Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Oost

Bedrijfsstimuleringsregeling Zeeburg III

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Oost
Officiële naam regelingBedrijfsstimuleringsregeling Zeeburg III
CiteertitelBedrijfsstimuleringsregeling Zeeburg III
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerp

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 147

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-200913-12-2012Ingetrokken

 

De Echo, 12 december 2012

350674
01-03-200901-06-2009nieuwe regeling

 

Zeeburgjournaal, 2009, 8

2009/
01-01-200531-03-2009nieuwe regeling

 

Zeeburgjournaal, 2005, 14

2004/18795

Tekst van de regeling

Regeling

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regelgeving wordt verstaan onder:

a. Bedrijfsruimte: een ruimte die, al dan niet tezamen met één of meer andere ruimten, is bestemd tot of geschikt is voor opslagruimte en/of voor de uitoefening van een bedrijf of beroep;

b. Brancheplan: brancheplan Javastraat;

c. Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van het Stadsdeel Zeeburg;

d. Detailhandel: het bedrijfsmatig te koop aanbieden, verkopen en/of leveren van goederen aan de uiteindelijke verbruiker of gebruiker;

e. Ondernemer: een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die rechtmatig een bedrijf uitoefent;

f. Werkgroep: werkgroep die het Dagelijks Bestuur adviseert over toekenning van bijdragen uit de Bedrijfsstimuleringsregeling Zeeburg;

g. RES: Ruimtelijk Economische Structuurvisie Indische Buurt (oktober 2001);

h. Verhuurder: een natuurlijk persoon of een rechtspersoon die zijn pand verhuurt aan een ondernemer en in de aanvraag verklaart dat hij het desbetreffende pand minimaal voor de duur van de eerstkomende vijf jaar aan een ondernemer zal verhuren.

Artikel 2 Werkingsgebied

Deze regeling is van toepassing op het gedeelte van de Javastraat gelegen tussen de Celebesstraat en het Javaplein en het gedeelte van de Sumatrastraat tussen de Eerste Atjehstraat en de Borneostraat.

Hoofdstuk 2 Bepalingen betreffende de inhoud en omvang van de subsidie in het kader van de investeringsregeling
Artikel 3 Subsidie voor aanpassing bedrijfsruimte

Aan de ondernemer c.q. verhuurder die in zijn bedrijfsruimte noodzakelijke verbouwingen laat verrichten kan worden toegekend:

a. een subsidie in de verbouwingskosten en herinrichtingskosten als omschreven in artikel 4;

b. een subsidie in de kosten die bijdragen aan het verbeteren van de uitstraling van de buurt als  omschreven in artikel 5.

Artikel 4 Verbouwingskosten en herinrichtingskosten

Artikel 4a Verbouwingskosten

1. Een subsidie in de verbouwingskosten is eenmalig en bestaat uit een redelijke tegemoetkoming in de kosten van de volgende verbouwingen:

a. wijziging van de indeling door samenvoeging, verwijdering, plaatsing of verplaatsing van binnenmuren en/of vloeren en tussenvloeren;

b. herstel van buitenmuren, voor zover nodig in verband met het wegbreken van aanhorigheden;

c. voorzieningen in de buitenmuren, voor zover rechtstreeks samenhangend met het overige deel van de verbouwingen;

d. voorzieningen ter verbetering van de warmte-isolatie en ten behoeve van de noodzakelijke geluidsisolatie;

e. aanpassen van gas-, water- en elektriciteitsleidingen in verband met het verbouwen;

f. realisatie van (open) puien;

g. afwerking van het verbouwde gedeelte;

h. verplaatsing van buitenmuren en plaatsing van dakgedeelte, voor zover rechtstreeks samenhangend met uitbreiding van de bedrijfsvloeroppervlakte; funderingskosten voor zover deze rechtstreeks samenhangen met de uitbreiding van bedrijfsvloeroppervlakte; alle overige funderingskosten, (zoals funderingsherstelkosten) worden daarmee uitgesloten.

2. Geen subsidie wordt toegekend indien:

a. de verbouwing geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd zonder dat alle voor de verbouwing vereiste wettelijke vergunningen zijn toegekend;

b. de verbouwing geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd door een ondernemer die niet in het bezit is van de daarvoor vereiste vestigingsvergunningen.

Artikel 4b De inrichtingskosten

1. Een subsidie in de herinrichtingskosten is eenmalig en bestaat uit een redelijke tegemoetkoming in de volgende kosten:

a. kosten van voorzieningen en/of bedrijfsinventaris welke aard- of nagelvast dienen te worden aangebracht;

b. kosten wegens het vervangen van onderdelen van de inrichting welke niet passend zijn te maken voor het verbouwde, het tijdelijke, het gerenoveerde respectievelijk het nieuwe bedrijfspand.

2. Geen subsidie wordt toegekend indien:

a. de verbouwing geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd zonder dat alle voor de verbouwing vereiste wettelijke vergunningen zijn toegekend;

b. de verbouwing geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd door een ondernemer die niet in het bezit is van de daarvoor vereiste vestigingsvergunningen.

Artikel 5 Verbetering uitstraling van de buurt

1. Een subsidie in de kosten voor een verbetering van de uitstraling van de buurt is eenmalig en bestaat uit een redelijke tegemoetkoming in de volgende kosten:

a. Kosten voor het vernieuwen van de pui;

b. Kosten voor gevelreiniging van het bedrijfspand;

c. Kosten voor het aanbrengen en vernieuwen van luifels en rolluiken;

d. Kosten voor aanbrengen van gevelreclame;

2. Geen subsidie wordt toegekend indien:

a. de verbouwing geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd zonder dat alle voor de verbouwing vereiste wettelijke vergunningen zijn toegekend;

b. de verbouwing geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd door een ondernemer die niet in het bezit is van de daarvoor vereiste vestigingsvergunningen.

Artikel 6 Subsidie tijdelijke huisvesting

Aan de ondernemer die zijn bedrijf tijdelijk elders moet huisvesten als gevolg van de renovatie of sloop/nieuwbouw van het gebouw waarin dit is gevestigd, kan worden toegekend:

a. een subsidie in de inrichtingskosten van de tijdelijke vestiging, overeenkomstig het bepaalde in artikel 5;

b. een subsidie in de verhuiskosten naar en van de tijdelijke vestiging zoals bedoeld in artikel 7;

c. een subsidie in de hogere huisvestingskosten van tijdelijke huisvesting, tenzij deze kosten het gevolg zijn van wezenlijke veranderingen in de aard en/of omvang van zijn bedrijfsactiviteiten; deze bijdrage is eenmalig en bestaat uit een redelijke tegemoetkoming in het verschil tussen de oude en nieuwe huisvestingskosten.

Artikel 7 Verhuiskosten

De subsidie in de verhuiskosten is eenmalig en bestaat uit volledige vergoeding van de aanvaardbaar te achten kosten van vervoer van de bedrijfsmiddelen en voorraden. De werkelijke kosten moeten gestaafd worden door facturen of andere rechtsgeldige bewijzen.

Artikel 8 Minimum en maximum van de subsidie

1. De per aanvraag toe te kennen totale subsidie bedraagt maximaal € 40.000 en de hoogte van de subsidie is maximaal 40% van de totale investeringskosten.

2. De maximale en minimale bedragen, als bedoeld in dit artikel, worden slechts éénmaal berekend en toegekend.

Artikel 9 Beoogde resultaten

1. Aanvragen die in aanmerking willen komen voor een subsidie uit de investeringsregeling moeten bijdragen tot:

a. een verbetering van de huisvesting van de onderneming en/of;

b. een positieve bijdrage aan de uitstraling van de buurt en/of;

c. een structurele verhoging van de omzet van de ondernemer en/of;

d. een uitbreiding van de bedrijfsoppervlakte van de onderneming en/of;

e. een toename van de werkgelegenheid en/of

f. een verhoging van de veiligheid voor ondernemer en consument.

2. De beoordeling van de beoogde resultaten wordt gedaan door de werkgroep die het Dagelijks Bestuur hierover adviseert hierover adviseert.

Hoofdstuk 3 Bepalingen betreffende de inhoud en omvang van de subsidie voor de instapregeling
Artikel 10 Vergoeding instapregeling

Aan de verhuurder die besluit om een korting op de huurprijs te geven, kan een subsidie worden verleend. Deze subsidie wordt verleend indien:

a. de verhuurder korting geeft op de huurprijs aan de zich vestigende huurder-ondernemer die past binnen de beleidsmatige uitgangspunten zoals vastgelegd in het brancheplan en/of RES;

b. de verhuurder samenwerkt met de straatmanager.

Artikel 11 Minimum en maximum van de subsidie

1. De per aanvraag toe te kennen totale subsidie bedraagt minimaal € 250,- en maximaal €  3.500,-

2. De periode waarin een subsidie wordt gegeven is niet langer dan de werkelijke periode dat korting wordt gegeven en kan oplopen tot maximaal zes maanden.

3. Maximaal 50% van de huurkorting wordt vergoed, waarbij de huurkorting het verschil is tussen de huurprijs die wordt betaald en de normale huurprijs, voor zover deze laatste niet uitstijgt boven de marktconforme huurprijs.

4. De ‘normale’ huurprijs dient aangetoond te worden door huurrekeningen c.q. huuroverschrijvingen betreffende een periode van minimaal twee jaar voorafgaand aan de datum van de aanvraag.

5. De maximale en minimale bedragen, als bedoeld in dit artikel, worden slechts éénmaal berekend en toegekend.

Artikel 12 Beoogde resultaten

Aanvragen die in aanmerking willen komen voor een subsidie uit de instapregeling moeten leiden tot vestiging van ondernemers die passen binnen de RES of het brancheplan.

Hoofdstuk 4 Algemene bepalingen voor de aanvraag, vaststelling, intrekking of weigering van de subsidie
Artikel 13 Aanvraag

1. Een aanvraag om een subsidie dient schriftelijk te worden ingediend bij het projectmanagement van het Stadsdeel Zeeburg op een door deze beschikbaar gesteld aanvraagformulier.

2. De ontvangst van de aanvraag wordt binnen twee weken na de datum van ontvangst bevestigd.

3. Indien een aanvraag naar het oordeel van  de werkgroep niet voldoet aan de eisen en/of niet volledig is, dan geeft deze de aanvrager binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag twee weken de tijd om zijn aanvraag schriftelijk aan te vullen c.q. aan te passen.

4. Indien de aanvrager deze gelegenheid ongebruikt voorbij heeft laten gaan dan wel naar het oordeel van de werkgroep de aanvraag onvoldoende heeft aangevuld of aangepast, dan kan het Dagelijks Bestuur binnen vier weken nadat de aanvraag aangevuld of aangepast had behoren te zijn dan wel onvoldoende is aangevuld of aangepast, besluiten de aanvraag niet te behandelen.

5. Indien de aanvraag ontvankelijk is, beslist het Dagelijks Bestuur na advies van de werkgroep binnen acht weken op de aanvraag. Het Dagelijks Bestuur kan haar beslissing eenmaal met een daarbij te stellen redelijke termijn van ten hoogste acht weken verdagen. Hiervan wordt tijdig mededeling gedaan aan de aanvrager.

6. Aanvragen worden in volgorde van indiening behandeld. Afhandeling van de aanvragen wordt opgeschort op het moment dat het plafond van het beschikbare budget is bereikt.

Artikel 14 De aanvraagbescheiden

1. De aanvraag wordt ingediend met gebruikmaking van een juist en volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier, overeenkomstig het standaardaanvraagformulier.

2. Een aanvraag dient vergezeld te gaan van alle in deze regeling en in het aanvraagformulier opgesomde noodzakelijke gegevens en stukken.

3. Op verzoek van het Dagelijks Bestuur dient de aanvrager inzage te bieden in alle boeken en bescheiden die relevant zijn om de aanvraag te controleren. Tevens dient de aanvrager mee te werken aan controle ter plaatse, noodzakelijk om de situatie op het moment van de aanvraag te beoordelen en uit te voeren door medewerkers van het stadsdeel of door het Dagelijks Bestuur aan te wijzen personen of instanties.

Artikel 15 Algemene toekenningsvoorwaarden subsidie

1. Voor alle regelingen binnen deze regeling geldt dat een subsidie slechts kan worden toegekend indien:

a. bij de onderneming niet meer dan 50 personen werkzaam zijn;

b. het bedrijf levensvatbaar is en ingeschreven als onderneming;

c. het bedrijf rechtmatig is gevestigd op de locatie waarvoor de subsidie gevraagd wordt;

d. het bedrijf beschikt over de voor de te subsidiëren (bedrijfs)activiteiten benodigde vergunning(en).

2. Omtrent de levensvatbaarheid als bedoeld in het eerste lid onder b, betekent dit dat de aanvraag moet bevatten:

a. een verklaring dat voor het bedrijf geen verzoek om surséance van betaling of faillissement is ingediend;

b. een kwalitatieve beschrijving van de beoogde structuurverbetering van het bedrijf na voltooiing van het project;

c. een overzicht van de eventuele gevolgen van deze verbetering voor de personele bezetting;

d. een gespecificeerde begroting van de beoogde investeringen en een opgave van de financieringswijze van het project.

Artikel 16 Nadere voorwaarden bij toekenning subsidies

1. De subsidie in het kader van de investeringsregeling wordt daarnaast toegekend onder voorwaarde dat:

a. de eigenaar het economisch eigendom van de bedrijfsruimte waaraan een subsidie is verleend in de investeringskosten niet overdraagt binnen vijf jaar na het gereedkomen van de werkzaamheden;

b. de eigenaar de bedrijfsruimte waaraan een subsidie is verleend in de investeringskosten niet op andere wijze dan onder algemene titel overdraagt binnen vijf jaar na het gereedkomen van de werkzaamheden.

2. Bij niet nakoming van de voorwaarden als bedoeld in het eerste lid kan het Dagelijks Bestuur de verstrekte subsidie terugvorderen bij de eigenaar aan wie de subsidie is verstrekt.

3. Terugvordering als bedoeld in het tweede lid vindt plaats volgens de onderstaande tabel:

Terugvordering als bedoeld in het tweede lid
190
280
360
440
520

4. Met betrekking tot de voorwaarden, vermeld in het eerste lid, bestaat bij de eigenaar een meldingsplicht indien van deze voorwaarden wordt afgeweken.

5. Bij het niet naleven van deze meldingsplicht wordt ongeacht het aantal verstreken jaren 90% van de verstrekte subsidie teruggevorderd.

6. Het bepaalde in het tweede tot en met vierde lid van dit artikel blijft buiten toepassing indien de woning in eigendom aan de gemeente of een woningbouwcorporatie wordt overgedragen.

Artikel 17 Toekenning subsidie

1. Het Dagelijks Bestuur neemt op basis van het advies van de werkgroep een besluit omtrent het al of niet toekennen van een subsidie.

2. Het Dagelijks Bestuur houdt bij haar beslissing rekening met andere subsidies die op grond van andere regelingen kunnen worden toegekend.

3. Subsidies kunnen slechts worden verstrekt aan natuurlijke of rechtspersonen.

4.Het Dagelijks Bestuur bepaalt bij haar besluit tot toekenning tevens het maximum van de te verstrekken subsidie.

5.Indien naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur daarvoor redenen aanwezig zijn, kan zij bij haar beslissing tevens bepalen, dat een voorschot op de subsidie wordt verstrekt; het voorschot wordt verrekend bij de uitbetaling van de subsidie.

Artikel 18 Vaststelling en betaling van de subsidie

1. De subsidiebeschikking wordt afgegeven door het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Zeeburg.

2. De beschikking tot vaststelling van de subsidie bevat een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidiewordt gevraagd.

3. De beschikking tot vaststelling van de subsidie stelt de hoogte van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag.

4. De hoogte van de subsidie wordt overeenkomstig de vaststelling van de subsidie betaald, nadat een kopie van de factu(u)r(en) voor de geleverde diensten, alsmede betalingsbewijzen zijn overlegd.

5. Alvorens tot vaststelling of uitbetaling van de subsidie wordt overgegaan dient de aanvrager mee te werken aan een controle ter plaatse, noodzakelijk om de uitvoering van gesubsidieerde activiteiten te beoordelen en uit te voeren door medewerkers van het stadsdeel of door het Dagelijks Bestuur aangewezen personen.

Artikel 19 Algemene weigeringsgronden

1. Voor alle regelingen binnen deze regeling geldt dat het Dagelijks Bestuur een aanvraag om een subsidie weigert indien:

a. de ondernemer voor dezelfde locatie en voor soortgelijke activiteiten de laatste vijf jaar reeds een subsidie heeft ontvangen in het kader van dezelfde of andere bestaande overheidsverordeningen en/of subsidieregelingen voor hetzelfde doel;

b. een activiteit waarvoor een subsidie wordt gevraagd, binnen één jaar nadat toekenning heeft plaatsgevonden nog niet is uitgevoerd;

c. vóór de indiening van de aanvraag reeds een begin is gemaakt met de uitvoering van de desbetreffende activiteit;

d. voor de te subsidiëren activiteit(en) niet alle wettelijk verplichte vergunningen zijn afgegeven;

e. geen schriftelijk bewijs van betaling kan worden overlegd, waaruit blijkt dat de te subsidiëren activiteit is betaald binnen de aangegeven periode en ten behoeve van de aangegeven locatie hebben plaatsgevonden;

f. een ondernemer zijn bedrijf (niet zijnde een onderneming waarin detailhandel wordt uitgeoefend) naar een gemeente buiten de Amsterdamse regio verplaatst.

g. sprake is van aanwijsbare veiligheidsrisico’s;

2. Het Dagelijks Bestuur kan in bijzondere gevallen en met gegronde redenen afwijken van het bepaalde in het eerste en tweede lid van dit artikel.

3. Het Dagelijks Bestuur kan de gevraagde subsidie weigeren indien een gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de subsidieverstrekking niet past binnen het door de Stadsdeel Zeeburg of Gemeente Amsterdam vastgestelde beleid.

4. Het Dagelijks Bestuur kan een subsidie geheel of gedeeltelijk weigeren in het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, indien de officier van justitie gebruik heeft gemaakt van zijn bevoegdheid ingevolge artikel 26 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

5. Voordat toepassing wordt gegeven aan lid 4, kan het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, bedoeld in artikel 8 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, om een advies als bedoeld in artikel 9 van die wet worden gevraagd.

Artikel 20 Intrekking subsidie

1. De beslissing tot verlening van de subsidie kan worden ingetrokken of gewijzigd indien hetgeen waarvoor de subsidie is toegekend niet binnen een redelijke termijn en conform de aanvraag is uitgevoerd.

2. Het vierde en vijfde lid van artikel 19 is van overeenkomstige toepassing op de intrekking van de subsidieverlening.

Hoofdstuk 5 Overige bepalingen
Artikel 21 Hardheidsclausule

Indien strikte toepassing van deze regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard dan wel tot ernstige afbreuk aan het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, kan het Dagelijks Bestuur in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regeling.

Artikel 22 Toezicht

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze regeling zijn belast de door het Dagelijks Bestuur van het Stadsdeel Zeeburg aan te wijzen personen.

Artikel 23 Inwerkingtreding, intrekking en citeerartikel

1. Deze regeling treedt in werking op 1 maart 2009.

2. De Bedrijfsstimuleringsregeling Zeeburg II, vastgesteld door het Dagelijks Bestuur op 21 december 2004, wordt ingetrokken met ingang van de in het eerste lid vermelde datum.

3. Deze regeling kan worden aangehaald als Bedrijfsstimuleringsregeling Zeeburg III.