Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Beleidsregel intern klachtrecht 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingBeleidsregel intern klachtrecht 2006
CiteertitelBeleidsregel intern klachtrecht 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Eveneens vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeerster op 4 juli 2006 Ingetrokken

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 9:1 tot en met 9:21a en art. 4:81

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-07-200601-05-200615-03-2012Nieuwe regeling

29-06-2006

Stadskrant Veghel, 12-07-2006

Agendanr. 08 Volgnr. 2006-13

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel intern klachtrecht 2006

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Veghel, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

overwegende dat het centraal meldpunt voor klachten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht met ingang van 1 mei 2006 op het Publieksplein wordt ondergebracht, gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 13 juni 2006;

gezien het instemmingsbesluit van de Ondernemingsraad van 14 februari 2006;

gezien het advies van de Commissie Bestuurszaken en Economie van 6 juni 2006;

gelet op de artikelen 9:1 tot en met 9:21a en 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluiten:

1    De Beleidsregel intern klachtrecht 2005 in te trekken

2.   De navolgende beleidsegel intern klachtrecht 2006 vast te stellen

Beleidsregel intern klachtrecht 2006

Artikel 1 Toepassingsbereik

Deze beleidsregel is niet van toepassing op klachten van medewerkers van de gemeente Veghel betreffende gedragingen van bestuursorganen in hun hoedanigheid als werkgever.

Artikel 2 Klaagschrift en centraal meldpunt

  • 1. Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij het daartoe door burgemeester en wethouders ingericht centraal meldpunt op het Publieksplein.

  • 2. Het centraal meldpunt registreert het klaagschrift.

  • 3. Indien een klaagschrift niet voldoet aan het bepaalde in artikel 9:4, tweede lid van de wet, stelt het centraal meldpunt klager in de gelegenheid het klaagschrift binnen twee weken aan te vullen.

  • 4. Het centraal meldpunt stuurt het klaagschrift door aan degene die de klacht op grond van artikel 3 behandelt.

Artikel 3 Klachtbehandelaar

  • 1. De voorbereiding van de afhandeling van een klaagschrift geschiedt door:

    a. de afdelingsmanagers voor gedragingen van medewerkers van hun eigen afdeling;

    b. de algemeen directeur voor gedragingen van medewerkers van meerdere afdelingen;

    c. de algemeen directeur voor gedragingen van medewerkers van de Brandweer dan wel een afdelingsmanager;

    d. de burgemeester voor gedragingen van de gemeentesecretaris c.q. de algemeen directeur,

    e. de burgemeester voor gedragingen van (leden van) het college van burgemeester en wethouders;

    f. de loco-burgemeester voor gedragingen van de burgemeester,

    g. de voorzitter van de raad voor gedragingen van (leden van) de raad en de griffier

  • 2. Bij afwezigheid van de klachtbehandelaar neemt diens vervanger de voorbereiding van de afhandeling van het klaagschrift over.

  • 3. Onder voorbereiding, bedoeld in het eerste lid, wordt verstaan alle handelingen die verband houden met:

    a. de ontvangstbevestiging;

    b. het zenden van een afschrift van het klaagschrift aan degene op wie de klacht betrekking heeft;

    c. het vaststellen of sprake is van een situatie als bedoeld in artikel 9:8, eerste en tweede lid van de wet,

    d. het concluderen dat zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 9:5 van de wet;

    e. het concluderen dat zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 9:10, tweede lid van de wet;

    f. het horen van klager en degene op wiens gedrag de klacht betrekking heeft;

    g. het uitbrengen van een rapportage aan het betrokken bestuursorgaan.

  • 4. Indien zich een situatie voordoet als bedoeld in artikel 9:5 van de wet deelt de klachtbehandelaar de klager schriftelijk mede er vanuit te gaan dat de klacht naar tevredenheid is afgehandeld. Een afschrift van deze mededeling wordt gezonden aan degene op wie de klacht betrekking heeft, het betrokken bestuursorgaan en het centraal meldpunt

Artikel 4 Afhandeling klaagschrift

  • 1. Indien een klaagschrift na afloop van de termijn genoemd in artikel, derde lid nog niet voldoet aan artikel 9:4, tweede lid van de wet, neemt het centraal meldpunt de beslissingde klacht niet in behandeling te nemen.

  • 2. De afhandeling van een klaagschrift waarbij sprake is van een situatie zoals genoemd inartikel 3, derde lid onder c, en d. geschiedt door de klachtbehandelaar,

  • 3. In andere situaties dan genoemd in het eerste en tweede lid van dit artikel geschiedt deafhandeling van een klaagschrift door het betrokken bestuursorgaan.

  • 4. De algemeen directeur wordt door het centraal meldpunt en de klachtbehandelaar geïnformeerd over de afhandeling van een klaagschrift.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking en werkt terug tot 1 mei 2006.

Artikel 6 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel intern klachtrecht 2006

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 29 juni 2006.

De griffier,

Drs A.J Verschoor

De voorzitter,

A Frankfort.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders in zijn vergadering van 4 juli 2006

De secretaris,

H.J.B.C. Maas

De voorzitter,

A Frankfort.

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 4 juli 2006

A Frankfort