Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Oost

Verordening Rekeningcommissie Stadsdeel Oost

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Oost
Officiële naam regelingVerordening Rekeningcommissie Stadsdeel Oost
CiteertitelVerordening Rekeningcommissie Stadsdeel Oost
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: -

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-05-201014-12-2015nieuwe regeling

03-05-2010

Amsterdams Stadsblad, Bekendmakingen Stadsdeel Oost, 2010, 18

-

Tekst van de regeling

Verordening

Artikel 1 Taken van de commissie

Aan de Rekeningcommissie is opgedragen:

1. Het geven van advies, gevraagd en ongevraagd, aan de stadsdeelraad ten aanzien van de producten in het kader van de jaarlijkse P&C-cyclus; waaronder in elk geval:

2. Het onderzoek van de jaarrekening van het stadsdeel en het uitbrengen van advies aan de stadsdeelraad ten aanzien van de vaststelling van deze rekening.

3. Het optreden als Audit Committee, waaronder in elk geval het doen van voorstellen tot het vaststellen van aanvullende controletaken van de accountant inzake het onderzoek van de jaarrekening.

Artikel 2 De leden en de voorzitter

1. De leden van de commissie worden benoemd uit en door de raad.

2. Elke in de raad vertegenwoordigende fractie wijst uit haar midden dan wel uit haar duoraadsleden één lid aan dat door de raad wordt benoemd.

3. Elke in de raad vertegenwoordigende fractie wijst uit haar midden dan wel uit haar duoraadsleden één plaatsvervangend lid aan dat door de raad wordt benoemd.

4. De zittingsduur van de leden is, behoudens het bepaalde in het 6e, 7e, en 8e lid, gelijk aan die van het raadslidmaatschap en valt daarmee samen. Een aftredend lid kan onmiddellijk opnieuw worden benoemd.

5. Een lid, dat ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats is benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij is benoemd moest aftreden.

6. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

7. Een lid verliest zijn (plaatsvervangend) lidmaatschap wanneer het ophoudt raadslid dan wel duoraadslid te zijn.

8. De raad kan een lid ongevraagd en met onmiddellijke ingang ontslag verlenen of op non-actief stellen.

9. In de gevallen, bedoeld in het 8e en 9e lid, wordt zo spoedig mogelijk in de (tijdelijke) vacature voorzien doch in ieder geval uiterlijk binnen drie maanden na het openvallen.

10. In het jaar waarin de verkiezingen voor de raad worden gehouden, worden de leden zo spoedig mogelijk na de eerste openbare vergadering van de nieuw gekozen raad benoemd.

11. De raad benoemt uit zijn midden een voorzitter en een waarnemend voorzitter van de Rekeningcommissie.

12. De voorzitter van de Rekeningcommissie is geen lid van de commissie.

Artikel 3 Secretaris

1. De griffier of de loco-griffier fungeert als secretaris van de Rekeningcommissie.

2. Hij draagt zorg voor de organisatie van elke commissievergadering, waaronder het aanhouden van een presentielijst en het verzorgen van de verslaglegging.

3. Hij staat de Rekeningcommissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

Artikel 4 Reglement van orde

De Verordening op de raadscommissies Stadsdeel Oost is van toepassing op de Rekeningcommissie.

Artikel 5 Onderzoek jaarrekening

1. Het onderzoek, genoemd in artikel 1, lid 2, vindt plaats aan de hand van de jaarrekening en het bijbehorende accountantsrapport.

2. Bij wijze van achtergrondinformatie beschikt de Rekeningcommissie in dit kader tevens over de bestuurs- en managementsrapportages uit de desbetreffende perioden en eventuele managementletters van de accountant.

3. Ter aanvulling van de in het 1e en 2e lid genoemde stukken verkrijgt de Rekeningcommissie desgevraagd mondelinge informatie van de zijde van de accountant, de portefeuillehouder, de ambtelijk budgethouder en/of de controller.

4. Na behandeling van de jaarrekening door de Rekeningcommissie wordt de rekening geplaatst op de agenda van de raadscommissie.

Artikel 6 Verslag en verantwoording jaarrekening

1. De Rekeningcommissie brengt na beëindiging van haar onderzoek naar de jaarrekening, genoemd in artikel 1, lid 2, schriftelijk verslag uit aan de raad.

2. Dit verslag is beschikbaar op de dag dat de jaarrekening wordt meegezonden met de stukken voor de commissiebehandeling.

3. In het verslag, bedoeld in het 1e lid, wordt een advies opgenomen ten aanzien van de vaststelling van de jaarrekening.

4. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris en is openbaar.

5. De voorzitter van de Rekeningcommissie of een daartoe door de commissie aangewezen raadslid wordt als zodanig in de gelegenheid gesteld het verslag in de raadsvergadering toe te lichten.

Artikel 7 Citeerartikel

Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening Rekeningcommissie Stadsdeel Oost.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag van bekendmaking. Op dat moment vervalt de verordening op de rekeningcommissie Zeeburg, vastgesteld op 24 januari 2006 en de verordening op de rekeningcommissie Oost-Watergraafsmeer vastgesteld op 16 maart 2009.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 mei 2010.

(...), griffier   (...), raadsvoorzitter