Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet GBA

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-03-201001-01-201006-01-2014nieuwe regeling

16-02-2010

Regiokrant, 10-03-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    Verantwoordelijke: het college;

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: de gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die op grond van de beheerregeling GBA, bedoeld in artikel 14 van de wet, is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basis-administratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    Afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1 eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    Derde: elk andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    Geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Hoogezand-Sappemeer zijn opgenomen;

  • k.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een organisatieonderdeel is van de gemeente Hoogezand-Sappemeer.

Artikel 2 Doel GBA

De GBA heeft tot doel:

  • 1.

    Informatie te leveren aan de beheerder en aan de aangewezen medewerkers werkzaam op de afdeling Publiekszaken ten behoeve van de vervulling van hun taken.

  • 2.

    De binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 1 bij deze verordening, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers, zoals opgenomen in bijlage 2 bij deze verordening.

  • 3.

    De derden, genoemd in bijlage 3 bij deze verordening, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. Aan de in bijlage 3 bij deze verordening genoemde afnemers worden op verzoek persoonsgegevens als opgenomen in bijlage 2 bij deze verordening verstrekt, ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commercieel belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.

  • 4.

    Een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren.

  • 5.

    Informatie te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek (zie bijlage 3).

Artikel 3 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2. Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder f.

  • 3. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelde, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de Wet GBA worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens zijn in de bijlagen bij deze verordening separaat vastgelegd.

  • 3. De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechtelijke) taken.

Artikel 5 Toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 6 en 7, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet GBA kunnen voldoen.

  • 2. In bijlage 1 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 6 Rechtstreeks Toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op de afdeling Publiekszaken welke zijn uitgewerkt in de beheerregeling GBA, artikel 2 en de bijlage 1 van dit artikel;

  • c.

    tijdelijke (uitzend)kracht en stagiaires werkzaam bij en onder toezicht van de afdeling Publiekszaken;

  • d.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • e.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA de in de bijlage 1 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen (rechtstreekse) toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan de in de bijlage 3 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen (rechtstreekse) toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, de in de tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan de in bijlage 4 bij deze verordening aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. De binnengemeentelijke afnemers zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Beschreven is welke gegevens het betreft (zie bijlage 1 en 3 soorten gegevensset).

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 10 Beveiliging

  • 1. De beheerder is verantwoordelijk voor het treffen van technische en organisatorische maatregelen ten behoeve van de beveiliging van de GBA.

  • 2. Het beleid waarin de maatregelen worden opgenomen, wordt vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 11 Protocollering/verstrekking gegevens aan de burger

  • 1. De privacyprocedures zoals beschreven in de Wet GBA, artikelen 103 en 110, gelden ook voor gebruik door de binnengemeentelijke afnemers. Via andere geautomatiseerde toepassingen worden de verstrekkingen aan de binnengemeentelijke afnemers bijgehouden en kunnen worden herleid. De binnengemeentelijke afnemer dient zelf bij te houden waarvoor, aan wie en welke persoonsgegevens zijn verstrekt.

  • 2. Een burger kan niet rechtstreeks om inzage vragen bij de beheerder van andere geautomatiseerde toepassingen. Indien een burger inzage wil in de gegevens die in het afgelopen jaar vanuit andere geautomatiseerde toepassingen over hem verstrekt zijn, moet hij die gegevens opvragen bij de afdeling Publiekszaken van de gemeente van inschrijving.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens GBA van 28 mei 2002 wordt per 1 januari 2010 ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 4. De verordening ligt ter inzage bij de afdeling Publiekszaken.

  • 5. De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 2,4,6,7 en 8 worden opgenomen in het privacyreglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

    Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 16 februari 2010,

    De Raad voornoemd,

    Y.P. van Mastrigt, voorzitter.

    C.A.M. Bodewes, raadsgriffier.