Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Graft-De Rijp

Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Graft-De Rijp
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing
CiteertitelVerordening afvalstoffenheffing
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening wordt vervangen door de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet milieubeheer, art. 15.33

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201401-01-2014intrekking

12-12-2013

Elektronisch Gemeenteblad, 18-03-2014

2013-066
01-01-201201-01-2014nieuwe regeling

15-12-2011

De Uitkomst, 20-12-2011

Rb11-048
12-01-201101-01-2011nieuwe regeling

23-12-2010

De Uitkomst, 04-01-2011

Rb010-055

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Graft-De Rijp;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 november 2011, nr. 2011-048;

gelet op artikel 15.33 van de wet Milieubeheer;

B E S L U I T

vast te stellen de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:1. stapelbouwwoningen: aanleunwoningen “De Stern” te Graft, woningen aan de Grafterbaan nrs. 3 t/m 9 en 11 t/m 17 te Graft en seniorenwoningen aan de Klipper te De Rijp;2. appartementencomplex: woningen “De Dillenburg” te De Rijp;3. container: de door of vanwege de gemeente uitgezette ophaalbakken onderverdeeld in verschillende volumes;4. vuilnis-of afvalzak: door belastingplichtige aan te schaffen vuilnis-of afvalzak, met een inhoud van maximaal 60 liter, die geschikt is voor huishoudelijke afvalstoffen.5. g f t –afval: groene, fruit- en tuinafval;6. rest-afval: overige huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1 Onder de “naam afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer (Stb. 1994.80)

  • 2 De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en artikel 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt. 

Artikel 3 Belastingplicht

  • 1 De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge artikel 10.21 en artikel 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

  • 2 Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:a. degene die naar omstandigheden beoordeelt al dan niet krachtens eigendom, bezit of beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;b. ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

  • 1 De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij de verordening behorende tarieventabel met inachtneming van de overige leden van dit artikel.

  • 2 Het aantal containers, onderverdeeld naar de verschillende volumes zoals in de tarieventabel is aangegeven, dat periodiek ter lediging wordt aangeboden door een gebruiker van een perceel als bedoeld in artikel 3 wordt aangemerkt als maatstaf van de heffing van de in artikel 1 genoemde belasting.

  • 3 Voor de berekening van de verschuldigde belasting wordt uitgegaan van een basisbelastingbedrag vermeerderd met opslagen op basis van het volume van de container en het aantal maal dat een container ter lediging wordt aangeboden en daarbij door de op het inzamelvoertuig aangebrachte registratie-apparatuur wordt geregistreerd.

  • 4 Voor de berekening van de verschuldigde belasting wordt uitgegaan van een basisbelastingbedrag vermeerderd met opslagen op basis van het aantal maal dat een vuilnis- of afvalzak wordt gedeponeerd in de (ondergrondse) verzamelcontainers en daarbij door de op de containers aangebrachte registratie-apparatuur wordt geregistreerd.

  • 5 Indien tijdens enige inzamelbeurt door een calamiteit of door een technische storing de containerherkenning-apparatuur of de containerregistratie-apparatuur op het inzamelvoertuig of de middelen waarmee de gegevens van de geledigde containers worden opgeslagen niet naar behoren functioneren, wordt overgeschakeld op handmatige registratie van aangeboden en geledigde containers aan de hand van de op de containers aangebrachte visuele herkenningsmiddelen.

  • 6 Voor percelen in stapelbouwwoningen, die zijn aangewezen op het gebruik van verzamelcontainers, wordt in afwijking van het in de overige leden van dit artikel gestelde belastingbedrag in rekening gebracht dat is vermeld in Hoofdstuk 1 lid 3 van de tarieventabel.

Artikel 5 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.

Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1 De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is het basisbelastingbedrag verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar na de aanvraag van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van het voor dat jaar verschuldigde basisbelastingbedrag als er in dat jaar , na het einde van de belastingschuld, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4 Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.

Artikel 8 Voorlopige aanslagen

Na de aanvang van het belastingjaar kan aan de belastingplichtige een voorlopige aanslag worden opgelegd tot ten hoogste het bedrag waarop de aanslag over dat jaar vermoedelijk zal worden vastgesteld.

Artikel 9 Termijnen van belasting

  • 1 De aanslagen moeten worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgende op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 2 In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt ingeval het totaal bedrag van de op één aanslagbiljet verenigde afvalstoffenheffing of andere heffingen meer is dan € 45,38 doch minder dan € 1.135,-- dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen waarvan de eerste termijn vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.Dit zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso van de betaalrekening van de belastingschuldige kunnen worden afgeschreven.

  • 3 Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.

  • 4 De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 De “Verordening Afvalstoffenheffing 2006” van 27 oktober 2005, laatstelijk gewijzigd op 8 november 2007 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 3 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4 Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Graft-De Rijp, gehouden op 15 december 2011.

de griffier                                                                 de voorzitter

B.A.F.M. Meijland                                                  H.R. Oosterop-van Leussen 

Tarieventabel 2012 1

Tarieventabel 2012 behorende bij de “ Verordening afvalstoffenheffing” van de gemeente Graft-De Rijp.

AlgemeenDe bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.

Hoofdstuk 1. Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing

1. Het basisbedrag per perceel en per belastingjaar bedraagt € 126,10.2. Voor de berekening van de te betalen belastingbedrag wordt een toeslag berekend die afhankelijk is van het containervolume of het aantal te ledigen vuilnis- of afvalzakken.3. Het belastingbedrag voor stapelbouwwoningen als genoemd in artikel 4, lid 6, bedraagt € 162,50. Dit bedrag wordt niet vermeerderd met de toeslagen als genoemd onder lid 4.4. Het basisbelastingbedrag als genoemd onder lid 1 wordt afhankelijk van het containervolume, vermeerderd volgens onderstaande systematiek:volume                                         tariefin liters                                         per lediging

140                                                € 3,55240                                                € 5,90

5. Voor appartementencomplex “De Dillenburg” bedraagt het basisbedrag per perceel en per belastingjaar € 126,10, vermeerderd met € 1,50 per te ledigen vuilnis- of afvalzak.

Hoofdstuk 2. Maatstaven en overige tarieven afvalstoffen

1. Indien belastingplichtige gekozen heeft voor een 140 liter-container dan kan 1 maal kosteloos de gekozen container worden omgewisseld in een 240 liter-container.2. Indien belastingplichtige gekozen heeft voor een 240 liter-container dan kan 1 maal kosteloos de gekozen container worden omgewisseld in een 140 liter-container.3. Onverminderd het bepaalde in de voorgaande leden geldt dat indien een tweede maal omgewisseld wordt de kosten € 45,15 per omwisseling bedragen. Dit bedrag wordt niet in rekening gebracht indien er sprake is van een verhuizing.4. Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen:a. per aanvraag tot 2 kubieke meter € 30,30b. per aanvraag vanaf 2 kubieke meter, per kubieke meter € 15,15

c. koel- en vriesapparatuur, was- en wasdroogapparatuur, per apparaat € 15,15

5. Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt de belasting voor het achterhalen van huishoudelijke afvalstoffen op een daartoe van gemeentewege ter beschikking gestelde plaats:

a. per kubieke meter of gedeelte daarvan € 7,45

Behoort bij raadsbesluit van 15 december 2011.

De griffier van de gemeente Graft-De Rijp,

B.A.F.M. Meijland