Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Menterwolde

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester Menterwolde 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Menterwolde
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester Menterwolde 2008
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester Menterwolde 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61
  2. Gemeentewet, art. 61a
  3. Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-05-200801-01-2018n.v.t

24-04-2008

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester Menterwolde 2008

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Menterwolde;

gelezen het voorstel van de griffier;Gelet op de artikelen 61, 61a, 82 en 149 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen:

DE VERORDENING FUNCTIONERINGSGESPREKKEN BURGEMEESTER MENTERWOLDE 2008

Artikel 1 Algemene bepalingen.

  • 1 Tenminste één keer per jaar wordt met de burgemeester een gesprek gevoerd over diens functioneren.

  • 2 Indien de voorzitter het nodig oordeelt of vier of meer leden de wens daartoe schriftelijk aan de commissie kenbaar hebben gemaakt, kunnen frequenter functioneringsgesprekken met de burgemeester worden gevoerd.

Artikel 2 Samenstelling commissie.

  • 1 De gesprekken worden door een commissie gevoerd die is samengesteld uit:a. een technisch voorzitter;b. de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde partijen;c. een wethouder als adviseur;d. de gemeentesecretaris als adviseur.

  • 2 Een fractievoorzitter kan zich laten vervangen door een ander door hem of haar aan te wijzen lid van de gemeenteraad.

  • 3 De commissie wordt bijgestaan door de griffier; deze is belast met het secretariaat van de commissie en verzorgt de verslaglegging.

Artikel 3 Voorzitterschap.

  • 1 Het technisch voorzitterschap wordt bekleed door de vice-voorzitter van de raad.

  • 2 De technisch voorzitter kan zich laten vervangen door een ander lid van de gemeenteraad.

  • 3 De voorzitter leidt het functioneringsgesprek.

  • 4 De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon naar buiten.

Artikel 4 Voorbereiding.

Twee weken voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in ieder geval plaats, tijdstip en de agenda van het gesprek.

Artikel 5 Quorum.

  • 1 De gesprekken vinden geen doorgang als niet alle leden van de commissie aanwezig zijn.

  • 2 Hierop ontvangen betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

  • 3 Bij een herhaalde uitnodiging vindt het functioneringsgesprek plaats als tenminste tweederde van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 6 Functioneringsgesprek.

  • 1 Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2 Tijdens het gesprek hebben zowel de fractievoorzitters, de wethouder en de gemeentesecretaris alsook de burgemeester de mogelijkheid hun mening en zienswijzen ten aanzien van de geagendeerde thema's nader toe te lichten.

  • 3 De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:a. het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de raad en rol in het Presidium;b. het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college;c. het beheer van de portefeuilles van de burgemeester;d. de informatievoorziening naar de raad;e. het vertegenwoordigen van de gemeente in andere bestuurlijke organen;f. representatie van de gemeente;g. de communicatie met externen;h. relatie met het ambtelijk apparaat;i. de burgemeester als coördinator van beleid en kwaliteitsbewaker (art 170 GW);j. verwachte en gewenste ontwikkelingen;k. alle door een meerderheid van de leden en de burgemeester ingebrachte thema's;l. de realisatie van eventueel eerdere afspraken;m. eventuele nieuwe afspraken.

  • 4 De leden van de commissie, de burgemeester alsmede de griffier hebben volledige geheimhoudingsplicht over hetgeen hen tijdens het gesprek ter kennis is gekomen.

Artikel 7 Conclusies.

  • 1 Door de griffier worden de conclusies van het gesprek in concept-vorm opgesteld en, de burgemeester gehoord hebbende, door de commissie vastgesteld.

  • 2 Vervolgens worden de conclusies schriftelijk aan de burgemeester en de Commissaris van de Koningin bericht.

Artikel 8 Ondertekening en archivering van stukken.

  • 1 Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter en de griffier ondertekend.

  • 2 De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken.

  • 3 Na het aftreden van de burgemeester worden de stukken door de griffier vernietigd.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

Alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 10 Inwerkingtreding.

  • 1 De verordening kan worden aangehaald als Verordening functioneringsgesprekken burgemeester Menterwolde 2008.

  • 2 De door de bij raadsbesluit van 15 april 1999 vastgestelde Verordening functioneringsgesprekken burgemeester vervalt op de datum van inwerkingtreding van deze verordening.

  • 3 Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking.

Ondertekening

Muntendam, 24 april 2008

De raad voornoemd,

De voorzitter, E.A. van Zuijlen

De griffier,