Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingVerordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen
CiteertitelVerordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Beheerregeling gemeentelijke basisregistratie personen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-201001-01-2010Nieuwe regeling

22-04-2010

Stadskrant Veghel, 28-12-2010

9 februari 2010

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen

De raad van de gemeente Veghel,

 

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 9 februari 2010;

 

Gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

 

besluit:

 

Vast te stellen de volgende:

 Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen

Artikel 1 Begripsbepalingen

a. de wet

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. Besluit

het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c. basisadministratie

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Veghel als bedoeld in artikel 2 van de wet;

d. basisregistratie personen

de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Veghel;

e. College

het college van burgemeester en wethouders

f. GBA-V

de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;

g. verantwoordelijke

het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit; het college.

h. beheerder

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het

i. autorisatiebesluit

een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

j. ingeschrevene

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;

k. geregistreerde

degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Veghel en over wie de verantwoordelijke de persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

l. afnemer

bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

m. binnengemeentelijke afnemer

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

n. derde

elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

o. vrije derde

een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;

p. authentiek gegeven

een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

De beheerder van de basisregistratie personen en verantwoordelijke voor de uitvoering van het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor bij besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

  • De basisregistratie personen heeft tot doel:

  • 1. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet;

  • 2. de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens;

  • 3. een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien;

  • 4. gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.

Artikel 4 Categorieën van personen in de basisregistratie Personen

In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt over ingeschrevenen en geregistreerden;

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

  • 1. De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente;

  • 2. De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet;

  • 3. De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

  • 1. Het college kan gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet.

  • 2. Het stelt hiervoor nadere regels.

Slotbepalingen

Artikel 7

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2010.

  • 2. Alsdan vervalt de Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens vastgesteld op 19 september 2002.

Artikel 8

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Gemeentelijke Basisregistratie Personen (Verordening BRP).

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 22 april 2010.

 

De griffier,                                                                De voorzitter,

 

 

 

 dr. W. Oosten                                                           mr. I.R. Adema

Toelichting

Algemeen

Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishouding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken.

 

De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid.

 

De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

 

Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen gemeente Veghel opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen (zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en vandaar uit gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de persoonsinformatiehuishouding is de Wet bescherming per­soonsgegevens van toepassing.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen. Het college wijst de beheerder van de basisregistratie personen aan in privacyreglement.

 

Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen.

Artikel 4: Categorieën van personen in de basisregistratie personen.Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente Veghel zijn opgenomen c.q. in gemeente Veghel woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente Veghel woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners.