Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingBeleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso
CiteertitelBeleidsregels automatische incasso
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Beleidsregels vastgesteld door hoofd Financiën.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening forensenbelasting, art. 8

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-2008Nieuwe regeling

21-02-2008

Gemeenteblad, jrg 15, nr 4, 6 maart 2008

geen.

Tekst van de regeling

Beleidsregels automatische incasso

Het hoofd van de afdeling Financiën van de gemeente Naarden:

gelet op het bepaalde in:

- artikel 7 van de 'Verordening onroerende-zaakbelastingen'; - artikel 9 van de 'Verordening belastingen op roerende woon en bedrijfsruimten'; - artikel 9 van de 'Verordening rioolrechten'; - artikel 9 van de 'Verordening hondenbelasting'; - artikel 7 van de 'Verordening afvalstoffenheffing'; - artikel 8 van de 'Verordening forensenbelasting';

besluit:

vast te stellen de volgende:

Beleidsregels voor gespreide betaling op basis van automatische incasso

Algemeen

De in de aanhef van de genoemde artikelen van de bovengenoemde verordeningen bieden de mogelijkheid om in afwijking van de hoofdregel (betaling in vier termijnen), het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen in tien gelijke termijnen te betalen. Om voor het voorgaande in aanmerking te komen dient echter wel door belastingschuldige een machtiging tot automatische incasso te zijn verleend. Indien echter drie van de tien termijnen niet zijn betaald omdat automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige niet mogelijk blijkt dan wel binnen één maand na afschrijving wordt gestorneerd, vervalt de mogelijkheid van gespreide betaling door middel van automatische incasso.

Deze beleidsregels zijn opgesteld met als doel om een uniforme uitleg en toepassing op het gebied van automatische incasso te geven.

Artikel 1 Gevallen waarin automatische incasso wordt verleend

Op grond van de in de aanhef genoemde artikelen van de desbetreffende belastingverordeningen wordt het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen in tien gelijke termijnen betaald indien de belastingschuldige uiterlijk binnen drie weken na dagtekening van het voornoemde biljet de gemeente schriftelijk heeft gemachtigd om via automatische incasso het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen te innen.

Artikel 2 Machtiging geacht niet te zijn verleend

  • 1. De machtiging automatische incasso wordt geacht niet te zijn verleend indien:

    • a.

      binnen de termijn van tien maanden drie maanden achterstand is ontstaan;

    • b.

      drie termijnen worden gestorneerd.

  • 2. Indien op grond van het eerste lid de machtiging geacht wordt niet te zijn verleend, wordt dit zo spoedig mogelijk aan de belastingschuldige schriftelijk medegedeeld.

Artikel 3 Nieuwe betaaltermijn

In de op grond van artikel 2, tweede lid, van deze beleidsregels aan de belastingschuldige te sturen schriftelijke kennisgeving wordt teruggevallen op de reguliere betaaltermijnen. Indien deze reguliere termijnen reeds zijn vervallen, dient het nog openstaande bedrag van het biljet gemeentelijke belastingen, binnen tien dagen na dagtekening van de schriftelijke kennisgeving te zijn voldaan.

Artikel 4 Automatische incasso niet met terugwerkende kracht

Indien de belastingschuldige de gemeente binnen de door artikel 1 van deze beleidsregels gestelde termijn schriftelijk heeft gemachtigd, geldt deze machtiging uitsluitend voor het desbetreffende biljet gemeentelijke belastingen en de daaropvolgende op een biljet verenigde aanslagen gemeentelijke fiscale heffingen.

Artikel 5 Intrekken machtiging automatische incasso

  • 1. Indien de belastingschuldige de schriftelijke machtiging als bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregels wil intrekken, dient dit schriftelijk te gebeuren, bij voorkeur door het inzenden van de rode kaart.

  • 2. Indien de op grond van het eerste lid genoemde intrekking ertoe leidt dat nog niet alle tien verschuldigde termijnen zijn geïnd, dient de belastingschuldige er zelf voor zorg te dragen dat het nog openstaande bedrag uiterlijk op de laatste reguliere termijn volledig is voldaan.

Artikel 6 Vermindering van het totaalbedrag

Indien het totaalbedrag van één biljet gemeentelijke belastingen om welke reden dan ook wordt verminderd, vindt deze vermindering - voor zover van toepassing - plaats door een tussentijdse verlaging van het termijnbedrag. Het termijnbedrag wordt aldus aangepast aan de verminderde aanslag.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2. Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als "Beleidsregels automatische incasso 2008".

Ondertekening

Naarden, 21 februari 2008.

Het hoofd van de afdeling Financiën,  

J.E.J. de Meijer