Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Gaasterlân-Sleat

Verordening op de Rekenkamer gemeente Gaasterlân-Sleat 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Gaasterlân-Sleat
Officiële naam regelingVerordening op de Rekenkamer gemeente Gaasterlân-Sleat 2008
CiteertitelVerordening op de Rekenkamer gemeente Gaasterlân-Sleat 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpGemeentewet, reglement van orde, rekenkamer, rekenkamercommissie, rekenkamerfunctie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Publicatie van de vaststelling van de verordening is niet meer te achterhalen. De inwerkingtreding is bij benadering.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81o

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de Rekenkamer Gaasterlân-Sleat

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-200801-01-2014Nieuwe regeling

16-12-2008

Onbekend

Raad 16-12-2008, nr. 21

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Gaasterlân-Sleat;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 4 december 2008, nr. 21;

 

b e s l u i t :

 

gelet op artikel 81o b van de Gemeentewet;

 

vast te stellen:

 

“Verordening op de Rekenkamer gemeente Gaasterlân-Sleat 2008”.

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Rekenkamer: de rekenkamer die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan.

  • b.

    Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken, dan wel met een bepaalde inzet van middelen het optimale resultaat te bereiken.

  • c.

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken.

  • d.

    Rechtmatigheid: de mate waarin het gemeentelijk beleid voldoet aan de wettelijke kaders en regelgeving.

  • e.

    Lid: een lid van de Rekenkamer die op basis van artikel 3, eerste lid door de gemeenteraad is benoemd.

Paragraaf 2 De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de rekenkamer

Artikel 2 Taak van de Rekenkamer

  • 1.

    Er is een gemeentelijke Rekenkamer.

  • 2.

    De Rekenkamer voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 3 Samenstelling Rekenkamer

  • 1.

    De Rekenkamer bestaat uit minimaal twee leden.

  • 2.

    De leden van de Rekenkamer worden voor een periode van zes jaar.

  • 3.

    De raad benoemt de voorzitter en het lid of de leden van de Rekenkamer.

  • 4.

    De voorzitter van de Rekenkamer draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de Rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hierover regelmatig overleg met het overige lid of de overige leden van de Rekenkamer en de ambtelijk secretaris.

  • 5.

    Tevens kan aan de Raad een voorstel worden gedaan om twee plaatsvervangende leden te benoemen. Indien een plaatsvervangend lid van de Rekenkamer is benoemd en hij of zij als vervanger van een lid van de Rekenkamer optreedt, heeft hij dezelfde rechten en plichten als de leden van de Rekenkamer.

Artikel 3a Eed en gedragscode

Ten aanzien van de Rekenkamer is artikel 81 g van de Gemeentewet (eed- of belofte-aflegging) van toepassing.

Artikel 3b Secretaris

In de gemeente Gaasterlân-Sleat is de Raadsgriffier bij zijn benoeming door de Raad tevens aangewezen als secretaris van de Rekenkamer.

De secretaris ondersteunt de Rekenkamer bij de uitvoering van haar taken. Hij legt daarbij rechtstreeks aan de Rekenkamer verantwoording af van de wijze waarop hij/zij zijn/haar taak uitvoert.

De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de uitnodigingen, de verslaglegging, het verzamelen van informatie in opdracht van de Rekenkamer, is behulpzaam bij de vorming van dossiers en voorziet in de communicatietaken.

Artikel 4 Besluitvorming in de Rekenkamer

  • 1.

    In vergaderingen van de Rekenkamer wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.

  • 2.

    In geval de Rekenkamer uit twee leden bestaat, kan er slechts worden gestemd wanneer beide leden aanwezig zijn. In geval er meerdere leden zijn, dienen er ten minste twee leden ter vergadering van de Rekenkamer aanwezig te zijn, voordat tot stemming wordt overgegaan. Bij de aanwezigheid van meerdere leden en er tevens sprake is van stakende stemmen, is de stem van de voorzitter bepalend.

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap

  • 1. Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien er op basis van in de Gemeentewet geformuleerde onverenigbaarheid van functies zich een genoemde situatie voordoet;

    • c.

      indien de gemeenteraad, onder verwijzing naar een van de in artikel 81 van de Gemeentewet genoemde omstandigheden, van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de Rekenkamer te vervullen.

Paragraaf 3 De werkwijze van de Rekenkamer

Artikel 6 Reglement van orde

De Rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisgeving naar de gemeenteraad.

Artikel 7 Onderwerpen voor onderzoek en beslissing tot uitvoeren van onderzoek

  • 1.

    De Rekenkamer kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De Rekenkamer stelt zowel de raad als het College van B&W in de gelegenheid om suggesties voor onderzoeksonderwerpen aan te dragen.

  • 3.

    De Rekenkamer maakt een groslijst van de door de Raad en het College aangedragen onderwerpen voor onderzoek en voegt daaraan toe de door haar zelf voorgenomen onderzoeksonderwerpen.

  • 4.

    De lijst met onderwerpen van onderzoek wordt jaarlijks vóór 1 oktober als onderzoeksprogramma ter kennisname aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 5.

    De Rekenkamer maakt uit deze lijst zelfstandig een keuze voor het in te stellen onderzoek.

Artikel 8 Uitvoering van het onderzoek, bevoegdheden en rapportage

  • 1.

    De Rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De Rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de gemeenteraad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De Rekenkamer is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke informatie in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamer kan de bevoegdheid tot het inwinnen van informatie mandateren aan de medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. Alle leden van het gemeentebestuur en alle ambtenaren zijn verplicht de gevraagde informatie binnen de door de Rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De Rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. De Rekenkamer kan rapporten die aan de gemeenteraad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamer en medewerkers die voor de Rekenkamer werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter ore is gekomen.

  • 5.

    De Rekenkamer kan informatiebijeenkomsten beleggen.

  • 6.

    De Rekenkamer stelt betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek aan de Rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7.

    Na hoor en wederhoor van betrokken ambtenaren ten aanzien van het onderzoek zoals bedoeld in lid 6, formuleert de Rekenkamer haar conclusies en aanbevelingen in een onderzoeksverslag.

  • 8.

    De Rekenkamer stelt het gemeentebestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, haar zienswijze op het onderzoek en het onderzoeksverslag aan de Rekenkamer kenbaar te maken.

  • 9.

    Na vaststelling door de Rekenkamer wordt het onderzoeksverslag met de daarin opgenomen conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de gemeenteraad aangeboden. Hierbij worden de reacties van de betrokken ambtenaren en leden van het gemeentebestuur gevoegd.

Paragraaf 4 De ondersteuning van de Rekenkamer

Artikel 9 Medewerkers

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd, ten laste van het budget als bedoeld in artikel 10, (tijdelijk) medewerkers aan te stellen.

  • 2.

    De medewerkers van de Rekenkamer verrichten werkzaamheden voor de Rekenkamer en zijn ter zake van de werkzaamheden uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de Rekenkamer.

  • 3.

    Medewerkers kunnen, indien de Rekenkamer hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de Rekenkamer in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de Rekenkamer.

  • 4.

    De Rekenkamer is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 10 externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.

Paragraaf 5 De kosten van de Rekenkamer

Artikel 10 Budget

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      medewerkers;

    • b.

      externe deskundigen die mogelijk door de Rekenkamer zijn ingeschakeld en

    • c.

      de overige uitgaven die de Rekenkamer nodig acht voor de uitvoering van haar taak.

Artikel 11 Evaluatie

De gemeenteraad evalueert het functioneren van de Rekenkamer iedere twee jaar. Bij de evaluatie toetst de gemeenteraad aan de volgende criteria:

  • a.

    keuze van de onderzoeksonderwerpen en het onderzoeksplan;

  • b.

    kwaliteit van het onderzoek (zoals leereffecten voor raad en college);

  • c.

    hoogte van het beschikbare onderzoeksbudget.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 12 Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Rekenkamer gemeente Gaasterlân-Sleat 2008” en vervangt in die zin de verordening op de Rekenkamercommissie 2005.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad voornoemd in zijn

openbare vergadering van 16 december 2008,

, voorzitter.

, griffier.