Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Nieuw-West

Beleidsregels voor de uitgifte van ontheffingen in de parkeerschijfzone in het oostelijk deel van buurt 3 (Slotermeer) 2010/2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Nieuw-West
Officiële naam regelingBeleidsregels voor de uitgifte van ontheffingen in de parkeerschijfzone in het oostelijk deel van buurt 3 (Slotermeer) 2010/2011
CiteertitelBeleidsregels voor de uitgifte van ontheffingen in de parkeerschijfzone in het oostelijk deel van buurt 3 (Slotermeer) 2010/2011
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpInfrastructuur, verkeer en vervoer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-11-201001-05-201028-06-2012nieuwe regeling

18-11-2010

Westerpost, 17 november 2010

-

Tekst van de regeling

Beleidsregels voor de uitgifte van ontheffingen in de parkeerschijfzone in het oostelijk deel van buurt 3 (Slotermeer) 2010/2011

A.
  • 1. Te bepalen dat onder ontheffingen in dit besluit wordt verstaan:

    • a.

      een ontheffing voor de parkeerschijfzone in buurt 3, begrensd door de Haarlemmerweg, de stadsdeelgrens, Burgemeester de Vlugtlaan en de Burgemeester Fockstraat, met inbegrip van de Burgemeester Fockstraat;

    • b.

      een ontheffing waarmee zonder gebruik van een parkeerschijf kan worden geparkeerd in de onder 1a genoemde parkeerschijfzone;

  • 2. De geldigheid van de ontheffing vast te stellen tot uiterlijk 31 december 2011, waarbij;

    • a.

      per adres maximaal één ontheffing wordt uitgegeven;

    • b.

      op de ontheffing zelf het kenteken van het voertuig vermeld staat en het gebied waarin de ontheffing geldig is;

    • c.

      bij verandering van kenteken is de ontheffing ongeldig en dient een nieuwe ontheffing te worden aangevraagd;

    • d.

      bij verkoop van de auto is de ontheffing ongeldig en dient deze te worden ingeleverd;

    • e.

      bij verlies of diefstal van de ontheffing aangifte dient plaats te vinden bij de politie en tegen legeskosten een nieuwe ontheffing kan worden verleend;

    • f.

      bij verhuizing binnen de parkeerschijfzone, zoals bij 1.a omschreven, het nieuwe adres doorgegeven moet worden waardoor de ontheffing overgeschreven kan worden naar het nieuwe adres;

    • g.

      bij verhuizing buiten de parkeerschijfzone, zoals bij 1.a omschreven, is de ontheffing ongeldig en dient deze ingeleverd te worden;

  • 3. Het stadsdeel zal zorg dragen voor de organisatie en uitgifte van ontheffingen op kenteken aan bewoners, waarbij maximaal één ontheffing per adres wordt verstrekt, onder de volgende voorwaarden;

    • a.

      de aanvrager staat ingeschreven als inwoner van Amsterdam, binnen de onder 1a genoemde parkeerschijfzone of;

    • b.

      de aanvrager staat ingeschreven als inwoner van Amsterdam, in de volgende straten: Burgemeester Vening Meineszlaan (oneven nummers 5 -131 en even nummers 64 - 120), Johan Herman Doornstraat, Franciscus Claessenstraat, Hendrikus Rempestraat, Verleunstraat, Joop IJsbergstraat, Joop Gerritzestraat, Jan Janzenstraat, Joop Eijlstraat, Louis Naarstigstraat, Coronelstraat, Vervoorenstraat, Nico Snijdersstraat, Koen Limpergstraat, M.C. Addicksstraat, Jan Postmahof, Theodorus Dobbestraat of;

    • c.

      de aanvrager kan aantoonbaar maken woonachtig te zijn binnen de onder 3a en 3b genoemde gebieden;

    • d.

      bewoners die een lease-auto hebben dienen bij hun aanvraagformulier een verklaring toe te voegen van de werkgever of leasemaatschappij waarin staat dat de auto, waarvoor de ontheffing wordt aangevraagd, door de aanvrager wordt gebruikt. In deze verklaring moet het adres en het kenteken staan. Een kopie van het leasecontract met daarin het huisadres voldoet eveneens;

    • e.

      In één geval wordt het wenselijk geacht om van het maximum van de regel van één ontheffing per adres af te wijken. Het betreft hier personen die een bedrijfsvoertuig tot hun beschikking hebben voor de uitoefening van hun beroep en waarbij het aannemelijk is dat dit bedrijfsvoertuig niet inzetbaar is voor normaal personenvervoer. Denk hierbij aan een timmermansbus of een loodgietersbus, etc. Een bewoner dient in zo'n geval een schriftelijk verzoek te doen aan het dagelijks bestuur en een werkgeversverklaring toe te voegen waarin staat de auto voor het werk gebruikt wordt;  

    • f.

      in deze verklaring moet het adres en het kenteken staan;

  • 4. Het stadsdeel zal zorg dragen voor de organisatie en uitgifte van ontheffingen op kenteken aan bedrijven, welke zijn gevestigd binnen de onder 3a en 3b genoemde gebieden, waarbij:

    • a.

      per bedrijf (of instelling) en maximaal één ontheffing per 5 werknemers wordt verleend op kenteken en adres;

    • b.

      het aantal per bedrijf te verlenen ontheffingen wordt verminderd met het aantal op het zelfde adres verleende ontheffingen voor bewoners;

    • c.

      voor bedrijven die bedrijfsvoertuigen inzetten voor de werkzaamheden kan per 5 werknemers één ontheffing worden verleend op kenteken. Het betreft hier ontheffingen voor bedrijfsvoertuigen die voor de uitoefening van het beroep worden gebruikt. Denk hierbij aan een timmermansbus of een loodgietersbus, etc.; 

    • d.

      in de bij 4.c genoemde situatie kunnen deze aanvullende ontheffingen verkregen worden door een schriftelijk verzoek te doen aan het dagelijks bestuur. De werkgever dient een verklaring toe te voegen waarin staat dat de auto voor het werk wordt gebruikt.

  • 5. Het stadsdeel zal zorg dragen voor de organisatie en uitgifte van tijdelijke ontheffingen op kenteken aan bedrijven, die tijdelijk gedurende een langere tijd dan de maximum geldende parkeerduur van 2 uur hun werkzaamheden moeten uitoefenen op 1 of meer locaties binnen de onder 1.a genoemde gebieden, waarbij:

    • a.

      de duur van de ontheffing afhankelijk is van de uit te voeren werkzaamheden;

    • b.

      de tijdelijke ontheffing op kenteken uitsluitend gebruikt mag worden tijdens en ten behoeve van de werkzaamheden;

    • c.

      de aanvraag moet voorzien zijn van een kopie van het kentekenbewijs dan wel van het leasecontract, een uittreksel van de Kamer van Koophandel en een motivatie waaruit de noodzaak en tijdsduur blijkt van het parkeren van een motorvoertuig bij de werkzaamheden onder de 1.a genoemde gebieden;

    • d.

      het stadsdeel op de ontheffing een ‘T' aanbrengt, evenals de vervaldatum van de betreffende ontheffing en de dagen waarop de ontheffing geldig is.

B.    

Bij het vaststellen van het ontheffingenplafond en het aantal te verlenen ontheffingen is in ieder geval rekening gehouden met mimimaal 10% noodzakelijke leegstand. Het ontheffingenplafond voor bewoners en bedrijven gezamenlijk bedraagt 800 ontheffingen.

C.    

Indien een ontheffing is geweigerd op grond van het feit dat het ontheffingenplafond is bereikt, wordt de aanvrager op een wachtlijst geplaatst. De volgorde waarin de aanvrager op de wachtlijst wordt geplaatst, is de volgorde van ontvangst van de volledige aanvraag.

D.   

In het geval van een ongeldige ontheffing wordt overgegaan tot bekeuring conform de Wegenverkeerswet.

E . 

De kosten voor een parkeerontheffing zijn vastgelegd in de legesverordening van het stadsdeel.