Overheidsorganisatie | Gemeente Spijkenisse |
---|---|
Officiële naam regeling | Privacyreglement voor de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens |
Citeertitel | GBA privacyreglement |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | automatisering en informatisering |
Eigen onderwerp |
1. De datum inwerkingtreding is afgeleid van de datum ondertekening
2. Bij de gedelegeerde regelgeving zijn alleen de recentste regelingen vermeld
3. Deze regeling is vervallen door intrekking van de grondslag bij de inwerkingtreding van de Verordening persoonsinformatievoorziening Spijkenisse 2010
Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Spijkenisse
1. Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V (tabel 1)
2. Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de gemeentelijke basisadministratie en de gemeentelijke registratie persoonsgegevens niet-ingezetenen (tabel 2)
3. Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt (tabel 3)
4. Lijst van vrije derden waaraan maximaal de op grond van artikel 100, lid 2 wet GBA genoemde gegevens worden verstrekt (tabel 4)
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-04-2003 | 22-02-2011 | nieuwe regeling | 15-04-2003 Onbekend | Onbekend |
Dit reglement verstaat onder:
de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494);
de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;
aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;
bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens;
verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders;
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie;
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;
ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;
betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene;
afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;
derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;
protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde;
telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100 lid 2 van de wet.
Beheerder van de bevolkingsadministratie is het hoofd van de afdeling Burgerzaken [Red: Publiekszaken].
1. De bevolkingsadministratie wordt zoveel mogelijk als een geheel, onder toepassing van de wet, behandeld.
2. Ten aanzien van de onderwerpen waarover de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens niet-gelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.
1. De bevolkingsadministratie heeft tot doel:
gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens wet opgelegde taken;
gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het gemeentebestuur opgedragen taken;
informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voorzover dezen daar recht op hebben.
2. De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.
In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Spijkenisse.
1. Naast de gegevens die op grond van de wet in de bevolkingsadministratie worden verkregen en op de in de wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1 [Red: niet opgenomen].
2. Aangehaakte gegevens kunnen, voorzover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.
Verwijdering van gegevens uit de bevolkingsadministratie vindt plaats:
op grond van bepalingen bij of krachtens de wet;
op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de bevolkingsadministratie.
1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het bureau Burgerzaken [Red: Publiekszaken];
de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers.
2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens [Red: bijlage 2 is niet opgenomen. Vanaf 16 november 2010 geldt hiervoor tabel 1]. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3 [Red: bijlage 3 is niet opgenomen. Vanaf 16 november 2010 geldt hiervoor tabel 2].
Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematisch gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits zij deze gegevens niet reeds langs systematische weg verkrijgen krachtens een besluit van de Minister.
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder inlichtingen verstrekt.
Op grond van een besluit van de verantwoordelijke kunnen aan een binnengemeentelijke afnemer gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden [Red: vanaf 16 november 2010 geldt hiervoor tabel 3].
1. Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden [Red: vanaf 13 oktober 2010 geldt hiervoor tabel 4].
2. Aan natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de wet onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang van de aanvrager [Red: vanaf 13 oktober 2010 geldt hiervoor tabel 4].
3. Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109 lid 1 van de wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden.
1. Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:
dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;
dient aangegeven te worden welke persoon of personen het verzoek behelst;
dienen door de verantwoordelijke aan te geven bewijsstukken te worden overgelegd.
2. Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.
Binnengemeentelijke afnemers doen de beheerder op diens verzoek onverwijld mededeling van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de bevolkingsadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.
De beheerder houdt gegevens bij inzake de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6 en 110 van de wet.
1. De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.
2. De verantwoordelijke beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeembeheer, applicatiebeheer, gegevensbeheer, informatiebeheer en privacybeheer.
Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement”.
Het reglement treedt in werking op de dag na die waarop het is bekendgemaakt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 april 2003