Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Oost

Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie Stadsdeel Oost

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Oost
Officiële naam regelingVerordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie Stadsdeel Oost
CiteertitelVerordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie Stadsdeel Oost
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpFinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-201019-03-2014nieuwe regeling

03-05-2010

Amsterdams Stadsblad, Bekendmakingen Stadsdeel Oost, 2010, 18

-

Tekst van de regeling

Verordening

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van het Stadsdeel Oost, teneinde te komen tot een goed inzicht in:

- de financieel-economische positie;

- het financiële beheer;

- de uitvoering van de begroting;

- het afwikkelen van vorderingen en schulden;

alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover.

b. administratieve organisatie: het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.

c. financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van de rechten van het Stadsdeel Oost.

d. rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder gemeentelijke verordeningen, raadsbesluiten, dagelijks bestuursbesluiten, Europese aanbestedingsregels en het BBV.

e. doelmatigheid: het realiseren van bepaalde prestaties met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

f. doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.

Artikel 2 Programma-indeling

1. De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.

2. De raad stelt op voorstel van het Dagelijks Bestuur per programma relevante indicatoren vast voor het meten van en het afleggen van verantwoording over de productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het stadsdeelbeleid.

Artikel 3 Planning- en controlcyclus

a. Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het Dagelijks Bestuur een planning aan met daarin in elk geval de data voor het aanbieden door het Dagelijks Bestuur en het vaststellen door de raad van de voor de planning- en controlcyclus relevante stukken. De raad delegeert de vaststelling van deze planning aan het Presidium.

b. De nota geeft in ieder geval de planning van de volgende stukken:

1. Programmarekening (t-1)

2. Perspectiefnota (t1:4)

3. Bestuursrapportage

4. Programmabegroting (t+1)

Artikel 4 Inrichting begroting en jaarstukken

1. Bij de begroting wordt een overzicht gegeven van de productenraming ingedeeld naar programma’s en bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s.

2. Bij de uiteenzetting van de financiële positie van de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven.

3. In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

Artikel 5 Extra paragrafen

Zowel bij de begroting als bij de jaarstukken kan de raad besluiten extra paragrafen toe toevoegen aan de verplicht gestelde paragrafen volgens het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) . Een besluit tot het laten vervallen van deze niet-verplichte paragrafen, wordt eveneens door de raad genomen.

Artikel 6 Autorisatie begroting, investeringskredieten en begrotingswijzigingen

1. De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

2. Bij de begrotingsbehandeling geeft de raad aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringen worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.

3. Indien het Dagelijks Bestuur voorziet dat een geautoriseerd budget of investeringskrediet dreigt te worden overschreden, wordt dit door het Dagelijks Bestuur in de eerstvolgende raadsvergadering aan de raad gemeld. Het Dagelijks Bestuur voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of een voorstel voor bijstelling van het beleid.

4. Voor investeringen in de loop van het begrotingsjaar die niet in de begroting zijn opgenomen, legt het Dagelijks Bestuur vooraf aan het aangaan van verplichtingen een investeringsvoorstel en een voorstel voor het autoriseren van een investeringskrediet aan de raad voor.

Artikel 7 Tussentijdse rapportage

1. Het Dagelijks Bestuur informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages over de realisatie van de begroting van het stadsdeel over de: eerste vier en de eerste acht maanden van het begrotingsjaar.

2. Het Dagelijks Bestuur informeert de raad door middel van een perspectiefnota over de uitgangspunten voor de begroting van het eerstvolgende jaar evenals de meerjarenraming voor de drie daarop volgende jaren.

3. De tussenrapportage bevat een uiteenzetting over de uitvoering en de bijstelling van het beleid en een overzicht met de bijgestelde raming van:

a. de baten en lasten per programma;

b. het overzicht van de algemene dekkingsmiddelen;

c. het resultaat voor bestemming volgend uit de onderdelen a en b;

d. de (beoogde) toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma;

e. het resultaat na bestemming, volgend uit de onderdelen c en d.

Artikel 8 Informatieplicht

Bij het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofd van de publieke taak informeert het Dagelijks Bestuur in ieder geval vooraf de raad en neemt pas een besluit, nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het Dagelijks Bestuur te brengen.

Artikel 9 Waardering en afschrijving vaste activa

Het Dagelijks Bestuur biedt de raad eens in de vier jaar een nota Investering, waardering en afschrijving vaste activa aan. De raadt stelt de nota vast. De nota behandelt in ieder geval:

a. de grondslagen voor activering en waardering van vaste activa;

b. de termijnen en methodieken voor afschrijvingen van vaste activa;

c. het moment waarop de afschrijving van vaste activa aanvangt.

Artikel 10 Kostprijsberekening

1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van het Stadsdeel Oost wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten alsmede de overhead. Tot de overhead worden onder meer gerekend de kosten van automatisering, huisvesting, administratie en organisatie.

2. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

Artikel 11 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen.

1. Het Dagelijks Bestuur doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de tarieven voor precariobelasting, afvalstoffenheffing, reinigingsrecht, leges en marktgelden.

2. De besluiten voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de raad aangeboden.

Artikel 12 Voorziening voor oninbare vorderingen

Voor openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vordering.

Artikel 13 Reserves en voorzieningen

Het Dagelijks Bestuur biedt de raad eens in de vier jaar een nota reserves en voorzieningen aan. De raadt stelt de nota vast. De nota behandelt in ieder geval:

a. de vorming en besteding van reserves;

b. de vorming en besteding van voorzieningen;

c. de toerekening en verwerking van rente over de reserves en voorzieningen;

d. de minimale omvang van de algemene reserve.

Artikel 14 Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij dienstbaar is voor:

a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in het stadsdeel als geheel;

b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden en contracten;

c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

d. het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de stadsdeelproductie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het stadsdeel beleid;

e. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 15 Interne controle

1. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van een aantal bedrijfsprocessen of -onderdelen op juistheid, volledigheid en tijdigheid van de bestuurlijke informatievoorziening, de rechtmatigheid van beheershandelingen en draagt voorts zorg voor bestrijding van misbruik en oneigenlijk gebruik van subsidieregelingen en andere regelingen waarop overdrachtsuitgaven zijn gebaseerd.

2. Het Dagelijks Bestuur zorgt, op basis van de resultaten van de toets bedoelt in het tweede lid, indien nodig, voor een plan van verbetering. Het Dagelijks Bestuur neemt op basis van het plan van verbetering maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

3. De resultaten van de toets en het plan van verbetering worden ter kennisname aan de raad aangeboden.

Artikel 16 Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het Dagelijks Bestuur zorgt voor en legt vast de regels voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van gemeentelijke regelingen en eigendommen.

Artikel 17 Aanbesteding en inkoop

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de gemeentelijke regels als de regels ter zake van de Europese Unie.

Artikel 18 Financiële organisatie

1. Het Dagelijks Bestuur zorgt voor en legt vast:

a. een eenduidige indeling van de organisatie;

b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

d. de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productenraming en de productrealisatie.

Artikel 19 Inwerkingtreding en intrekken verordeningen

Deze verordening treedt in werking op de dag van bekendmaking. Op dat moment vervallen Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van Stadsdeel Zeeburg, vastgesteld op 24 maart 2009, registratienummer 2009/1222 en Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer van de gemeente Amsterdam, vastgesteld op 15 november 2003.

Artikel 20 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: ‘Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie Stadsdeel Oost’.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 mei 2010.

(...), griffier   (...), raadsvoorzitter