Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Centrum

Legesverordening stadsdeel Centrum 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Centrum
Officiële naam regelingLegesverordening stadsdeel Centrum 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBelastingen, retributies en heffingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

deze verordening vervangt de Legesverordening 2010 stadsdeel Centrum

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artt. 216 en 229

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201101-01-2012nieuwe regeling

01-01-2011

Publicaties Stadsdeelbestuur 2010, Stadsdeelraad, Besluiten, 30 november 2010-5b-b

Publicaties Stadsdeelbestuur 2010, Stadsdeelraad, Vergaderstukken/Voordrachten, 30 november 2010-5b-b

Tekst van de regeling

inhoud

Artikel 1 Aard van de heffing en belastbaar feit

Onder de naam leges worden rechten geheven voor diensten die door of vanwege de gemeente worden verleend en die worden vermeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 2 Belastingplicht

  • 1. De leges worden geheven van de aanvrager van de dienst dan wel van degene ten behoeve van wie de dienst wordt verleend.

  • 2. Het moment van in behandeling nemen van een aanvraag vangt aan op het moment dat de aanvraag door het stadsdeel is ontvangen tenzij in deze verordening of de daarbij behorende tarieventabel anders is bepaald.

Artikel 3 Vrijstellingen

De leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij het stadsdeel berustende openbare registers door ambtenaren in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    stukken die ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven.

Artikel 4 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven volgens de maatstaven en de tarieven die zijn opgenomen in de bij deze verordening behorende tabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tabel genoemde eenheid voor een volle eenheid gerekend tenzij in de bij de verordening behorende tabel met betrekking tot een bepaalde rubriek anders is vermeld.

Artikel 5 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van:

  • a.

    een mondelinge kennisgeving;

  • b.

    een gedagtekende schriftelijke kennisgeving waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur;

  • c.

    een aanslag.

Artikel 6 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de leges als volgt worden betaald:

  • a.

    Als de kennisgeving als bedoeld in artikel 5 mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b.

    als de kennisgeving als bedoeld in artikel 5 schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving dan wel, in het geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • c.

    als de leges door middel van een aanslag worden geheven, in één termijn, die vervalt binnen dertig dagen na de dagtekening van het aanslagbiljet.

Artikel 7 Teruggaaf

Van de leges wordt geen teruggaaf verleend tenzij in de bij de verordening behorende tabel met betrekking tot een bepaalde rubriek anders is vermeld.

Artikel 8 Kwijtschelding

Van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Nadere regels

Het dagelijks bestuur kan nadere regels stellen met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Legesverordening 2010, vastgesteld bij besluit van en laatstelijk gewijzigd bij besluit van 25 mei 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid vermelde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Voor belastbare feiten waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet, zoals deze luidden voor inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, nog moeten worden toegepast, blijft van toepassing de Verordening op de heffing en invordering van leges 2010, vastgesteld bij besluit van, en gewijzigd bij zijn besluit van 26 november 2009.

  • 3. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 4. De datum van ingang van heffing is 1 januari 2011.

  • 5. In afwijking zoverre van het derde en vierde lid werkt het tweede lid terug tot en met 1 oktober 2010, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing is voor het bepaalde in dat lid.

  • 6. Deze verordening kan worden aangehaald als Legesverordening 2011.

toelichting

Uitgangspunten

In september 2008 is de raad akkoord gegaan met het voorstel over te gaan tot uniformering van de tarieven tussen stadsdelen. Dit heeft ertoe geleid dat sinds 2009 er sprake is van een uniforme legesverordening en tarieventabel. De tarieven zijn in eerste instantie gebaseerd op een gewogen gemiddelde van de stadsdelen. In 2010 zijn enkele verbeteringen aangebracht in de tabel (wegnemen kinderziektes) en enkele ontbrekende tarieven toegevoegd danwel overbodige tarieven verwijderd. Ook zijn de wijzigingen als gevolg van de invoering van de WIOR en de WABO verwekt. Voor 2010 is besloten de tarieven verder alleen te indexeren (+ 1,25%). De stadsdelen hebben destijds ook afgesproken om de tarieven te voorzien van een uniforme kostenonderbouwing waardoor het verschil in kostendekkendheid tussen de stadsdelen goed vergelijkbaar zou worden. Inmiddels zijn de meeste stadsdelen overgegaan op een uniforme kostentoerekening, een belangrijk basispunt voor de onderlinge vergelijkbaarheid. Ook is het streven op termijn volledige kostendekkendheid van de tarieven te bereiken, zonder burgers te confronteren met enorme tariefstijgingen. Voor 2011 is voornamelijk door de fusieperikelen van de stadsdelen het onderzoek naar de kostendekkendheid van de tarieven opgeschort.

De jaarlijkse tarieventabel wordt ambtelijk voorbereid door het Beheerteam Tarieven.

Indexering

Normaliter wordt het indexeringspercentage gebaseerd op de begrotingscirculaire van de centrale stad. Als we de begrotingscirculaire sec zouden volgen, zouden we uitkomen op -1,34% (bestaande uit 2/3 mutatie van de personeelskosten en voor 1/3 uit de mutatie van de materiële uitgaven). Inmiddels is duidelijk dat zowel de loonontwikkeling als de prijsinflatie positief zijn bijgesteld. Hierdoor wordt de mutatie -0,4%. Gezien de geringe correctie, hebben de centrale stad en de stadsdelen voor de tarieven 2011 uit te gaan van de ‘nullijn', ofwel 0%.

Kostendekkendheid

De stedelijke afspraak om in 2010 te komen tot een voorstel ter verbetering van de kostendekkendheid van de tarieven, is door de fusieperikelen vertraagd. De kostendekkendheid van de bepaalde lezerscategorieën, zoals horeca en burgerzaken, is in 2010 echter opnieuw gedaald. Er is daarom door de portefeuillehouders afgesproken om in 2010/2011 een herijking door te voeren voor de kostendekkendheid van elke samenhangende groep leges c.q. legesrubriek (door te voeren in de begroting 2012), op basis van de administratieve afspraken in het project Besturen zonder Ballast. De prioriteit voor de herijking ligt bij evenementen, horeca en openbare ruimte. Hierdoor kan bestuurlijk een gedegen afweging worden gemaakt over het al dan niet verhogen van tarieven bij de kaderstelling voor 2012.

Dit laatste voorstel conflicteert met de heroverwegingen van het dagelijks bestuur, waar voor de horecagerelateerde tarieven, evenementenvergunningen en huwelijkstarieven al in 2011 een hogere kostendekkendheid wordt gewenst. Deze voorstellen worden hieronder toegelicht.

Heroverwegingen (posterioriteiten) ter verbetering van de kostendekkendheid van de leges:

1. Verhoging tarieven horeca, prostitutie en kansspelen: de kostendekkendheid ligt momenteel op 47%. Voorgesteld wordt om de tarieven met 20% per jaar te laten stijgen tot 2014, ingaande per 2011. Dit levert een verbetering op van de kostendekkendheid met € 185.000. Voor 2011 ligt er echter ook nog een posterioriteit van € 200.000 ter verbetering van de kostendekkendheid. Momenteel overweegt de centrale stad, in overleg met de stadsdelen, om de geldigheid van de exploitatievergunningen te verlengen van 3 naar 5 jaar.

2. Verbetering kostendekkendheid evenementenvergunning: de kostendekkendheid van de evenementenvergunningen bedraagt 42%. Voorgesteld wordt om de tarieven met 5% per jaar te laten stijgen tot 2014, ingaande per 2011. Dit levert in 2011 €10.000 op.

3. Verbetering kostendekkendheid leges huwelijken: De kostendekkendheid van de huwelijken bedraagt 60%. Voorgesteld wordt om de tarieven met 10% per jaar te laten stijgen tot 2014, ingaande per 2011. Dit levert in 2011 € 32.100 op. De stadsdelen zijn autonoom in het bepalen van de tarieven voor huwelijken, hiervoor gelden geen uniforme tarieven.

In bijgaande tarieventabel zijn de heroverwegingen verwerkt in de tariefvoorstellen.

Uitzonderingen in Centrum

Hoewel het doel van de uniformering gelijke tarieven is bij alle stadsdelen, kan er ook in 2011 op grond van beargumenteerde eigenheid of uniciteit reden zijn om een afwijkend tarief te hanteren. Sinds 2009/2010 maakt Centrum op de aangeleverde uniforme legestabel de volgende uitzonderingen:

- 3.1.2 Bouwleges (extra percentage van 0,41% naast bandbreedte)

- 3.1.9 Garagevergunningen (eigen verordening 2005 o.b.v. stallingsplaatsen)

- 3.1.5 Sloopvergunningen (afwijkend tarief € 277,50 i.p.v. € 787,70)

Daarnaast zijn in de tarieventabel van Centrum enkele tarieven toegevoegd die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taken van het stadsdeel:

- 3.2.5 Leges voor het aanvragen van subsidies (unieke categorie en tarief)

- 5.4.11 Marktvergunning Koninginnedag (unieke categorie en tarief)

- 7.1.5 Lichte bouwvergunning woonboten (unieke categorie en tarief)

Er bestaan vooralsnog geen signalen om bovengenoemde afwijkingen en toevoegingen voor 2011 te laten vervallen.

Voor 2011 wordt alleen voorgesteld rubriek 2.1.1.11 kostenvergoeding voor een wijziging (bijv. datum, tijdstip of locatie) van een reeds gereserveerd huwelijk (€ 51,00) te laten vervallen. Het wijzigen betreft een vingeroefening en dergelijke wijzigingen worden geacht in het tarief voor het huwelijk te zijn opgenomen.

Overzicht uniforme wijzigingen legestabel stadsdelen 2011

Op basis van wetswijzigingen en actuele ontwikkelingen dienen er correcties aangebracht te worden in de uniforme tabel 2010. Deze wijzigingen worden door alle stadsdelen doorgevoerd. Hieronder wordt toegelicht wat de wijzigingen zijn in 2011 ten opzichte van 2010.

1. Wabo

De tarieventabel 2010 (hoofdstuk 3) is in de raad van 25 mei 2010 reeds gewijzigd vanwege de voorgenomen invoering van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). De officiële ingangsdatum van de Wabo is 1 oktober 2010.

In het kader van de Wabo is de Garagevergunning (3.12) opgenomen onder Uitweg (3.1.9)

De kapvergunning (5.5) valt onder Vellen houtopstand (3.1.6).

2. De Crisis- en herstelwet

Deze wet is per 31 maart 2010 in werking getreden. Het gaat om regels die een versnelde ontwikkeling en verwezenlijking van ruimtelijke en infrastructurele projecten mogelijk moeten maken. Op grond van de Crisis- en herstelwet kan de gemeenteraad op verzoek een projectuitvoeringsbesluit vaststellen voor de uitvoering van bepaalde projecten. Dit projectvoeringsbesluit vervangt bestaande vergunningen, ontheffingen en dergelijke. De wettelijke toetsingskaders blijven echter gelden. Om leges te kunnen heffen voor het projectuitvoeringsbesluit is wijziging van de legesverordening nodig. De titel van 3.2.1 is gewijzigd. 3.2.1.3 is tussengevoegd en het oude rubrieknummer 3.2.1.3 is hernummerd tot 3.2.1.4 en tekstmatig verbeterd.

3. Wet op de kansspelen

Door de wijziging van de Wet op de kansspelen vervalt per 1 juli 2010 de vergunningplicht voor het organiseren van prijsvragen en voor het aanwezig hebben van behendigheidsautomaten. Er is nog wel een vergunning nodig voor de organisatie van loterijen tot € 4.500 en voor de aanwezigheid van kansspelautomaten. Waar 'spelautomaat' stond in 4.2.1 staat nu 'kansspelautomaat'.

4. Tarieven burgerlijke stand

- Vanaf 2011 worden de leges voor akten van de burgerlijke stand van rijkswege aangepast (Staatscourant 25 juni 2010). De tarieven zijn conform de bekendmaking aangepast.

- Het tarief voor het voltrekken van een huwelijk in een bijzonder huis wordt in alle stadsdelen meer kostendekkend gemaakt (van € 258 naar € 275).

- Overzichten van alle verstrekte gegevens aan afnemers van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgebonden (protocollering) worden verstrekt door de Dienst DPG en niet door stadsdelen. Het tarief hoort derhalve niet thuis in de legestabel van een stadsdeel.

- De tarieven voor verklaringen en uittreksels uit de Gemeentelijke Basisadministratie zijn licht gewijzigd. Voorgesteld wordt verklaringen en uittreksels die aan het loket of schriftelijk worden aangevraagd meer kostendekkend te maken en verklaringen en uittreksels die via internet worden aangevraagd iets goedkoper.

- De nieuwe tarieven voor paspoorten en rijbewijzen zijn door DPG vastgesteld. De input daartoe vormen de maximale rijkstarieven die eind september 2010 zijn gepubliceerd.

5. Ambulante handel

Op voorspraak van stadsdeel Centrum zijn de tarieven in rubriek 5.4 'Ambulante handel' gewijzigd. Centrum geeft het merendeel van de producten met betrekking tot de ambulante handel af (namens de centrale stad en voor andere stadsdelen). De aanleiding voor de wijziging zijn de vele klachten van ondernemers over de hoogte van de tarieven. Uit een onderzoek naar de effectieve tijdbesteding per vergunning is gebleken dat er inderdaad een scheefgroei in de tariefstelling zit. Voor eenvoudig af te geven vergunningen moet soms een hoger tarief worden betaald dan arbeidsintensieve vergunningen. Er wordt daarom voorgesteld de tarieven te wijzigen. Het voorstel probeert ook eenduidigheid te brengen in de tariefsoorten. Eenvoudige vergunningen en ontheffingen hebben een tarief van € 23,80, arbeidsintensieve vergunningen een tarief van € 43,70 en bijzonder arbeidsintensieve vergunningen een apart hoger tarief van € 147,00 of € 472,00 (in een enkel geval). Daarnaast zijn enkele ontbrekende tarieven opgenomen, te weten voor voorkeurskaarten (€ 23,70) en voor ventvergunningen (€ 43,70, verplaatst vanuit de verordening Marktgelden). Het effect van deze wijzigingen op de stadsdeelbegroting is neutraal.

Wijze van afronden legesbedragen

De legesbedragen zijn op de volgende manier afgerond:

* legesbedragen tot € 50: afgerond op € 0,10

* legesbedragen tussen € 50 -€ 1000: afgerond op € 0,50

* alle hogere bedragen: afgerond op hele euro's.