen:

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1 Mandaatregister en overige aanwijzingen
  • 1. Bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in dit besluit, worden de specifieke bepalingen en beperkingen, vermeld in het bij dit besluit behorende mandaatregister, in acht genomen.

  • 2. Ten aanzien van bevoegdheden met financiële consequenties geldt dat, buiten de maandelijkse betaling van uitkeringen, geen mandaat of volmacht wordt verleend voor het doen van uitgaven, bestedingen of aankopen die meer dan € 20.000,= bedragen, bovendien moet ten aanzien van bevoegdheden met financiële consequenties de desbetreffende begroting alsmede de budgethoudersregeling daarin voorzien.

  • 3. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, wordt bij de uitoefening van bedoelde bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen (ook intergemeentelijke) in acht genomen.

  • 4. De uitoefening van de bevoegdheden bij of krachtens dit besluit geschiedt overigens met inachtneming van de uitgangspunten van de bestaande intergemeentelijke, bestuurlijke en administratieve organisatie met betrekking tot bestuurlijke relaties, de voorlichting, competentieverdeling, primaten toekenning, financiële organisatie, alsmede met betrekking tot de archieven, de informatievoorziening en de wijze van openbare kennisgeving (publicatie).

Artikel 2 Plaatsvervanging
  • 1. Ingeval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervangers.

  • 2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing indien de bevoegde functionarissen in het mandaatregister of in een krachtens dit besluit gedane nadere aanwijzing, alleen en met name zijn genoemd.

  • 3. Ingeval de coördinator/teamleider het te nemen besluit heeft voorbereid is hij niet bevoegd dit besluit namens het bestuursorgaan te nemen. Het desbetreffende sectorhoofd of de gemeentesecretaris kan in dat geval het besluit namens het bestuursorgaan nemen.

  • 4. Ingeval het sectorhoofd het te nemen besluit heeft voorbereid is hij niet bevoegd dit besluit namens het bestuursorgaan te nemen. De gemeentesecretaris kan in dat geval het besluit namens het bestuursorgaan nemen.

Paragraaf 2. Mandaat

Artikel 3 Bevoegdheid
  • 1. De bevoegdheden, bedoeld onder I van dit besluit, worden door de functionarissen - verder te noemen mandatarissen - uitgeoefend namens het ter zake bevoegde bestuursorgaan.

  • 2. Ingeval een mandataris een bevoegdheid namens het ter zake bevoegde bestuursorgaan uitoefent, kan hij of zij, zijn of haar teamleider op het archiefexemplaarbesluit een paraaf ter kennisname laten zetten.

  • 3. Ingeval de uitoefening van deze bevoegdheden door een teamleider of sectorhoofd geschiedt, is het bepaalde in het tweede lid mutatis mutandis van toepassing, met dien verstande dat in een dergelijk geval het sectorhoofd resp. de gemeentesecretaris de paraaf op het archiefexemplaarbesluit ter kennisname kan zetten.

Artikel 4 Terugkoppeling
  • 1. De beslissing wordt voorgehouden (teruggekoppeld) aan burgemeester en wethouders dan wel aan de burgemeester indien:

    • -

      het gaat om onderwerpen waarvoor nog geen beleid is geformuleerd;

    • -

      honorering van een verzoek zich niet verdraagt met bestaande beleidsregels, richtlijnen of voorschriften;

    • -

      het voornemen bestaat tot aanvulling of afwijking van tot dusver gevoerd beleid;

    • -

      het te nemen besluit precedentwerking zal hebben;

    • -

      uit het te nemen besluit niet voorziene financiële (overschrijding van budgetten of kredieten) of andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

    • -

      in de voorbereidingsfase aan de oppervlakte komt dat tegen de beslissing bezwaar of beroep wordt ingesteld;

    • -

      advies nodig is van andere afdelingen/sectoren/instellingen en het advies niet aansluit op het eigen standpunt c.q. niet tot dezelfde uitkomsten leidt.

  • 2. De beslissing kan aan burgemeester en wethouders worden voorgehouden (teruggekoppeld) indien de desbetreffende mandataris van oordeel is dat daartoe gezien de reikwijdte van de beslissing de noodzaak bestaat.

  • 3. Het niet nakomen van de bovenstaande terugkoppelingsverplichting doet niets af aan de rechtsgeldigheid van de door een mandataris binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid in mandaat genomen beschikking.

Paragraaf 3. Uitvoeringsvoorschriften

Artikel 5 Ondertekening

1.Ingeval van uitoefening van bevoegdheden, bedoeld onder punt I van dit besluit, namens burgemeester en wethouders, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:

"Burgemeester en wethouders van Schermer, namens dezen," (gevolgd door de handtekening en naam van de mandataris met daaronder de functie-aanduiding van de mandataris).

Artikel 6 Handtekeningstempel en elektronische handtekening
  • 1. Het gebruik van een handtekeningstempel op originele besluiten en archiefexemplaren – met uitzondering van het waarmerken van bescheiden - is niet toegestaan.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid is het elektronisch plaatsen van een handtekening mogelijk binnen de door burgemeester en wethouders nader te stellen regels.

Artikel 7 Algemene uitzonderingen
  • 1. Met uitzondering van zaken met een routinematig karakter geldt ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, Minister, Staatssecretaris, Raad van State, Commissaris der Koningin, Gedeputeerde Staten en rechterlijke instanties, alsmede aan organen van gemeenschappelijke regelingen, gemeentebesturen en publiekrechtelijke rechtspersonen dat deze ter ondertekening aan het daartoe bevoegde gezag worden voorgelegd.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid, blijft de mandataris in de bovengenoemde gevallen bevoegd te besluiten. De mandataris laat dit blijken middels een paraaf op het bij het stuk tevens aangeboden archiefexemplaar.

Artikel 8 Rechtsmiddelenverwijzing

Indien tegen een krachtens mandaat genomen besluit een voorziening open staat, wordt daarvan in de betreffende stukken kennis gegeven, onder vermelding van de instantie, tot welke men zich kan richten, alsmede van de daarbij in acht te nemen vormvereisten.

Artikel 9 Intrekken mandaat
  • 1. Het op grond van dit besluit alsmede een, buiten dit besluit om, voor een bepaald geval verleend mandaat, kan te allen tijde worden ingetrokken.

  • 2. Een op grond van dit besluit verleend mandaat kan alleen schriftelijk worden ingetrokken.

Artikel 10 Slotbepalingen
  • 1. Bij dit besluit behoort en hiervan maakt onderdeel uit, het mandaatregister 2007.

  • 2. Dit besluit en het mandaatregister treden in werking op de achtste dag na bekendmaking van dit besluit, en het vervangt per gelijke datum het mandaatbesluit samenwerking sociale zaken c.a. tussen de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang, zoals vastgesteld op 4 november 2003.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 10 juli 2007.

Burgemeester en wethouders van Schermer,

De burgemeester,

De secretaris,