Overheidsorganisatie | Gemeente Lemsterland |
---|---|
Officiële naam regeling | Langdurigheidstoeslag |
Citeertitel | Verordening Langdurigheidstoeslag WWB |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Geen
Wet werk en bijstand
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2011 | 01-01-2013 | Onbekend | 17-01-2011 Zuid-Friesland d.d. 26-01-2011. | Onbekend |
De raad van de gemeente Lemsterland;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 13 december 2010;
gelet op artikel 36 van de Wet werk en bijstand;
Besluit:
vast te stellen de: Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2011 gemeente Lemsterland.
In deze verordening wordt verstaan onder:
college: het college van burgemeester en wethouders
wet: de Wet werk en bijstand
WTOS: Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
WSF 2000: Wet Studiefinanciering
bijstandsnorm: de norm bedoeld in artikel 5 onderdeel c van de wet
WIJ-inkomensvoorzieningsnorm: de norm bedoeld in artikel 5 lid 1 van de Wet investeren in jongeren
uitkeringsgerechtigde: persoon bedoeld in artikel 1 onder l van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen.
peildatum: de datum waarop in enig jaar het recht op de langdurigheidstoeslag ontstaat.
1. Onverlet het bepaalde in artikel 36 van de wet komt in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag de belanghebbende die gedurende een onafgebroken periode van 36 maanden aangewezen is geweest op een inkomen dat niet hoger is dan 105% van de voor hem geldende bijstandsnorm dan wel de WIJ-inkomensvoorzieningsnorm en geen in aanmerking te nemen vermogen heeft als bedoeld in artikel 34 van de wet.
2. Niet voor de langdurigheidstoeslag komt in aanmerking de belanghebbende die een opleiding volgt als bedoeld in de WTOS, dan wel een studie volgt als genoemd in de WSF 2000, dan wel deze opleidingen of studies volgde in de periode in lid 1 genoemd.
De langdurigheidstoeslag bedraagt
voor gehuwden en alleenstaande ouders: € 498,- ;
voor alleenstaanden: € 350,-.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011.
2. Op 1 januari 2010 vervalt de verordening, zoals vastgesteld op 25 mei 2009.
Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening Langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand 2011 gemeente Lemsterland.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lemsterland op 17 januari 2011.
De voorzitter, De griffier,
D.J. Stellingwerf mw. H.A. van Dijk - Beekman
1. Algemeen
De langdurigheidstoeslag vindt zijn grondslag in artikel 36 van de Wet werk en bijstand (WWB). Daarin is opgenomen dat het college “op aanvraag een langdurigheidstoeslag aan een persoon van 21 jaar of ouder doch jonger dan 65 jaar, die langdurig een laag inkomen en geen in aanmerking te nemen vermogen als bedoeld in artikel 34 heeft en geen uitzicht heeft op inkomensverbetering.” verleent.
De gedachte achter deze toeslag is, dat mensen die langdurig een inkomen op het sociaal minimum hebben, geen financiële ruimte hebben om te reserveren voor onverwachte uitgaven. In de WIJ is er geen specifiek artikel gewijd aan de langdurigheidstoeslag. Voor personen die onder de WIJ vallen, geldt dat zij een beroep op langdurigheidstoeslag kunnen doen vanaf het moment dat zij 21 jaar zijn.
De gemeenteraad moet in een verordening regels opstellen (artikel 8 WWB), die in ieder geval betrekking moeten hebben op de hoogte van de langdurigheidstoeslag en de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de begrippen langdurig en laag inkomen. Binnen de grenzen van artikel 36 WWB is dit gemeentelijk beleid. Er hoeft geen toets meer plaats te vinden op het aanwezig zijn van arbeidsmarktperspectief (amendement Spies (31441 nr. 12)).
In de wet wordt bepaald dat het college de toeslag op aanvraag verstrekt. Dit sluit de mogelijkheid voor ambtshalve toekenning uit. Het kabinet geeft hierbij aan dat het gaat om een vorm van bijzondere bijstand, waarbij geldt dat voor elk individueel geval beoordeeld moet worden of er een recht bestaat.
Er zijn echter wel mogelijkheden om de aanvraag te vereenvoudigen. Als uit de gemeentelijke administratie blijkt dat in de situatie van betrokkene het afgelopen jaar geen wijzigingen zijn opgetreden, dan kan een volledig ingevuld aanvraagformulier toegezonden worden, waarna de betrokkene door het zetten van de handtekening de aanvraag officieel maakt.
Gemeentelijk beleid langdurigheidstoeslag WWB
De gemeenteraad stelt met deze verordening gemeentelijk beleid vast. Hieronder volgt per onderwerp het gemeentelijke standpunt.
Doelgroep
Naast uitkeringsgerechtigden kunnen ook werkenden met een langdurig laag inkomen een beroep op deze regeling. Anders zouden werkenden op achterstand worden gezet. Wel blijft het uitgangspunt om armoede te voorkomen en dat is voor de groep uitkeringsgerechtigden gericht op arbeidsparticipatie.
De ondersteunende maatregelen daartoe zijn beschreven in de re-integratieverordening.
Inkomensnorm
Om in aanmerking te komen voor deze toeslag, mag het inkomen niet meer dan 105% van de toepasselijke bijstandsnorm of de WIJ-inkomensvoorzieningsnorm zijn. Voor deze regeling geldt de vermogenstoets conform artikel 34 van de WWB.
Langdurigheid
Degenen die langer dan 3 jaar afhankelijk zijn van een laag inkomen tot 105% van de bijstandsnorm komen in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag. Dit heeft te maken met het afnemen van de reserveringsmogelijkheden na deze periode. Deze termijn sluit ook aan bij de WSNP en schuldsanering. Daarnaast is het vaak lastig om met name werkenden te vragen hun administratie van langer dan 3 jaar geleden te overleggen.
Hoogte van de toeslag
De gemeenteraad heeft besloten om voor 2011 de bedragen te baseren op de hoogste bijdragen in 2010.
2. Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Begripsbepalingen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2 Voorwaarden
In dit artikel worden de omschrijvingen van de begrippen langdurig en laag inkomen uitgewerkt. Het begrip “laag inkomen” wordt uitgedrukt als percentage van het voor de betrokkene toepasselijke bijstandsnorm. Voor werkenden zal gekeken moeten worden naar het inkomen, afgezet tegen de persoonlijke situatie (alleenstaand, alleenstaande ouder, gehuwden). Studenten komen niet in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag.
Artikel 3 Hoogte van de toeslag
In dit artikel wordt de hoogte van de langdurigheidstoeslag geregeld.
Artikel 4 Onvoorziene gevallen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 5 Inwerkingtreding
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 6 Citeertitel
Dit artikel spreekt voor zich.