Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Boarnsterhim

Reglement cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Boarnsterhim

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Boarnsterhim
Officiële naam regelingReglement cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Boarnsterhim
CiteertitelReglement cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Boarnsterhim
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

datum publicatie onbekend

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-200101-01-2014nieuwe regeling

20-02-2001

Op 'e hichte

nr. 18

Tekst van de regeling

Intitulé

"Reglement cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Boarnsterhim"

De raad van de gemeente Boarnsterhim;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 9 februari 2001;

B E S L U I T :

vast te stellen het:

"Reglement cliëntenraad Sociale Zaken gemeente Boarnsterhim".

Artikel 1

In dit reglement wordt verstaan onder:

a) de cliëntenraad: de cliëntenraad Sociale zaken van de gemeente Boarnsterhim;

b) het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boarnsterhim;

c) de afdeling: de afdeling sociale zaken van de gemeente Boarnsterhim;

d) het hoofd: het hoofd van de afdeling sociale zaken van de gemeente Boarnsterhim.

Artikel 2

  • 1. Het doel van de cliëntenraad is het behartigen van de algemene belangen van personen die aanspraak kunnen maken op een uitkering of verstrekking van de afdeling of op wie anderszins het gemeentelijk minimabeleid van toepassing is.

  • 2. De cliëntenraad wordt in het leven geroepen met als taak gevraagd en ongevraagd te adviseren over uitvoerings- en beleidsaangelegenheden die genomen (gaan) worden binnen de afdeling;

  • 3. de cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. De cliëntenraad is wel bevoegd de hiervoor gehanteerde procedures, regelingen en alle met individuele gevallen verband houdende zaken met een algemeen karakter te behandelen.

Artikel 3

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit minimaal 5 en maximaal 10 leden en wordt samengesteld uit vertegenwoordigers uit de groep uitkeringsgerechtigden alsmede uit vertegenwoordigers van organisaties die raakvlakken hebben met de groep uitkeringsgerechtigden.

  • 2. Op voorstel van de afdeling en de betreffende organisaties voorziet het college en/of de cliëntenraad zo spoedig mogelijk in de tussentijdse ontstane vacature in de cliëntenraad. De leden worden op voorstel van de afdeling en de deelnemende organisatie en na overleg met de cliëntenraad door het college benoemd.

  • 3. De te benoemen leden moeten behoren tot de groep uitkeringsrechtigden van de gemeente Boarnsterhim of actieve betrokkenheid hebben bij deze groep.

Artikel 4

  • 1. Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt:

    a) door schriftelijke opzegging;

    b) indien het lid de hoedanigheid op grond waarvan hij/zij in de cliëntenraad zitting heeft verliest. In het laatste geval doet het college daarvan schriftelijk mededeling aan het lid. Het lid mag maximaal zes maanden na verlies van hoedanigheid deel blijven uitmaken van de cliëntenraad.

  • 2. De leden van de cliëntenraad worden voor een periode van vier jaar benoemd en kunnen voor een periode van maximaal vier jaar worden herbenoemd. De cliëntenraad stelt een rooster van aftreden vast.

  • 3. Het college ontslaat op voordracht van de cliëntenraad de leden.

Artikel 5

  • 1. De cliëntenraad kiest uit zijn midden een voorzitter, plaatsvervangend voorzitter, secretaris, plaatsvervangend secretaris en een penningmeester.

  • 2. Tot de taken van de voorzitter behoren.

    *het bijeenroepen van de cliëntenraad;

    *het vaststellen van de agenda van de vergadering;

    *het leiden van de vergaderingen;

    *zorgdragen voor het vergaderproces;

    *het peilen van meningen en houden van stemmingen;

    *het vertegenwoordigen van de cliëntenraad naar buiten;

    *het ondertekenen van namens de cliëntenraad uitgaande brieven.

  • 3. Tot de taken van de secretaris horen:

    *de verslaglegging van de vergadering;

    *het mede onderteken van de cliëntenraad uitgaande brieven; *het laten vastleggen van adviezen.

  • 4. Tot de taak van de penningmeester behoort het beheren van het budget.

Artikel 6

  • 1. De cliëntenraad vergadert tenminste viermaal per jaar of zoveel meer als de voorzitter of tenminste twee leden dat noodzakelijk achten. Bovendien vindt er minimaal twee keer per jaar een overleg plaats tussen de cliëntenraad enerzijds en de wethouder en het hoofd van de afdeling Sociale Zaken. De agenda van dit overleg wordt gezamenlijk vastgesteld.

  • 2. De gemeente voorziet de cliëntenraad na overleg van een budget en vergaderruimte en ander faciliteiten welke nodig zijn om haar werk te kunnen doen. Het budget van de cliëntenraad wordt structureel in de gemeentebegroting opgenomen. De hoogte van dit budget wordt vastgesteld aan de hand van een gefundeerde raming die totstandkomt in overleg tussen cliëntenraad en gemeente.

  • 3. De vergaderingen van de cliëntenraad zijn openbaar.

  • 4. Indien gewichtige redenen daartoe aanleiding geven kan de cliëntenraad besluiten in beslotenheid te vergaderen.

  • 5. Indien bij een vergadering de meerderheid van het aantal leden ter zitting niet aanwezig is, gaat de vergadering wel door maar worden er geen besluiten genomen.

Artikel 7

  • 1. De agenda en bijbehorende stukken worden tenminste een week voor de vergadering aan de leden en aan degene die de cliëntenraad ambtelijke ondersteuning geeft toegezonden.

    De afdeling Sociale Zaken is mede verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda. De afdeling kan en waar nodig moet relevante stukken en andere zaken welke van belang zijn, agenderen na overleg met de voorzitter.

  • 2. Wenst één van de leden plaatsing van een onderwerp op de agenda dan moet deze dat met inachtneming van het bepaalde in lid 1 tijdig aan de voorzitter en/of secretaris bekend maken.

Artikel 8

  • 1. Een advies van de cliëntenraad wordt met meerderheid van stemmen van de aanwezige leden uitgebracht. Het advies wordt schriftelijk vastgelegd. Desgewenst worden minderheidsstandpunten in het advies vermeld.

  • 2. De cliëntenraad adviseert schriftelijk aan het hoofd voorzover het de door het college aan het hoofd opgedragen taak betreft.

  • 3. Adviezen van de cliëntenraad als bedoeld in het eerste lid worden ter kennis van het college gebracht.

  • 4. De cliëntenraad adviseert schriftelijk aan het college over overige zaken die tot de competentie van de cliëntenraad behoren. Het college brengt deze adviezen voor zover van toepassing ter kennis aan de gemeenteraad. Alle adviezen van de cliëntenraad aan het college van burgemeester en wethouders worden voor inhoudelijke behandeling aan de raadscommissie die het aangaat voorgelegd. Dit geldt ook voor andere stukken van de cliëntenraad waarvan de cliëntenraad het noodzakelijk acht dat deze door het college aan de raadscommissie voorgelegd wordt.

  • 5. Het hoofd deelt zijn standpunt of indien van toepassing het standpunt van het college over de uitgebrachte adviezen mede aan de cliëntenraad.

  • 6. Afhankelijk van de aard van het onderwerp worden de adviezen van de cliëntenraad met de reactie van het college dan wel het hoofd, aan de betreffende raadscommissie voorgelegd.

Artikel 9

De cliëntenraad brengt een jaarverslag uit over de verrichtte werkzaamheden alsmede een financiële verantwoording. Dit verslag wordt naar het college toegestuurd.

Artikel 10

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college, de cliëntenraad gehoord.

Artikel 11

Dit reglement treedt in werking op de dag van zijn afkondiging.

Ondertekening

Grou, 20 februari 2001.

De raad voornoemd,

de secretaris, R.P. van der Starre

de voorzitter, Y. Dijkstra