Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Oost

Verordening inhoudende instructie griffier Stadsdeel Oost

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Oost
Officiële naam regelingVerordening inhoudende instructie griffier Stadsdeel Oost
CiteertitelVerordening inhoudende instructie griffier Stadsdeel Oost
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 107a, tweede lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-201014-12-2015nieuwe regeling

03-05-2010

Amsterdams Stadsblad, Bekendmakingen Stadsdeel Oost, 2010, 18

-

Tekst van de regeling

Verordening

Artikel 1 Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad.

Artikel 2 Agendering

De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Artikel 3 Bijstand raadsvoorzitter

1. De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

2. De griffier staat de voorzitter van het raadspresidium ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van het raadspresidium.

3. de griffier kan de voorzitters van de raadscommissies ter zijde staan bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.

Artikel 4 Vergaderingen van de raad en raadscommissie

1. De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2. De griffier dan wel een door hem aan te wijzen medewerker is aanwezig bij de commissievergaderingen en draagt zorg voor goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

3. De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, besluitenlijst en overige stukken aan raadsleden.

4. De griffier draagt zorg voor bewaking van nakoming door het DB van gedane toezeggingen.

Artikel 5 Ondersteuning raadspresidium

1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van het raadspresidium en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

2. De griffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, besluitenlijst en overige stukken aan de raadspresidiumleden.

3. Indien het raadspresidium aanvullende ondersteuning behoeft draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.

Artikel 6 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.

Artikel 7 Ambtelijke bijstand

De griffier draagt er in samenwerking met de stadsdeelsecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.

Artikel 8 Organisatie griffie

1. De griffier geeft leiding aan de griffie.

2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

3. De griffiemedewerkers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.

Artikel 9 Verhindering en vervanging

1. Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de raad.

2. Gedurende de afwezigheid als bedoeld in het eerste lid, wordt hij vervangen door de plaatsvervangend raadsgriffier.

Artikel 10 Werkgeverschap ten aanzien van de griffier

1. Aan de voorzitter van de raad en bij diens afwezigheid aan de plaatsvervangend voorzitter van de raad wordt de bevoegdheid gemandateerd tot het namens de raad uitvoeren van het Ambtenarenreglement Amsterdam, van de lokale rechtspositieregelingen en de daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de griffier.

2. De volgende besluiten ten aanzien van de griffier blijven een uitsluitende raadbevoegdheid: het nemen van besluiten met betrekking tot de benoeming, overplaatsing, schorsing of ontslag.

Artikel 11 Werkgeverschap ten aanzien van de overige griffiemedewerkers

1. Aan de griffier en bij diens afwezigheid aan de voorzitter van de raad wordt de bevoegdheid gemandateerd tot het namens de raad uitvoeren van het Ambtenarenreglement Amsterdam, van de lokale rechtspositieregelingen en de daaraan verbonden nadere regelingen ten behoeve van de plaatsvervangend griffier en de overige medewerkers van de griffie.

2. Voor besluiten met betrekking tot de volgende onderwerpen overlegt de griffier met de voorzitter van de raad: het nemen van besluiten met betrekking tot de benoeming, overplaatsing, schorsing of ontslag.

Artikel 12 Slotbepaling

1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de raad.

2. Deze verordening treedt in werking de dag van bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 mei 2010.

(...), griffier   (...), raadsvoorzitter

I Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. De griffier is het aanspreekpunt voor alle vragen naar (ambtelijke) ondersteuning van de raad en de individuele raadsleden.

Artikel 2

De raadsagenda’s worden vastgesteld door de raad en worden voorbereid door het raadspresidium. De griffier en de medewerkers van de griffie nemen de ambtelijke voorbereiding ter hand. De administratieve ondersteuning wordt door de griffie verleend.

Indien de raad een jaaragenda of lange termijn agenda vaststelt dan ligt het in de rede dat de grioffier ook daarbij ondersteuning biedt.

Artikelen 3 en 4

De voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier. De griffier zit naast de voorzitter van de raad tijdens raadsvergaderingen, draagt zorg voor het verslag en verricht alle mogelijk denkbare (administratieve) ondersteuning. Ook bijvoorbeeld het bodepersoneel gedraagt zich tijdens raads- en commissievergaderingen naar de aanwijzingen van de griffier. Veelal zullen de commissiegriffiers en niet de griffier aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissies en de voorzitters van de raadscommissies ondersteunen.

Artikel 5

Voor het raadspresidium als belangrijk instituut van de raad geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen. De taken van het presidium zijn:

het opstellen van de voorlopige agenda voor raads- en commissievergaderingen en overige zaken het functioneren van de raad en de commissie betreffende.

Het presidium wordt door de griffier en medewerkers van de griffie ondersteund.

Artikel 6

Indien de raad een enquêtecommissie instelt zal deze natuurlijk behoefte hebben aan ambtelijke ondersteuning. Het is logisch dat deze vanuit de griffie verschaft zal worden. De enquêtecommissie is immers een raadscommissie. Wellicht zal voor een dergelijke commissie tijdelijk extra personeel aangenomen moeten worden vanwege het intensieve en tijdelijke karakter van de werkzaamheden. Op grond van artikel 155a, achtste lid, van de Gemeentewet kunnen in een verordening nadere voorschriften worden gesteld met betrekking tot bedoelde enquêtes. Daarin worden ook regels gesteld over de ambtelijke bijstand.

Artikel 7

De griffier heeft een spilfunctie in het goed laten verlopen van ambtelijke ondersteuning voor de raadsleden. De regeling hiervoor wordt uitgewerkt in de verordening op de ambtelijke bijstand Uitgangspunt is dat verzoeken om ondersteuning, die meer tijd vergen dan de kortstondige beantwoording van een technische vraag, in eerste instantie bij de griffier worden ingediend. Een belangrijke taak voor de griffier kan zijn, de bewaking van de termijn waarbinnen de bijstand verleend wordt. Gezien de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden is er geen uniforme termijn te stellen. Het actief bewaken van de voortgang van het proces door de griffier kan echter wel voorkomen dat een verzoek onnodig lang blijft liggen.

Artikel 8

De griffiemedewerkers vallen onder het gezag van de griffier.

Artikelen 9

Dit artikel behoeft geen toelichting.

Artikel 10

De verdeling van bevoegdheden zoals opgenomen in dit artikel is tot stand gekomen op basis van de volgende uitgangspunten:

de verhoudingen moeten duidelijk zijn en binnen het dualistische systeem passen;

onnodige verschillen tussen werknemers van het stadsdeel zijn ongewenst;

de stadsdeelraad moet als bevoegd gezag in de zin van het ARA slagvaardig kunnen werken.

Artikel 11

De griffier treedt op als bevoegd gezag in de zin van het ARA voor de medewerkers van de griffie.

Zo kan de griffier functioneren als werkgever van de medewerkers van zijn bureau. Het in deze instructie opgenomen mandaat staat grotendeels gelijk aan het mandaat dat de stadsdeelsecretaris heeft ten aanzien van de rest van de organisatie.

Voor enkele zwaardere bevoegdheden dient de griffier eerst overleg met de voorzitter van de stadsdeelraad te voeren alvorens besluiten te nemen.

Artikelen 12

Dit artikel behoeft geen toelichting.