Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Graft-De Rijp

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Graft-De Rijp
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

wijziging in verband met de inwerkingtreding van de WABO per 1 oktober 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 229, lid 1, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-01-201101-01-2011nieuwe regeling

23-12-2010

De Uitkomst, 04-01-2011

Rb10-055
12-01-201101-01-201101-01-2012nieuwe regeling

23-12-2010

De Uitkomst, 04-01-2011

Rb10-055

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Graft-De Rijp

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 9 december 2010, nr. 2010 – 055;

gelet op artikel 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 6 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 7 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 8 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 9 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

1. stukken, in hun persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester hunner woon- of verblijfplaats of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;2. attestatiën de vita, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ten lasten van de staat, provincies, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen; 3. de aan de belanghebbenden uit te reiken minuten, afschriften of uittreksels van besluiten, akten en beschikkingen, houdende:a. benoeming van ambtenaren en leden van colleges of commissies;b. verhoging of bezoldiging van ambtenaren en leden van colleges of commissies;c. benoeming tot een ambt van gelijke of mindere rang dan dat, hetwelk de benoemde reeds bekleedde;3. de stukken en legalisatie van handtekeningen op stukken betreffende militaire zaken;4. de stukken en inlichtingen, waarvan de kosteloze afgifte of verstrekking bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd;5. vergunning voor evenementen met een niet commercieel karakter.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1 De “verordening heffing en invordering leges 2010" van 17 december 2009, laatstelijk gewijzigd op 30 september 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3 In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt. 

  • 4 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 5 Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2011'.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Graft-De Rijp, gehouden op 23 december 2010.

de griffier                                                                  de voorzitter

B.A.F.M. Meijland                                                    H.R. Oosterop-van Leussen

Tarieventabel 2011 1

@alt

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

Titel 1 Algemene dienstverleningHoofdstuk 1 Burgerlijke standHoofdstuk 2 ReisdocumentenHoofdstuk 3 RijbewijzenHoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensHoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregisterHoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet Bescherming PersoonsgegevensHoofdstuk 7 BestuursstukkenHoofdstuk 8 VastgoedinformatieHoofdstuk 9 Overige publiekszakenHoofdstuk 10 GemeentearchiefHoofdstuk 11 HuisvestingswetHoofdstuk 12 Leegstandswet (gereserveerd)Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie (gereserveerd)Hoofdstuk 14 MarktstandplaatsenHoofdstuk 15 WinkeltijdenwetHoofdstuk 16 KansspelenHoofdstuk 17 Kinderopvang (gereserveerd)Hoofdstuk 18 TelecommunicatieHoofdstuk 19 Verkeer en vervoerHoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 BegripsomschrijvingenHoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraagHoofdstuk 3 OmgevingsvergunningHoofdstuk 4 Vermindering (gereserveerd)Hoofdstuk 5 TeruggaafHoofdstuk 6 Wijziging tenaamstelling omgevingsvergunningHoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging projectHoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteitenHoofdstuk 9 SloopmeldingHoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkingen

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 HorecaHoofdstuk 2 Organiseren evenementen of marktenHoofdstuk 3 ProstitutiebedrijvenHoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte (gereserveerd)Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening (gereserveerd)Hoofdstuk 6 BrandbeveiligingsverordeningHoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andereBeschikkingen (gereserveerd)

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1 Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap: 1.1.1.1 - voor partijen waarvan een of beiden in de gemeente Graft-De Rijp zijn geboren of woonachtig zijn, op maandag vanaf 10.00 uur t/m vrijdag 16.30 (binnen de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand geopend is voor het sluiten van huwelijken/geregistreerde partnerschappen) € 326,001.1.1.2 - voor partijen die geen van beiden in de gemeente Graft-De Rijp zijn geboren of woonachtig zijn, op maandag vanaf 10.00 uur t/m vrijdag 16.30 (binnen de uren waarop het bureau van de burgerlijke stand geopend is voor het sluiten van huwelijken/geregistreerde partnerschappen) € 441,00 1.1.2 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 1.1.1 wordt verhoogd indien de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap geschiedt op: 1.1.2.1 - zaterdag € 274,001.1.2.2 - zondag of op algemeen erkende christelijke en nationale feestdagen, alsmede dagen, waarop het gemeentehuis krachtens incidenteel besluit van burgemeester en wethouders voor het publiek is gesloten een bedrag van € 304,001.1.2.3 - op andere uren dagen en uren dan onder 1.1.1 t/m 1.1.2 met uitzondering van maandagmorgen tot 10.00 uur: 1.1.2.4 - tot 20.00 uur € 51,001.1.2.5 - ná 20.00 uur € 101,001.1.2.6 - in een bijzonder huis ingevolge art.64, Boek I van het Burgerlijk Wetboek € 87,001.1.3 Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien: 1.1.3.1 - hiervoor een van de aangewezen trouwlocaties wordt gebruikt voor partijen waarvan een of beiden in de gemeente Graft-De Rijp zijn geboren of waaonachtig zijn € 326,001.1.3.2 - hiervoor een van de aangewezen trouwlocaties wordt gebruikt voor partijen waarvan geen van beiden in de gemeente Graft-De Rijp zijn geboren of woonachtig zijn € 441,001.1.3.3 - het gemeentekantoor wordt gebruikt € 76,001.1.4 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: 1.1.4.1 een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering € 16,001.1.4.2 een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering € 27,001.1.4.3 Het kalligraferen van een trouwboekje of partnerschapboekje € 13,001.1.4.4 Het kalligraferen van kindgegevens in een trouwboekje € 8,001.1.5 Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.2.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 52,101.2.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) € 58,201.2.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 52,101.2.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 9,201.2.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 21,501.2.1.6 tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 € 9,201.2.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar € 9,201.2.1.8 Tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen en de leeftijd van veertien jaar en ouder € 43,851.2.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van € 45,001.2.3 Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 1.2.4 Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van € 21,401.2.5 tot het verstrekken van een reisdocument/identiteitskaart indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument/identiteitskaart werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overlegd, worden de tarieven (vermissingleges) als genoemd in dit hoofdstuk verhoogd met € 18,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs € 41,601.3.2 Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 33,501.3.3 Tot het verstrekken van een rijbewijs na vermissing wordt het tarief als bedoeld onder 1.3.1 verhoogd € 18,001.3.4 Het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen € 4,80

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgegeven van een bewijs van opneming in de gemeentelijke basis Administratie (GBA) € 6,701.4.2. Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een bewijs van Nederlanderschap (niet bestemd tot reispapier) € 6,701.4.3 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier € 17,701.4.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van de persoonslijst € 17,70

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het kiezersregister

1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 2,90

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet Bescherming PersoonsgegevensGereserveerd

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.1.1 de programmabegroting € 16,001.7.1.2 de productenbegroting € 31,001.7.1.3 de bijlagen bij de productenbegroting € 16,001.7.1.4 een afschrift van de gemeenterekening € 31,001.7.1.5 een meerjarenbegroting € 16,001.7.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van 1.7.2.1 een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina € 0,351.7.2.2 een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina € 0,351.7.2.3 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: 1.7.2.4 op de agenda en stukken behorende bij de raadsvergaderingen inclusief notulen € 17,501.7.2.5 op de agenda en stukken behorende bij de commissievergaderingen inclusief notulen € 17,501.7.2.6 Een los exemplaar van de onder 1.7.2.4 en 1.7.2.5 genoemde stukken € 2,851.7.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 1.7.3.1 een afschrift van de bouwverordening € 53,101.7.3.2 een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening € 26,351.7.3.3 een exemplaar van andere niet elders in deze verordening genoemde verordeningen € 13,65

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1 Het tarief bedraagt voor het ter zake doen van nasporingen in de databank van het kadaster voor ieder daaraan besteed half uur of gedeelte daarvan € 17,651.8.2 Het tarief bedraagt voor het ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen, omtrent de kadastrale, dan wel plaatselijke aanduiding, per inlichting € 3,851.8.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een fotokopie of een print van een plan zoals een bestem-mingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger als bedoeld in artikel 27 Wegenwet, structuurplan of stadsvernieuwings-plan 1.8.3.1 per pagina op papier van A4 formaat € 0,351.8.3.2 per pagina op papier van A3 formaat € 0,401.8.3.3 per pagina op papier van A0, A1 of A2 formaat € 7,501.8.3.4 per pagina op papier van A4-formaat in kleur € 0,501.8.3.5 per pagina op papier van A3-formaat in kleur € 1,00Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.9.1 tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag € 30,051.9.2 tot het verkrijgen van een attestatie de vita € 6,701.9.3 tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening € 6,701.9.4 het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager € 6,701.9.5 het afgeven van een verklaring, dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld € 6,701.9.6 enige andere, niet in deze verordening genoemde verklaring welke in het bijzonder belang van de betrokken persoon wordt opgemaakt € 6,70

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1 Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed half uur of gedeelte daarvan € 17,651.10.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, 1.10.2.1 per pagina op papier van A4 formaat € 0,351.10.2.2 per pagina op papier van A3 formaat € 0,401.10.2.3 per pagina op papier van A0, A1 of A2 formaat € 7,501.10.2.4 per pagina op papier van A4-formaat in kleur € 0,501.10.2.5 per pagina op papier van A3-formaat in kleur € 1,00

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet € 10,901.11.2 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking als bedoeld in het Plan van aanpak voor de handhaving van het verbod op permanente bewoning van recreatieverblijven bedraagt € 211,75Wanneer de gemeente een aanvraag voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een persoonsgebonden gedoogbeschikking (m.b.t. het Plan van aanpak permanente bewoning recreatieverblijven) of een aanvraag voor het in behandeling nemen van een verzoek om vrijstelling o.g.v. artikel 19, lid 3, Wet op de Ruimtelijke Ordening (voor het in strijd met het bestemmingsplan bewonen van een recreatieverblijf) weigert, waarbij de motivering van die weigering is dat het betreffende recreatieverblijf niet langer bestaat, worden de verschuldigde leges teruggegeven.

Hoofdstuk 12 Leegstandswet gereserveerd

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantiegereserveerd

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

1.14 Het tarief tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.1. van de APV (collecte-/kledingsinzamelingvergunning) € 10,901.14.1 Het tarief tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.2. van de APV (ventvergunning)geldig voor een dag € 10,90geldig voor week € 27,00geldig voor een maand € 43,00geldig voor een jaar € 161,60

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 10,90

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 1.16.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 82,101.16.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 82,10

1.16.1.3 en voor iedere volgende speelautomaat € 44,15

1.16.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) € 8,25

Hoofdstuk 17 Kinderopvang Gereserveerd

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie1.18.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet € 46,501.18.1.1 indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met € 1,651.18.1.2 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 93,451.18.1.3 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 1.18.2 Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.3 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer1.19 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.19.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 € 32,501.19.2 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement € 32,501.19.3 tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 90,001.19.4 voor verlenging van een gehandicaptenparkeerkaart (GPK) als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) € 30,001.19.5 tot het vervangen van een gehandicaptenparkeerkaart ( GPK) als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) ingeval van verlies, diefstal, beschadiging of slijtage € 30,001.19.6 om een inritvergunning € 32,50

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van fotokopieën, afschriften en doorslagen van stukken voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 1.20.1.1 per pagina op papier van A4-formaat € 0,351.20.1.2 per pagina op papier van A3-formaat € 0,401.20.1.3 per pagina op papier van A4-formaat in kleur € 0,501.20.1.4 per pagina op papier van A3-formaat in kleur € 1,001.20.1.5 per pagina op papier van A0, A1 of A2 formaat € 7,501.20.1.6 een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen € 8,701.20.1.7 stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina € 0,35

1.20.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 1.20.2.1 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1. van de APV (voorwerpen, of stoffen, op, aan of boven de weg) € 16,251.20.2.2 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1. van de APV (voorwerpen, of stoffen, op, aan of boven de weg) voor commerciële doeleinden€ 43,051.20.2.10 tot het verkrijgen van een vergunning of een ontheffing op grond van de APV, voor zover daarvoor niet elders in deze verordening een tarief is opgenomen € 32,30 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 2.1.1.1 aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.2 bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.3 sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 2.1.1.4 Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is € 213,15 2.2.2 om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld, per besteed uur of gedeelte daarvan. € 71,05

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 2.3.1 Bouwactiviteiten 2.3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere omgevingsvergunning: - indien de kosten niet meer dan € 1.000,-- bedragen € 95,25- indien de kosten meer dan € 1.000,-- is daarenboven voor elke € 38,75 € 1.000,--of gedeelte daarvan boven € 1.000,00 een bedrag verschuldigd van 2.3.1.2 Indien bij de behandeling van aanvragen tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een bouwplan waarvan de kosten meer dan een miljoen euro een BIBOB advies wordt ingewonnen worden de daar genoemde tarieven verhoogd met € 507,502.3.1.3 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1.1. wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw verhoogd metvan de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 100%2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1. bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen € 82,102.3.2 Aanlegactiviteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 158,15 2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 236,45 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 236,45 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 236,45 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): € 236,45 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 236,45 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 2.3.3.6 indien de aanvraag betrekking heeft op een werk of werkzaamheden ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 945,20 2.3.3.7 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 30%2.3.3.8 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; 30%2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): € 236,45 2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): € 236,45 2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 236,45 2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) € 236,45 2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): € 236,45 2.3.4.6 indien de aanvraag betrekking heeft op een werk of werkzaamheden ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of artikel 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 945,20 2.3.4.7 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): 30%2.3.4.8 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): 30%2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  € 33,50 2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid 2.3.5.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 261,65 2.3.5.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1 betrekking heeft op een aanvraag tot wijziging, dan wel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het tarief: 130,852.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de monumentenverordening 2006 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 5, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 2.3.6.1.1 voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: € 34,50 vermeerderd met: 0,14% van de bouw-, sloop- of aanlegkosten met dien verstande dat het tarief nooit meer dan € 2.030,00 bedraagt 2.3.6.1.2 voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: € 34,50 vermeerderd met: 0,14% van de bouw-, sloop- of aanlegkosten met dien verstande dat het tarief nooit meer dan € 2.030,00 bedraagt 2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de monumentenverordening 2006 aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 13 van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: € 71,05 2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 2.3.7.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief: 2.3.7.1.1 in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: € 71,05 2.3.7.1.2 in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, € 71,05 2.3.7.2 Asbesthoudende materialen Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: € 74,70

 

Aanleggen of veranderen weg 2.3.8 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 158,15 2.3.9 Uitweg/inrit Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 32,30 2.3.10 Kappen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.5.2. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 16,50 2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: € 142,10 2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 € 142,10 2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief € 142,10 2.3.14 Andere activiteiten Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 142,10 2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: € 142,102.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief: € 71,05 2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 2.3.16 Beoordeling bodemrapport Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport dat betrekking heeft op een bouwterrein waarvan de oppervlakte niet meer dan 1.000m2 bedraagt € 169,75 2.3.16.2 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport dat betrekking heeft op een bouwterrein waarvan de oppervlakte meer dan 1.000m2 is, wordt het tarief van onderdeel 2.3.6.1 vermeerderd met € 0,11 voor elke m2 boven de 1.000 m2 2.3.17 Advies 2.3.17.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 2.3.17.2 Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen 2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo: 2.3.18.1.1 indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 284,20 2.3.18.1.2 indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: € 284,20 Hoofdstuk 4 Vermindering Gereserveerd

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van één maand na het in behandeling nemen ervan 75%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; 2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na de termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan, maar voor het verlenen van de vergunning 50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 50%van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. 2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 2.5.4 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Wijziging tenaamstelling omgevingsvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende omgevingsvergunning € 33,50

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project: € 33,50

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 945,20 2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening € 945,20

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 36,00

 

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 36,00 2.10.2 De leges voor het in behandeling nemen van een verzoek tot vergoeding van planschade ex artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bedragen € 304,50Titel 3 Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet € 109,203.1.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet € 32,803.1.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet € 32,803.1.4 Het tarief tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van de APV (exploitatievergunning horecabedrijf € 54,653.1.5 Het tarief tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.4. van de APV (ontheffing sluitingsuur) € 27,003.1.6 Het tarief tot het verkrijgen van een terras op de openbare weg € 32,803.1.7 Indien bij de behandeling van aanvragen tot het verkrijgen van:• een horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2. van de Algemene plaatselijke verordening (APV);• een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en horecawet;een BIBOB-advies wordt ingewonnen worden de daar genoemde tarieven verhoog d met € 507,50

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 3.2.1 voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2. eerste lid van de APV voor een groot evenement met gevolgen voor de openbare orde/woon- en leefmilieu (> 300 bezoekers) € 98,403.2.2 voor een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2. eerste lid van de APV voor een klein evenement (< 300 bezoekers) € 32,803.2.3 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.1. van de APV (feest, muziek en wedstrijd e.d.) € 21,803.2.4 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.4 van de APV (snuffelmarkt, kofferbakmarkt, vlooienmarkt) € 54,903.2.5 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.2.3 van de APV (standplaatsvergunning)geldig voor een dag € 54,90geldig voor een jaar, gedurende max. 2 dagen per week € 188,00geldig voor een jaar, gedurende meer dan 2 dagen per week € 381,503.2.6 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als bedoeld in de AlgemenePlaatselijke Verordening, tijdens de jaarlijkse kermis, met een :a. inrichting bedoeld tot het uitsluitend geven van vermakelijkheid bij het ingebruiknemen van een grotere oppervlakte dan 25m2 wordthet bedrag verhoogd met € 3,15 per m2 meer; € 38,00b. inrichtingen bestemd tot het beoefenen van behendigheidsspelen bij het ingebruiknemen van een grotere oppervlakte dan 10m2 wordthet bedrag verhoogd met € 3,15 per m2 meer; € 83,60c. inrichtingen bestemd voor de verkoop van etenswaren, versnaperingen en speelgoed; €38,00(bij het ingebruiknemen van een grotere oppervlakte dan 10 m2 wordt het bedrag verhoogd met € 3,15 per m2 meer)3.2.7 Indien gebruik wordt gemaakt van de gemeentelijke stroomvoorziening, wordt het tarief genoemd onder 3.2.5 en 3.2.6 per dag verhoogd met een bedrag van € 6,603.2.8 Een kennisgeving voor een incidentele festiviteit als bedoeld in artikel 4.1.3. van de APV (ontheffing van de geluidsvoorschriften) € 16,253.2.9 Indien gebruik wordt gemaakt van de gemeentelijke stroomvoorziening voor de markt te De Rijp wordt het tarief per dag € 1,55

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 3.3.1 tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1. van de APV (voor een seksinrichting) € 416,25

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte gereserveerd

Hoofdstuk 5 leefmilieuverordening gereserveerd

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van: 3.6.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in de brandbeveiligingsverordening € 261,653.6.2 een aanvraag tot het verkrijgen van een tijdelijke eenmalige vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en/of als bedoeld in de brandbeveiligingsverordening, voor een inrichting met een nuttige vloeroppervlakte van : - kleiner dan 500 m2 € 42,75- van 500 m2 tot en met 1.500 m2 € 84,95- groter dan 1.500 m2 € 145,75

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking Gereserveerd

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 23 december 2010.

De griffier,

B.A.F.M. Meijland