Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Verordening op de griffie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingVerordening op de griffie
CiteertitelVerordening op de griffie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107a, lid 2 en art. 107e, lid 1; Ambtenarenwet, 125quater en 125quinquies, lid 2

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-07-2014artikel 8, lid 3 gewijzigd en artikel 10 aangevuld.

26-06-2014

GVOP

15 mei 2014

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de griffie inclusief eerste wijziging.

De raad van de gemeente Veghel;

 

gelet op de artikelen 107a, tweede lid, en 107e, eerste lid, Gemeentewet en de artikelen 125quater en 125quinquies, tweede lid, Ambtenarenwet;

 

b e s l u i t:

tot het vaststellen van de navolgende Verordening op de griffie

Hoofdstuk I Taken van de griffie

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad: de raad van de gemeente Veghel;

  • b.

    commissies: de commissies op grond van artikel 82, eerste lid, Gemeentewet;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    griffier: de griffier zoals bedoeld in artikel 107 Gemeentewet;

  • e.

    commissiegriffier: de commissiegriffier zoals bedoeld in artikel 1, sub c Verordening op de raadscommissies alsook de commissiegriffier zoals bedoeld in artikel 1, sub g Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie;

  • f.

    secretaris: de secretaris zoals bedoeld in artikel 103 Gemeentewet;

  • g.

    griffie: de griffie zoals bedoeld in artikel 107e Gemeentewet.

 

Artikel 2 Samenstelling en leiding

  • 1. Tot de griffie worden gerekend: de griffier; de op de griffie benoemde ambtenaren; de plaatsvervangend griffiers, de commissiegriffiers en de plaatsvervangend commissiegriffiers voor zover zij geen op de griffie benoemde ambtenaren zijn; verdere door de griffier nadrukkelijk tot de griffie toegelaten stagiairs, adviseurs, onderzoekers of andere medewerkers.

  • 2. De griffier leidt de griffie.

Artikel 3 Taakverdeling

  • 1. Tot de taken van de griffie behoren: de voorbereiding en de begeleiding van vergaderingen en van andere bijeenkomsten onder verantwoordelijkheid van de raad; het adviseren van de raadsvoorzitter en de raad; het adviseren van de commissievoorzitters en de commissies; het beheer van de regelingen van de raad; de registratie van functies, belangen en geschenken van raads- en burgerleden; het adviseren van de fracties, de raadsleden en de burgerleden; het overleg met burgemeester en wethouders en met hun medewerkers ten dienste van het bestuurlijke verkeer; het overleg met de rekenkamercommissie en met haar commissiegriffier ten dienste van het bestuurlijke verkeer; het begeleiden van raadsonderzoeken; het geven van informatie aan burgers over raad en commissies.

  • 2. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de inhoudelijke voorbereiding van andere voorstellen aan de raad dan die met betrekking tot de regelingen van de raad.

  • 3. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de bekendmaking en de uitvoering van besluiten van de raad, voor zover de uitvoering niet is opgedragen aan de griffier of aan een ander orgaan.

  • 4. Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de volgende ondersteuning van het raads- en griffiewerk: de begeleiding van de accountant; de eerstelijns publieks- en persvoorlichting; de facilitaire middelen; de personeelsadministratie.

  • 5. Bij coalitiebesprekingen stelt de griffier zich beschikbaar ter ondersteuning van de fracties in met name de fase van informatie, en stelt de secretaris/algemeen directeur zich beschikbaar ter ondersteuning van de onderhandelende fracties in met name de fase van formatie.

Artikel 4 Budgethouderschap

De griffier treedt onder verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders op als budgethouder voor de raad en de griffie.

Artikel 5 Planning en verantwoording

  • 1. De griffier beschrijft het functioneren van de raad, de commissies en de griffie in een jaarplan en een jaarverslag. De griffier biedt het jaarplan en het jaarverslag ter kennisneming aan bij het fractievoorzittersoverleg en bij de werkgeverscommissie griffie.

  • 2. Het jaarplan en het jaarverslag van de griffie bieden aanvullende informatie, deze documenten treden niet in de plaats van de programmabegroting, de productenraming, de management- en bestuursrapportages, de jaarstukken en de agendering van raad en commissies.

Artikel 6 Driehoek

De burgemeester, de secretaris en de griffier voeren regelmatig overleg over het bestuurlijke verkeer en over de ondersteuning van het gemeentebestuur.

Artikel 7

Indien de griffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de raad.

Hoofdstuk II Rechtspositie van de griffiemedewerkers

Artikel 8 Werkgeverscommissie griffie

  • 1. De werkgeverscommissie griffie bespreekt ontwikkeling, beoordeling en beloning van de griffier en de griffiemedewerkers.

  • 2. De werkgeverscommissie griffie voert de functioneringsgesprekken met de griffier, de beoordelingsgesprekken met de griffier en de gesprekken met de griffier tot vaststelling of wijziging van zijn persoonlijke ontwikkelingsplan.

  • 3. De raad benoemt ten minste twee leden en desgewenst adviseurs van de werkgeverscommissie griffie. Als lid zijn benoembaar de als zodanig benoemde plaatsvervangend raadvoorzitters, de commissievoorzitters en de fractievoorzitters. De raadsvorozitter is adviseur van de werkgeverscommissie griffie. De werkgeverscommissie griffie kan zich laten bijstaan door een adviseur personeel en organisatie.

  • 4. De raad benoemt de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de werkgeverscommissie griffie. De leden en de adviseurs van de werkgeverscommissie griffie zijn allen benoembaar als voorzitter of plaatsvervangend voorzitter.

  • 5. De voorzitter ziet erop toe dat de vergaderingen van de werkgeverscommissie griffie met inachtneming van een redelijke termijn worden bijeengeroepen; dat correcte verslaglegging van de vergaderingen plaatsvindt; dat de beraadslaging vertaling vindt in de personele besluiten van de raadsvoorzitter respectievelijk de griffier.

Artikel 9 Raadsvoorzitter

  • 1. Aan de raadsvoorzitter wordt gedelegeerd de uitvoering van de arbeidsvoorwaardenregeling ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers, met uitzondering van:

    a. besluiten met betrekking tot aanstelling, overplaatsing, schorsing of ontslag van de griffier en de griffiemedewerkers;

    b. het nemen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van de griffier.

  • 2. Over de uitvoering van de arbeidsvoorwaardenregeling ten aanzien van de griffier en de griffiemedewerkers voert de raadsvoorzitter overleg in de werkgeverscommissie griffie.

  • 3. De raadsvoorzitter kan de uitvoering van de arbeidsvoorwaardenregeling ten aanzien van de griffiemedewerkers mandateren aan de griffier.

Artikel 10 Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

Voor zover daar in besluiten van de raad, de raadsvoorzitter of de griffier niet nadrukkelijk en gemotiveerd van wordt afgeweken, is de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Veghel van overeenkomstige toepassing. Waar de arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Veghel wordt vastgesteld door het college, wordt deze ten aanzien van het griffiepersoneel vastgesteld door de raadsvoorzitter.

Hoofdstuk III Integriteit

Artikel 11

  • 1. De griffier doet opgave van de functies die hij bekleedt naast zijn ambt, waarbij tevens wordt aangegeven of die functies wel of niet bezoldigd zijn. De opgave is openbaar.

  • 2. De griffier die een nevenfunctie wil vervullen anders dan uit hoofde van zijn ambt, meldt dit voornemen aan de werkgeverscommissie griffie.

  • 3. Lid 1 is van overeenkomstige toepassing op de plaatsvervangend griffiers.

Hoofdstuk IV Slotbepalingen

Artikel 12

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de raadsvoorzitter.

Artikel 13

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2009.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 18 december 2008.

 

De raad voornoemd

 

De griffier,                                                       De voorzitter,

 

 

 

 dr. W. Oosten.                                                 mr. P.J.J.M. Mangelmans.