Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingMandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar
CiteertitelMandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet; Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-2010Nieuwe regeling

30-11-2010

Stadskrant Veghel, 8-12-2010

1580/2010/24410

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit heffings- en invorderingsambtenaar

 

De manager van de afdeling Adviesdiensten, aangewezen als heffingsambtenaar zoals bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel b van de Gemeentewet en als zodanig tevens belast met de taken bedoeld in artikel 1, lid 2 van de Wet waardering onroerende zaken;

 

en

 

De teamleider van het team Financiën van de afdeling Adviesdiensten aangewezen als invorderingsambtenaar zoals bedoeld in artikel 231, lid 2, onderdeel c van de Gemeentewet,

 

ieder voor zover het zijn/haar bevoegdheden betreft;

 

overwegende, dat het gewenst is gebruik te maken van de mogelijkheid tot mandatering van de met heffing en invordering samenhangende bevoegdheden;

 

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

 

b e s l u i t e n :

Artikel I Mandatering

  • 1. De medewerkers die krachtens de functiebeschrijving of afspraken met de manager belast zijn met het verstrekken van diensten genoemd in de Legesverordening, te mandateren om namens hen in verband met genoemde diensten op grond van de Legesverordening gevorderde bedragen vast te stellen en bekend te maken;

  • 2. De medewerkers van de Afdeling Klantcontactcentrum die krachtens de functiebeschrijving of afspraken met de manager belast zijn met de uitvoering van de desbetreffende taak, te mandateren om namens hen de op grond van de Verordening begraafplaatsrechten gevorderde bedragen vast te stellen en bekend te maken;

  • 3. De functionarissen belast met de taak marktmeester te mandateren om namens hen op grond van de Verordening marktgelden de gevorderde bedragen vast te stellen en bekend te maken.

  • 4. De havenmeesters te mandateren om namens hen op grond van de Verordening scheepvaartrechten de gevorderde bedragen vast te stellen en bekend te maken.

  • 5. De gemeentelijke opsporingsambtenaren en de met parkeertoezicht belaste medewerkers te mandateren om namens hen op grond van de Verordening parkeerbelastingen de gevorderde bedragen vast te stellen en bekend te maken.

  • 6. De functionarissen belast met de taak kassier of met invordering van de gemeente Veghel te mandateren tot het treffen van betalingsregelingen.

  • 7. De directeur van Brabant Water te mandateren, met de mogelijkheid van submandaat, om namens hen de krachtens artikel 15.33 van de Wet milieubeheer en artikel 228a lid 1 aanhef en onder a van de Gemeentewetgevorderde bedragen vast te stellen en bekend te maken (afvalstoffen en rioolheffing gebruik), e.e.a. onder de voorwaarden en beperkingen zoals nader vastgelegd in de overeenkomst ingegaan op 1 januari 1999 tussen de gemeente Veghel en de rechtsvoorganger van Brabant water, te weten NV Waterleidingsmaatschappij Oost-Brabant;.

  • 8. A. De medewerkers van de afdeling Adviesdiensten, team Financiën, cluster Belastingen en WOZ te mandateren, met de mogelijkheid van submandaat, om namens hen:

  • 1. waardebeschikkingen ingevolge de Wet waardering onroerende zaken vast te stellen

  • 2. belastingaanslagen en gevorderde bedragen vast te stellen ingevolge niet hiervoor onder 1 tot en met 4 genoemde verordeningen.(derhalve: OZB, baatbelasting, hondenbelasting, precariobelasting, reclamebelasting, reinigingsrecht ,afvalstoffenheffing, rioolheffingen eigenaar en grootgebruik (let op: rioolheffing gewoon gebruik- zie 6) en onderhoudsrechten begraafplaatsen).

  • 3. te beslissen op bezwaarschriften tegen waardebeschikkingen alsmede tegen alle besluiten tot vaststelling en bekendmaking van gevorderde bedragen als bedoeld in dit mandaatbesluit.

  • Opmerking: het oninbaar verklaren van belastingen is op grond van artikel 255, lid 5 van de Gemeentewet een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders en valt dan ook niet onder het ondermandaat.

  • 8. B. De medewerkers van de afdeling Adviesdiensten, team Financiën, die krachtens de functiebeschrijving of afspraken met de manager belast zijn met de uitvoering van de desbetreffende taak, te mandateren om namens hen; 

  • 1. alle invorderingshandelingen en -besluiten te verrichten c.q. te nemen

  • 2. te besluiten op verzoeken om kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.

Artikel II Volmacht en machtiging

  • 1. De gemandateerde is tevens ge(vol)machtigd tot het verrichten van de met de gemandateerde bevoegdheid samenhangende privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen.

  • 2. De gemandateerde is bevoegd de volmacht c.q. machtiging aan een ander te geven.

Artikel III Wijziging

Mandaten verleend op grond van dit besluit komen niet te vervallen door het enkele feit dat de functie van de mandaatgever door een andere persoon wordt bekleed.

Artikel IV Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking. Alsdan vervalt het mandaatbesluit van 20 april 2010.

Ondertekening

Veghel, 30 november 2010

 

 

Manager afdeling Adviesdiensten,

A. Douglas,

 

 

 

 

Teamleider Financiën van de afdeling Adviesdiensten

I. Westrik,