Overheidsorganisatie | RegionaalSamenwerkingsorgaan Gooi en Vechtstreek |
---|---|
Officiële naam regeling | Aanvullende arbeidsvoorwaardenregeling beroepsbrandweer |
Citeertitel | Aanvullende arbeidsvoorwaardenregeling beroepsbrandweer |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | onbekend |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht t/m | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-01-2011 | nieuwe regeling | 27-01-2011 Geen bron | Geen |
Deze regeling is uitsluitend van toepassing op de ambtenaar, die bij wijze van beroep werkzaam is bij de Brandweer Gooi en Vechtstreek (BGV), met uitzondering van degene die is aangesteld om uitsluitend administratieve of daarmee gelijk te stellen werkzaamheden te verrichten.
Voor aanstelling en bevordering als ambtenaar bij de beroepsbrandweer komt in aanmerking hij die de aannameprocedure BGV met goed gevolg heeft doorlopen en voldoet aan de eisen, opgenomen in het Besluit brandweerpersoneel, alsmede de duikmedische keuring met goed gevolg heeft afgelegd.
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid geldt voor de aanstelling, dan wel bevordering tot, brandwacht nog de eis van het bezit van een geldig diploma levensreddende handeling en een reanimatiediploma.
Voor de ambtenaren bij de beroepsbrandweer gelden de volgende rangen:
Ambtenaren in de rangen g t/m q zijn officieren.
Ambtenaren in de rang van onderbrandmeester en brandmeester zijn onderofficieren.
De overige ambtenaren zijn manschappen.
Voor de beschrijving en waardering van brandweerfuncties in de 24-uursdienst wordt aangesloten bij het systeem van functiebeschrijving en waardering van de BGV.
In afwijking van het bepaalde in artikel 3:3, van de Arbeidsvoorwaardenregeling BGV, wordt een vaste toelage onregelmatige dienst toegekend. Voor de hoogte van deze toelage is aangesloten bij het advies terzake van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (CvA/U200700798 d.d. 24 mei 2007 inzake het akkoord over de arbeidstijden bij de brandweer d.d. 7 maart 2007).
De werktijden voor de 24-uurs beroepsdienst worden in afwijking van het bepaalde in artikel 4:2, tweede lid, van de Arbeidsvoorwaardenregeling BGV, vastgesteld volgens een rooster zoals opgenomen in de Beleidsnota arbeidstijden beroepsbrandweer . De regionaal commandant kan, na overleg met de OR, het rooster wijzigen.
Bij de vaststelling van het in het eerste lid genoemde rooster wordt, naast het bepaalde in de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit, in acht genomen, dat het aantal diensturen per week in de regel niet meer bedraagt dan 1 1/3 maal het in artikel 1:1 lid 1 onder k, van de Arbeidsvoorwaardenregeling BGV, genoemde aantal uren. De regionaal commandant kan, na overleg met de OR, het rooster wijzigen.
De formele arbeidsduur voor een medewerker in de 24-uurs beroepsdienst bedraagt 36 uur per week.
In geval van ongeschiktheid voor de repressieve dienst kunnen aan de medewerker geheel of gedeeltelijk vervangende werkzaamheden in dagdienst worden opgedragen. Een volledige werkweek in dagdienst bedraagt 36 uur.
Indien dat in het belang van de dienst noodzakelijk is, kunnen de roostervrije ambtenaren in actieve dienst worden opgeroepen tegen een vergoeding voor overwerk, conform het bepaalde in artikel 3:2 en artikel 3:2:1, van de Arbeidsvoorwaardenregeling BGV.
Voor werkzaamheden die binnen het rooster worden verricht bestaat geen aanspraak op de in het vorige lid bedoelde vergoeding, tenzij over een periode van 3 maanden de gemiddelde arbeidsduur van 36 uur per week wordt overschreden.
Onder overwerk worden de volgende werkzaamheden begrepen:
Andere activiteiten die buiten de roostertijd worden verricht vallen niet onder het begrip overwerk, maar worden geregistreerd als compensatieuren.
Verlof kan door de 24-uurs beroepsdienst worden opgenomen overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling BGV en de Beleidsnota arbeidstijden beroepsbrandweer.
Afhankelijk van tijdstip van verlof kan verlof per blok of per 24 uur opgenomen worden. Bij de opname van verlof wordt onderscheid gemaakt tussen werk- en wachturen. Verlof tijdens een werkuur telt voor een volledig verlofuur. Verlof tijden een wachtuur telt voor een half verlofuur, zoals beschreven in de Beleidsnota arbeidstijden beroepsbrandweer.
Een verzoek tot verlof wordt ingediend bij de direct leidinggevende.
De direct leidinggevende kan in een bijzonder geval in afwijking van het bepaalde in de Beleidsnota arbeidstijden beroepsbrandweer toestemming voor verlof verlenen.
Buitengewoon verlof met of zonder behoud van bezoldiging kan door de 24-uurs beroepsdienst worden opgenomen overeenkomstig het bepaalde in hoofdstuk 6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling BGV.
Voor de 24-uurs beroepsdienst worden de volgende opleidingscategorieën onderscheiden:
De tijd die benodigd is voor het volgen van een opleiding wordt beschouwd als arbeidstijd.
Voor verblijf in het buitenland (Engeland, Zweden) voor realistisch oefenen wordt 16 uur bijgeschreven op de verlofkaart. De medewerker kan ten behoeve van de kosten van een lunch of een kopje koffie op het vliegveld een bedrag declareren ter hoogte van de bedragen opgenomen in artikel 5 van de Reisregeling Binnenland.
De ambtenaar is verplicht, indien hij daartoe wordt opgeroepen, aan brandbestrijding, rampenbestrijding, hulpverlening, grotere oefeningen en dergelijke deel te nemen.
De ambtenaar is verplicht, indien hij hiertoe een schriftelijk oproep ontvangt, zich aan een geneeskundig onderzoek te onderwerpen.
In buitengewone omstandigheden zoals (dreigende) rampsituaties, zulks ter beoordeling van de regionaal commandant, behoeft de ambtenaar toestemming om zich buiten de regio Gooi en Vechtstreek te begeven.
De 24 uursdienst van de BGV post Hilversum is als gevolg van een bestuursbesluit van 15 oktober 2004 aangewezen als duiksteunpunt en dient in dit kader 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar te zijn.
Gelet op het bepaalde in lid 1 vormt het duiken een primair onderdeel van de taak van de medewerker werkzaam bij de beroepsbrandweer in de 24 uursdienst van de BGV post Hilversum.
Iedere nieuwe medewerker die in dienst treedt van de 24-uurs beroepsdienst, uitgezonderd de bevelvoerders, zal verplicht tot 45 jaar een duiktaak uitvoeren. Deze medewerkers moeten in het bezit zijn van het Rijksdiploma Brandweerduiken of bereid zijn dit te halen.
Ten behoeve van de duiktaak vindt er bij aanstelling een duikmedisch inkeuring plaats. Daarna vindt, zolang de duiktaak wordt uitgeoefend, jaarlijks een duikmedische herkeuring plaats. Deze keuringen dienen met een positief resultaat te worden afgerond. De medewerker is verplicht om medewerking te verlenen aan een verbeterprogramma in het geval van een afkeuring bij de duikmedische herkeuring.
In geval een medewerker die jonger is dan 45 jaar tijdelijk of blijvend ongeschikt is voor de duiktaak, wordt dit beschouwd als een ongeschiktheid voor de repressieve dienst en is artikel 3:1 lid 4 van toepassing.
Aan medewerkers jonger dan 45 jaar, die in dienst zijn getreden voor 15 oktober 2004 en die bij werving niet op de verplichte duiktaak zijn gewezen, kan ontheffing van de verplichte duiktaak worden verleend.
Een duikploeg bestaat uit minimaal twee duikers, 1 duikploegleider en 1 duikassistent. De bevelvoerder van de dienst is verantwoordelijk voor de inzetbaarheid van een duikploeg per dienst.
Iedere duiker dient geoefend te zijn zoals omschreven in de leidraad bestrijding waterongevallen.
De duikers, die voldoen aan de gestelde eisen zoals opgenomen in de leidraad bestrijding waterongevallen, ontvangen een vergoeding conform het bepaalde in het tweede lid. De vergoeding wordt één maal per jaar op jaarbasis uitbetaald in de maand december.
De BGV keert een vergoeding uit voor de duikers en duikploegleiders, die een aanstelling hebben voor een van beide taken. De extra fysieke en mentale belasting van de duiktaak is het uitgangspunt voor deze vergoeding. De duikers ontvangen een vergoeding van € 30,00 per maand, en de duikploegleiders een vergoeding van € 15,00 per maand. Indien een medewerker een aanstelling heeft voor zowel de taak van duiker als duikploegleider, geldt de hoogste vergoeding van € 30,00 per maand. Voor de duikers komt dit neer op een vaste jaarvergoeding van € 360,00 per jaar en voor de duikploegleiders op vaste jaarvergoeding van € 180,00 per jaar, dat aan het eind van ieder kalenderjaar wordt uitbetaald. De bovengenoemde bedragen zijn bruto bedragen.