Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boskoop

Verordening cliëntenparticipatie gemeente Boskoop 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boskoop
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie gemeente Boskoop 2009
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie gemeente Boskoop 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. de Wet werk en bijstand, artikel 47
  2. de Wet sociale werkvoorziening, artikel 2 lid 3
  3. Wet investeren in jongeren, artikel 12 lid 1
  4. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers, artikel 42
  5. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, artikel 42
  6. de Gemeentewet, artikel 149 en 150

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200901-01-2015Nieuwe regeling

24-09-2009

Gouwe Koerier 30-09-2009

1.844.5/6965

Tekst van de regeling

Artikel 1 Nieuw Artikel

  • 1 In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      De wet: De Wet werk en bijstand, de wet sociale werkvoorziening, de Wet investeren in jongeren, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en het gemeentelijk minimabeleid;

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boskoop;

    • c.

      de Gemeentewinkel: de productgroep die de aan de gemeente opgedragen sociale zekerheidswetgeving uitvoert;

    • d.

      de productgroepmanager: de productgroepmanager van de Gemeentewinkel;

    • e.

      de cliënt: de persoon die een uitkering voor levensonderhoud, een re-integratievoorziening, een werkleeraanbod of periodieke bijzondere bijstand ontvangt in het kader van de wet, de persoon die een wsw-indicatie heeft en op de wachtlijst staat of een dienstverband heeft bij het Sw-bedrijf of reguliere werkgever in het kader van begeleid werken;

  • 2 Geen inhoud aanwezig van lid

Artikel 2 Verantwoordelijkheid college

  • 1 Het college bevordert de cliëntenparticipatie door het instellen van een cliëntenpanel.

  • 2 Een cliëntenpanel heeft ten doel te adviseren over door de gemeente aangedragen onderwerpen en de dienstverlening door de Gemeentewinkel waar mogelijk te verbeteren op basis van adviezen, signalen en verbetervoorstellen. Onder dienstverlening wordt in elk geval verstaan bejegening van cliënten, algemene en specifieke schriftelijke en mondelinge informatie, serviceniveau, bereikbaarheid en privacybescherming.

  • 3 Naast de instelling van een cliëntenpanel kan het college door middel van klanttevredenheidsonderzoeken de cliënten raadplegen. Dat gebeurt in ieder geval naar de werking van de handhavingsverordening, waarbij voorlichting, formulieren, dienstverlening en de ontwikkelingen op het gebied van spontane naleving worden onderzocht.

Artikel 3 Samenstelling cliëntenpanel

  • 1 Een cliëntenpanel bestaat uit ten minste 3 en ten hoogste 10 deelnemers. Er dient een evenwichtige samenstelling te zijn tussen personen die behoren tot de doelgroep van de verschillende betrokken wetten, WWB en WSW.

  • 2 De deelnemers van het cliëntenpanel bestaan uit cliënten.

  • 3 Het college stelt het cliëntenpanel samen uit een lijst van cliënten die zich in het kader van een belangstellingsregistratie als kandidaat hebben gemeld.

  • 4 Indien geen of onvoldoende deelnemers uit de cliënten kunnen worden geworven, worden organisaties die de belangen van de cliënten behartigen, verzocht een vertegenwoordiger af te vaardigen.

  • 5 Indien door omstandigheden de samenstelling tijdelijk afwijkt van de hiervoor genoemde samenstelling vormt dat geen belemmering voor het functioneren van het panel.

  • 6 Deelname aan een cliëntenpanel staat open voor alle cliënten van 16 jaar en ouder, behalve degenen die zijn uitgesloten van deelname.

  • 7 Uitgesloten van deelname zijn:

    • a.

      Personen die in een periode van vijf jaar voorafgaande aan kandidaatstelling, een maatregel is opgelegd vanwege agressief gedrag op grond van artikel 13 van de Afstemmingsverordening dan wel blijk hebben gegeven van agressief gedrag waarvoor proces-verbaal is opgemaakt;

    • b.

      Personen die een gebouwenverbod hebben;

    • c.

      Personen die lid zijn van de gemeenteraad en/of andere organen die het college adviseren terzake beleid en uitvoering van wet- en regelgeving met inbegrip van de commissies van bezwaar;

    • d.

      Personen die werknemer zijn van de gemeente Boskoop of werkzaamheden verrichten onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

  • 8 Deelname aan het cliëntenpanel eindigt op het moment dat de deelnemer niet langer cliënt is.

Artikel 4 De voorzitter, secretaris, agenda en vergaderingen

  • 1 Het college levert een voorzitter en een ambtelijk secretaris.

  • 2 Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de agenda, het verzorgen van uitnodigingen, de regeling van vergaderruimte en de vergaderorde.

  • 3 Het panel kan zelf punten op de agenda zetten.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1 Het panel wordt door het college bijeengeroepen.

  • 2 Daarnaast kunnen op verzoek van ten minste éénderde van de deelnemers bijeenkomsten worden belegd.

  • 3 Het panel kan in spoedeisende situaties ook schriftelijk worden geraadpleegd door het college.

  • 4 De bijeenkomsten zijn doorgaans openbaar, met dien verstande dat toehoorders alleen met instemming van het panel en de gemeente de bijeenkomst kunnen bijwonen.

  • 5 Op grond van dringende redenen kan de voorzitter besluiten tot het houden van een besloten vergadering.

Artikel 6 Adviezen cliëntenpanel

  • 1 Aan het cliëntenpanel gevraagde adviezen worden na de vergadering waarin het advies is geagendeerd, uitgebracht.

  • 2 De adviezen van het cliëntenpanel worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van het cliëntenpanel.

  • 3 Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 4 Het cliëntenpanel is niet bevoegd te adviseren ter zake van algemeen rijksbeleid, klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 7 Informatievoorzieningen door de gemeente

Door of namens het college wordt het panel voorzien van de voor de uitvoering van zijn taak relevante informatie.

Artikel 8 Geheimhoudingsplicht

  • 1 De deelnemers zijn tot geheimhouding verplicht van gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden. Zij nemen het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht in acht.

  • 2 De deelnemers zijn tot geheimhouding verplicht van gegevens waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs moeten vermoeden. Zij nemen het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht in acht.

Artikel 9 Faciliteiten

Het college zorgt er voor dat het cliëntenpanel kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.

Artikel 10 Externe deskundigheid

Het cliëntenpanel heeft de bevoegdheid om voor een goede invulling van zijn taakstelling in voorkomende gevallen, in overleg met de productgroepmanager, gebruik te maken van in- en externe deskundigheid.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1 Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie gemeente Boskoop 2009”.

  • 2 Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2009. De verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, IOAW en IOAZ Boskoop van 1 januari 2005 wordt met ingang van 1 oktober 2009 ingetrokken.

Artikel 12 Inwerktreding

  • 1 Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie gemeente Boskoop 2009”.

  • 2 Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2009. De verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand, IOAW en IOAZ Boskoop van 1 januari 2005 wordt met ingang van 1 oktober 2009 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad voornoemd, gehouden op 24 september 2009.

 

De Griffier, De Voorzitter,  

Toelichting 1 Artikelsgewijze toelichting verordening clientenparticipatie gemeente Boskoop 2009

Artikel 1. BegripsbepalingenDe verordening heeft betrekking op de Wet werk en bijstand, de Wet sociale werkvoorziening, de wet investeren in jongeren en de IOAW en IOAZ. De doelgroep is beperkt tot cliënten met een periodieke uitkering voor levensonderhoud, cliënten die gebruik maken van een re-integratievoorziening, een werkleeraanbod, de persoon die een wsw-indicatie heeft en op de wachtlijst staat of een dienstverband heeft bij het Sw-bedrijf of reguliere werkgever in het kader van begeleid werken en personen die periodieke bijzondere bijstand ontvangen, zoals bijvoorbeeld maandelijkse bijstand voor de kosten van thuishulp. Personen die slechts incidenteel bijzondere bijstand aanvragen behoren niet tot de doelgroep. Deze personen hebben onvoldoende binding.Artikel 2. Verantwoordelijkheid collegeDit artikel is de basis voor de instelling van het cliëntenpanel. De gemeente neemt zich met de verordening tevens voor om de mate van dienstverlening e.d. te toetsen met klanttevredenheidsonderzoeken.Artikel 3. Samenstelling cliëntenpanelEr is een minimum van 3 en een maximum van 10 deelnemers aangegeven. Uitgangspunt is een vertegenwoordiging van uitsluitend cliënten. Indien er onvoldoende cliënten gevonden kunnen worden om het minimumaantal te behalen, kan een beroep worden gedaan op de maatschappelijke organisaties. In de uitvoeringsregels kan zo nodig nader worden bepaald welke organisaties in aanmerking komen. Zolang het minimum aantal wordt behaald, wordt voldaan aan de eisen van de samenstelling van het cliëntenpanel. Met deze verordening is de doelgroep van het cliëntenpanel uitgebreid met personen die een wsw-indicatie hebben en personen die vallen onder de wet investeren in jongeren. Voor een evenwichtige samenstelling zal op basis van het aantal leden gestreefd worden dat beide doelgroepen (WWB en WSW) gelijkmatig zijn verdeeld. Zo nodig worden deelnemers verzocht om te rouleren.Personen die in het verleden agressief gedrag hebben vertoond, zijn uitgesloten van deelname. Om onverenigbare functievermenging te voorkomen is deelname ook uitgesloten voor personen die via andere wegen al invloed kunnen uitoefenen op beleid.Als een deelnemer van het cliëntenpanel geen cliënt meer is, dus niet meer aan de voorwaarde van artikel 1, begripsomschrijving voldoet, dient hij af te treden.Artikel 4. De voorzitter en secretarisHet is van groot belang dat vergaderingen goed worden geleid. Het college beslist wie de voorzitter is. Dat kan een ambtenaar van de gemeente zijn of een onafhankelijke voorzitter. Een onafhankelijk voorzitter ontvangt een vergoeding voor de vergaderingen die hij voorzit. Voor eventuele interne vergaderingen van het cliëntenpanel dient het panel zelf een voorzitter te kiezen. Het college levert eveneens een ambtelijk secretaris. Deze is verantwoordelijk voor het bijeenroepen van het panel, de agenda, toezending stukken en verslaglegging.Artikel 5. VergaderingenHet cliëntenpanel heeft overleg over de advisering van het aangedragen onderwerp. De gemeente bepaalt in eerste instantie wanneer over welk onderwerp het panel wordt gevraagd te adviseren. Daarnaast heeft het panel de mogelijkheid om zelf onderwerpen op de agenda te plaatsen.Indien de gekozen voorzitter een andere ambtenaar is dan de productgroepmanager Gemeentewinkel dient duidelijk te zijn dat deze personen alleen om organisatorische redenen het cliëntenpanel ondersteunen en niet kunnen worden aangesproken als de vertegenwoordiger van de gemeente dan wel de verantwoordelijke voor de (uitvoering) van het beleid. Het is van belang om hier duidelijk onderscheid in aan te brengen en te houden, omdat anders deze functionarissen in een ongewenste rol terechtkomen.Artikel 6. Adviezen cliëntenpanel Het is van belang om afspraken te maken over een uiterlijke datum waarop de adviezen ontvangen moeten zijn. Ook is het van belang om te benadrukken dat het meerderheidsbelang geldt, om te voorkomen dat de gemeente geconfronteerd wordt met een diversiteit aan meningen.Het cliëntenpanel mag niet adviseren over rijksbeleid, bezwaarschriften of klachten. Het is raadzaam dit vanaf de start van het panel helder voor ogen te houden.Artikel 7. Informatievoorziening door gemeente Dit artikel onderstreept nog eens nadrukkelijk de informatieplicht van de gemeente naar het cliëntenpanel. Het verstrekken van de noodzakelijke informatie is een essentiële voorwaarde voor het effectief functioneren van het cliëntenpanel.Artikel 8. Geheimhoudingsplicht Er kunnen zich situaties voordoen, waarbij de gemeente niet wil dat beleidsvoornemens naar buiten komen, voordat daarover een officieel besluit is genomen. In die situatie kan een beroep worden gedaan op de geheimhoudingsplicht. Als dergelijke onderwerpen worden besproken, dient tegelijkertijd aan de voorzitter te worden gevraagd de vergadering niet openbaar te laten zijn.Artikel 9. Faciliteiten Een cliëntenpanel heeft faciliteiten nodig. Dat is minimaal een vergaderruimte. Daarnaast mogen de deelnemers verwachten dat zij gecompenseerd worden voor de kosten die zij maken, zoals voor het verzenden van post, het maken van kopieën, reiskosten naar de vergaderingen enz. Deelnemers die cliënten zijn, kunnen een onkostenvergoeding ontvangen voor hun activiteiten die beschouwd worden als maatschappelijk nuttige activiteiten ingevolge de re-integratieverordening (sociale activering). Dit betreft een forfaitaire onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk en is belastingvrij. Deze faciliteiten worden nader door het college geregeld in de uitvoeringsregels.Artikel 10. Externe deskundigheid Het cliëntenpanel heeft de bevoegdheid om externe deskundigen te vragen. Dit geschiedt in overleg met de productgroepmanager.Artikel 11. Slotbepalingen Hierin wordt in algemene zin geregeld dat het college nadere regels stelt. Dat is in ieder geval over de wijze van werving van de deelnemers van het cliëntenpanel en de faciliteiten.Artikel 12. Inwerkingtreding Dit artikel spreekt voor zich en behoeft geen toelichting