Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oostflakkee

Verordening leges 2011 en bijbehorende tarieventabel leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oostflakkee
Officiële naam regelingVerordening leges 2011 en bijbehorende tarieventabel leges 2011
CiteertitelVerordening leges 2011 en bijbehorende tarieventabel leges 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbelastingen, heffingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Verordening leges 2010 en de tarieventabel leges 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-2010nieuwe regeling

16-12-2010

Ons Eiland, Eilandennieuws 23-12-2010

2010-XVI-15
24-12-201001-01-2012nieuwe regeling

16-12-2010

Ons Eiland, Eilandennieuws 23-12-2010

2010-XVI-15

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Oostflakkee;gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 30 november 2010; gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;BESLUIT: vast te stellen de: VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:a. van zuiver redactionele aard zijn;b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1.

    onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

  • 2.

    hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 3.

    hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4.

    onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

  • 5.

    hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 6.

    onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

  • 7.

    hoofdstuk 16 (kansspelen);een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

  • 1.

    Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 2.

    De op artikel 10 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De Legesverordening 2010, vastgesteld bij raadsbesluit van 17 december 2009 wordt ingetrokken met ingang de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van kracht blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in het voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2011.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Oostflakkee, gehouden op 16 december 2010.de voorzitter.de griffier.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011. 1

Tarieventabel legesTarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke standHoofdstuk 2 ReisdocumentenHoofdstuk 3 RijbewijzenHoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensHoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het KiezersregisterHoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevensHoofdstuk 7 BestuursstukkenHoofdstuk 8 VastgoedinformatieHoofdstuk 9 Overige publiekszakenHoofdstuk 10 GemeentearchiefHoofdstuk 11 HuisvestingswetHoofdstuk 12 LeegstandwetHoofdstuk 13 GemeentegarantieHoofdstuk 14 MarktstandplaatsenHoofdstuk 15 WinkeltijdenwetHoofdstuk 16 KansspelenHoofdstuk 17 KinderopvangHoofdstuk 18 TelecommunicatieHoofdstuk 19 Verkeer en vervoerHoofdstuk 19a Kampeerbeleid Hoofdstuk 19b Toetsing wet geluidhinderHoofdstuk 19c Algemene plaatselijke verordeningHoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningHoofdstuk 1 BegripsomschrijvingenHoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraagHoofdstuk 3 OmgevingsvergunningHoofdstuk 4 VerminderingHoofdstuk 5 TeruggaafHoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunningHoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging projectHoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteitenHoofdstuk 9 SloopmeldingHoofdstuk 9a Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplanHoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 HorecaHoofdstuk 2 Organiseren evenementen of marktenHoofdstuk 3 ProstitutiebedrijvenHoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimteHoofdstuk 5 LeefmilieuverordeningHoofdstuk 6 BrandbeveiligingsverordeningHoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

Titel 1 Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke stand1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap indien dit door middel van een plechtigheid in de trouwzaal geschied op: 1.1.1.1 maandagmorgen en woensdagmorgen vanaf 9.00 uur tot 10.00 uur in het gemeentekantoor te Oude-Tonge, zonder toespraak € 0,00;1.1.1.2 maandag en woensdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur € 307,00;1.1.1.3 zaterdag van 10.30 uur tot 15.00 uur € 485,00;1.1.1.4 zondag en daarmee gelijk te stellen (feest)dagen € 605,00;1.1.1.5 maandag tot en met vrijdag, buiten de genoemde tijden € 350,00.1.1.1a Indien het huwelijk of registratie van een partnerschap wordt voltrokken in een andere aangewezen locatie dan het gemeentekantoor, wordt het tarief bedoeld in 1.1.1 verhoogd met het door de locatie berekende bedrag. Dat bedrag wordt voorafgaand door het college van burgemeester en wethouders meegedeeld. 1.1.2 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien dit door middel van een plechtigheid in de trouwzaal geschied op: 1.1.2.1 maandagmorgen en woensdagmorgen vanaf 9.00 uur tot 10.00 uur in het gemeentekantoor te Oude-Tonge, zonder toespraak € 0,00;1.1.2.2 maandag en woensdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur € 307,00;1.1.2.3 zaterdag van 10.30 uur tot 15.00 uur € 485,00;1.1.2.4 zondag en daarmee gelijk te stellen (feest)dagen € 605,00;1.1.2.5 maandag tot en met vrijdag, buiten de genoemde tijden € 350,00.1.1.2a Indien de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt voltrokken in een andere aangewezen locatie dan het gemeentekantoor, wordt het tarief bedoeld in 1.1.2 verhoogd met het door de locatie berekende bedrag. Dat bedrag wordt voorafgaand door het college van burgemeester en wethouders meegedeeld. 1.1.3 Indien het huwelijk of registratie van een partnerschap wordt voltrokken in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek wordt het tarief in 1.1.1 verhoogd met € 51,00.1.1.4 Indien de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt voltrokken in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek wordt het tarief in 1.1.2 verhoogd met € 51,00.1.1.4a Het tarief bedoeld in 1.1.1a, 1.1.2a, 1.1.3 of 1.1.4 wordt voor de aanwezigheid van een bode verhoogd met € 26,00.1.1.5 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 1.1.5.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een plastic uitvoering € 13,00;1.1.5.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering € 21,00;1.1.5.3 een trouwboekje of partnerschapboekje in een lederen uitvoering € 26,00.1.1.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent geboren en overledenen, ondertrouwde en getrouwde paren alsmede geregistreerde partners, voor zover voor het verstrekken van die inlichtingen toestemming is verleend, per inlichting € 5,00.1.1.7 (gereserveerd) 1.1.8 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,00.1.1.9 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. Hoofdstuk 2 Reisdocumenten1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 52,00;1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 58,00;1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 52,00;1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 9,20;1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 21,40;1.2.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 9,20;1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 9,20.1.2.1.8 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder € 43,801.2.2 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 45,001.2.3 Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 1.2.4 Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van € 21,40.1.2.5 Indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, en dit document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden de ter zake verschuldigde leges als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 verhoogd met € 18,00.Deze opslag wordt niet toegepast indien kan worden aangetoond dat het eerder verstrekte reisdocument ontbreekt door inbraak uit de woning met sporen van braak. Hoofdstuk 3 Rijbewijzen1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 36,00.1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 33,50.1.3.3 Indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, en dit document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden de ter zake verschuldigde leges als bedoeld in 1.3.1 verhoogd met € 13,00.Deze opslag wordt niet toegepast indien kan worden aangetoond dat het eerder verstrekte rijbewijs ontbreekt door inbraak uit de woning met sporen van braak.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00;1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.2.2.1 voor 100 verstrekkingen € 120,00;1.4.2.2.2 voor 500 verstrekkingen € 330,00;1.4.2.2.3 voor elke volgende 500 verstrekkingen € 300,00.1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking € 6,00;1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.4.2.1 voor 100 verstrekkingen € 120,00;1.4.4.2.2 voor 500 verstrekkingen € 330,00;1.4.4.2.3 voor elke volgende 500 verstrekkingen € 300,00.1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,27.1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,00.1.4.7 Het tarief bedraagt voor het afstemmen van gegevens van een afnemer op de gegevens in de basisadministratie via alternatieve media (diskette, tape, cd-rom of emailbestand) € 22,69.1.4.8 (gereserveerd) Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 6,00.Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina € 0,23;met een maximum per bericht van € 4,50;1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s € 22,50;1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 4,50. 1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking € 22,50.1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens € 4,50. 

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.1.1.1 een afschrift van de programmabegroting en financiële begroting € 25,00;1.7.1.2.1 een afschrift van de programmarekening en financiële rekening € 25,00;1.7.1.3 een afschrift van het burgerjaarverslag € 25,00.1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.7.2.1 tot het verstrekken van: 1.7.2.1.1 een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina € 0,50;1.7.2.1.2 een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina € 0,50.1.7.2.2 (gereserveerd) Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie1.8.1 (gereserveerd) 1.8.1a Het tarief voor een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van een bestemmingsplan, exploitatieplan of structuurvisiekaart, bedraagt het bedrag dat door een externe in rekening wordt gebracht. Dat bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeeld, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de vorige volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 1.8.1b Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van inlichtingen over de geldende bestemmingsplanbepalingen bedragen per perceel per aanvraag € 7,00.1.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 1.8.2.1 de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen € 2,50;1.8.2.2 de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet € 2,50;1.8.2.3 de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 € 2,50;1.8.2.4 het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988 € 2,50;1.8.2.5 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen € 2,50.1.8.3 (gereserveerd) 1.8.4 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale dan wel de plaatselijke aanduiding, voor een maximale bestede tijd van 15 minuten € 3,50.1.8.4.1 Het bedrag uit onderdeel 1.8.4 wordt voor iedere zwart-wit afdruk op A4 formaat verhoogd met € 0,20.1.8.4.2 Het bedrag uit onderdeel 1.8.4 wordt voor iedere kleurenafdruk op A4 formaat verhoogd met € 0,50.1.8.5 Voor informatie vervaardigd met behulp van een kleurenplotter wordt bovenop het in onderdeel 1.8.4 genoemde tarief berekend: 1.8.5.1 voor een formaat met een grootte tot en met formaat A4 € 0,50;1.8.5.2 voor een formaat groter dan A4, doch niet groter dan A3 € 0,60;1.8.5.3 voor een formaat groter dan A3 € 2,50.1.8.5.4 Bij toezending van de informatie worden de frankeerkosten in rekening gebracht overeenkomstig het TNT-tarief. 1.8.6 Voor informatie welke digitaal wordt aangeleverd in het drowingformaat van autodesk bedraagt het tarief € 7,50.1.8.7 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting uit de elektronische kadasterbalie bedraagt € 8,50.Dit bedrag wordt vermeerderd met het tarief voor inlichtingen uit onderdeel 1.8.4 inclusief 2 zwart-wit afdrukken. Voor meerdere afdrukken worden de tarieven uit de onderdelen 1.8.4.1 en 1.8.4.2 gehanteerd. 1.8.8 Het tarief bedraagt voor het opvragen van een kopie aanslagbiljet of kopie WOZ-beschikking € 5,00.Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,05;1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita € 6,00;1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 3,50;1.9.4 tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap € 6,00;Hoofdstuk 10 Gemeentearchief1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier € 10,00.1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina € 0,50;1.10.2.2 een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, per uittreksel € 7,50.Hoofdstuk 11 Huisvestingswet1.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.11.1 (gereserveerd) 1.11.2 (gereserveerd) 1.11.3 (gereserveerd) 1.11.4 (gereserveerd) 1.11.5 tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet € 25,00;1.11.6 tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet € 45,00.Hoofdstuk 12 Leegstandwet1.12 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.12.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 45,00;1.12.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet € 20,00.Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie(gereserveerd) Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen1.14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 1.14.1 een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de Marktverordening 2004 (individuele vergunning) € 20,00;1.14.2 inschrijving op de wachtlijst als bedoeld in artikel 8 van de Marktverordening 2004 € 0,00;1.14.3 verlenging van de inschrijving als bedoeld in onderdeel 1.14.2 € 5,00;1.14.4 doorhaling van de inschrijving op de wachtlijst bedoeld in artikel 10, aanhef en onder b, van de Marktverordening 2004 € 0,00;1.14.5 overschrijving van de standplaatsvergunning op naam van een ander als bedoeld in artikel 12 van de Marktverordening 2004 € 0,00;1.14.6 vergunning om zich op de standplaats te laten vervangen als bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de Marktverordening 2004 € 0,00;1.14.7 ontheffing om de standplaats tot de sluitingstijd van de markt te blijven innemen als bedoeld in artikel 21, tweede lid, van de Marktverordening 2004 € 0,00.Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.15.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 65,00;1.15.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 28,00;1.15.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing € 28,00.Hoofdstuk 16 Kansspelen1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 1.16.1.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat € 56,50;1.16.1.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat € 56,50;en voor iedere volgende kansspelautomaat € 34,00;1.16.1.2 (gereserveerd) 1.16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning): 1.16.2.1 voor bedrijfsmatige exploitatie € 28,00;1.16.2.2 voor ideële (niet commerciële) activiteiten € 10,00.1.16.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning): 1.16.3.1 voor bedrijfsmatige exploitatie € 28,00;1.16.3.2 voor ideële (niet commerciële) activiteiten € 10,00.Hoofdstuk 17 Kinderopvang1.17 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.17.1 een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel € 10,00;1.17.2 inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking € 10,00.Hoofdstuk 18 Telecommunicatie1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 152,00,1.18.1.1 (gereserveerd) 1.18.1.2 (gereserveerd) 1.18.1.3 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 152,00;1.18.1.4 indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met € 152,00;1.18.1.5 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 1.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990: 1.19.1.1 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten € 32,00;1.19.1.2 anders dan bedoeld in 1.19.1.1 € 12,00;1.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen € 32,00;1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 22,00.Hoofdstuk 19a Kampeerbeleid (nieuw beleid nog in voorbereiding)Hoofdstuk 19b Toetsing wet geluidhinder19b.1 Indien bij de beoordeling van een aanvraag om vergunning als bedoeld in deze tarieventabel tevens getoetst moet worden aan enigerlei bepaling van de Wet geluidhinder, wordt het verschuldigde legesbedrag verhoogd met € 82,00.Hoofdstuk 19c Algemene plaatselijke verordening1.19c Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor: 1.19c.1 ventvergunning is komen te vervallen bij nieuwe APV per 01-01-2011 1.19c.2 Een vergunning voor een openbare inzameling van geld of goederen zoals bedoeld in artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 € 20,001.19c.3 een vergunning tot het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5.18 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011, per vierkante meter gebruikte oppervlakte € 0,25;met een minimum per dag van € 6,25;1.19c.4 een ontheffing voor het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie daarvan zoals bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 € 50,00;1.19c.5 vuurwerkvergunning is komen te vervallen bij nieuwe APV per 01-01-2011. Eisten zijn geregeld in de Wet Milieubeheer € 1.19c.6 een aanvraag om vergunning tot het maken, veranderen van een uitweg op basis van artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011, € 50,00;1.19c.7 Een ontheffing voor het houden hinderlijk of schadelijke dieren zoals bedoeld in artikel 2:60 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 € 50,001.19c.8 een aanvraag om een vergunning, toestemming of ontheffing hoe dan ook genoemd, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 en in deze tarieventabel niet met name vermeld € 28,00.1.19c.9 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een advies wordt ingewonnen van een extern adviseur: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de vorige volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Hoofdstuk 20 Diversen1.20.1 (gereserveerd) 1.20.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.20.2.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 2,00;1.20.2.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 1.20.2.2. per pagina, op papier van A4-formaat € 0,10;1.20.2.2.2 per pagina, op papier van A3-formaat € 0,20;1.20.2.2.3 per pagina, op papier van een ander formaat € 0,50;1.20.2.2.4 per pagina in kleur, op papier van A4-formaat € 0,50;1.20.2.2.5 per pagina in kleur, op papier van A3-formaat € 0,60;1.20.2.2.6 per pagina in kleur, op papier van een ander formaat € 0,90;1.20.2.3 kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 5,00,vermeerderd met € 0,20,voor elke dm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 50 dm2 te boven gaat. 1.20.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een persoonsgebonden beschikking als bedoeld in het plan van aanpak voor de onrechtmatige (permanente) bewoning van recreatieverblijven € 130,00.Wanneer een aanvrager zijn aanvraag intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt 50% van de geheven leges gerestitueerd. 1.20.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 28,00.1.20.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per uittreksel € 7,50.Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningHoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: - de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, - of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.2 bouwkosten: - de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk – of een deel daarvan- , - of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft. In de aanneemsom dan wel de raming van de bouwkosten als hiervoor bedoeld, moet ook de afwerking van het werk zijn begrepen; 2.1.1.3 Sloopkosten: - de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, - of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag 2.2.1 Om vooroverleg van de welstandscommissie in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen activiteit aan redelijke eisen van welstand voldoet € 100,00Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.1.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 1.000.000 bedragen: 1,52%,van de bouwkosten met een minimum van: € 32,00;2.3.1.1.2 indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 5.000.000 bedragen: € 15.200,00,vermeerderd met: 1,25 %,van het bedrag waarmee die bouwkosten € 1.000.000 te boven gaan; 2.3.1.1.3 indien de bouwkosten € 5.000.000 tot € 10.000.000 bedragen: € 65.200,00,vermeerderd met: 1,00 %,van het bedrag waarmee die bouwkosten € 5.000.000 te boven gaan; 2.3.1.1.4 indien de bouwkosten € 10.000.000 tot € 15.000.000 bedragen: € 115.200,00,vermeerderd met: 0,75 %,van het bedrag waarmee die bouwkosten € 10.000.000 te boven gaan; 2.3.1.1.5 indien de bouwkosten € 15.000.000 tot € 25.000.000 bedragen: € 152.700,00,vermeerderd met: 0,50 %,van het bedrag waarmee die bouwkosten € 15.000.000 te boven gaan; 2.3.1.1.6 indien de bouwkosten € 25.000.000 of meer bedragen: € 202.700,00,vermeerderd met: 0,05 %van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000.000 te boven gaan. Welstandstoets 2.3.1.2a Indien tijdens de beoordeling van de in onderdeel 2.3.1.1 bedoelde aanvraag een welstandstoets noodzakelijk is, bedraagt – onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 – het tarief: indien de bouwkosten minder dan € 4.000 bedragen: € 55,00;2.3.1.2a.2 indien de bouwkosten € 4.000 tot € 25.000 bedragen: € 51,00,vermeerderd met: 2,00 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.3 indien de bouwkosten € 25.000 tot € 120.000 bedragen: € 77,00,vermeerderd met: 1,10 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.4 indien de bouwkosten € 120.000 tot € 230.000 bedragen: € 123,00,vermeerderd met: 1,10 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.5 indien de bouwkosten € 230.000 tot € 455.000 bedragen: € 262,00,vermeerderd met: 0,60 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.6 indien de bouwkosten € 455.000 of meer bedragen: € 494,00,vermeerderd met: 0,25 ‰van de bouwkosten; met een maximum van: € 6.745,00.Extra welstandstoets 2.3.1.2 Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1.1 en 2.3.1.2a bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: 2.3.1.2a.1 indien de bouwkosten minder dan € 4.000 bedragen: € 55,00;2.3.1.2a.2 indien de bouwkosten € 4.000 tot € 25.000 bedragen: € 51,00,vermeerderd met: 2,00 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.3 indien de bouwkosten € 25.000 tot € 120.000 bedragen: € 77,00,vermeerderd met: 1,10 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.4 indien de bouwkosten € 120.000 tot € 230.000 bedragen: € 123,00,vermeerderd met: 1,10 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.5 indien de bouwkosten € 230.000 tot € 455.000 bedragen: € 262,00,vermeerderd met: 0,60 ‰,van de bouwkosten; 2.3.1.2a.6 indien de bouwkosten € 455.000 of meer bedragen: € 494,00,vermeerderd met: 0,25 ‰van de bouwkosten; met een maximum van: € 6.745,00.2.3.1.3 Verplicht advies agrarische commissie 2.3.1.3.1 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: € 560,00.2.3.1.3.2 Indien ten behoeve van de beoordeling tevens een bedrijfsbezoek plaatsvindt, bedraagt het tarief bedoeld in onderdeel 2.3.1.3.1 € 770,00.Achteraf ingediende aanvraag 2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 110 %,van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. Beoordeling aanvullende gegevens 2.3.1.5 (gereserveerd) 2.3.1.6 Constructieberekeningen 2.3.1.6.1.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien bij de beoordeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in dit hoofdstuk constructieberekeningen worden beoordeeld: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.1.6.1.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.6.1.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.1.6.2.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien ná de beoordeling van een aanvraag om een vergunning als bedoeld in dit hoofdstuk constructieberekeningen worden beoordeeld: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.1.6.2.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.1.6.2.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Aanlegactiviteiten 2.3.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 0,50 %,van de aanlegkosten, met een minimum van: € 137,00.Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 2.3.3 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 137,00;2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 137,00;2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 195,00;2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 137,00;2.3.3. indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 137,00;2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 137,00;van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 137,00;van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 137,00.2.3.3.9 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.3.3 bedraagt het tarief, indien een ruimtelijke onderbouwing wordt opgesteld: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.Indien een begroting als bedoeld in dit onderdeel is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een aanlegactiviteit 2.3.3a Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.2: 2.3.3a.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 83,00;2.3.3a.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 83,00;2.3.3a.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 83,00;2.3.3a.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 83,00;2.3.3a.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 83,00;2.3.3a.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 83,00;van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3a.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 83,00;van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3a.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 83,00.Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit 2.3.4 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a of b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 635,00;2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 635,00;2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 635,00;2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 635,00;2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 137,00;2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): € 635,00;2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): € 635,00;2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): € 137,00.2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 760,00.2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening 2008 Gemeente Oostflakkee aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 255,00;2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 255,00.2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 83,00.2.3.6.3 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een locatiebezoek wordt uitgevoerd: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager medegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de vorige volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk, bedraagt het tarief: 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 83,00;2.3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, € 83,00.2.3.7.2 Asbesthoudende materialen (gereserveerd) 2.3.8 Aanleggen of veranderen weg Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 28,00.2.3.9 Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2:12 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 28,00.2.3.10 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:11 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 28,00.2.3.10a Handelsreclame Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:15 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief: 2.3.10a.1 indien de activiteit bestaat uit het maken of voeren van die handelsreclame bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder g, van de Wabo: € 28,00;2.3.10a.2 indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat die handelsreclame aan de onroerende zaak wordt gemaakt of gevoerd, bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder h, van de Wabo: € 17,50.2.3.10a.3 Onverminderd het bepaalde in de bovenstaande onderdelen bedraagt het tarief, indien tijdens de beoordeling een welstandstoets noodzakelijk is: € 55,00.2.3.11 Opslag van roerende zaken (gereserveerd) 2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998, bedraagt het tarief: € 75,00.2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 75,00.2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 75,00.2.3.14 Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 30,00;2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: € 30,00;2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.16 Beoordeling bodemrapport 2.3.16.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.16.1.1 voor de beoordeling van een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5725, naar het historisch gebruik en naar bodemgesteldheid; € 16,00;2.3.16.1.2 voor de beoordeling van een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5725, naar de bodemgesteldheid; € 42,00;2.3.16.1.3 voor de beoordeling van een nader onderzoek als bedoeld in het protocol Nader Onderzoek deel 1 (SDU, uitgave 1994) of de Richtlijn Nader Onderzoek deel 1 (SDU, uitgave 1995); € 64,00.2.3.16.2 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport € 83,00.2.3.17 Advies 2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen 2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 255,00.2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.19 Publicatie 2.3.19.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk, bedraagt het tarief voor een publicatie als bedoeld in artikel 3.8 van de Wabo: € 20,00.2.3.19.2 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk, bedraagt het tarief voor een publicatie als bedoeld in artikel 3.9 van de Wabo: € 20,00.Hoofdstuk 4 Vermindering2.4.1 (gereserveerd) Hoofdstuk 5 Teruggaaf2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 3 weken na het in behandeling nemen ervan 70 %van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 3 weken en binnen 5 weken na het in behandeling nemen ervan 40 %van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken later dan 5 weken na het in behandeling nemer ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges 10 %2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 20 %,van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 30 %,van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 2.5.3a Teruggaaf wegens het buiten (verdere) behandeling stellen Als de gemeente een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 buiten (verdere) behandeling laat wegens het overschrijden van een wettelijke termijn, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De omvang teruggaaf wordt bepaald door de van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges te verminderen tot € 47,00.2.5.4 Minimumbedrag voor teruggaaf Een bedrag minder dan € 15,00 wordt niet teruggegeven. 2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel advies, verklaring van geen bedenkingen en publicatie Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.3.9, 2.3.1.3, 2.3.1.6, 2.3.1.2a, 2.3.1.2, 2.3.10a.3, 2.3.16, 2.3.17, 2.3.18, 2.3.19, 2.8.3,2.9.2 en 2.9a.2 wordt geen teruggaaf verleend. Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning2.6 (gereserveerd) Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 2.7 Indien een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project ten opzichte van het project waarvoor reeds een vergunning is verleend maar waar nog geen gebruik van was gemaakt, worden de voor het oorspronkelijke project geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van deze titel. Met dien verstande dat minimaal wordt geheven € 122,00.

 

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 785,00.2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening € 635,00.2.8.3 Het tarief bedraagt voor de publicatie van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk € 42,00.Hoofdstuk 9 Sloopmelding2.9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 10,00.2.9.2 Het tarief bedraagt voor de publicatie van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk € 20,00.Hoofdstuk 9a Toetsen bepaalde werken of werkzaamheden aan exploitatieplan2.9a.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag te toetsen of voorgenomen werken of werkzaamheden voor het bouwrijp maken van het exploitatiegebied, de aanleg van nutsvoorzieningen of het inrichten van de openbare ruimte in het exploitatiegebied voldoen aan de eisen en regels van een exploitatieplan € 137,00.2.9a.2 Het tarief bedraagt voor de publicatie van een aanvraag als bedoeld in dit hoofdstuk € 42,00.Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking € 25,00.Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnHoofdstuk 1 Horeca3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 180,00.3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 28,00.3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 28,00.Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:24 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 (evenementenvergunning), indien het betreft: 3.2.1.1 een evenement met commerciële doelstelling € 50,00;3.2.1.2 overige evenementen € 20,00;3.2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011 € 20,00.3.2.3 (gereserveerd) Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 3.3.1 een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:4 eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011, 3.3.1.1 voor een seksinrichting € 780,00;3.3.1.2 voor een escortbedrijf € 255,00;3.3.2 wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening Oostflakkee 2011: 3.3.2.1 voor een seksinrichting € 180,00;3.3.2.2 voor een escortbedrijf € 130,00.Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte3.4 (gereserveerd) Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening3.5 (gereserveerd) Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening € 20,00.Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking betreffende een vergunningstelsel waarop de Europese Dienstenrichtlijn van toepassing is. € 28,00.

 

Behorende bij raadsbesluit van 16 december 2010.

De griffier van Oostflakkee