Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boskoop

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011 (Legesverordening Boskoop 2011)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boskoop
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2011 (Legesverordening Boskoop 2011)
CiteertitelLegesverordening Boskoop 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, Artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b en Artikel 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201101-01-2012Nieuwe regeling

09-12-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Boskoop;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 16 november 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011(Legesverordening Boskoop 2011) 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van n-de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)-de dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)-de dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald. 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 Het college van burgemeester en wethouders kan in de gevallen genoemd in het vorig lid onder b bepalen, dat een voorlopig bedrag wordt betaald. Het bedrag wordt vastgesteld tot ten hoogste het bedrag dat vermoedelijk aan leges is verschuldigd.

  • 3 Het voorlopig betaalde bedrag wordt in mindering gebracht op het vastgestelde bedrag van de verschuldigde leges.

  • 4 Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete is het eerste lid, onderdeel b, van overeenkomstige toepassing, voor zover deze gelijktijdig wordt opgelegd met de vaststelling van de aanslag.

  • 5 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de genoemde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding bij invordering

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verorde¬ning behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling en op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van de tarieventabel behorende bij deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    relatief gering en maximaal € 10,00 bedragen, maar waarvan de verlaging of verhoging gewenst is in verband met de aantallen die van het betreffende product worden afgenomen;

  • c.

    evident benodigd zijn omdat de daadwerkelijke kosten van een product aanzienlijk hoger blijken te zijn dan het in de tarieventabel opgenomen bedrag;

  • d.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);4. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);5. hoofdstuk 16 (kansspelen); 6. onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit GBA personen); 7. hoofdstuk 6 (verstrekking op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders en de heffingsambtenaar kunnen voor bepaalde gevallen deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang dat de verordening beschermt, zal leiden tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 13 Overgangsrecht

  • 1 De ‘Verordening Legesverordening Boskoop 2010-2 van 1 juli 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 14, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor inwerking¬treding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 1,75%, waarbij de uitkomst rekenkundig wordt afgerond op twee decimalen.

Artikel 14 Inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening Boskoop 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad voornoemd, gehouden op 9 december 2010.

De griffier, De voorzitter,

 

mw. drs. J.A.M. Timmerman, J. Rijsdijk

Tabel legestarieven 2011 gemeente Boskoop 1

Titel 1 Algemene dienstverlening Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 1.1.1.1 Gedurende de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van maandag 09.00 en 10.00 uur € 312,65 1.1.1.2 Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op maandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag € 521,20 1.1.1.3 Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op zaterdag en zondag € 781,80 1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op: 1.1.2.1 Gedurende de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op maandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag € 312,65 1.1.2.2 Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op maandagmiddag (12.00 uur – 17.00 uur) tot en met vrijdag € 521,20 1.1.2.3  Buiten de bureau-uren van de ambtenaar van de burgerlijke stand op zaterdag en zondag € 781,80 1.1.3 Onverminderd het bepaalde in 1.1.1 t/m 1.1.2.3 bedraagt het tarief voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 416,85 1.1.4 Onverminderd het bepaalde in 1.1.1 t/m 1.1.2.3 bedraagt het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek € 416,85 1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 1.1.5.1 een trouwboekje of partnerschapboekje € 15,50 1.1.5.2 Het verstrekken van een duplicaattrouwboekje of duplicaatpartnerschapsboekje € 25,70 1.1.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van lijsten omtrent geborenen, overledenen, ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend: 1.1.6.1 voor de periode van een jaar, per categorie € 264,55 1.1.7 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,25 1.1.8 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand 1.1.9 Het op verzoek laten spelen van het carillon € 26,00 Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 52,10 1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 58,20 1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 52,10 1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 9,20 1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 21,50 1.2.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 9,20 1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 9,20 1.2.1.8 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder € 43,85 1.2.2 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 45,00 1.2.3 Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend 1.2.4 Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van € 21,40 1.2.5 Indien aan de aanvrager – op het moment van de aanvraag korter dan 11 jaar geleden – reeds een reisdocument wordt verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kan worden overlegd, worden de terzake verschuldigde leges verhoogd met € 25,95 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 33,95 1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 33,50 1.3.3 Het tarief onder 1.3.1 wordt, indien de aanvrager het voorgaande rijbewijs niet kan overleggen, verhoogd met € 12,90 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd 1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 9,05 1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 755,80 1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 3.238,70 1.4.2.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 5.473,25 1.4.2.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 22.805,55 1.4.2.2.5 voor iedere volgende verstrekking € 3,40 1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente € 250,00 1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking € 9,05 1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 755,80 1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 3.238,70 1.4.4.2.3 voor 1.000 verstrekkingen € 5.473,25 1.4.4.2.4 voor 5.000 verstrekkingen € 22.805,55 1.4.4.2.5 voor iedere volgende verstrekking € 3,40 1.4.5 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,25 Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister 1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 9,00 Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: € 66,10 Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.1.1 een afschrift van de gemeentebegroting € 117,15 1.7.1.2 een afschrift van de gemeenterekening € 117,15 1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.7.2.1 tot het verstrekken van: 1.7.2.1.1 een afschrift van het verslag van de Ronde Tafel of een raadsvergadering, per pagina - in zwart-wit € 0,50 - in kleur € 1,00 Met een maximum van € 16,50 1.7.2.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een van de Ronde Tafel of een raadsvergadering, per pagina - in zwart-wit € 0,50 - in kleur € 1,00 Met een maximum van € 16,50 1.7.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 1.7.2.2.1 op de verslagen van de raadsvergaderingen € 65,10 1.7.2.2.2 op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen € 117,15 1.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.7.3.1 tot het verstrekken van een niet nader genoemd stuk, met dien verstande dat er geen leges verschuldigd zijn, indien de gevraagde bestuursstukken digitaal worden toegezonden € 16,50 Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: (deze informatie is veelal op de website digitaal gratis beschikbaar) 1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde € 4,90 1.8.1.1.2 in formaat A3 € 7,40 1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per lichtdruk € 15,25 1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 4,90 1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 7,40 1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 4,90 1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 4,90 1.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 4,90 1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres € 4,90 1.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie € 4,90 1.8.3.3 het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat € 4,90 Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05 1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita (bewijs van in leven zijn) € 9,05 1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of een foto € 9,30 1.9.4 tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap € 9,05 1.9.5 tot het waarmerken van door de belanghebbende zelf overlegde stukken, per pagina € 9,30 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 16,25 1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 4,90 1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 4,90 Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 1.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.11.1 tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet € 39,00 1.11.2 tot het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingswet € 25,95 Hoofdstuk 12 Leegstandwet 1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 66,10 1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet € 66,10 Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie-niet opgenomen - zie onderdeel 1.20.4 Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen 1.14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.14.1 voor een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 van de Markt­verordening 2007 (individuele vergunning) € 33,55 Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet 1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 99,70 Hoofdstuk 16 Kansspelen 1.16 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.16.1 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen is bepaald in het Speelautomatenbesluit 1.16.2 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 99,70 1.16.3 voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning) € 99,70 Hoofdstuk 17 Kinderopvang 1.17 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.17.1 een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel € 5,05 1.17.2 inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking € 5,05 Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 1.18 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding: 1.18.1 in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet tot een tracélengte van 100 meter € 534,15 met een tracélengte van 100 tot 1000 meter € 763,10 met een tracélengte vanaf en boven 1000 meter € 1.144,65 1.18.2 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 76,30 1.18.3 indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met € 76,30 Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 114,95 1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 33,55 1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 33,55 1.19.4 voor de medische keuring door de GGD Midden-Holland voor de aanvraag van een invalidenparkeerkaart € 78,30 Hoofdstuk 20 Diversen 1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.20.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan de publieke functie daarvan: maximaal 2 weken € 38,65 meer dan 2 weken € 66,10 1.20.1.2 Tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.18 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het innnemen van een standplaats - voor het plaatsen, oprichten of hebben van een voertuig, kraam, keet of dergeijke voor de koopvan waren, promotie en andere activiteiten, met een geldigheidsduur van: maximaal 1 week € 38,65 maximaal 1 maand € 76,30 maximaal 1 kwartaal € 114,95 maximaal 1 jaar € 152,60 langere periode dan 1 jaar € 330,65 1.20.2 tot het verkrijgen van een huisnummerbesluit € 25,95 1.20.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.20.3.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 15,50 1.20.3.2 afschriften, doorslagen, printen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 1.20.3.3 per pagina op papier van A4-formaat - in zwart-wit € 0,50 - in kleur € 1,00 1.20.3.4 per pagina op papier van A3 formaat - in zwart-wit € 1,00 - in kleur € 2,00 1.20.3.5 kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 15,25 1.20.3.6 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 7,80 1.20.3.7 fotokopieën van stukken die voor het publiek ter inzage liggen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan (deze informatie is veelal op de website digitaal gratis beschikbaar) € 16,25 1.20.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.20.4.1 tot het verkrijgen van een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 132,25 1.20.5 Advies Indien in het kader van een procedure uit titel 1 op grond van enig wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze feitelijke kosten aan de aanvrager in rekening gebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren onder andere het Landelijk bureau Bibob, de brandweer, de Milieudienst Midden-Holland en de aangewezen adviseurs zoals de Agrarische Adviescommissie, Stibos, Watersnip Advies feitelijke kosten 1.20.6 Teruggaaf: 1.20.6.1 Als een vergunning of ontheffing als bedoeld in Hoofdstuk 20 wordt geweigerd, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 1.20.7 Minimum bedrag voor teruggaaf: 1.20.7.1 Indien sprake is van teruggaaf van leges geldt het minimum aanslagbedrag van € 33,00 1.20.8 Geen teruggaaf legesdeel 1.20.8.1 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen: 1.20.5 wordt geen teruggaaf verleend Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag/principeverzoek 2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 2.2.1 - om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is, - om beoordeling van een conceptaanvraag om omgevingsvergunning, - om in principe medewerking te verlenen aan een voorgenomen project € 233,20 Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.1.1.1 indien de bouwkosten tot en met € 50.000,00 bedragen 2,0%met een minimum van € 132,25 2.3.1.1.2 indien de bouwkosten meer dan € 50.000,00 bedragen 2,4%2.3.1.2 Toetsing aan welstandscriteria 2.3.1.2.1 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor toetsing aan welstandscriteria is vereist: 2.3.1.2.2 - indien de commissie Ruimtelijke Kwaliteit niet behoeft te adviseren maar er ambtelijk kan worden getoetst, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met € 55,00 2.3.1.2.3 - indien hierover het advies van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit moet worden ingewonnen, het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met een op veelvouden van € 5,-- naar boven af te ronden bedrag, ingeval de bouwkosten bedragen: lager dan 4.000,-- € 55,00 van € 4.000,-- tot € 25.000,-- vermeerderd met 2‰ van de bouwkosten € 51,00 van € 25.000,-- tot € 120.000,-- vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten € 77,00 van € 120.000,-- tot € 230.000,-- vermeerderd met 1,1‰ van de bouwkosten € 123,00 van € 230.000,-- tot € 455.000,-- vermeerderd met 0,6‰ van de bouwkosten € 262,00 € 455.000,-- en hoger vermeerderd met 0,25‰ van de bouwkosten € 494,00 adviezen inzake reclames (per advies) € 55,00 het maximumtarief voor onderdeel 2.3.1.2.3 bedraagt € 500.494,00 2.3.1.2.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.2 bedraagt het tarief voor advisering Ruimtelijke Kwaliteit, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: € 100,00 2.3.1.2.5 De kosten voor vooroverleg, beoordeling conceptaanvraag of principeverzoek bedragen per advies € 125,00 2.3.1.2.6 De kosten voor een locatiebezoek worden op basis van bestede uren verrekend tegen een tarief van € 99 per uur2.3.1.2.7 Het onder 2.3.1.2 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten voor het, op verzoek van de aanvrager, inhuren van een onafhankelijke deskundige indien de commissie Ruimtelijke Kwalitiet van de Stichting Dorp, Stad en Land negatief adviseert en een second opinion wenselijk is. 2.3.1.2.8 Het onder 2.3.1.2 berekende tarief wordt verhoogd, indien de aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een Rijksmonument of een Gemeentelijk monument en de centrale monumentencommissie van de Stichting Dorp, Stad en Land adviseert € 250,00 2.3.1.3 Achteraf ingediende aanvraag 2.3.1.3.1 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 20%van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. Beoordeling aanvullende gegevens 2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: 10%2.3.2 Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: indien de aanlegkosten exclusief BTW: minder bedragen dan € 10.000,--, 27,54‰ van die aanlegkosten met een minimum van: € 54,55 € 10.000,-- bedragen of meer, doch minder dan € 45.000,--, vermeerderd met 17,4‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 10.001,-- te boven gaan; € 295,10 € 45.001,-- bedragen of meer, doch minder dan € 115.000,--, vermeerderd met 16,5‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten 45.001,-- te boven gaan; € 955,35 € 115.001,-- bedragen of meer, doch minder dan € 225.000,--, vermeerderd met 9,7‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 115.001,-- te boven gaan; € 2.193,30 € 225.001,-- bedragen of meer, vermeerderd met 4,54‰ van het bedrag waarmee die aanlegkosten € 225.001,-- te boven gaan; € 3.336,85 2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 840,55, verhoogd met 9‰ van de bouw­kosten 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 840,55, verhoogd met 9‰ van de bouw­kosten 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 1.576,05, verhoogd met 9‰ van de bouw­kosten 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 840,55 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 840,55 2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 840,55 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 840,55 2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 840,55 2.3.3.9 Indien de aanvraag om omgevingsvergunning betrekking heeft op glaswarenhuizen kleiner dan 3.000 m2 en er sprake is van planologisch strijdig gebruik, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: € 840,55 2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, geldt het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.3, met dien verstande dat de toeslag van 9‰ van de bouwkosten vervalt. 2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief bij een brutovloeroppervlak van: minder dan 100 m2 € 486,45 100 m2 - 499 m2 vermeerderd met € 0,73 per m2 boven de 100 m2 € 486,45 500 m2 - 999 m2 vermeerderd met € 0,49 per m2 boven de 500 m2 € 799,45 1000 m2 - 1499 m2 vermeerderd met € 0,29 per m2 boven de 1000 m2 € 1.062,05 1500 m2 of meer vermeerderd met € 0,19 per m2 boven de 1500 m2 € 1.217,45 2.3.5.2 Het onder 2.3.5.1 berekende tarief wordt verhoogd met de feitelijke kosten voor advies en beoordeling van de brandweer in het kader van preventie, op basis van het geldende uurtarief. 2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, herstellen, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een Rijksmonument of Gemeentelijk monument € 420,25 2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: in gevallen waarvoor op grond van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, Voor een hoeveelheid vrijkomend sloopafval: Tot 50m3 € 66,10 Van 50m3 tot 150 m3 € 132,25 Van 150 m3 tot 500 m3 € 231,95 500 m3 en meer € 396,80 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 305,25 2.3.7.2 Asbesthoudende materialen Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, wordt het in onderdeel 2.3.7 bepaalde tarief verhoogd met voor het beoordelen van het asbestinventarisatierapport € 162,80 2.3.7.2.1 Het tarief voor het verstrekken van een asbestzak, die nodig is voor een sloopmelding als bedoeld in de Bouwverordening bedraagt: € - 2.3.8 Aanleggen of veranderen weg Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 132,25 2.3.9 Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening, of artikel 2.12. van de Algemene plaatselijke verordening, een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 132,25 2.3.10 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 76,30 2.3.11 Opslag van roerende zaken Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.10 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.11.1 indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo: voor een oppervlakte tot 15 m2 € 38,65 voor een oppervlakte van 15 m2 tot 25 m2 € 76,30 voor een oppervlakte van 25 m2 of meer € 152,60 2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 nvt 2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 305,25 2.3.14 Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 152,60 2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 152,60 2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft € 152,60 2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft € 152,60 2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.15.3 In afwijking van de vorige twee leden van dit artikel, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo: 60% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 2.3.15.4 In afwijking van de vorige twee leden van dit artikel, bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase voor activiteiten, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1, onder a, van de Wabo: 60% van het tarief zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.1 2.3.16 Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport € 407,00 2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 480,00 2.3.17 Advies 2.3.17.1 Indien in het kader van een procedure uit titel 2 op grond van enig wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren onder andere het Landelijk bureau Bibob, de Milieudienst Midden-Holland, de brandweer en de aangewezen adviseurs, zoals de Agrarische Adviescommissie, Stibos, Watersnip advies feitelijke kosten 2.3.18 Plot-, print- en inbindkosten Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor het plotten, printen en inbinden van documenten, berekeningen en tekeningen bij het indienen van een digitale aanvraag, de feitelijke kosten zoals deze aan de gemeente berekend worden. feitelijke kosten 2.3.19 Achteraf ingediende aanvraag Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.8, 2.3.9, 2.3.10 en 2.3.11 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de activiteit: 20%van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 2.3.20 Wijziging tenaamstelling Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning bedraagt: € 132,25 2.3.21 Kadaster Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en de eigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 7,80 Hoofdstuk 4 Vermindering 2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag of een principeverzoek als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag of principeverzoek geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevings­vergunning bedoeld in hoofdstuk 3. Dit geldt niet in geval van illegale bouw 2.4.1.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning in de fase van behandeling van vooroverleg, conceptaanvraag of principeverzoek is beoordeeld door de commissie Ruimtelijke Kwaliteit (welstand), worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraaaag of principeverzoek geheven leges voor toetsing welstandscriteria in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. Dit geldt niet in geval van illegale bouw Hoofdstuk 5 Teruggaaf 2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 5 weken na het in behandeling nemen ervan 75%2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 5 weken na het in behandeling nemen ervan 50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.4 Minimumbedrag legesaanslag Indien sprake is van teruggaaf van leges geldt het minimum aanslagbedrag van € 130,00 2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel: Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen: 2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.1.4, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.5.2, 2.3.7.2, 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. Hoofdstuk 6 Niet van toepassing Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 168,90 Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 1.576,05 2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening € 840,55 2.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van het bestemmingsplan voor het omzetten van een agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning € 1.144,65 Hoofdstuk 9 Sloopmelding n.v.t., zie slopen 2.3.7 Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 840,55 Titel 3 Dienstverlening onder Europese dienstenrichtlijn Hoofdstuk 1 Horeca 3.1.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 330,65 3.1.1.2 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet bij een bestaande horeca-inrichting, die in het bezit is van een horecavergunning o.g.v. artikel 3 van de Drank- en Horecawet, en waar zich alleen een wijziging van een leidinggevende voordoet binnen 12 maanden na afgifte van die horecavergunning, bedraagt € 66,10 3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 66,10 3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 33,55 3.1.4 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning op grond van artikel 2.28 van de Algemene Plaatselijke Verordening € 198,40 Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten 3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening (evenementenvergunning), indien het betreft: 3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel C-klasse € 25,40 3.2.1.2 een evenement met een verhoogd risicoprofiel B-klasse € 96,65 3.2.1.3 een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen van een melding bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening en met een laag risicoprofiel A-klasse € 66,10 3.2.1.4 een klein evenement in de vorm van een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg, met een laag risicoprofiel A-klasse € 33,55 3.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening € 99,70 Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven 3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2: 3.3.1.1 voor een seksinrichting € 724,45 3.3.1.2 voor een escortbedrijf € 724,45 3.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening: 3.3.2.1 voor een seksinrichting € 271,65 3.3.2.2 voor een escortbedrijf € 271,65 Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte n.v.t. Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening n.v.t. Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening 3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening (Gebruiksvergunning voor inrichtingen/werken, geen bouwwerken zijnde) € 132,25 Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking of dienstverlening 3.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking € 66,10 3.7.2 Indien in het kader van een procedure uit titel 1 op grond van enig wettelijk voorschrift advies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden de feitelijke kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht, onverminderd het bepaalde in deze titel. Tot de adviseurs behoren het Landelijk bureau Bibob, de brandweer, de Milieudienst Midden-Holland en de aangewezen adviseurs als Agrarische Adviescommissie, Stibos, Watersnip advies. feitelijke kosten 3.7.3 Het tarief voor het controleren van de kadastrale aanduiding van een perceel en de eigendomsgegevens daarvan, per aanvraag € 7,80 3.7.4 Het tarief voor het nazoeken en controleren van bedrijfsgegevens bij de Kamer van Koophandel € 7,80

 

Behorende bij raadsbesluit van 9 december 2010 bij raadsbesluit 9 december 2010 De griffier van de gemeente Boskoop, mw. drs. J.A.M. Timmerman