Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Anna Paulowna

Legesverordening 2010 en bijbehorende legestabel 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Anna Paulowna
Officiële naam regelingLegesverordening 2010 en bijbehorende legestabel 2011
CiteertitelLegesverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Legesverordening 2005, vastgesteld bij raadsbesluit van 20 december 2004.De legestabel 2006 vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2005, behorende bij de Legesverordening 2006 is vervangen door de legestabel 2007.De legestabel 2007 vastgesteld bij raadsbesluit van 11 december 2006, behorende bij de Legesverordening 2006 is vervangen door de legestabel 2008.De legestabel 2008 vastgesteld bij raadsbesluit van 10 december 2007, behorende bij de Legesverordening 2006 is vervangen voor de legestabel 2009.Deze regeling vervangt de Legesverordening 2006, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2005 en vervangt de legestabel 2009 vastgesteld bij raadsbesluit van 15 december 2008.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

gemeentewet, artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201004-01-2012Vaststelling Legestabel Anna Paulowna 2011 behorende bij de "Legesverordening 2010"

13-12-2010

CTR/Polderbode, 22-12-2010

Onbekend

Tekst van de regeling

In de bijlage: Legestabel Anna Paulowna 2011.

 

De raad van de gemeente Anna Paulowna;gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2009;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;besluit:

vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010 (Legesverordening 2010). 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december. 

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

c. het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

d. attestatiën de vitae, strekkende tot de betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ingevolge de pensioenen spaarfondsenwet of anderszins ten laste van de staat, provincies, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen.

e. de aan belanghebbende uit te reiken minuten, afschriften, uittreksels of duplicaten van besluiten, akten en beschikkingen, houdende benoeming, bevordering, ontslag en toekenning van bezoldiging van ambtenaren en leden van colleges of commissies.

f. stukken, door ambtenaren benodigd tot het bekomen van pensioenen en de stukken benodigd tot het bekomen van weduwen- en wezenpensioen uit tot dat doel ingestelde fondsen.

g. het raadplegen van bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie.

h. a. (het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van)een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.2.1 (optochten), artikel 2.1.4.1, eerste lid, onderdeel c (feest, muziek of wedstrijd), artikel 2.1.5.1 (voorwerpen op of aan de weg), artikel 2.2.2, eerste lid (evenement), artikel 5.2.1 (inzamelen van geld of goederen), artikel 5.2.2 (venten), artikel 5.2.3 (standplaatsen) en artikel 5.2.4 (snuffelmarkten) van de Algemene Plaatselijke Verordening, ten behoeve van:- kleinschalige, niet-commerciële, buurtgerichte activiteiten,- de intocht van Sinterklaas en de organisatie van het Koninginnedagfeest- en ten behoeve van in de gemeente Anna Paulowna gevestigde sport- of jeugdculturele; verenigingen en verenigingen of instellingen met een sociaal-maatschappelijke doelstellingb. het college is bevoegd andere dan de in dit lid onder a genoemde activiteiten aan te wijzen waarvoor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning kan worden vrijgesteld van legesheffing. 

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving. 

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1 Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2 Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1 De “Legesverordening 2006” van 19 december 2005, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 15 december 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2  Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2010.

 

 

 

 

Legestabel 2011 Anna Paulowna 1

 LEGESTABEL 2011 ANNA PAULOWNA Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010. Indeling tarieventabel Titel 1 Algemene dienstverlening Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand Hoofdstuk 2 Reisdocumenten Hoofdstuk 3 Rijbewijzen Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Hoofdstuk 5 Gereserveerd Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens Hoofdstuk 7 Bestuursstukken Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken Hoofdstuk 10 Gemeentearchief Hoofdstuk 11 Gereserveerd Hoofdstuk 12 Gereserveerd Hoofdstuk 13 Gereserveerd Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen en ventvergunningen Hoofdstuk 15 Gereserveerd Hoofdstuk 16 Kansspelen Hoofdstuk 17 Kinderopvang Hoofdstuk 18 Telecommunicatie Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer Hoofdstuk 20 Diversen Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning Hoofdstuk 4 Vermindering Hoofdstuk 5 Teruggaaf Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten Hoofdstuk 9 Sloopmelding Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn Hoofdstuk 1 Horeca Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten Hoofdstuk 3 Gereserveerd Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking Alle tarieven zijn in euro's Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand 1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: 1.1.1.1 Maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 9.00 tot 17.00 uur, alsmede op vrijdagochtend van 9.00 tot 12.00 uur 286,00 1.1.1.2 in uitzondering op 1.1.1.1 op dinsdag- en donderdagochtend om 9.00 uur zonder toespraak in het gemeentehuis gratis 1.1.2 buiten deze uren en op dagen dat het gemeentehuis voor het publiek gesloten is bedraagt het tarief: van maandag tot en met vrijdag 461,00 op zaterdag en zondag 615,00 1.1.3 voor het voltrekken van huwlijken of het registreren van partnerschap buiten het huis der gemeente 381,00 1.1.4 voor huwlijksvoltrekkingen of het registraties van partnerschap in locaties die voldoen aan door het college van burgermeester en wethouders vastgestelde voorwaarden, op tijdstippen zoals vermeld in 1.1.1.1 en 1.1.2, worden de tarieven vermeld in 1.1.1.1 en 1.1.2 verhoogd met: 161,00 1.1.5 voor het gebruikmaken van getuigen van de gemeente bedraagt het tarief per persoon 23,10 1.1.6 ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, met toespraak, gelden afhankelijk van het tijdstip en de plaats, dezelfde tarieven als genoemd in 1.1.1.1, 1.1.2, 1.1.3 en 1.1.4 81,40 1.1.7 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 1.1.7.1 een trouwboekje of partnerschapboekje met omslag, of een duplicaatvan een trouwboekje of partnerschapboekje 29,10 1.1.7.2 een trouwboekje of partnerschapboekje met eenkleurig wapen of een duplicaat daarvan 36,60 1.1.7.3 een luxe lederen trouwboekje of partnerschapboekje met meerkleurig wapen of een duplicaat daarvan 46,90 1.1.7.4 voor het calligraferen van een trouwboekje of partnerschapsboekje 33,50 1.1.8 Het tarief ter zake van het verstrekken van gegevens uit de registers van de burgelijke stand bedraagt per verstrekking 7,70 1.1.9 Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier, of een gedeelte daarvan 23,10 1.1.10 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. Hoofdstuk 2 Reisdocumenten 1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 52,10 1.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) 58,20 1.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 52,10 1.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument 9,20 1.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 21,50 1.2.1.6 gereserveerd 1.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) 43,80 1.2.1.8 jeugdtarief Nederlandse identiteitskaart tot en met 13 jaar 9,20 1.2.2 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 45,00 1.2.3 Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 1.2.4 Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van 21,40 1.2.5 De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.1.7 worden, indien de verstrekking een gevolg is van een vermissing van een reisdocument, vermeerderd met een bedrag van 30,80 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen 1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 40,50 1.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met 33,25 1.3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen 15,40 1.3.4 Het tarief als genoemd in 1.3.1 wordt, indien de verstrekking een gevolg is van vermissing van een rijbewijs, verhoogd met 15,40 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 1.4.1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 1.4.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.2.1 tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking 15,40 1.4.2.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.2.2.1 voor 25 verstrekkingen 204,00 1.4.2.2.2 voor 100 verstrekkingen 430,00 1.4.2.2.3 voor 500 verstrekkingen 1.828,00 1.4.2.2.4 voor 1.000 verstrekkingen 2.904,00 1.4.2.3 tot het afsluiten van een abonnement op het [wekelijks] verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, per jaar 1.200,00 1.4.3 Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens: 1.4.4 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.4.4.1 tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking 15,40 1.4.4.2 tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 1.4.4.2.1 voor 25 verstrekkingen 204,00 1.4.4.2.2 voor 100 verstrekkingen 396,00 1.4.4.2.3 voor 500 verstrekkingen 1.614,00 1.4.4.2.4 voor 1.000 verstrekkingen 2.465,00 1.4.5 In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2,25 1.4.6 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan 23,10 1.4.7 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekkenv van: 1.4.7.1 een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, op basis van een verzoek per internet 10,00 1.4.7.2 een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, op basis van een verzoek aan de gemeentebalie 14,60 1.4.7.3 een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, op basis van een schriftelijk verzoek 20,00 1.4.8.1 een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ten beoeve van meerdere personen uit een samenlevingseenheid, op basis van een verzoek per internet 10,00 1.4.8.2 een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ten beoeve van meerdere personen uit een samenlevingseenheid, op basis van een verzoek aan de gemeentebalie 14,60 1.4.8.3 een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ten beoeve van meerdere personen uit een samenlevingseenheid, op basis van een schriftelijk verzoek 20,00 Hoofdstuk 5 Gereserveerd Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens 1.6.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: 1.6.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: 1.6.1.1.1 ten hoogste 100 pagina’s, per pagina 2,75 met een maximum per bericht van 76,50 1.6.1.1.2 meer dan 100 pagina’s 15,10 1.6.1.2 bij verstrekking anders dan op papier 73,00 1.6.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking 15,10 1.6.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd. 1.6.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens 1.6.4 De vergoeding voor het bericht, bestaande uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie, bedraagt ten hoogste 72,90 Hoofdstuk 7 Bestuursstukken 1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.1.1 een exemplaar van de programmabegroting, productenraming, gemeenterekening, voorjaarsnota of najaarsnota 52,70 1.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.7.2.1 tot het verstrekken van: 1.7.2.1.1 een afschrift van het verslag van of stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina 0,85 1.7.2.2 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 1.7.2.2.1 op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen of besluitenlijsten behorende bij de raadsvergaderingen, exclusief de onder 1.7.1 vermelde stukken 314,00 1.7.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.5.1 een exemplaar van een gemeenteverordening of een toelichting op een dergelijke verordening per bladzijde of gedeelte 0,85 daarvan en voor zover niet elders in deze tabel een tarief is opgenomen tot een maximum per exemplaar 64,80 1.7.5.2 een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) Anna Paulowna, met toelichting 37,20 1.7.6 Voor het behandelen van een verzoek ingevolge artikel 3 van de Wet openbaarheid van bestuur gelden voor de hieronder genoemde verrichtingen de volgende tarieven: 1.7.6.1 het in het kader van het verzoek verstrekken van van kopieen, uittreksels of samenvattingen, per pagina 1,45 1.7.6.2 het in het kader van het verzoek doen van nasporingen in het arcief, ongeacht het resultaat, per kwartier of gedeelte daarvan 15,15 Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie 1.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.8.1.1 tot het verstrekken van een fotokopie of lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: 1.8.1.1.1 in formaat A4 of kleiner, per bladzijde 2,00 1.8.1.1.2 in formaat A3 4,40 1.8.1.1.3 in formaat A1 per bladzijde 13,10 1.8.1.1.4 in formaat A0 per bladzijde 17,50 1.8.2 het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 15,40 1.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van: 1.8.3.1 het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres 23,10 1.8.3.2 het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie 23,10 1.8.3.3 het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat 23,10 1.8.4 Het tarief bedraagt ter zake van het verlenen van inzage van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken: 15,40 1.8.4.1 indien daarbij bijstand van een ambtenaar van de gemeente is verkregen, per kwartier of een gedeelte daarvan: 23,10 1.8.4.2 in de overige gevallen, per kwartier of een gedeelte daarvan 23,10 1.8.5 Producten direct (on-line) raadplegen: Het tarief bedraagt voor van het raadplegen van een: 1.8.5.1 Hypothecair bericht object 15,40 1.8.5.2 Kadastraal bericht object 15,40 1.8.5.3 Kadastraal bericht persoon per perceel 15,40 1.8.6 Producten (on-line) aanvragen en te ontvangen per e-mail Het tarief bedraagt voor het per e-mail verstrekken van een: 1.8.6.1 Hypotecair bericht object 15,40 1.8.6.2 Kadastraal bericht object 15,40 1.8.6.3 Kadastraal bericht persoon per perceel 15,40 1.8.6.4 Uittreksel kadastrale kaart 15,40 1.8.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens ten behoeve van taxatierapporten per woning, per kwartier of een gedeelte daarvan 23,10 1.8.8 Voor het verstrekken van informatie uit en over de niet gemeentelijke beperkingen, per kwartier of gedeelte daarvan 23,10 1.8.9 Voor het geven van een toelichting op het op grond van art. 7.3. ter inzage verleende dossier, per kwartier of een gedeelte daarvan 23,10 1.8.10 Voor het verstrekken van bodeminformatie, per verstrekking 23,10 Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken 1,9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag 30,05 1.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita 15,40 1.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening 7,70 1.9.4 een afschrift op grond van artikel 79, lid 3 Wet GBA 15,40 1.9.5 alle andere verklaringen, welke in het bijzonder belang der daarbij betrokken personen worden opgemaakt en in andere paragrafen niet afzonderlijk zijn genoemd zoals een bewijs van Nederlanderschap, per stuk 15,40 Hoofdstuk 10 Gemeentearchief 1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeente-archief voor ieder daaraan besteed kwartier of een gedeelte daarvan 5,85 1.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 1.10.2.1 een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina in formaat A4 per baldzijde 0,50 in formaat A4 per baldzijde, in kleur 0,60 in formaat A3 per bladzijde 1,20 in formaat A3 per baldzijde, in kleur 1,40 in formaat A1 per bladzijde 4,95 in formaat A1 per baldzijde, in kleur 5,90 in formaat A0 per bladzijde 7,50 in formaat A0 per baldzijde, in kleur 9,40 1.10.2.2 digitalen op CD-rom, per CD-rom 3,90 Hoofdstuk 11 Gereserveerd Hoofdstuk 12 Gereserveerd Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie Gereserveerd Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen en ventvergunningen 1.14 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.14.1 tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning, geldig voor: aantal dagen per week 1 2 3 4 5 6 1.14.1.1 dagvergunning 27,80 - - - - - 1.14.1.2 weekvergunning - 49,05 70,30 89,50 107,00 121,00 1.14.1.3 maandvergunning 77,00 138,00 184,00 215,00 236,00 244,00 1.14.1.4 kwartaalvergunning 135,00 241,00 320,00 377,00 411,00 425,00 1.14.1.5 halfjaarvergunning 202,00 361,00 480,00 565,00 616,00 639,00 1.14.1.6 jaarvergunning 268,00 480,00 641,00 753,00 821,00 851,00 1.14.2 tot het verkrijgen van een ventvergunning, geldig voor: 1.14.2.1 één dag 27,85 1.14.2.2 één week 44,90 1.14.2.3 één maand 67,50 1.14.2.4 een half jaar 95,50 1.14.2.5 een jaar 140,00 Hoofdstuk 15 Gereserveerd Hoofdstuk 16 Kansspelen 1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheids- vergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 1.16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat 56,50 1.16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat en voor 56,50 iedere volgende speelautomaat 34,00 1.16.1.3 voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van vijf jaar 226,50 1.16.1.4 voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van vijf jaar, voor de eerste speelautomaat 226,50 en voor iedere volgende speelautomaat 136,00 Hoofdstuk 17 Kinderopvang 1.17 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.17.1 een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel 23,10 Hoofdstuk 18 Telecommunicatie 1.18.1 tot het verlenen van een instemmingsbesluit voor het aanbrengen van telecomkabels 341,00 Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer 1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 49,30 1.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) 96,00 1.19.4 tot het toewijzen van een gehandicapten parkeerplaats 143,00 1.19.5 tot het verplaatsen van een gehandicapten parkeerplaats 75,50 Hoofdstuk 20 Diversen 1.20.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.20.2.1 gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 7,70 1.20.2.2 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 1,55 1.20.2.3 een beschikking op aanvraag, met uitzondering van een WOZ beschikking,voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, onderscheiden in behandelingsduur: 1.20.2.3.1 tot 1 uur 43,50 1.20.2.3.2 van 1 tot 3 uur 174,00 1.20.2.3.3 3 uur en meer 348,00 1.20.2.4 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 15,20 1.21 Het tarief bedraagt voor het elders aanvragen van bewijzen, extracten, verklaringen of andere stukken, per aan te vragen stuk 23,10 Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen 2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag 2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is 316,00 2.2.2 om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: 50% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld. Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning 2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, indien de bouwkosten bedragen; € 0 tot € 50.000 ; € 215,00 plus 1,97% van de bouwkosten € 50.000 tot € 100.000; € 360,00 plus 1,86% van de bouwkosten € 100.000 tot € 200.000; € 665,00 plus 1,79% van de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000; € 1.015,00 plus 1,72% van de bouwkosten € 500.000 en meer € 2.585,00 plus 1,42% van de bouwkosten, het tarief bedraagt nooit meer dan 15% van de bouwkosten met een minimum van 69,40 2.3.1.2 Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met 0,15% van de bouwkosten en € 30,00 administratiekosten. 2.3.1.2.1 Indien meer dan één bespreking per bouwplan/aanvraag nodig is, wordt 40% van het onder 2.3.1.2, berekende tarief extra per bespreking in rekening gebracht. Beoordeling bodemrapport 2.3.1.3 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.1.3.1 voor de beoordeling van een mileukundig rapport 223,00 2.3.1.3.2 voor de beoordeling van een archeologisch rapport 223,00 Achteraf ingediende aanvraag 2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit, 100% van de op grond van dag onderdeel verschuldigde leges. Verklaring geen bouwvergunning vereist 2.3.1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: een verzoek tot afgifte van een verklaring dat voor een bouwplan geen bouwvergunning vereist 30,10 2.3.2 Aanlegactiviteiten 2.3.2.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: 146,00 2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 224,00 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 224,00 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 1.119,00 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): 224,00 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 224,00 2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 224,00 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 224,00 2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 224,00 2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 224,00 2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 224,00 2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 224,00 2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) 224,00 2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): 224,00 2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 224,00 2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 224,00 2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): 224,00 2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: voor bouwwerken met een gebruiksoppervlakte: tot 500 m² 671,00 van 500 m² tot 1.000 m² 895,00 van 1.000 m² en meer € 895,00 verhoogd met € 0,16 voor elke m² boven de 1.000 m² tot een maximum van 2.236,00 2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: 224,00 2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: 153,00 2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: 224,00 2.3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, 224,00 2.3.7.2 Beoordeling bodemrapport Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden 2.3.7.3 Asbesthoudende materialen Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: 155,00 Aanleggen of veranderen weg 2.3.8 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: 224,00 2.3.9 Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: 173,00 2.3.10 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: 168,00 2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: 388,00 2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 388,00 2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief 388,00 2.3.14 Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: 224,00 2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft 224,00 2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft 224,00 2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.16 Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport 224,00 2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport 224,00 2.3.17 Advies Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: 388,00 2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen 2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 224,00 2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: 388,00 Hoofdstuk 4 Vermindering 2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. 2.4.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: 2.4.2.1 bij 5 tot 10 activiteiten: 2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 2.4.2.2 bij 10 tot 15 activiteiten: 3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges; 2.4.2.3 bij 15 of meer activiteiten: 5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges. Hoofdstuk 5 Teruggaaf 2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan en voor het verlenen van de vergunning 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 26 weken na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op activiteit verschuldigde leges. 2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 2.5.5 Geen teruggaaf legesdeel welstand, advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend. Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning 2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: 224,00 Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: 77,50 Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten 2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening 1.119,00 2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening 448,00 Hoofdstuk 9 Sloopmelding 2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening 33,60 Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking 2.10 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking tot 1 uur: 40,10 van 1 tot 3 uur: 160,00 3 uur en meer: 320,00  

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca 3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet 121,00 3.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet 30,20 3.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet 24,20 3.1.4 tot het verkrijgen van een exploitatievergunning ingevolge art. 2.3.1.2 APV 121,00 3.1.5 tot het verkrijgen van een ontheffing tot het na het algemeen sluitingstijdstip geopend mogen houden van voor het publiek toegankelijke lokaliteiten indien ontheffing wordt verleend: per evenment: 30,20 Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten 3.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag 3.2.1 voor de afgifte van een beschikking op een verzoek voor zover daarvoor niet elders in deze titel of in een wettelijke regeling een tarief is opgenomen, onderscheiden in behandelijngsduur: tot 1 uur: 43,50 van 1 tot 3 uur: 174,00 3 uur en meer: 348,00 3.2.2 Tot het verkrijgen van een muziekvergunning voor op of aan de openbare weg geldig voor: 3.2.2.1 één dag 36,50 3.2.2.2 één week 42,50 3.2.2.3 één maand 47,60 3.2.2.4 een half jaar 51,50 3.2.2.5 een jaar 54,50 Hoofdstuk 3 Gereserveerd Hoofdstuk 4 Gereserveerd Hoofdstuk 5 Gereserveerd Hoofdstuk 6 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid 3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 3.6.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening 322,00 3.6.2 voor een herhalingsaanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening 79,00 3.6.3 een aanvraag om een verklaring van overdracht van de gebruiksvergunning aan een nieuwe eigenaar 48,60 Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking 3.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking tot 1 uur: 43,50 van 1 tot 3 uur: 174,00 3 uur en meer: 348,00 Behorende bij raadsbesluit van 13 december 2010 De griffier van Anna Paulowna, H.J.C. Daalmijer