Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Oost

Algemeen mandaatbesluit Stadsdeel Zeeburg 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Oost
Officiële naam regelingAlgemeen mandaatbesluit Stadsdeel Zeeburg 2009
CiteertitelAlgemeen mandaatbesluit 2009
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.1
  2. Gemeentewet,

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-200905-05-2010nieuwe regeling

31-12-2009

Zeeburgjournaal, 2009, 53

2009/

Tekst van de regeling

Algemeen Mandaatbesluit Stadsdeel Zeeburg 2009

Artikel 1

Ten aanzien van het uitoefenen van de bevoegdheden die zijn opgenomen in het bij dit besluit behorende mandaatregister wordt aan de daarin vermelde functionarissen hierbij mandaat verleend om namens het dagelijks bestuur besluiten te nemen.

Artikel 2

Het dagelijks bestuur kan te allen tijde zelf de gemandateerde bevoegdheden uitoefenen.

Artikel 3

De mandaatverlening omvat de bevoegdheid om ter uitoefening van de bevoegdheden opgenomen in het mandaatregister, te verlenen, te ontheffen, te weigeren, in te trekken, te wijzigen, niet in behandeling te nemen en voorschriften of voorwaarden te stellen, voor zover de toepasselijke regelingen in deze bevoegdheden voorzien.

Artikel 4

De uitoefening van de in het mandaatregister genoemde bevoegdheden omvat tevens de behandeling en afdoening van correspondentie alsmede de ondertekening van die stukken die betrekking hebben op aangelegenheden die op het werkterrein van de afdeling liggen, waaronder mede is te verstaan de bekendmaking - zowel op elektronische wijze als op papier - van de genomen besluiten en voorts het uitoefenen van taken en bevoegdheden ingevolge de Algemene wet bestuursrecht voor wat betreft het werkterrein van de afdeling, met uitzondering van het beslissen op bezwaar- en beroepschriften.

Artikel 5

De mandaatverlening omvat tevens de bevoegdheid om ter zake van de bevoegdheden opgenomen in mandaatregister behorende bij het mandaatbesluit, brieven en stukken, niet zijnde besluiten te ondertekenen.

Artikel 6

De mandaatverlening omvat tevens het aanwijzen van toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht, voor zover de afdeling is belast met de uitvoering van een wettelijke regeling op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezen.

Artikel 7

De mandaatverlening omvat tevens de bevoegdheid om te beslissen ter zake van aanvragen in het kader van de Wet Openbaarheid Bestuur, voor zover deze betrekking hebben tot aangelegenheden die op het werkterrein van de afdeling liggen.

Artikel 8

De mandaatverlening omvat tevens de bevoegdheid om te beslissen ter zake besluiten inzake inning en/of betaling van bestuurlijke geldschulden, voor zover deze betrekking hebben op het werkterrein van de afdeling.

Artikel 9

De mandaatverlening omvat tevens de bevoegdheid tot het toekennen van een dwangsom in het kader van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen, voor zover deze betrekking heeft op het werkterrein van de afdeling.

Artikel 10

De mandaatverlening omvat niet de bevoegdheid beleidsregels vast te stellen ten aanzien van de genoemde bevoegdheden.

Artikel 11

Het mandaat is niet van toepassing op gevallen waarvoor nog geen sprake is van een vastgesteld beleidskader en evenmin sprake is van een vaste beleidslijn voortvloeiend uit eerder genomen beslissingen in vergelijkbare gevallen, tenzij dit nadrukkelijk wordt vermeld in dit besluit.

Artikel 12

De mandaatverlening is niet van toepassing ingeval het dagelijks bestuur op grond van de Gemeentewet, artikel 169 lid 4 en 5 gehouden is de stadsdeelraad vooraf en zo snel mogelijk inlichtingen te verstrekken.

Artikel 13

Ten aanzien van gemandateerde bevoegdheden die financiële gevolgen hebben, geldt dat in de lopende begroting hierin sluitend voorzien dient te zijn.

Artikel 14

De gemandateerde kan de aan hem toekomende bevoegdheid niet uitoefenen indien hij tevens belanghebbende is.

Artikel 15

In de ondertekening van besluiten wordt tot uitdrukking wordt gebracht dat de bevoegdheid namens het dagelijks bestuur wordt uitgeoefend.

Artikel 16

Bij wijzigingen in de in het mandaatregister genoemde wetten en verordeningen dienen de dan vigerende wetten en verordeningen daarvoor in de plaats te treden.

Artikel 17

Bij afwezigheid van de gemandateerde, gaat het mandaat terug naar de mandaatgever.

Artikel 18

Dit mandaatbesluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en wordt aangehaald als Algemeen mandaatbesluit 2009.