Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boarnsterhim

Verordening op de audit commissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boarnsterhim
Officiële naam regelingVerordening op de audit commissie
CiteertitelVerordening op de audit commissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, artikel 213
  2. Controleverordening gemeente Boarnsterhim, artikel 4 lid 3 en artikel 7 lid 4.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-11-200701-01-2014Nieuwe regeling

06-11-2007

Op 'e Hichte, 13 november 2007

Nr. 4.3

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de audit commissie

De raad van de gemeente Boarnsterhim;

gelet op artikel 213 van de Gemeentewet en artikel 4, lid 3 en artikel 7, lid 4 van de Controleverordening gemeente Boarnsterhim;

B E S L U I T :

vast te stellen de

"Verordening op de audit commissie".

Artikel 1. Definities.

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. de wet: de Gemeentewet;

b. de commissie: de audit commissie;

c. de raad: de gemeenteraad;

d. fractie: de leden van de gemeenteraad die door het centraal stembureau op

dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard;

e. de voorzitter: de voorzitter van de audit commissie;

f. de secretaris: de secretaris van de audit commissie;

g. het college: het college van burgemeester en wethouders;

h. de accountant: de in de Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente bedoelde accountant die is belast met de in artikel 197 van de Gemeentewet jaarrekening;

i. het controle protocol: de jaarlijkse schriftelijke opdracht van de gemeenteraad aan de accountant inzake de controle van de jaarrekening. In het controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere kaders voor de inhoud van het onderzoek. Het protocol bevat concrete aanwijzingen voor de reikwijdte van de accountantscontrole, de normstellingen en de te hanteren goedkeurings- en rapportagetoleranties.

Artikel 2. Doel van de commissie.

  • 1. De audit commissie treedt op als vertegenwoordiger van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie en afstemming tussen onder andere de accountant, rekenkamer, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het management.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken van de commissie.

  • 1. De commissie heeft tot taak de raad gevraagd en ongevraagd te adviseren over activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2. Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:

    a. het jaarlijks adviseren van de raad over de jaarrekening;

    b. de jaarlijkse voorbereiding van het door de gemeenteraad vast te stellen controleprotocol;

    c. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole; d. het voorbereiden van de aanbesteding van de accountantscontrole.

Artikel 4. Samenstelling.

  • 1. De commissie telt maximaal één lid per fractie.

  • 2. De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. Op uitnodiging van de commissie kunnen derden deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

Artikel 5. Vergaderingen.

  • 1. De commissie vergadert afhankelijk van de behoefte tot een vergadering.

  • 2. De voorzitter bepaalt in samenspraak met de griffierplaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

  • 3. De voorzitter roept de leden schriftelijk op.

  • 4. De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.

  • 5. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 6. De commissie beraadslaagt alleen bij aanwezigheid van een meerderheid van de leden.

  • 7. Kan op grond van het bepaalde in het zesde lid een vergadering niet doorgaan, dan wordt zonodig, met een tussentijd van ten minste achtenveertig uur, een nieuwe vergadering belegd, waarin de aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de op de oproepingen voor beide vergaderingen vermelde onderwerpen.

Artikel 6. Ondersteuning.

  • 1. Ter ondersteuning van de commissie fungeert een ambtenaar als secretaris. De griffier wijst deze aan.

  • 2. De secretarismaakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag en zendt dit toe aan de leden van de commissie en de overige deelnemers als genoemd in artikel 4, voor zover zij hebben deelgenomen aan de vergadering.

Artikel 7. Uitleg verordening.

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 8 Slotbepaling.

  • 1. De verordening kan worden aangehaald als Verordening op de audit commissie.

  • 2. De Verordening op de audit commissie treedt in werking met ingang van 13 november 2007.

Ondertekening

Grou, 6 november 2007.

De raad voornoemd,

de griffier, drs. M. Frensel

de voorzitter, mr. P. Schadd-de Boer