Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boskoop

Verordening documentaire informatie gemeente Boskoop 2002

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boskoop
Officiële naam regelingVerordening documentaire informatie gemeente Boskoop 2002
CiteertitelVerordening Documentaire Informatie Gemeente Boskoop
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

de Archiefwet, artikelen 30, eerste lid, 31 en 32, tweede lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-07-201001-06-2011Nieuwe regeling

13-06-2002

Gouwe Koerier

07.353.221 / 6595

Tekst van de regeling

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

a. de wet:                                     de Archiefwet 1995; b. de archiefverordening:                de in de artikelen 30, eerste lid en artikel 32, tweede lid van de wet bedoelde verordening, vastgesteld bijbesluit van de gemeenteraad Boskoop.b. de gemeentelijke organen:         de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;c. de archiefbewaarplaats:             de door het college overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;d. beheerder:                                degene die ingevolge artikel 4 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats in de zin van art. 31 Archiefwet zijn overgebracht;e. beheerseenheid:                        een door burgemeester en wethouders als zodanig aan te wijzen organisatie-onderdeel; f. informatiesysteem:                     het geheel van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden, ontvangen en geraadpleegd.g. archiefbescheiden:                    documenten, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening gebracht is, of met een bestaand hulpmiddel gebracht kan worden. 

Hoofdstuk 2 De zorg van het college van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het inrichten en instandhouden van voldoende en doelmatige ruimten, bestemd voor de bewaring van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, een en ander overeenkomstig de daaraan bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Artikel 3

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het aanwijzen van een beheerder.

Artikel 4

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor het verrichten van de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de niet naar de overgebrachte gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

Artikel 5

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders draagt er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6

Het college van burgemeester en wethouders draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de begroting van de gemeente voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.

Artikel 7

Het college van burgemeester en wethouders stelt voorschriften vast voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen voor zover die nog niet naar een archiefbewaarplaats zijn overgebracht; de commissie voor algemeen bestuurlijke zaken wordt daarover geïnformeerd.

Artikel 8

Het college van burgemeester en wethouders doet tenminste eenmaal per jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij legt daarbij het verslag over dat door de beheerder aan hen is uitgebracht.

Hoofdstuk 3 Het beheer van de archiefbescheiden.

Artikel 9

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders draagt het beheer van de nog niet aan een archiefbewaarplaats overgedragen archiefbescheiden en documentaire verzamelingen van de gemeentelijke organen op aan de gemeentesecretaris, hierna aangeduid als de beheerder.

  • 2 Het beheer van de archiefbescheiden en documentaire verzamelingen vindt plaats overeenkomstig de daarvoor door het gemeentebestuur van Boskoop vastgestelde voorschriften.

Artikel 10

De beheerder is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang wordt geacht.

Artikel 11

De beheerder brengt eenmaal per jaar verslag uit aan het college van burgemeester en wethouders over het door hem gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats.

Artikel 12

Voorzover wettelijke voorschriften of voorwaarden gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de beheerder desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen en ten behoeve van derden. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen.

Artikel 13

De kosten voor het verstrekken van afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen van of uit archiefbescheiden alsmede voor onderzoekingen en andere werkzaamheden op verzoek van derden door of vanwege de beheerder verricht, worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door de gemeenteraad van Boskoop bij legesverordening vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 14

De Archiefverordening van de gemeente Boskoop vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 18 september 1969 komt hierbij te vervallen.

Artikel 15

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand, volgend op de datum van vaststelling.

Artikel 16

Deze verordening wordt aangehaald als "Verordening Documentaire Informatie Gemeente Boskoop".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad voornoemd, gehouden op 13 juni 2002

de secretaris, de voorzitter,