Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Graft-De Rijp

Verordening brandveiligheid en hulpverlening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Graft-De Rijp
Officiële naam regelingVerordening brandveiligheid en hulpverlening
CiteertitelVerordening brandveiligheid en hulpverlening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 van de wet Arhi door de fusie van de gemeente Alkmaar met de gemeente Graft-De Rijp en de gemeente Schermer in 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Brandweerwet 1985

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-01-201101-01-2017nieuwe regeling

20-02-2007

De Uitkomst, 04-01-2011

Rb010-054

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Graft-De Rijp,

gelet op artikel 1, tweede lid, en artikel 12 van de Brandweerwet 1985, artikel 8, tweede lid, van de Woningwet, artikel 8.11, derde lid, en 8.40 van de Wet Milieubeheer en artikel 149 van de Gemeentewet,

gezien het advies van de commandant van de gemeentelijke brandweer,

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 6 februari 2007,

overwegende dat:

artikel 1, lid 4 van de Brandweerwet 1985 bepaalt dat burgemeester en Wethouders de zorg hebben voor:a. Het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt; b. Het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand;

artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen bepaalt dat burgemeester en wethouders belast zijn met de voorbereiding van de bestrijding van rampen en zware ongevallen in de gemeente, voor zover niet bij of krachtens de wet anders is bepaald;

artikel 1, lid 6 van de Brandweerwet 1985 bepaalt dat de taak van de brandweer in elk geval bestaat uit de feitelijke uitvoering van werkzaamheden ter zake van de in artikel 1, lid 4 van de Brandweerwet genoemde onderwerpen alsmede ter zake van het beperken en bestrijden van rampen en zware ongevallen als bedoeld in artikel 1 van de Wet rampen en zware ongevallen;

burgemeester en Wethouders andere werkzaamheden dan hierboven bedoeld kunnen aanwijzen die de gemeentelijke brandweer verricht;

de Brandbeveiligingsverordening voorschriften bevat omtrent het gebruik van inrichtingen voor zover dit geen bouwwerken zijn als bedoeld in de Woningwet en de Bouwverordening;

de Bouwverordening voorschriften bevat omtrent het gebruik van woningen, woongebouwen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouwen zijnde en standplaatsen, waaronder in elk geval zijn begrepen voorschriften met betrekking tot onder meer brandveiligheid;

de Wet Milieubeheer beoogt het milieu te beschermen, onder meer door de brandveiligheid te bevorderen;

de gemeente deelneemt aan de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord;

het wenselijk is de voorzieningen voor brandveiligheid en hulpverlening in samenhang te treffen,

besluit vast te stellen de:

Verordening Brandveiligheid en Hulpverlening.

Artikel 1 begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

1. Veiligheidsketen De taken en werkzaamheden van de brandweer die zijn gericht op de brandweerzorg en rampenbestrijding, waarbij de volgende fasen worden onderscheiden: pro-actie, preventie, preparatie, repressie en nazorg: a. Pro-actie: het structureel voorkomen van onveiligheid, onder andere door vanuit veiligheidsoptiek invloed uit te oefenen op het maken van ruimtelijke plannen; b. Preventie: het voorkomen van directe oorzaken van onveiligheid en het beperken van de gevolgen ervan alsmede het zoveel mogelijk reguleren van de onvermijdbare onveiligheid door het doorvoeren van preventieve maatregelen, onder andere door aan vergunningen voorwaarden te verbinden met het oog op veiligheid; c. Preparatie: het daadwerkelijk voorbereiden op de bestrijding van mogelijke aantastingen van de veiligheid binnen het restrisico, onder andere door het opstellen van en het oefenen met aanvals- en rampenbestrijdingsplannen; d. Repressie: het bestrijden van onveiligheid en het verlenen van hulp in acute noodsituaties door de daadwerkelijke inzet van hulpverleningsdiensten; e. Nazorg: alles wat nodig is om zo snel mogelijk terug te keren naar de normale situatie en verhoudingen, onder andere door de opvang van slachtoffers en hulp bij de afwikkeling van schadeclaims;

2. Regionaal organisatieplan Het op grond van artikel 4a van de Brandweerwet 1985 vierjaarlijks door het bestuur van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord vast te stellen plan;

3. Beleidsplan brandweerzorg en rampenbestrijding Het periodiek door de raad vast te stellen beleidsplan “Brandweerzorg en Rampenbestrijding” waarin de organisatie van de gemeentelijke brandweer, alsmede het op hen van toepassing zijnde beleid en doelstellingen, worden vastgelegd;

4. Jaarplan brandweer Het jaarlijks door het College van Burgemeester en Wethouders vast te stellen plan in de vorm van een productbegroting, waarin opgenomen de door de gemeentelijke brandweer in een jaar te verrichten activiteiten op basis van het gemeentelijk brandweerbeleidsplan;

5. Veiligheidsregio Noord-Holland Noord Het rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam als bedoeld in artikel 2 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord waaraan de gemeente deelneemt en waarvan de regionale brandweer Noord-Holland Noord deel uitmaakt.

Artikel 2 gemeentelijke brandweer

De gemeentelijke brandweer is onderdeel van afdeling Algemene Zaken en Middelen van de gemeente.

Artikel 3 taken gemeentelijke brandweer

  • 1 De taken van de gemeentelijke brandweer bestaan, behoudens de in artikel 5 aan de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord opgedragen taken, uit: De feitelijke uitvoering van de taken van de veiligheidsketen in de eigen gemeente, een en ander overeenkomstig de uitwerking in het ingevolge artikel 4 van deze verordening vast te stellen gemeentelijk beleidsplan “Brandweerzorg, Rampenbestrijding” en in overeenstemming met het regionaal organisatieplan;

  • 2 Andere dan de in lid 1. genoemde werkzaamheden, voor zover deze niet te maken hebben met het wegnemen van onmiddellijk gevaar voor mens en dier, te weten de zogenaamde dienstverlening, kunnen worden verricht overeenkomstig een vastgestelde tarievenlijst.

Artikel 4 beleidsplan brandweerzorg en rampenbestrijding

  • 1 Burgemeester en Wethouders leggen de gemeenteraad eenmaal per 4 jaar een gemeentelijk beleidsplan brandweerzorg en rampenbestrijding ter vaststelling voor waarin is beschreven op welke wijze aan de inhoud van in artikel 3 omschreven taken van de veiligheidsketen uitvoering zal worden gegeven. Het beleidsplan brandweerzorg en rampenbestrijding omvat in elk geval een omschrijving van de taken en de bedrijfsvoering van de gemeentelijke brandweer, het kwaliteitsniveau waarop deze taken uitgevoerd worden, de beschikbare financiële en personele middelen, de voertuigen, het materieel, de huisvesting en een meerjaren opleidings- en oefenplan;

  • 2 De uitwerking van het gemeentelijk brandweerbeleidsplan vindt plaats in een jaarlijks door het college van Burgemeester en Wethouders vast te stellen gemeentelijk jaarplan brandweer in de vorm van een productbegroting. 

Artikel 5 regionale taken

Naast de in artikel 4 van de Brandweerwet 1985 en de in de artikelen 5 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord-Holland Noord opgedragen taken, zijn aan de Veiligheidsregio opgedragen de taken van de veiligheidsketen die niet ingevolge artikel 3 van deze verordening zijn opgedragen aan de gemeentelijke brandweer, een en ander overeenkomstig de uitwerking in het regionaal organisatieplan.

Artikel 6 personeel

Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor een adequate personeelsvoorziening ten behoeve van de gemeentelijke brandweer. Deze zorg komt tot uitdrukking in het in artikel 4 bedoelde beleidsplan Brandweerzorg en rampenbestrijding, waarin de minimale vereisten met betrekking tot het brandweerpersoneel (kwalitatief en kwantitatief) staan vermeld, een en ander overeenkomstig de uitgangspunten in het regionaal organisatieplan.

Artikel 7 opleiding en oefening

Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor opleiding en oefening van het brandweerpersoneel dat voor de taakuitoefening noodzakelijk is, een en ander overeenkomstig de uitgangspunten in het regionaal organisatieplan.

Artikel 8 materieel

  • 1 Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor het zoveel mogelijk in overeenstemming brengen en houden van het materieel van de gemeentelijke brandweer ten aanzien van de risico’s binnen de gemeente en door middel van afspraken die zijn vastgelegd in het organisatieplan van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord, zoals dat door de deelnemende gemeenten is vastgesteld;

  • 2 Burgemeester en Wethouders bepalen de plaats en de wijze waarop het materieel en de overige goederen van de gemeentelijke brandweer worden ondergebracht overeenkomstig de uitgangspunten die zijn vastgelegd in het regionaal organisatieplan.

Artikel 9 bluswatervoorziening

Burgemeester en Wethouders dragen zorg voor zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.

Artikel 10 advisering regionale brandweer

  • 1 Het gemeentelijk beleidsplan brandweerzorg en rampenbestrijding wordt, voorafgaand aan besluitvorming door de raad, ter advisering voorgelegd aan de commandant van de regionale brandweer;

  • 2 Een tussentijdse aanpassing van de taken van de gemeentelijke brandweer en/of de personele en/of materiële sterkte van de gemeentelijke brandweer, die van invloed kunnen zijn op het regionaal beleid, wordt ter advisering voorgelegd aan de commandant van de regionale brandweer;

  • 3 De commandant van de regionale brandweer zal voorzien in het gevraagde advies binnen een termijn van vier weken.

Artikel 11 slotbepaling

  • 1 De organisatie en beheersverordening brandweer (laatst gewijzigd 16-12-1976) wordt ingetrokken.

  • 2 Deze verordening treedt in werking twee dagen na de dag van bekendmaking.

  • 3 Deze verordening wordt aangehaald als : Verordening brandveiligheid en hulpverlening.

  • 4 Voorafgaand of gelijktijding met deze verordening dient een beleidsplan “Brandweerzorg en Rampenbestrijding” door de gemeenteraad te zijn of worden vastgesteld.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de raad van de gemeente Graft-De Rijp, gehouden op 20 februari 2007

 

de griffier,                                     de voorzitter,

B.A.F.M. Meijland                        H.R. Oosterop-van Leussen