Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Graft-De Rijp

Verordening commissie bezwaarschriften

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Graft-De Rijp
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften Graft-De Rijp 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Door de fusie van de gemeenten Alkmaar, Schermer en Graft-De Rijp is deze regeling ingetrokken door de Verordening bezwaarschriften gericht aan de raad Alkmaar 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201501-01-2015intrekking

02-01-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 13-01-2015

Onbekend.
20-10-201001-01-2015nieuwe regeling

30-09-2010

De Uitkomst, 12-10-2010

Rb010-037

Tekst van de regeling

De raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Graft-De Rijp,

Ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Graft-De Rijp van 15 september 2010, nr.2010-037;

Gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de Gemeentewet;

B E S L U I T E N:

vast te stellen de Verordening commissie bezwaarschriften Graft-De Rijp 2009

Hoofdstuk I Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:a. verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;b. commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften, genaamd commissie bezwaarschriften Graft-De Rijp.

Hoofdstuk II Behandeling van de bezwaarschriften

Paragraaf 1 De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling
  • 1 Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften als bedoeld in artikel 1:5, lid 1 Awb tegen besluiten van de raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester.

  • 2 De commissie is tevens klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 9:7 Awb.

  • 3 De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond of in het kader van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie
  • 1 De commissie bestaat uit vier leden waaronder de voorzitter.

  • 2 De leden en de voorzitter van de commissie zijn onafhankelijk. Zij zijn niet tevens lid van de gemeenteraad.

  • 3 De voorzitter en de leden worden door burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen. 

  • 4 Burgemeester en wethouders kunnen een aantal plaatsvervangende leden benoemen.

  • 5 De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 4 Secretaris
  • 1 De secretaris van de commissie is een door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaar.

  • 2 Burgemeester en wethouders wijzen tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Zittingsduur
  • 1 De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2 De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3 De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Paragraaf 2 Procedure

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
  • 1 Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2 Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

  • 3 Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de Awb wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar zal adviseren.

  • 4 De secretaris kan, in overleg met de voorzitter en na overleg met het verwerend orgaan, onderzoeken of het bezwaar in der minne kan worden bijgelegd en daartoe de nodige handelingen verrichten (bemiddeling).

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie. De secretaris kan namens hem handelen.

a. artikel 2:1, lid 2 (het bestuursorgaan kan van een gemachtigde een schriftelijke machtiging verlangen),b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn,c. artikel 6:10, lid 2 (aanhouding behandeling van het bezwaar),d. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie,e. artikel 7:4, lid 2 (het ter inzage leggen van stukken), f. artikel 7:6, lid 4 (besluiten niet op de hoogte stellen van de inhoud van een hoorzitting indien dit om gewichtige redenen is geboden),g. artikel 9:1 t/m 9:16 (behandelen van klachten, intern klachtrecht).

Artikel 8 Vooronderzoek
  • 1 De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 9 Hoorzitting
  • 1 De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting, waarin belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich in persoon of bij gemachtigde door de commissie te laten horen.

  • 2 De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

  • 3 Indien de voorzitter op grond van het in het tweede lid genoemde artikel besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

  • 4 De commissie is bevoegd advies uit te brengen indien naar haar oordeel sprake is van een kennelijk niet-ontvankelijk bezwaar of kennelijk ongegrond bezwaar als bedoeld in artikel 7:3 aanhef en onder a en b Awb.

Artikel 10 Uitnodiging zitting
  • 1 De secretaris deelt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te laten horen tijdens de zitting.

  • 2 Binnen drie dagen na de verzending in het eerste lid bedoelde mededeling kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen. 

  • 3 De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk aan belanghebbenden medegedeeld.

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig zijn. Het horen kan, ingevolge artikel 7:13, lid 3 Awb, plaatsvinden door de voorzitter of zijn plaatsvervanger.

Artikel 12 Niet deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting
  • 1 De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2  De voorzitter van de commissie of een van de andere leden van de commissie of een belanghebbende kunnen gemotiveerd voorstellen de zitting achter gesloten deuren te houden c.q. voort te zetten.

  • 3 Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn, die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt (voortzetting van) de zitting plaats met gesloten deuren.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging
  • 1 Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2 Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3 Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding. 

  • 4 Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5 Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15 Nader onderzoek
  • 1 Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2 De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3 De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.

  • 4 Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies
  • 1 De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2 a. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.b. Indien bij een stemming de stemmen staken dan beslist de stem van de voorzitter.c. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.

  • 3 Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

  • 4 Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 17 Intrekking oude regeling

De raadsbesluiten tot het aanwijzen van commissieleden om namens de gemeenteraad te horen in bedenkin-gen/bedenkingenprocedures voor het eerst vastgesteld op 19 april 2001 en daarna gewijzigd worden hierbij ingetrokken.

Artikel 18 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking conform artikel 3:40 Awb. Tezelfdertijd vervalt de Verordening commissie bezwaarschriften 2005.

Artikel 19 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Graft-De Rijp 2009.

Artikel 20 Vergoeding

Op basis van artikel 14 jo. 15 Rechtspositie raads- en commissieleden wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid om naar boven af te wijken van het bedrag in tabel IV. De vergoeding wordt gesteld op het bedrag uit de hoogste klasse in verband met de bijzondere deskundigheid van de leden en de voorzitter en de zwaarte van de taak van de commissie.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Graft-De Rijp, gehouden op 30 september 2010.

de griffier,                                 de voorzitter,

B.A.F.M. Meijland                     H.R. Oosterop-van Leussen

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 31 augustus 2010.

de burgemeester,                               de secretaris,

H.R. Oosterop-van Leussen            J. Brouwer

Aldus vastgesteld door burgemeester op 31 augustus 2010.

de burgemeester,

H.R. Oosterop-van Leussen