Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Slochteren

Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Slochteren
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad
CiteertitelOnbekend
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 16

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-12-200611-10-2012Nieuwe regeling

21-12-2006

't Bokkeblad, 10-01-2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad

De raad van de gemeente Slochteren,

gelet op artikel 16 van de Gemeentewet,

b e s l u i t :

vast te stellen het volgende reglement:

REGLEMENT van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad

Inhoudsopgave

I. Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Slochteren

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; fracties

Hoofdstuk 3 De vergadering

Hoofdstuk 4 Rechten van leden

Hoofdstuk 5 Begroting en rekening

Hoofdstuk 6 Lidmaatschap van andere organisaties

Hoofdstuk 7 Besloten vergadering

Hoofdstuk 8 Toehoorders en pers

Hoofdstuk 9 Slotbepalingen

II. Toelichting

III. Bijlage: Relevante artikelen uit de Gemeentewet

I. Reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad van Slochteren

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen en gebruikte afkortingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    voorzitter: de voorzitter van de gemeenteraad of diens vervanger;

  • b.

    leden: leden van de gemeenteraad;

  • c.

    lid: een lid van de gemeenteraad;

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    vergadering : raadsvergadering tenzij anders aangegeven;

  • f.

    amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerp-verordening of ontwerp-beslissing, naar de vorm geschikt om daarin direct te worden opgenomen;

  • g.

    subamendement: voorstel tot wijziging van een aanhangig amendement, naar de vorm geschikt om direct te worden opgenomen in het amendement, waarop het betrekking heeft;

  • h.

    motie: korte en gemotiveerde verklaring over een onderwerp waardoor een oordeel, wens of verzoek wordt uitgesproken;

  • i.

    voorstel van orde: voorstel betreffende de orde van de vergadering;

  • j.

    initiatiefvoorstel: een voorstel voor een verordening of een ander voorstel;

  • k.

    BIS: bestuurlijk informatie systeem, digitaal toegankelijk en benaderbaar voor een ieder;

  • l.

    VT: vertrouwelijk (besloten) gedeelte van BIS, alleen toegankelijk voor raads- en collegeleden.

Artikel 2 De voorzitter
  • 1. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van het reglement van orde;

    • d.

      hetgeen de Gemeentewet of dit reglement hem verder opdraagt.

  • 2. De waarnemend voorzitter van de raad, neemt bij verhindering of ontstentenis van de voorzitter de in het eerste lid omschreven taken op zich. In dat geval voert hij niet het woord namens zijn fractie als bedoeld in artikel 7 van dit reglement. Indien de waarnemend voorzitter het enige lid dan wel bij afwezigheid van de overige fractieleden het enige overgebleven lid van een fractie is, deelt hij dit bij aanvang van de vergadering mee en verzoekt de raad namens zijn fractie het woord te mogen voeren. De waarnemende voorzitter neemt wel deel aan stemmingen als beschreven in hoofdstuk 3, paragraaf 3 van dit reglement.

Artikel 3 De griffier
  • 1. De griffier is in elke vergadering aanwezig.

  • 2. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door een door de raad daartoe aangewezen ambtenaar.

  • 3. Hij kan, indien hij daartoe door de voorzitter of een dan wel meerdere leden wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement deelnemen.

Artikel 4 De secretaris

De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement.

Artikel 5 De agendacommissie
  • 1. Er is een agendacommissie.

  • 2. De agendacommissie bestaat uit de voorzitter van de raad en de voorzitters van de raadscommissies. De griffier of diens vervanger is in elke vergadering van de agendacommissie aanwezig, alsmede de secretaris of diens vervanger.

  • 3. De waarnemend voorzitter van de desbetreffende raadscommissie vervangt de voorzitter bij afwezigheid in de agendacommissie.

  • 4. De agendacommissie is belast met het opstellen van de voorlopige agenda’s van de raadsvergadering, alsmede van de vergaderingen van de raadscommissies.

  • 5. De agendacommissie komt in de regel twee keer per raadscyclus bijeen. De agendacommissie kan hiervan afwijken.

HOOFDSTUK 2 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN, FRACTIES

Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
  • 1. Bij elke benoeming van nieuwe leden stelt de raad een commissie in bestaande uit drie leden. De commissie onderzoekt de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden en het procesverbaal van het (centraal) stembureau.

  • 2. De commissie brengt na haar onderzoek van de geloofsbrieven schriftelijk verslag uit aan de raad en doet daarbij een voorstel voor een besluit. In het verslag wordt ook melding gemaakt van een minderheidsstandpunt.

  • 3. Na een raadsverkiezing roept de voorzitter de toegelaten leden op om in de eerste vergadering in nieuwe samenstelling, bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet, de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen.

  • 4. In geval van een tussentijdse vacaturevervulling roept de voorzitter een nieuw benoemd lid op voor de vergadering waarin over diens toelating wordt beslist om de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen.

  • 5. Bij de benoeming van een wethouder wordt overeenkomstig het eerste lid een commissie ingesteld welke onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. De werkwijze van deze commissie is overeenkomstig het tweede lid.

Artikel 7 Fractie
  • 1. De leden, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één lid verkozen, dan wordt dit lid als een afzonderlijke fractie beschouwd.

  • 2. Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de vergadering deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering aan de voorzitter mee welke naam deze fractie wil voeren.

  • 3. De namen van degenen die als voorzitter van de fractie en als diens plaatsvervanger optreden worden zo spoedig mogelijk doorgegeven aan de voorzitter.

  • a. Indien:

  • 1° één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden;

  • 2° twee of meer fracties als één fractie gaan optreden;

  • 3° één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie; wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter.

  • b. Met de onder a beschreven veranderde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering na de mededeling daarvan.

HOOFDSTUK 3 DE VERGADERING

Paragraaf 1 Tijdstip, duur en plek van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 8 Vergadering
  • 1. De vergaderingen van de raad vinden in de regel plaats op de vierde donderdag van de maand, vangen aan om 20.00 uur, worden gehouden in de raadzaal van het gemeentehuis en duren tot maximaal 22.30 uur, tenzij vooraf anders door de agendacommissie is bepaald. Na 22.30 uur neemt de raad op initiatief en voorstel van de voorzitter een besluit over de afdoening en behandeling van geagendeerde, maar nog niet behandelde onderwerpen. De vergadering kan - bij wijze van uitzondering - langer voortduren, wanneer blijkt dat behandeling van een onderwerp en/of voorstel geen uitstel veelt, of om andere moverende redenen. In de regel zal voor een andere oplossing, casu quo behandelingswijze worden geopteerd.

  • 2. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag, aanvang en sluiting van de vergadering bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Hij voert hierover, tenzij er sprake is van een spoedeisende situatie, overleg in de agendacommissie.

Artikel 9 Oproep door middel van plaatsing op BIS
  • 1. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken worden uiterlijk op de vrijdag voorafgaand aan een vergadering geplaatst op BIS.

  • 2. Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 10, tweede lid, worden deze agenda zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk twee werkdagen voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 10 Agenda
  • 1. De agendacommissie – zoals bedoeld in artikel 5 – stelt de voorlopige agenda van de vergadering vast.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan tot uiterlijk twee werkdagen voor de aanvang van een vergadering, zo mogelijk in overleg met de agendacommissie, een aanvullende agenda opstellen.

  • 3. Bij aanvang van de vergadering stelt de raad de definitieve agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raad bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 4. Wanneer de raad een onderwerp onvoldoende voor de openbare beraadslaging in een vergadering voorbereid acht, kan hij het onderwerp verwijzen naar commissievergadering of aan het college nadere inlichtingen of advies vragen.

  • 5. Op voorstel van een lid of van de voorzitter kan de raad de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 11 De wethouder
  • 1. De wethouders zijn bij alle vergaderingen aanwezig, kunnen aan de beraadslagingen deel nemen en worden geacht hiervoor telkens expliciet te zijn uitgenodigd.

  • 2. Indien de agendacommissie het wenselijk acht dat een wethouder niet bij een vergadering aanwezig is als de raad een zelfstandige afwering over een onderwerp of voorstel wil maken, wordt de betreffende wethouder hiervan vooraf door de voorzitter op de hoogte gebracht..

Artikel 12 Publicatie onderliggende stukken op de gemeentelijke site.
  • 1. Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden in de regel uiterlijk op de vrijdag voorafgaand aan de desbetreffende vergadering op BIS geplaatst. Daarnaast zijn deze stukken voor een ieder - digitaal - te benaderen en te raadplegen op het gemeentehuis. De voorzitter maakt van de publicatie/plaatsing melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 13.

  • 2. Indien na het plaatsen van de schriftelijke oproep/de voorlopige agenda alsnog stukken aan de agenda worden toegevoegd, wordt hiervan in ieder gevel - per mail - mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 3. Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden deze stukken in afwijking van het eerste lid, in een alleen voor de leden, voorzitter en griffier toegankelijke en beveiligde omgeving op de website geplaatst.

Artikel 13 Openbare kennisgeving
  • 1. De vergadering wordt door aankondiging in ‘t Bokkeblad, alsmede door plaatsing op BIS ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt:

  • a de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

  • b de voorlopige agenda;

  • c de wijze waarop en de plaats waar een ieder de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken - digitaal -kan inzien;

  • d de mogelijkheid tot het uitoefenen van het spreekrecht als bedoeld in artikel 17.

Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 14 Presentielijst

Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.

Artikel 15 Zitplaatsen
  • 1. De voorzitter, de leden, de griffier, en de wethouders hebben een vaste plaats, door de voorzitter - na overleg met de fractievoorzitters - bij aanvang van iedere nieuwe zittingsperiode van de raad aangewezen.

  • 2. Indien daartoe aanleiding bestaat, kan de voorzitter de indeling herzien na overleg met de fractievoorzitters.

  • 3. De voorzitter draagt zorg voor een zitplaats voor de secretaris en overige personen, die voor de vergadering zijn uitgenodigd.

Artikel 16 Opening vergadering; quorum
  • 1. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien het daarvoor door de wet vereiste aantal leden blijkens de presentielijst aanwezig is.

  • 2. Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, met inachtneming van artikel 20 van de Gemeentewet.

Artikel 17 Spreekrecht burgers
  • 1. Na de opening van de vergadering kunnen andere aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen.

  • 2. Het woord kan niet gevoerd worden:

  • a over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

  • b over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

  • . c indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 3. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit, uiterlijk één dag voor aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren. De voorzitter kan hiervan, indien er geen onoverkoombare bezwaren zijn, afwijken en te late aanmeldingen alsnog accepteren. Het betreft in dit geval een termijn van orde.

  • 4. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere situaties hiervan afwijken.

  • 6. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming

Alvorens de aangekondigde onderwerpen aan de orde te stellen deelt de voorzitter mede, bij welk lid de hoofdelijke stemming zal beginnen. Daartoe wordt bij loting een volgnummer van de presentielijst aangewezen; bij het daar genoemde lid begint de hoofdelijke stemming.

Artikel 19 Digitaal geluidsverslag en besluitenlijst.
  • 1. De presentielijst, het digitale geluidsverslag en de besluitenlijst van de vergadering worden opgesteld onder zorg van de griffier. Het digitale geluidsverslag van de voorgaande vergadering worden uiterlijk één dag na de desbetreffende vergadering voor een ieder en integraal op de gemeentelijke website geplaatst.

  • 2. De concept besluitenlijst wordt zo mogelijk vastgesteld tijdens de volgende vergadering.

  • 3. De leden, de voorzitter en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de concept besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk is weergegeven hetgeen besloten is. De wethouders hebben dit recht als zij aan de beraadslaging hebben deelgenomen. Een voorstel tot verandering dient voor de aanvang van de vergadering bij de griffier worden ingediend. Zonder reactie vooraf wordt de besluitenlijst geacht ongewijzigd te zijn vastgesteld.

  • 4. De vastgestelde besluitenlijst wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 20 Ingekomen stukken en map losse stukken
  • 1. Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden onder verantwoordelijkheid van de griffier na overleg in het afstemmingsoverleg tussen de burgemeester,

    secretaris en griffier, voorzien van een behandelingvoorstel geplaatst op BIS/VT dan wel ter inzage gelegd in de map losse stukken voor de raad.

  • 2. Het behandelingsvoorstel zoals hiervoor bedoeld kan - onder meer - inhouden: (a) het ter advisering in handen van het college te stellen, (b) het ter afdoening in handen van het college te stellen of (c) het plaatsen op de lijst van ingekomen stukken. De wijze van afdoening van brieven zoals vanuit BGS-verband wordt voorgesteld, wordt tijdens de e.v. vergadering van de agendacommissie bekrachtigd, dan wel gewijzigd.

  • 3. Stukken die ter advisering in handen van het college worden gesteld worden, omwille van de doorloop en afhandeltijd, direct na afloop van het BGS overleg en vooruitlopend op behandeling in de agendacommissie alvast ambtelijk uitgezet en opgepakt. Bedoelde brieven worden later - voorzien van een ambtelijk advies - via de agendacommissie geagendeerd voor een raadsvergadering.

  • 4. De raad ontvangt – via de map losse stukken – voor zo ver een stuk schriftelijk door het college wordt afgedaan via de map losse stukken een afschrift van de afdoeningbrief van brieven die ter afdoening in handen van het college worden gesteld, of wordt op een andere manier hiervan op de hoogte gebracht. Dergelijke brieven worden in beginsel niet behandeld of geagendeerd voor een raadsvergadering, tenzij een lid van de raad hierom alsnog verzoekt zoals hieronder bedoeld in lid 9.

  • 5. De lijst ingekomen stukken wordt - digitaal - aan de leden van de raad aangeboden, waaronder het voorstel van de agendacommissie zoals bedoeld lid 2.

  • 6. De raad stelt op voorstel van de agendacommissie de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast, voor zo ver deze niet op een andere, hierboven bedoelde wijze zijn afgedaan.

  • 7. De leden hebben het recht een voorstel voor een andere wijze van afdoening te doen. Een voorstel tot wijziging van afdoening dient voor de aanvang van de vergadering bij de griffier worden ingediend. Zonder reactie vooraf wordt de lijst met ingekomen stukken geacht ongewijzigd te zijn vastgesteld.

  • 8. De leden ontvangen digitaal en periodiek een overzicht van de actuele inhoud van de map losse stukken.

  • 9. De leden hebben het recht, een stuk uit de map losse stukken alsnog - met tussenkomst van de agendacommissie - te plaatsen op de lijst met ingekomen stukken of anderszins aan de orde te stellen. De leden

    nemen daartoe contact op de griffier.

Artikel 21 Spreekregels
  • 1. De leden en overige aanwezigen spreken vanaf hun plaats en richten zich tot de voorzitter.

  • 2. Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat de leden en de overige aanwezigen vanaf een andere plaats spreken.

Artikel 22 Volgorde sprekers
  • 1. Een lid voert het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 2. De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer een lid het woord vraagt over de orde van de vergadering.

Artikel 23 Aantal spreektermijnen
  • 1. De beraadslaging over een onderwerp of voorstel geschiedt in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raad anders beslist.

  • 2. Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 3. Een lid mag in een termijn niet meer dan één maal het woord voeren over hetzelfde onderwerp of voorstel.

  • 4. Het derde lid is niet van toepassing:

  • a op de rapporteur van een commissie;

  • b op het lid dat een (sub)amendement, een motie of een initiatiefvoorstel heeft ingediend, voor wat betreft dat amendement, die motie of dat voorstel

  • c.indien een lid een interruptie plaats of heeft geplaatst..

  • 5. Bij de bepaling hoeveel malen een lid over hetzelfde onderwerp of voorstel het woord heeft gevoerd, wordt niet meegerekend het spreken over een voorstel van orde.

Artikel 24 Spreektijdregeling

Voor de vergadering geldt een indicatieve regeling van de spreektijd per onderwerp. De agendacommissie stelt daartoe per vergadering een intentionele spreektijdregeling op, waarbij per onderwerp wordt aangegeven hoeveel behandeltijd hiervoor vooraf wordt toegekend. Het is aan de fracties om hier prudent mee om te gaan. De voorzitter is belast met de bewaking van de spreektijdregeling en heeft het recht om fracties en of individuele leden van de raad hierop in voorkomende gevallen aan te spreken. Een lid van de raad kan een voorstel doen om de spreektijdregeling te wijzigen. Over een vorstel tot wijziging van de spreektijdregeling beslist de raad terstond.

Artikel 25 Handhaving orde; schorsing
  • 1. Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij

  • a de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van dit reglement te herinneren;

  • b een lid hem interrumpeert.

  • De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog zal afronden.

  • 2. Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem – gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft – over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

Artikel 26 Beraadslaging
  • 1. De raad kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2. Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 27 Deelname aan de beraadslaging door anderen
  • 1. De raad kan bepalen dat anderen dan de leden, de wethouder (s), de secretaris, de griffier en de voorzitter deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of één der leden genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 28 Stemverklaring

Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.

Artikel 29 Beslissing
  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raad anders beslist.

  • 2. Nadat de beraadslaging is gesloten, vindt na een stemming over eventuele amendementen, de stemming plaats over het voorstel, zoals het dan luidt, in zijn geheel tenzij geen stemming wordt gevraagd.

  • 3. Voordat de stemming over het voorstel in zijn geheel plaatsvindt, formuleert de voorzitter het voorstel over de te nemen eindbeslissing.

Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming
  • 1. 1 De voorzitter vraagt, of stemming wordt verlangd. Indien geen stemming wordt gevraagd en ook de voorzitter dit niet verlangt, stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder hoofdelijke stemming is aangenomen of is afgewezen.

  • 2. Leden kunnen aantekening in de notulen vragen, dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich van stemming te hebben onthouden.

  • 3. Indien door een of meer leden stemming wordt gevraagd, doet de voorzitter daarvan mededeling.

  • 4. De voorzitter roept de leden bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het lid dat daarvoor overeenkomstig artikel 18 is aangewezen. Vervolgens geschiedt de oproeping naar de volgorde van de presentielijst.

  • 5. Bij hoofdelijke stemming is ieder lid dat zich niet van deelneming aan de stemming moet onthouden verplicht zijn stem uit te brengen.

  • 6. De leden brengen hun stem uit door het woord ‘voor’ of ‘tegen’ uit te spreken, zonder enige toevoeging.

  • 7. Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.

  • 8. De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mede, met vermelding van het aantal voor en tegen uitgebrachte stemmen. Hij doet daarbij tevens mededeling van het genomen besluit.

Artikel 31 Stemming over amendementen en moties
  • 1. Indien een amendement op een aanhangig voorstel is ingediend, wordt eerst over dat amendement gestemd.

  • 2. Indien op een amendement een subamendement is ingediend, wordt eerst over het subamendement gestemd en vervolgens over het amendement.

  • 3. Indien twee of meer amendementen of subamendementen op een aanhangig voorstel zijn ingediend, bepaalt de voorzitter de volgorde waarin hierover zal worden gestemd. Daarbij geldt de regel, dat het meest verstrekkende amendement of subamendement het eerst in stemming wordt gebracht.

  • 4. Indien aangaande een aanhangig voorstel een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie.

Artikel 32 Stemming over personen
  • 1. Wanneer een stemming over personen voor het doen van een voordracht of het opstellen van een voordracht of aanbeveling moet plaatshebben, benoemt de voorzitter drie leden tot stembureau.

  • 2. Ieder lid dat zich niet op grond van de Gemeentewet van stemming moet onthouden is verplicht een stembriefje in te leveren. De stembriefjes dienen identiek te zijn.

  • 3. Er hebben zoveel stemmingen plaats als er personen zijn te benoemen, voor te dragen of aan te bevelen. De raad kan op voorstel van de voorzitter beslissen dat bepaalde stemmingen worden samengevat op één briefje.

  • 4. Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.

  • 5. Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:

  • a een blanco ingevuld stembriefje;

  • b een ondertekend stembriefje;

  • c een stembriefje waarop meer dan één naam is vermeld, tenzij de stemming verschillende vacatures betreft;

  • d een stembriefje waarbij, indien het een benoeming op voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;

  • e een stembriefje waarbij op een andere persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming is beperkt.

  • 6. In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van de voorzitter.

  • 7. Onder de zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.

Artikel 33 Herstemming over personen
  • 1. Wanneer bij de eerste stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt tot een tweede stemming overgegaan.

  • 2. Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.

  • 3. Indien bij tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist terstond het lot.

Artikel 34 Beslissing door het lot
  • 1. Wanneer het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de voorzitter op afzonderlijke, geheel gelijke, briefjes geschreven.

  • 2. Deze briefjes worden, nadat zij door het stembureau zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud.

  • 3. Vervolgens neemt de voorzitter een van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje voorkomt, is gekozen.

HOOFDSTUK 4 RECHTEN VAN LEDEN

Artikel 35 Amendementen
  • 1. Ieder lid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.

  • 2. Ieder lid, is bevoegd op het amendement dat door een lid is ingediend, een wijziging voor te stellen (subamendement).

  • 3. Elk (sub)amendement en elk voorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de griffier worden ingediend, tenzij de voorzitter – met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde –oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.

  • 4. Intrekking, door de indiener(s), van het (sub)amendement is mogelijk, totdat de besluitvorming door de raad heeft plaatsgevonden.

Artikel 36 Moties
  • 1. Ieder lid kan ter vergadering een motie indienen.

  • 2. Een motie moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de griffier worden ingediend.

  • 3. De behandeling van een motie over een aanhangig onderwerp of voorstel vindt tegelijk met de beraadslaging over dat onderwerp of voorstel plaats.

  • 4. De behandeling van een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende onderwerpen zijn behandeld.

Artikel 37 Voorstellen van orde
  • 1. De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de raad terstond.

Artikel 38 Initiatiefvoorstel
  • 1. Een initiatiefvoorstel moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de griffier worden ingediend.

  • 2. De voorzitter plaatst het voorstel op de agenda van de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is. In dit laatste geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende vergadering geplaatst.

  • 3. De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld, het voorstel eerst dient te worden behandeld in een niet-besluitvormende raadsvergadering of voor advies naar het college dient te worden gezonden. In het laatste geval bepaalt de raad in welke vergadering het voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 4. De raad kan voorwaarden stellen aan de indiening en behandeling van een voorstel, niet zijnde een voorstel voor een verordening.

Artikel 39 Interpellatie
  • 1. Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste twee werkdagen voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de griffier ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.

  • 2. De griffier brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de voorzitter, overige leden en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.

  • 3. De interpellant voert niet meer dan tweemaal het woord, de overige leden, de burgemeester en de wethouders niet meer dan eenmaal, tenzij de raad hen hiertoe verlof geeft.

Artikel 40 Schriftelijke vragen
  • 1. Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven, of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd.

  • 2. De vragen worden bij de griffier ingediend. Deze draagt er zorg voor dat de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de voorzitter, overige leden en het college worden gebracht.

  • 3. Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.

  • 4. De antwoorden worden door het verantwoordelijk lid van het college aan vraagsteller en de overige leden medegedeeld.

  • 6. De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende vergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde vergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad anders beslist.

Artikel 41 Vragenuur
  • 1. Aan het begin van elke vergadering is er voor de leden een vragenuur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenuur op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenuur eindigt.

  • 2. Het lid dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste drie werkdagen voor aanvang van het vragenuur bij de griffier. Deze stelt zo spoedig mogelijk de voorzitter hiervan in kennis. De voorzitter kan - zo mogelijk na overleg met de agendacommissie - weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de vergadering op diezelfde dag aan de orde komt.

  • 3. De voorzitter bepaalt de volgorde, waarin aangemelde onderwerpen tijdens het vragenuur aan de orde worden gesteld.

  • 4. De voorzitter bepaalt per onderwerp de spreektijd voor de vragensteller, voor de wethouders, voor de burgemeester en voor de overige leden.

  • 5. Per onderwerp wordt aan de vragensteller het woord verleend om één of meer vragen aan het college of de burgemeester te stellen en een toelichting daarop te geven.

  • 6. Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller desgewenst het woord om aanvullende vragen te stellen.

  • 7. Vervolgens kan de voorzitter aan andere leden het woord verlenen om hetzij aan de vragensteller, hetzij aan het college vragen te stellen over hetzelfde onderwerp.

  • 8. Tijdens het vragenuur kunnen geen moties worden ingediend en worden geen interrupties toegelaten.

Artikel 42 Inlichtingen
  • 1. Indien een lid over een onderwerp inlichtingen als bedoeld in de artikelen 169, derde lid, en 180, derde lid, van de Gemeentewet verlangt, wordt een verzoek daartoe schriftelijk ingediend bij het college of de burgemeester.

  • 2. Een afschrift van dit verzoek wordt door de indiener toegezonden aan de raad.

  • 3. De verlangde inlichtingen worden mondeling of schriftelijk in de eerstvolgende of in de daarop volgende vergadering gegeven.

  • 4. De gestelde vragen en het antwoord vormen een agendapunt voor de vergadering, waarin de antwoorden zullen worden gegeven.

HOOFDSTUK 5 BEGROTING EN REKENING

Artikel 43 Procedure begroting

Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de agendacommissie voorstelt.

Artikel 44 Procedure jaarrekening

Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit volgens een procedure die agendacommissie voorstelt.

HOOFDSTUK 6 LIDMAATSCHAP VAN ANDERE ORGANISATIES

Artikel 45 Verslag; verantwoording
  • 1. Een lid, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar een niet-besluitvormende raadsvergadering.

  • 2. Ieder lid kan aan een persoon als bedoeld in het eerste lid, schriftelijke vragen stellen. De regels voor het stellen van schriftelijke vragen, vastgesteld in artikel 42, zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 3. Wanneer een lid een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 44, zijn van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op andere organisaties of instituties, waarin de raad één van zijn leden heeft benoemd.

HOOFDSTUK 7 BESLOTEN VERGADERING

Artikel 46 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 47 Zakelijk verslag
  • 1. Van een besloten vergadering wordt een zakelijk verslag, waaronder in ieder geval een besluitenlijst gemaakt, welke uitsluitend voor de leden,alsmede de overige aanwezigen bij de griffier ter inzage worden gelegd.

  • 2. Het verslag worden zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet openbaar maken van het verslag. Het vastgestelde verslag wordt door de voorzitter en de griffier ondertekend.

Artikel 48 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raad kan

besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 49 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.

HOOFDSTUK 8 TOEHOORDERS EN PERS

Artikel 50 Toehoorders en pers
  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

Artikel 51 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de raadsvergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de griffier en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Artikel 52 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.

HOOFDSTUK 9 SLOTBEPALINGEN

Artikel 53 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 54 In werking treden

1 Dit reglement treedt in werking zodra het is vastgesteld.

2 Op dat tijdstip vervalt het reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Slochteren, zoals vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van Slochteren gehouden 24 februari 2003.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Slochteren gehouden op 21 december 2006.

De griffier, De voorzitter,

P Norder C.L.H.B. Verstegen

II. Toelichting. Voor zo ver relevant wordt per artikel een toelichting gegeven.

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 2 De voorzitter

De burgemeester is voorzitter van de raad. Artikel 125, derde lid, van de Grondwet en artikel 9 van de

Gemeentewet schrijven dit dwingend voor. In het gewijzigde artikel 77, eerste lid, is bepaald dat het oudste

raadslid in anciënniteit het raadsvoorzitterschap waarneemt bij verhindering of ontstentenis van de burgemeester.

Als twee raadsleden even lang zitting hebben, is de oudst in jaren degene die het raadsvoorzitterschap

waarneemt. Daarnaast heeft de raad altijd de mogelijkheid zelf te kiezen voor een andere waarnemer.

Overigens geldt ditzelfde regime in het geval dat alle wethouders afwezig zijn voor de waarneming van het ambt

van de burgemeester. Voor de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur nam een wethouder de

taken van de burgemeester als voorzitter van de raad waar.

De burgemeester heeft het recht op grond van artikel 21 van de Gemeentewet in de vergadering aan de

beraadslaging deel te nemen. Als voorzitter zorgt hij onder andere voor de handhaving van de orde in de

vergadering.

Artikel 3 De griffier

De Gemeentewet eist dat de raad de vervanging van de griffier regelt (artikel 107d, eerste lid). In het tweede lid

is daarover een bepaling opgenomen. In verband met artikel 22 Gemeentewet (verschoningsrecht) is in het derde

lid een bepaling opgenomen met betrekking tot het deelnemen van de griffier aan de beraadslaging.

Rechtspositionele bepalingen omtrent de beëdiging, woonplaats etcetera zijn niet in dit reglement opgenomen,

aangezien dat beter geregeld kan worden in de ambtsinstructie voor de griffier, die de raad vaststelt.

Artikel 4 De secretaris

De secretaris houdt zich voornamelijk bezig met de ondersteuning van het college en het leiden van de

ambtelijke organisatie. In het kader van die twee taken kan het tevens wenselijk zijn dat de secretaris deelneemt

aan de beraadslagingen van de raad. De secretaris wordt echter benoemd en ontslagen door het college. Dit houdt

in dat de raad de secretaris niet kan dwingen om in de raad aanwezig te zijn. De raad zal het college moeten

verzoeken of het college de secretaris opdraagt in de vergadering aanwezig te zijn om aan de beraadslagingen

deel te nemen. Op deze wijze kan de raad onder meer een beroep doen op kennis en informatie, die de secretaris

bezit of kan de secretaris bijvoorbeeld deelnemen aan een discussie over het functioneren van de gemeentelijke

organisatie.

HOOFDSTUK 2 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN; FRACTIES

Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging

Met de geloofsbrief geeft de voorzitter van het centraal stembureau aan de benoemde kennis van zijn benoeming.

Bij deze brief moeten enkele in de Kieswet vereiste stukken worden gevoegd, waaruit blijkt, dat de benoemde

voldoet aan de eisen om als lid van de raad toegelaten te kunnen worden. Het onderzoek van de geloofsbrieven

moet in een openbare vergadering gebeuren.

Ingevolge artikel V4 van de Kieswet beslist de raad over de toelating van zijn leden. Daarbij is er een verschil in

de procedure bij de samenstelling van een nieuwe raad of bij de vervulling van een tussentijdse vacature. De

tekst van de eed of verklaring en belofte die een raadslid bij het aanvaarden van het raadslidmaatschap moet

afleggen, is in artikel 14 van de Gemeentewet vastgelegd.

De mogelijkheid van beroep bij de Raad van State tegen de beslissing tot toelating als lid van de raad vervalt

door inwerking treden van de Wet dualisering gemeentebestuur.

Artikel 7 Fractie

In een aantal gevallen blijkt behoefte te bestaan aan een regeling van wat onder een fractie moet worden

verstaan. De Gemeentewet kent een dergelijk begrip niet maar gaat onder andere in artikel 33, tweede lid, wel uit

van het bestaan van in de raad vertegenwoordigde groeperingen (recht op fractieondersteuning).

In veel gemeenten bestaan regelingen ten aanzien van vergoedingen aan fracties, faciliteiten voor fracties,

fractieassistentie, etc. In deze nadere regelingen kan nu worden aangesloten bij het in het RvO opgenomen

fractiebegrip.

Na het vaststellen van de uitslag van de verkiezingen vindt de eerste zitting van de raad plaats. Bij de aanvang

van deze zitting worden de leden die op dezelfde lijst hebben gestaan, als één fractie beschouwd. De fractie

gebruikt in de vergadering van de raad de aanduiding die zij boven de kandidatenlijst hadden staan. Op deze

wijze is de relatie tussen de fractie in de raad en de fractie op de kandidatenlijst voor de burger duidelijk. Het kan

echter voorkomen dat een fractie geen aanduiding boven de kandidatenlijst heeft staan. In een dergelijk geval

deelt de fractie in de eerste vergadering de aanduiding mee.

In de loop van een zittingsperiode kan het voorkomen dat leden de raad verlaten. Het beëindigen van de zitting

in de raad kan verschillende oorzaken hebben. Raadsleden kunnen ongeneeslijk ziek zijn, een conflict met hun

fractie hebben, te weinig tijd hebben voor het raadswerk en zo zijn er nog vele redenen denkbaar. In een

dergelijk geval vindt er een verandering in de samenstelling van de fractie plaats. Als dit het geval is, deelt de

fractie dit aan de voorzitter mede.

HOOFDSTUK 3 DE VERGADERING

Paragraaf 1 Tijd van vergaderen; voorbereidingen
Artikel 8 Vergadering

Ingevolge artikel 17 van de Gemeentewet vergadert de raad zo vaak hij daartoe heeft besloten en voorts indien

de burgemeester het nodig oordeelt of indien ten minste een vijfde van het aantal leden van de raad schriftelijk

met opgave van redenen daarom vraagt.

Artikel 9 Oproep

Raadsleden horen op tijd op de hoogte te worden gebracht van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

Tegelijkertijd krijgen zij ook de voorlopige agenda en de stukken digitaal aangeboden.

Artikel 10 Agenda

De agendacommissie bepaalt in zijn overleg hoe de agenda eruit komt te zien. Dit is echter een voorlopige

vaststelling van de agenda. In de dagelijkse praktijk van de gemeente zal het niet altijd mogelijk zijn om twee

weken voor de vergadering een agenda op te stellen, die ook zicht heeft op de ‘actualiteit van de dag’. In een

dergelijke situatie kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep zo nodig een aanvullende

agenda vaststellen. Dit kan echter niet tot op het laatste moment, maar tot uiterlijk twee werkdagen voor de

aanvang van de vergadering. Het derde lid heeft tot doel om de raad een actievere rol te geven in de opstelling

van de agenda. Individuele raadsleden kunnen aan de agendacommissie onderwerpen voor de agenda

voordragen. Zij kunnen echter ook bij aanvang van de vergadering een voorstel doen om onderwerpen aan de

agenda toe te voegen of van de agenda af te voeren. Daarmee kan het individuele raadslid in ieder geval op twee

momenten invloed uitoefenen op de vaststelling van de agenda. Het vierde lid vloeit voort uit de verplichting van

het college om de raad van voldoende informatie te voorzien. Als de raad niet voldoende op de hoogte is van de

inhoud en strekking van een onderwerp dan is het niet verantwoord dat de raad zich op hoofdlijnen over dit

onderwerp uitspreekt. In een dergelijk geval heeft de raad de mogelijkheid, dat de raad het onderwerp naar een

niet-besluitvormende vergadering verwijst of aan het college nadere inlichtingen of advies vraagt.

Het laatste lid regelt dat op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter de raad de volgorde van

behandeling van de agendapunten kan wijzigen.

Artikel 13 Openbare kennisgeving

Met dit artikel wordt invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 19, tweede lid, van de Gemeentewet.

Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht.

Tevens is de mogelijkheid van plaatsing op het internet toegevoegd.

Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 14 Presentielijst

De handtekeningen op de presentielijst zijn bedoeld om formeel vast te stellen, dat het vergaderquorum

aanwezig is. De lijst kan niet dienen om het stemquorum vast te stellen; daarvoor geldt artikel 29 van de

Gemeentewet.

Artikel 16 Opening vergadering; quorum

De vergadering kan beginnen, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende raadsleden aanwezig is

en de presentielijst heeft getekend. Artikel 20 van de Gemeentewet voorziet in een procedure voor een tweede

vergadering indien het vereiste aantal leden niet op komt dagen.

Artikel 17 Spreekrecht burgers

Burgers hebben het recht om aan het begin van de vergadering het woord te voeren over geagendeerde

onderwerpen. De maximale spreektijd van de insprekers te samen is dertig minuten. De voorzitter kan in

bijzondere situaties van afwijken.

Artikel 18 Primus bij hoofdelijke stemming

Praktisch gezien verdient het aanbeveling de volgorde van stemmen te bepalen aan het begin van de vergadering;

deze volgorde geldt dan voor de gehele vergadering, ook na een eventuele schorsing.

Artikel 19 Digitaal geluidsverslag en besluitenlijst.

Het recht om aanpassing voor te stellen (derde lid) komt niet toe aan het raadslid en de wethouder, dat bij de

desbetreffende vergadering niet aanwezig was. Degenen die aan de beraadslaging hebben deelgenomen hebben

dat recht wel. Het is aan de raad om te beslissen of een voorgestelde wijziging of aanvulling geaccepteerd wordt.

Een afwijzing van een dergelijk voorstel is niet vatbaar voor beroep.

Artikel 20 Ingekomen stukken

Omtrent de (aan de raad gerichte) ingekomen stukken worden alleen voorstellen gedaan en besluiten genomen

van procedurele aard. Inhoudelijke discussie over de stukken kan de voorzitter buiten de orde verklaren.

Wanneer een ingekomen stuk leidt tot inhoudelijke discussie en besluitvorming, dient dit op de gebruikelijke

wijze te worden voorbereid.

Artikel 22 Volgorde sprekers

Het gaat hierbij niet om interrupties (zie artikel 23 en 25).

Artikel 23 Aantal spreektermijnen

Het stellen van vragen dient ook als een spreektermijn beschouwd te worden. Een verzoek van een raadslid na

afloop van de tweede termijn om nog een korte reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren.

Indien de raad van mening is, dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is, kan hij daartoe

uitdrukkelijk besluiten. De beraadslaging over een motie vindt niet plaats in afzonderlijke termijnen, maar

gelijktijdig met de beraadslaging over het betreffende, aan de orde zijnde onderwerp.

Artikel 25 Handhaving orde; schorsing

De bevoegdheid die in het tweede lid aan de voorzitter wordt gegeven om een spreker over een aanhangig

onderwerp het woord te ontzeggen, gaat minder ver dan de mogelijkheid die artikel 26, derde lid, van de

Gemeentewet biedt om aan dat lid, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, de

toegang tot de vergadering te ontzeggen. De laatstgenoemde bevoegdheid van de voorzitter blijft echter onverlet.

Artikel 25 is slechts een aanvulling op de Gemeentewet.

Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen

worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke

tribune wordt verwezen naar de artikel 60 van dit reglement.

Artikel 26 Beraadslaging

Teneinde de vergaderduur niet te zeer te verlengen wordt over een voorstel dat in onderdelen of artikelen is

verdeeld, in principe in zijn geheel beraadslaagd. In het eerste lid is een uitzonderingsmogelijkheid opgenomen.

Indien de schorsing als bedoeld in het tweede lid aan het einde van de tweede termijn plaatsvindt, zijn er

vervolgens twee mogelijkheden: er wordt direct tot stemming overgegaan of aan de beraadslagingen wordt een

derde termijn toegevoegd (zie artikel 23).

Artikel 27 Deelname aan de beraadslaging door anderen

Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 van de Gemeentewet geregelde

verschoningsrecht. Het is uiteraard ook mogelijk dat de raad bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde

gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen.

Artikel 28 Stemverklaring

Stemverklaringen zullen kort moeten zijn en mogen niet het karakter krijgen van een derde termijn, als laatste

reactie op de vorige spreker. De stemverklaringen worden alle gegeven vóór de hoofdelijke oproep van de leden

tot de stemming begint.

Artikel 29 Beslissing

Deze bepaling beoogt niet meer, dan vast te leggen dat ook nog een beslissing over het voorstel (indien een

amendement is aangenomen, in zijn geamendeerde vorm) moet worden genomen.

Paragraaf 3 Procedures bij stemmingen
Artikel 30 Algemene bepalingen over stemming

Indien een lid te kennen geeft een hoofdelijke stemming te wensen, moet de stemming plaatsvinden. De raad

heeft niet de bevoegdheid om van deze bepaling van artikel 32 van de Gemeentewet af te wijken. Vraagt

niemand stemming, dan wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

De regeling in het tweede lid kan toepassing krijgen, indien de uitkomst van de stemming tevoren duidelijk is en

slechts enkele leden zouden tegenstemmen. Bij wie de stemming begint, is geregeld in artikel 18.

Bij staking van stemmen is het bepaalde in artikel 32 van de Gemeentewet van toepassing. Indien de vergadering

voltallig is, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Is de vergadering niet voltallig, dan wordt het nemen

van het besluit tot een volgende vergadering uitgesteld. Als ook dan de stemmen staken, wordt het voorstel

geacht niet te zijn aangenomen.

Artikel 31 Stemming over amendementen en moties

Voor alle duidelijkheid wordt hier een verschil in procedure aangegeven tussen een motie en een amendement.

Een amendement komt in stemming voorafgaande aan de stemming over het voorstel van het college. Een motie

strekt niet tot wijziging van een voorgesteld besluit; over een motie wordt een apart besluit genomen, nadat de

besluitvorming over het aanhangige voorstel is afgerond. Bij een motie over een afzonderlijk onderwerp geldt dit

uiteraard niet en is het vierde lid niet van toepassing.

Artikel 32 Stemming over personen

De Gemeentewet geeft aan, dat over benoemingen (niet ontslag) van personen of het opstellen van een

voordracht of aanbeveling schriftelijk moet worden gestemd (artikel 31 van de Gemeentewet).

Een voordracht is voor de raad bindend; de raad heeft slechts keus tussen degenen die op de voordracht zijn

vermeld. Een aanbeveling is een voorstel waarvan de raad mag afwijken. Wanneer er veel benoemingen te doen

zijn (bijvoorbeeld aan het begin van een nieuwe zittingsperiode) zou een gecombineerd stembiljet kunnen

worden ontworpen.

In het zesde lid wordt aangesloten bij het bepaalde in artikel 30 van de Gemeentewet.

Wat onder een (niet) behoorlijk ingevuld stembriefje moet worden verstaan, is in de wet niet geregeld en daarom

wel in dit reglement.

HOOFDSTUK 4 RECHTEN VAN LEDEN

Artikel 35 Amendementen

Leden van de raad kunnen aan de raad wijzigingen op het voorstel van het college voorstellen, de zogenaamde

amendementen. Wanneer een amendement is ingediend, kan dit voor een ander raadslid aanleiding zijn, op dit

amendement nog weer een wijziging voor te stellen, het subamendement. Een (sub)amendement kan ingediend

worden op een voorgesteld besluit, dat aanhangig is. De beraadslaging over het (sub)amendement vindt plaats in

ten hoogste twee termijnen. Indien (in uitzonderlijke situaties) een ingediend amendement verdere beraadslaging

noodzakelijk maakt, kan de raad besluiten tot een derde termijn (artikel 23).

Voor wat betreft de stemming over amendementen wordt verwezen naar artikel 31. Voorstel tot splitsing van een

voorgesteld beslissing kan, indien aangenomen, meebrengen, dat één onderdeel van een besluit wel en een ander

niet wordt aanvaard.

Artikel 36 Moties

Een motie is een voorstel tot het doen van een uitspraak. Het kan gaan om het uitspreken van een wens (van

inhoudelijke, politieke, procedurele aard) of het uitspreken van instemming dan wel afkeuring over bepaalde

ontwikkelingen. Een motie betreft dus niet een concreet besluit dat op rechtsgevolg is gericht; een motie heeft

geen juridische, maar een politieke betekenis. Daarom zijn burgemeester en wethouders formeel niet aan een

motie gebonden of tot uitvoering ervan verplicht. Wel kan het naast zich neerleggen van een motie door het

college leiden tot een vertrouwensbreuk tussen raad en college en hieruit kan het college dan zijn consequentie

trekken.

Voor wat betreft de besluitvormingsprocedure omtrent een motie wordt opgemerkt, dat over een motie een apart

besluit wordt genomen. Voor de beraadslaging over een motie over een aanhangig onderwerp geldt, dat deze niet

plaatsvindt in afzonderlijke termijnen, maar gelijktijdig met de beraadslaging over het onderwerp, waarop de

motie betrekking heeft. Een besluit over een motie over een niet op de agenda opgenomen onderwerp vindt aan

het einde van de vergadering plaats. Dergelijke moties benaderen de in artikel 47 geregelde initiatiefvoorstellen.

Artikel 37 Voorstellen van orde

De voorzitter legt aan de raad ter beslissing voor of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde. Over een

voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raad. Indien het gaat om een niet

geagendeerd voorstel, dient de procedure van een initiatiefvoorstel gevolgd te worden (artikel 38).

Artikel 38 Initiatiefvoorstellen

Het is de taak van burgemeester en wethouders aan de raad de nodige voorstellen te doen. Maar raadsleden

kunnen ook zelf een voorstel voor een ontwerpverordening of ontwerpbeslissing doen. Hiervoor is het recht van

initiatief toegekend. Een voorstel voor een ontwerpverordening moet de raad in behandeling nemen. Voor andere

initiatiefvoorstellen is geen verplichte behandeling voorgeschreven. Dit betekent dat de raad (aanvullende)

voorwaarden kan stellen aan het in behandeling nemen van een ander initiatiefvoorstel.

Artikel 39 Interpellatie

Dit artikel stelt nadere regels aan artikel 155 van de Gemeentewet. Het interpellatierecht ligt in het verlengde van

het mondelinge vragenrecht. Het gaat om een recht van een volksvertegenwoordiger om tijdens een vergadering

over een niet-geagendeerd onderwerp inlichtingen aan het college of de burgemeester te vragen. Daarvoor is

verlof van de raad voor nodig.

Artikel 40 Schriftelijke vragen

Het vragenrecht geeft aan de leden van de raad het recht informatie te vragen over aangelegenheden die tot de

bevoegdheid van het college of de burgemeester behoren. Het karakter van deze vragen is primair van

informatieve strekking. In de hier aangegeven procedure wordt de vragensteller in de gelegenheid gesteld nadere

inlichtingen over het antwoord te vragen aan degene die het antwoord heeft gegeven. Indien de vragensteller van

mening is, dat de beantwoording van de vragen tot een besluit van de raad moet leiden, kan hij het recht van

initiatief of het interpellatierecht benutten om het onderwerp of het voorstel op de agenda van de raad te krijgen.

Artikel 41 Vragenuur

Deze bepaling vormt een aanvulling op het voorgestelde artikel 155, eerste lid, van de nieuwe Gemeentewet met

betrekking tot het vragenrecht. Het is dan ook een facultatieve bepaling. Het is aan de raad om te bepalen of de

instelling van een vragenuur voorafgaand aan iedere vergadering en daarmee het opnemen van een dergelijke

bepaling in het reglement van orde wenselijk is. Wel is bewust gekozen voor een algemene regeling van het

vragenuur. Het vragenuur vervangt de rondvraag als mogelijkheid voor raadsleden tot het stellen van vragen.

HOOFDSTUK 5 BEGROTING EN REKENING

HOOFDSTUK 6 LIDMAATSCHAP VAN ANDERE ORGANISATIES

Artikel 45 Verslag; verantwoording

Leden van de raad (of in voorkomende gevallen de burgemeester, een wethouder of de gemeentesecretaris), die

lid zijn van een algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling, verrichten aldaar hun taak zowel als

leden van dat bestuur en als vertegenwoordiger van en in naam van de gemeente. Voor de wijze, waarop zij in

het bestuur van de gemeenschappelijke regeling functioneren, zijn zij verantwoording verschuldigd aan de raad,

die hen heeft aangewezen. Ook de gemeenschappelijke regeling dient over deze verantwoordingsplicht en over

de informatieverstrekking aan de raad bepalingen te bevatten.

In het eerste lid van dit artikel is een regeling getroffen voor mondelinge verslaglegging (uiteraard kan ook een

ander moment worden gekozen).

In het tweede lid wordt de mogelijkheid tot het stellen van schriftelijke vragen aangegeven, overeenkomstig de

regels, daarvoor gesteld in artikel 50.

Het derde lid bevat de procedure voor de ter verantwoording roeping, die aansluit bij de regels voor inlichtingen.

Het is zinvol de bepalingen van dit artikel ook van toepassing te verklaren op andere organisaties, waarin de raad

een of meer van zijn leden heeft benoemd. Hierbij valt te denken aan privaatrechtelijke rechtspersonen en

vennootschappen, zoals een (raad van commissarissen van) een NV. Hierin voorziet het vierde lid.

HOOFDSTUK 7 BESLOTEN VERGADERING

Artikel 46 Algemeen

Een besloten vergadering van de raad is een officiële vergadering, waarbij de vergaderregels van het reglement

van orde in acht genomen dienen te worden, voor zover de bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter

van de vergadering. In artikel 23 van de Gemeentewet zijn procedurevoorschriften opgenomen voor ‘het sluiten

van de deuren’, de wijze waarop een vergadering een besloten vergadering wordt.

Artikel 47 Notulen

In dit artikel wordt uitwerking gegeven aan artikel 23, derde lid, van de Gemeentewet.

Artikel 48 Geheimhouding

Hetgeen besproken wordt in een besloten vergadering, valt niet van rechtswege onder de geheimhoudingsplicht.

Daarvoor is toepassing van de procedure volgens artikel 25 van de Gemeentewet nodig.

Artikel 49 Opheffing geheimhouding

In de aangehaalde artikelen wordt aan de raad de mogelijkheid geboden de geheimhouding van stukken op te

heffen; stukken die niet per se aan hem behoeven te zijn overgelegd. Het kan dus (zie bijvoorbeeld artikel 86,

tweede lid, van de Gemeentewet) gaan om de situatie dat de burgemeester geheimhouding heeft opgelegd ten

aanzien van stukken die hij aan de raadscommissie heeft overgelegd. De raadscommissie kan dan aan de raad

verzoeken de geheimhouding op te heffen (indien de burgemeester daar niet toe bereid is). In het onderhavige

artikel is nu ter zake een overlegverplichting opgenomen waardoor recht wordt gedaan aan het principe van hoor

en wederhoor.

HOOFDSTUK 8 TOEHOORDERS EN PERS

HOOFDSTUK 9 SLOTBEPALINGEN

III. Bijlage Reglement van Orde: Relevante artikelen van de Gemeentewet

Artikel 7.

De raad vertegenwoordigt de gehele bevolking van de gemeente.

Artikel 8.

1 De raad bestaat uit:

9 leden in een gemeente beneden de 3 001 inwoners;

11 leden in een gemeente van 3 001- 6 000 inwoners;

13 leden in een gemeente van 6 001- 10 000 inwoners;

15 leden in een gemeente van 10 001- 15 000 inwoners;

17 leden in een gemeente van 15 001- 20 000 inwoners;

19 leden in een gemeente van 20 001- 25 000 inwoners;

21 leden in een gemeente van 25 001- 30 000 inwoners;

23 leden in een gemeente van 30 001-35 000 inwoners;

25 leden in een gemeente van 35 001- 40 000 inwoners;

27 leden in een gemeente van 40 001- 45 000 inwoners;

29 leden in een gemeente van 45 001- 50 000 inwoners;

31 leden in een gemeente van 50 001- 60 000 inwoners;

33 leden in een gemeente van 60 001- 70 000 inwoners;

35 leden in een gemeente van 70 001- 80 000 inwoners;

37 leden in een gemeente van 80 001-100 000 inwoners;

39 leden in een gemeente van 100 001-200 000 inwoners;

45 leden in een gemeente boven de 200 000 inwoners.

2 Vermeerdering of vermindering van het aantal leden van de raad, voortvloeiende uit wijziging van het aantal

inwoners van de gemeente, treedt eerst in bij de eerstvolgende periodieke verkiezing van de raad.

Artikel 9.

De burgemeester is voorzitter van de raad.

Artikel 10.

1 Voor het lidmaatschap van de raad is vereist dat men ingezetene van de gemeente is, de leeftijd van achttien

jaar heeft bereikt en niet is uitgesloten van het kiesrecht.

2 Zij die geen onderdaan van een lidstaat van de Europese Unie zijn, dienen tevens te voldoen aan de vereisten

dat:

a zij rechtmatig in Nederland verblijven op grond van artikel 8, onder a, b, d, e of l, van de Vreemdelingenwet

2000 of op grond van een overeenkomst tussen een internationale organisatie en de Staat der Nederlanden inzake

de zetel van deze organisatie in Nederland, en

b zij onmiddellijk voorafgaand aan de dag waarop de gemeenteraad beslist over de toelating als lid tot de

gemeenteraad gedurende een onafgebroken periode van ten minste vijf jaren ingezetene van Nederland waren en

beschikten over een verblijfsrecht als bedoeld onder a, dan wel rechtmatig in Nederland verbleven op grond van

artikel 8, onder c, van de Vreemdelingenwet 2000.

3 Geen lid van de raad kunnen zijn zij die geen Nederlander zijn, en als door andere staten uitgezonden leden

van diplomatieke of consulaire vertegenwoordigingen, in Nederland werkzaam zijn, alsmede hun niet-

Nederlandse echtgenoten, geregistreerde partners of levensgezellen en kinderen, voor zover dezen met hen een

gemeenschappelijke huishouding voeren.

Artikel 11.

Ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is niet benoembaar tot lid van de raad hij die na de

laatstgehouden periodieke verkiezing van de leden van de raad wegens handelen in strijd met artikel 15 van het

lidmaatschap van de raad is vervallen verklaard.

Artikel 12.

1 De leden van de raad maken openbaar welke andere functies dan het lidmaatschap van de raad zij vervullen.

2 Openbaarmaking geschiedt door ter inzage legging van een opgave van de in het eerste lid bedoelde functies

op het gemeentehuis.

Artikel 13.

1 Een lid van de raad is niet tevens:

a minister;

b staatssecretaris;

c lid van de Raad van State;

d lid van de Algemene Rekenkamer;

e Nationale ombudsman;

f substituut-ombudsman als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet Nationale ombudsman;

g commissaris van de Koning;

h lid van gedeputeerde staten;

i griffier der Staten;

j burgemeester;

k wethouder;

l lid van de rekenkamer;

m lid van een deelraad;

n lid van het dagelijks bestuur van een deelgemeente;

o ambtenaar, door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt.

2 In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder k, kan een lid van de raad tevens wethouder zijn van de

gemeente waar hij lid van de raad is gedurende het tijdvak dat:

a aanvangt op de dag van de stemming voor de verkiezing van de leden van de raad en eindigt op het tijdstip

waarop de wethouders ingevolge artikel 42, eerste lid, aftreden, of

b aanvangt op de dag van zijn benoeming tot wethouder en eindigt op de dag waarop de goedkeuring van de

geloofsbrief van zijn opvolger als lid van de raad onherroepelijk is geworden of waarop het centraal stembureau

heeft beslist dat geen opvolger kan worden benoemd.

3.In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder o, kan een lid van de raad tevens zijn:

a ambtenaar van de burgerlijke stand;

b vrijwilliger of ander persoon die uit hoofde van een wettelijke verplichting niet bij wijze van beroep

hulpdiensten verricht;

c ambtenaar werkzaam voor een school voor openbaar onderwijs.

Artikel 14.

Alvorens hun functie te kunnen uitoefenen, leggen de leden van de raad in de vergadering, in handen van de

voorzitter, de volgende eed (verklaring en belofte) af:

"Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke

naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof ) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig

geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof ) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten

als lid van het gemeentebestuur naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!"

(Dat verklaar en beloof ik!")

Artikel 15.

1 Een lid van de raad mag niet:

a als advocaat, procureur of adviseur in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de gemeente of het

gemeentebestuur dan wel ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het gemeentebestuur;

b als gemachtigde in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het

gemeentebestuur;

c als vertegenwoordiger of adviseur werkzaam zijn ten behoeve van derden tot het met de gemeente aangaan

van:

1e overeenkomsten als bedoeld in onderdeel d;

2e overeenkomsten tot het leveren van onroerende zaken aan de gemeente;

d rechtstreeks of middellijk een overeenkomst aangaan betreffende:

1e het aannemen van werk ten behoeve van de gemeente;

2e het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente;

3e het leveren van roerende zaken anders dan om niet aan de gemeente;

4e het verhuren van roerende zaken aan de gemeente;

5e het verwerven van betwiste vorderingen ten laste van de gemeente;

6e het van de gemeente onderhands verwerven van onroerende zaken of beperkte rechten waaraan deze zijn

onderworpen;

7e het onderhands huren of pachten van de gemeente.

2 Van het eerste lid, aanhef en onder d, kunnen gedeputeerde staten ontheffing verlenen.

3 De raad stelt voor zijn leden een gedragscode vast.

Artikel 16.

De raad stelt een reglement van orde voor zijn vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

Artikel 17.

1 De raad vergadert zo vaak als hij daartoe heeft besloten.

2 Voorts vergadert de raad indien de burgemeester het nodig oordeelt of indien ten minste een vijfde van het

aantal leden waaruit de raad bestaat schriftelijk, met opgave van redenen, daarom verzoekt.

Artikel 18.

De raad vergadert na de periodieke verkiezing van zijn leden voor de eerste maal in nieuwe samenstelling op de

dag met ingang waarvan de leden van de raad in oude samenstelling aftreden.

Artikel 19.

1 De burgemeester roept de leden schriftelijk tot de vergadering op.

2 Tegelijkertijd met de oproeping brengt de burgemeester dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare

kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen met uitzondering van de in artikel 25, tweede lid,

bedoelde stukken worden tegelijkertijd met de oproeping en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven

wijze ter inzage gelegd.

Artikel 20.

1 De vergadering van de raad wordt niet geopend voordat blijkens de presentielijst meer dan de helft van het

aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

2 Indien ingevolge het eerste lid de vergadering niet kan worden geopend, belegt de burgemeester, onder

verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering tegen een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het

bezorgen van de oproeping is gelegen.

3 Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. De raad kan echter over

andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd

alleen beraadslagen of besluiten, indien blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal zitting

hebbende leden tegenwoordig is.

Artikel 21.

1 De burgemeester heeft het recht in de vergadering aan de beraadslaging deel te nemen.

2 Een wethouder kan al dan niet op zijn verzoek door de raad worden uitgenodigd om in de vergadering

aanwezig te zijn en aan de beraadslaging deel te nemen.

Artikel 22.

De leden van het gemeentebestuur en andere personen die deelnemen aan de beraadslaging kunnen niet in rechte

worden vervolgd of aangesproken voor dan wel worden verplicht getuigenis af te leggen als bedoeld in artikel

191, eerste lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering over hetgeen zij in de vergadering van de raad

hebben gezegd of aan de raad schriftelijk hebben overgelegd.

Artikel 23.

1 De vergadering van de raad wordt in het openbaar gehouden.

2 De deuren worden gesloten, wanneer ten minste een vijfde van het aantal leden dat de presentielijst heeft

getekend daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt.

3 De raad beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd.

4 Van een vergadering met gesloten deuren wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt

gemaakt tenzij de raad anders beslist.

Artikel 24.

In een besloten vergadering kan niet worden beraadslaagd of besloten over:

a de toelating van nieuw benoemde leden;

b de vaststelling en wijziging van de begroting en de vaststelling van de jaarrekening;

c de invoering, wijziging en afschaffing van gemeentelijke belastingen, en

d de benoeming en het ontslag van wethouders.

Artikel 25.

1 De raad kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur (Stb. 1991,

703), omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan de raad

worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering

behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling

aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat de raad

haar opheft.

2 Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding

eveneens worden opgelegd door het college, de burgemeester en een commissie, ieder ten aanzien van stukken

die zij aan de raad overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt.

3 De krachtens het tweede lid opgelegde verplichting tot geheimhouding met betrekking tot aan de raad

overgelegde stukken vervalt, indien de oplegging niet door de raad in zijn eerstvolgende vergadering die blijkens

de presentielijst door meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden is bezocht, wordt bekrachtigd.

4 De krachtens het tweede lid opgelegde verplichting tot geheimhouding met betrekking tot aan leden van de

raad overgelegde stukken wordt in acht genomen totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel,

indien het stuk waaromtrent geheimhouding is opgelegd aan de raad is voorgelegd, totdat de raad haar opheft. De

raad kan deze beslissing alleen nemen in een vergadering die blijkens de presentielijst door meer dan de helft

van het aantal zitting hebbende leden is bezocht.

Artikel 26.

1 De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering en is bevoegd, wanneer die orde op

enigerlei wijze door toehoorders wordt verstoord, deze en zo nodig andere toehoorders te doen vertrekken.

2 Hij is bevoegd toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren voor ten hoogste drie

maanden de toegang tot de vergadering te ontzeggen.

3 Hij kan de raad voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het

verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming

daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling

van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden

ontzegd.

Artikel 27.

De leden van de raad stemmen zonder last.

Artikel 28.

1 Een lid van de raad neemt niet deel aan de stemming over:

a een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat of waarbij hij als vertegenwoordiger

is betrokken;

b de vaststelling of goedkeuring der rekening van een lichaam waaraan hij rekenplichtig is of tot welks bestuur

hij behoort.

2 Bij een schriftelijke stemming wordt onder het deelnemen aan de stemming verstaan het inleveren van een

stembriefje.

3 Een benoeming gaat iemand persoonlijk aan, wanneer hij behoort tot de personen tot wie de keuze door een

voordracht of bij een herstemming is beperkt.

4 Het eerste lid is niet van toepassing bij de beslissing betreffende de geloofsbrieven van de na periodieke

verkiezing benoemde leden.

Artikel 29.

1 Een stemming is alleen geldig, indien meer dan de helft van het aantal leden dat zitting heeft en zich niet van

deelneming aan de stemming moet onthouden, daaraan heeft deelgenomen.

2 Het eerste lid is niet van toepassing:

a ingeval opnieuw wordt gestemd over een voorstel of over een benoeming, voordracht of aanbeveling van een

of meer personen ten aanzien van wie in een vorige vergadering een stemming op grond van dat lid niet geldig

was;

b in een vergadering als bedoeld in artikel 20, tweede lid, voor zover het betreft onderwerpen die in de daaraan

voorafgaande, ingevolge artikel 20, eerste lid, niet geopende vergadering aan de orde waren gesteld.

Artikel 30.

1 Voor het tot stand komen van een besluit bij stemming wordt de volstrekte meerderheid vereist van hen die een

stem hebben uitgebracht.

2 Bij een schriftelijke stemming wordt onder het uitbrengen van een stem verstaan het inleveren van een

behoorlijk ingevuld stembriefje.

Artikel 31.

1 De stemming over personen voor het doen van benoemingen, voordrachten of aanbevelingen geschiedt bij

gesloten en ongetekende stembriefjes.

2 Indien de stemmen staken over personen tot wie de keuze door een voordracht of bij een herstemming is

beperkt, wordt in dezelfde vergadering een herstemming gehouden.

3 Staken bij deze stemming de stemmen opnieuw, dan beslist terstond het lot.

Artikel 32.

1 De overige stemmingen geschieden bij hoofdelijke oproeping, indien de voorzitter of een van de leden dat

verlangt. In dat geval geschieden zij mondeling.

2 Bij hoofdelijke oproeping is ieder ter vergadering aanwezig lid dat zich niet van deelneming aan de stemming

moet onthouden verplicht zijn stem voor of tegen uit te brengen.

3 Indien over een voorstel geen stemming wordt gevraagd, is het aangenomen.

4 Tenzij de vergadering voltallig is, wordt bij staking van stemmen het nemen van een besluit uitgesteld tot een

volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend.

5 Indien de stemmen staken in een voltallige vergadering of in een ingevolge het vierde lid opnieuw belegde

vergadering, is het voorstel niet aangenomen.

6 Onder een voltallige vergadering wordt verstaan een vergadering waarin alle leden waaruit de raad bestaat,

voor zover zij zich niet van deelneming aan de stemming moesten onthouden, een stem hebben uitgebracht.

Artikel 33.

1 De raad en elk van zijn leden hebben recht op ambtelijke bijstand.

2 De in de raad vertegenwoordigde groeperingen hebben recht op ondersteuning.

3 De raad stelt met betrekking tot de ambtelijke bijstand en de ondersteuning van de in de raad

vertegenwoordigde groeperingen een verordening vast.

Artikel 55.

1 Het college kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van bestuur,

omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan het college

worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering

behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling

aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat het college

haar opheft.

2 Op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding

eveneens worden opgelegd door de burgemeester of een commissie, ten aanzien van de stukken die zij aan het

college overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen

totdat het orgaan dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.

3 Indien het college zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot de

raad heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat de raad haar opheft.

Artikel 60.

1 De raad kan regelen van welke besluiten van het college aan de leden van de raad kennisgeving wordt gedaan.

Daarbij kan de raad de gevallen bepalen waarin met terinzagelegging kan worden volstaan.

2 Het college laat de kennisgeving of terinzagelegging achterwege voor zover deze in strijd is met het openbaar

belang.

Artikel 74.

1 Alle aan de raad of aan het college gerichte stukken worden door of namens de burgemeester geopend.

2 Van de ontvangst van aan de raad gerichte stukken die niet terstond in de vergadering van de raad aan de orde

worden gesteld, doet hij in de eerstvolgende vergadering van de raad mededeling.

Artikel 75.

1 De stukken die van de raad uitgaan, worden door de burgemeester ondertekend.

2 De stukken die van het college uitgaan, worden door de burgemeester ondertekend. Het college kan hem

toestaan de ondertekening op te dragen aan een ander lid van het college, aan de secretaris of aan een of meer

andere gemeenteambtenaren.

Artikel 81.

1 De raad kan regelen van welke besluiten van de burgemeester aan de leden van de raad kennisgeving wordt

gedaan. Daarbij kan de raad de gevallen bepalen waarin met terinzagelegging kan worden volstaan.

2 De burgemeester laat de kennisgeving of terinzagelegging achterwege voor zover deze in strijd is met het

openbaar belang.

Artikel 107a.

1 De griffier staat de raad en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde.

2 De raad stelt in een instructie nadere regels over de taak en de bevoegdheden van de griffier.

Artikel 107b.

De griffier is in de vergadering van de raad aanwezig.

Artikel 107c.

De stukken die van de raad uitgaan, worden door de griffier medeondertekend.

Artikel 147a.

1 Een lid van de raad kan een voorstel voor een verordening of een ander voorstel ter behandeling in de raad

indienen.

2 De raad regelt op welke wijze een voorstel voor een verordening wordt ingediend en behandeld.

3 De raad regelt op welke wijze en onder welke voorwaarden een ander voorstel wordt ingediend en behandeld.

Artikel 147b.

1 Een lid van de raad kan een voorstel tot wijziging van een voor de vergadering van de raad geagendeerde

ontwerp-verordening of ontwerp-beslissing indienen.

2 Het tweede lid van artikel 147a is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 155.

1 Een lid van de raad kan het college of de burgemeester mondeling of schriftelijk vragen stellen.

2 Een lid van de raad kan de raad verlof vragen tot het houden van een interpellatie over een onderwerp dat niet

staat vermeld op de agenda, bedoeld in artikel 19, tweede lid, om het college of de burgemeester hierover

inlichtingen te vragen. De raad stelt hierover nadere regels.

Artikel 169.

1 Het college en elk van zijn leden afzonderlijk zijn aan de raad verantwoording schuldig over het door het

college gevoerde bestuur.

2 Zij geven de raad alle inlichtingen die de raad voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft.

3 Zij geven de raad mondeling of schriftelijk de door een of meer leden gevraagde inlichtingen, tenzij het

verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.

4 Zij geven de raad vooraf inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 160, eerste

lid, onder e, f, g en h, indien de raad daarom verzoekt of indien de uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben

voor de gemeente. In het laatste geval neemt het college geen besluit dan nadat de raad zijn wensen en

bedenkingen ter zake ter kennis van het college heeft kunnen brengen.

Artikel 180.

1 De burgemeester is aan de raad verantwoording schuldig over het door hem gevoerde bestuur.

2 Hij geeft de raad alle inlichtingen die de raad voor de uitoefening van zijn taak nodig heeft.

3 Hij geeft de raad mondeling of schriftelijk de door een of meer leden gevraagde inlichtingen, tenzij het

verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.

Artikel 190.

1 Het college biedt jaarlijks, tijdig voor de in artikel 191, eerste lid, bedoelde vaststelling, de raad een ontwerp

aan voor de begroting met toelichting van de gemeente en een meerjarenraming met toelichting voor ten minste

drie op het begrotingsjaar volgende jaren.

2 De ontwerp-begroting en de overige in het eerste lid bedoelde stukken liggen, zodra zij aan de raad zijn

aangeboden, voor een ieder ter inzage en zijn algemeen verkrijgbaar. Van de terinzagelegging en de

verkrijgbaarstelling wordt openbaar kennis gegeven.

3 De raad beraadslaagt over de ontwerp-begroting niet eerder dan twee weken na de openbare kennisgeving.

Artikel 197.

1 Het college legt aan de raad over elk begrotingsjaar verantwoording af over het door hem gevoerde bestuur,

onder overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag.

2 Het college voegt daarbij de accountantsverklaring, bedoeld in artikel 213, derde lid, het verslag van

bevindingen, bedoeld in artikel 213, vierde lid, en de verslagen, bedoeld in artikel 213a, tweede lid.

3 De in het eerste en tweede lid bedoelde stukken liggen, zodra zij aan de raad zijn overgelegd, voor een ieder ter

inzage en zijn algemeen verkrijgbaar. Van de terinzagelegging en de verkrijgbaarstelling wordt openbaar kennis

gegeven. De raad beraadslaagt over de jaarrekening en het jaarverslag niet eerder dan twee weken na de

openbare kennisgeving