Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Eijsden

Verordening op de heffing en invordering van leges Margraten 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Eijsden
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges Margraten 2011
Citeertitellegesverordening Margraten 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpFinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de legesverordening Margraten 2010 3e wijziging, vastgesteld 16-09-2010. De datum van de ingang van de heffing is 01-01-2011.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2, h
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1, b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Beleidsregel voor het aanwijzen belastingplichtige

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201109-06-2011nieuwe regeling

14-12-2010

Heuvelland Aktueel, 22-12-2010

2010, IV

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges Margraten 2011

De Raad van de gemeente Margraten

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;

gelet op het advies van de raadscommissie Algemene zaken;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen: de “Verordening op de heffing en de invordering van leges Margraten 2011”.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van de (n) dag in een kalendermaand tot en met de (n-1) dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de (n) dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1) dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    Diensten waarvan de kosten krachten afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • 2.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crises- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectbesluit strekt ter vervanginguitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crises- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De 3e wijziging van de “Verordening op de heffing en invordering van leges 2010” vastgesteld bij raadsbesluit van 16 september 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang 1 januari 2011.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als "legesverordening Margraten 2011".

    Aldus besloten in de openbare vergadering van 14 december 2010.

    De Griffier, De Voorzitter,

    T.H.M. Theeven, J.H.M. Brockers

Tarieventabel, behorende bij de verordening op de heffing en invordering van Leges 2011 gemeente Margraten

Titel 1 Algemene Dienstverlening

       2011
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand      
         
1.1.1Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, danwel de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op het gemeentehuis.      
1.1.1.1Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand van 23 april 1879, Stbl. 72, sedertdien gewijzigd, op woensdag – geen feestdag zijnde- tussen 09.00 en 10.00 uur  Nihil
1.1.1.2a.op maandag tot en met donderdag –geen feestdag zijnde- tussen 10.00 en 12.00 uur en tussen 14.00 en 16.30 uur en op vrijdag – geen feestdag zijnde - tussen 10.00 en 12.00 uur:  150,00
 b.op vrijdag - geen feestdag zijnde - van 13.00 tot 15.00 uur  250,00
 c.op zaterdag - geen feestdag zijnde - tussen 10.00 en 14.30 uur:  600,00
 d.buiten genoemde uren:  750,00
 e.voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64 Boek 1 van het B.W. € 150,00 boven de onder a t/m d genoemde tarieven.      
 f.voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap danwel de omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap of een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzondere trouwlocatie wordt € 150,00 boven de onder a t/m d genoemde tarieven geheven      
 voor het leveren van (een) getuige(n) van gemeentewege per getuige:  35,00
 Als feestdagen worden aangemerkt de als zodanig genoemde in de Algemene Termijnenwet van 25 juli 1964, Stbl. 314.      
         
1.1.2Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een trouwboekje of een partnerschapboekje:  30,00
         
1.1.3Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, voor ieder daaraan besteed kwartier, of deel daarvan:  16,60
         
1.1.4Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stbl. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stbl. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.      
Hoofdstuk 2Reisdocumenten      
         
1.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen  52,10
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)  58,20
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)  52,10
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3, direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument  9,20
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3  21,50
1.2.1.6tot het aanbrengen van een wijziging, anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3  8,70
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)  43,85
1.2.1.8Tot het verkrijgen van Nederlandse Identiteitskaart (NIK) voor jeugdigen tot en met 13 jaar  9,20
1.2.2De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede 1.2.1.7 worden bij spoedlevering vermeerderd met een bedrag van  45,00
1.2.3Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.      
1.2.4Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van  21,40
1.2.5Indien er sprake is van vermissing tevens diefstal (ivm extra administratieve handelingen) van het oude reisdocument worden de leges bedoeld in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.7 verhoogd met  21,40
Hoofdstuk 3Rijbewijzen      
         
1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.3.1.1tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs  39,50
1.3.1.2tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen  5,40
1.3.1.3Indien er sprake is van vermissing van een rijbewijs worden de leges als bedoeld in 1.3.1.1 en 1.3.1.2 verhoogd met  21,50
1.3.1.4Legalisatie rijbewijs (kopie van origineel)  5,40
1.3.1.5Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met  33,50
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens      
         
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk met uitzondering van onderdeel 1.4.3 en 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.      
         
1.4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag      
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:  6,65
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende een periode van één jaar voor:      
1.4.2.2.1Voor 0 tot en met 25 verstrekkingen:  129,00
1.4.2.2.2Voor 26 tot en met 100 verstrekkingen:  387,00
1.4.2.2.3voor 101 tot en met 500 verstrekkingen:  1.611,00
1.4.2.2.4Voor 501 en meer verstrekkingen:  1.934,00
         
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.      
         
1.4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag      
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:  6,65
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:      
1.4.4.2.1Voor 0 tot en met 25 verstrekkingen:  129,00
1.4.4.2.2Voor 26 tot en met 100 verstrekkingen:  387,00
1.4.4.2.3voor 101 tot en met 500 verstrekkingen:  1.611,00
1.4.4.2.4Voor 501 en meer verstrekkingen:  1.934,00
         
1.4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier, of deel daarvan:  16,60
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister      
         
1.5.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet  1,00
Hoofdstuk 6Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens      
         
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:      
1.6.1.1Bij verstrekking op papier  10,00
1.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens  25,00
Hoofdstuk 7Bestuursstukken      
         
1.7.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van      
1.7.1.1een afschrift van de programmabegroting:  96,75
1.7.1.2een afschrift van de productenbegroting:  194,00
1.7.1.3een exemplaar van de gemeenterekening met toelichting:  99,00
1.7.1.4een afschrift van het jaarverslag gemeenterekening:  99,00
         
1.7.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.7.2.1Tot het verstrekken van:      
1.7.2.1.1een exemplaar van de notulen van een raadsvergadering, per pagina:  1,35
1.7.2.1.2een exemplaar van de raadsstukken/-voorstellen en conceptbesluiten, per pagina:  1,35
1.7.2.2ter zake van het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar      
1.7.2.2.1op de notulen van de raadsvergaderingen  83,00
1.7.2.2.2op de raadsstukken/-voorstellen en conceptbesluiten  83,00
         
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.7.3.1tot het verstrekken van:      
1.7.3.1.1een exemplaar van de notulen van een vergadering van een commissie, per pagina:  1,35
1.7.3.1.2een exemplaar van de stukken behorende bij een vergadering van een commissie, per pagina:  1,35
1.7.3.2ter zake van het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar      
1.7.3.2.1op de notulen van de vergaderingen van een commissie:  53,00
1.7.3.2.2op de stukken behorende bij de vergaderingen van een commissie:  53,00
         
1.7.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.7.4.1Tot het verstrekken van een exemplaar van een gemeentelijke verordening per pagina:  1,35
Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie      
         
1.8.1Het tarief bedraagt voor het verlenen van inzage van de kadastrale leggers, per perceel  9,40
1.8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de kadastrale, dan wel de plaatsaanduiding van een perceel, per perceel  9,40
1.8.3Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen  9,40
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken      
         
1.9.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag      
1.9.1.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent gedrag  30,05
1.9.1.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita  6,50
1.9.1.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of portret  6,50
1.9.1.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlandschap  6,50
1.9.1.5een afschrift van gegevens uit de basisadministratie als bedoeld in artikel 79 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  25,80
1.9.1.6elk niet elders in deze tabel genoemd afschrift omtrent een bepaalde persoon  6,50
1.9.1.7Het verstrekken van inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoongegevens aan buitengemeentelijke afnemers (art. 95 Wet GBA) en bijzondere derden (art. 99, 9e lid Wet GBA) zgn “postkamertarief”, per inlichting  2,27
Hoofdstuk 10Gemeentearchief      
         
1.10.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen, ongeacht het resultaat, in de in het gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van het gemeentearchief per kwartier, of deel daarvan  16,20
1.10.2Onverminderd het in 1.10.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:      
1.10.2.1een afschrift van een in het gemeentearchief berustende stuk per pagina op papier van A-4 formaat  1,00
1.10.2.2een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustende stuk per pagina op papier van een ander (groter) formaat  1,50
1.10.2.3een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustende stuk per pagina  7,40
Hoofdstuk 11Winkeltijdenwet      
         
1.11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.11.1.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet  16,60
Hoofdstuk 12Kansspelen      
         
1.12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:      
1.12.1.1Voor een periode van twaalf maanden voor één kanspeelautomaat  56,50
1.12.1.2Voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kanspeelautomaaten, voor de eerste speelautomaat € 56,50 en voor iedere volgende kanspeelautomaat  22,50
1.12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)  16,60
Hoofdstuk 13Telecommunicatie      
         
1.13.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, derde lid van de Telecommunicatiewet  185,00
1.13.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker-, en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op de openbare grond, beheerskosten, per strekkende meter sleuf vermeerderd met  1,95
1.13.1.2en per lasgat vermeerderd met  2,55
1.13.1.3indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf vermeerderd met (waarbij plantmateriaal apart verrekend zal worden)  1,05
1.13.1.4indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, degeneratiekosten, per strekkende meter sleuf vermeerderd met  8,30
1.13.2Het in 1.13.1 genoemde bedrag wordt:      
1.13.3Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met  239,00
1.13.4Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.      
1.13.5Indien een begroting als bedoeld in 1.13.4 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
Hoofdstuk 14Verkeer en vervoer      
         
1.14.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.14.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stbl. 459) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten  44,60
1.14.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeerstekens 1990 (Stb.459) anders dan bedoeld in onderdeel 9.1.1  18,40
1.14.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement (Stbl. 1994, 450)  44,60
1.14.1.4tot het verkrijgen c.q. wijzigen van een invalidenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stbl. 2001, 201)  26,00
1.14.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 33 van het Besluit Administratieve Bepalingen voor het Wegverkeer (afsluiting tbv straatfeesten)  72,00
1.14.3Indien een aanvraag als bedoeld in artikel 15 van de Wegenverkeerswet (afsluiten wegen) wordt afgegeven bedraagt het tarief  11,20
Hoofdstuk 15Diversen      
         
1.15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van      
1.15.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina:  6,45
1.15.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen      
 per pagina op papier van A-4 formaat:  1,00
 per pagina op papier van een ander (groter) formaat:  1,50
1.15.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken al dan niet behorende bij de in de onderdelen 1.15.1.1 en 1.15.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:  6,65
 vermeerderd met € 6,65 voor elke dm² of gedeelte daarvan, waarmee de oppervlakte van de kaart tekening of lichtdruk de 6 dm² te boven gaat      
1.15.1.4een beschikking op een aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  16,60
1.15.1.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina:  6,45
1.15.2Bij toezending van alle in de tarieventabel genoemde stukken worden de tarieven verhoogd met de door de gemeente verschuldigde portokosten, welke kosten vooraf aan belastingplichtige worden meegedeeld.      
         
1.15.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.15.3.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:6 van de A.P.V. (ontheffing aanbieden gedrukte stukken)  16,60
1.15.3.2tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:8 (dienstverlening)  16,60
1.15.3.3tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:9 (straatartiest)  16,60
1.15.3.4tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 (voorwerpen of stoffen, op aan of boven de weg) van de A.P.V.      
1.15.3.4.1·voor één dag  16,60
1.15.3.4.2·voor maximaal één week  30,20
1.15.3.4.3·voor maximaal één maand  77,30
1.15.3.4.4·voor maximaal één kwartaal  105,00
1.15.3.4.5·voor maximaal één jaar  178,00
1.15.3.5tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:11 en 2:12 (veranderen weg)  27,80
1.15.3.6een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 (exploitatie horecabedrijf)  55,50
1.15.3.7een vergunning geldig voor één dag tot na het algemeen sluitingsuur geopend mogen houden van voor publiek toegankelijke lokaliteiten, artikel 2:30 A.P.V.:      
1.15.3.7.1·voor een verlenging met ten hoogste één uur  18,50
1.15.3.7.2·voor een verlenging met meer dan een uur  37,00
1.15.3.8tot het verstrekken van een nachtverblijfregister als bedoeld in artikel 2:37 van de A.P.V.:      
1.15.3.8.1·per stuk (normaal model)  22,60
1.15.3.8.2·per stuk (campingmodel)  30,00
1.15.3.9.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:72 (ter beschikking stellen consumentenvuurwerk) van de A.P.V.  55,00
1.15.3.9.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:73 ( bezigen van consumentenvuurwerk) van de A.P.V.  55,00
1.15.3.10tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 (overige geluidshinder) van de A.P.V.  86,00
1.15.3.11tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:18 van de A.P.V. (recreatief nachtverblijf)  66,00
1.15.3.12tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:13 (inzamelen geld en goederen) van de A.P.V.  16,60
1.15.3.13tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikel 5:18 (standplaats )      
1.15.3.13.1·geldig voor één dag  16,90
1.15.3.13.2·geldig voor maximaal één week  20,50
1.15.3.13.3·geldig voor maximaal één maand  58,10
1.15.3.13.4·geldig voor maximaal één kwartaal  94,50
1.15.3.13.5·geldig voor maximaal één jaar  167,00
         
1.15.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:      
1.15.4.1afgeven van een verklaring van geen bezwaar ten behoeve van wedstrijden op de openbare weg, door burgemeester en wethouders  16,60
1.15.5Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning, wordt , indien na de BIBOB-intake en screening een advies bij het landelijk bureau BIBOB wordt aangevraagd, verhoogd met  500,00
1.15.6Via de site www.eijsden-margraten.nl zijn de volgende stukken gratis te raadplegen en gratis te downloaden: ·Afschrift van de programmabegroting ·Exemplaar van de gemeenterekening ·Exemplaar van de notulen van een raadsvergadering ·Exemplaar van de raadstukken/- voorstellen en conceptbesluiten ·Exemplaar van de notulen van een vergadering van een commissie ·Exemplaar van de stukken behorende bij een vergadering van een commissie ·Verordeningen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning

       2011
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen      
         
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:      
2.1.1.1Bouwkosten: worden berekend en bepaald met behulp van de normkosten uit het onderzoeksrapport “Basisbedragen gebouwen 2009”, hoofdstuk Limburg, opgesteld door Multi Consultants in opdracht van Het Nederlands Bouwkosten Instituut. Voor bouwwerken die niet passen binnen dit regime geldt dat onder de bouwkosten wordt verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.      
2.1.1.2Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.      
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.      
2.13In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.      
         
Hoofdstuk 2Schetsplan/Principeverzoek      
         
2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:      
 Een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan/principeverzoek met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan/principeverzoek, uitgewerkt bouwplan een bouwvergunning en of ontheffing dan wel projectbesluit zou kunnen worden verleend  187,50
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning      
         
2.3Het tarief bedraat voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.      
         
2.3.1Bouwactiviteiten      
2.3.1.1.Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.1.1.1€ 23,90 per € 1.000,- bouwkosten met een minimumtarief van € 126,00, indien de bouwkosten niet meer dan € 50.000,- bedragen;€ €  23,90 126,00
2.3.1.1.2€ 1.194,00 vermeerderd met € 21,90 per € 1.000,- bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 50.000,- en minder dan € 100.000,- bedragen;€ €  1.194,00 21,90
2.3.1.1.3€ 2.291,00 vermeerderd met € 19,00 per € 1.000,- bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 100.000,- en minder dan € 200.000,- bedragen; € €  2.291,00 19,00
2.3.1.1.4€ 4.192,00 vermeerderd met € 15,90 per € 1.000,- bouwkosten indien de bouwkosten meer dan € 200.000,- bedragen. Met een maximumtarief van € 1.000.000,00.€ €  4.192,00 15,90
2.3.1.2Indien een aanvraag ex artikel 2.3.1.1 wordt beoordeeld aan de welstandscriteria, ambtelijk of door de welstandscommissie, wordt het in 2.3.1.1 opgenomen tarief per beoordeling verhoogd met  126,00
2.3.1.3De onder 2.3.1.2 genoemde leges worden verrekend als de beoordeling van het bouwplan in de fase als bedoeld in Hoofdstuk 2 van deze tabel heeft plaatsgevonden en er sprake is van een zelfde bouwplan waarvoor nu vergunning is aangevraagd en het advies hierover positief is.      
         
2.3.2Aanlegactiviteiten      
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo, bedraagt het tarief:  152,00
2.3.2.2.1Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.2.1 wordt verhoogd, indien de aanvraag van een aanlegvergunning:      
2.3.2.2.2krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met  280,00
2.3.2.2.3betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 2.12 lid 1 onderdeel1 van de Wabo wordt toegepast, verhoogd met  2.500,00
2.3.2.2.4betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan artikel 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening of artikel 2.12 lid 1 onderdeel 2 of artikel 2.12 lid 2 van de Wabo wordt toegepast, verhoogd met  390,00
2.3.2.2.5betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een besluit als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 onderdeel 2 van de Wabo wordt verleend, verhoogd met  750,00
 Deze verhoging vindt geen toepassing indien de met de ontheffing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald      
         
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:      
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  384,00
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  384,00
       + 0,5% van de bouw-kosten
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  2.500,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):  384,00
       + 0,5% van de bouw-kosten
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):    8%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 400,00 en een maximum van € 1.014,00;      
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):    8%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 56,00 en een maximum van € 507,00;      
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):    8%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 56,00 en een maximum van € 507,00;      
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):    8%
 van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag met een minimum van € 56,00 en een maximum van € 507,00.      
         
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):  500,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):  500,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):  1.500,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)  500,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):  1.250,00
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):  1.250,00
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):  1.250,00
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):  500,00
         
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid      
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.5.1.1een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk.  500,00
2.3.5.1.2een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting.  250,00
         
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten      
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening, of in een aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  137,00
2.3.6.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:  137,00
2.3.6.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,  137,00
         
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht      
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:      
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:  137,00
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,  137,00
         
2.3.7.2Asbesthoudende materialen      
 Onverminderd het bepaalde in onderdelen 2.3.6.1 tot en met 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk of een ander werk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:  280,00
2.3.7.3Archeologisch bodemonderzoek      
 Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.6.1 tot en met 2.3.7.1.2 wordt het tarief verhoogd met, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk of ander werk waarvoor krachtens wettelijk voorschrift deze slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemonderzoek wordt beoordeeld:  280,00
2.3.7.4Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een werk of werkzaamheid ten aanzien waarvan een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, wordt het tarief verhoogd met:  125,00
 Deze verhoging vindt geen toepassing indien de met de ontheffing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.      
         
2.3.8Uitweg/inrit      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Eijsden een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:  110,00
2.3.8.1Indien van toepassing worden de tarieven verhoogd met de tarieven genoemd in de tarieventabel behorende bij de verordening diensten openbare weg Eijsden 2009.      
         
2.3.9Kappen      
2.3.9.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van een houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief.  33,20
         
2.3.10Opslag van roerende zaken      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 van de Algemene plaatselijke verordening Eijsden een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  0,00
2.3.10.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:  0,00
2.3.10.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:  0,00
         
2.3.11Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998      
2.3.11.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:  0,00
2.3.11.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998  0,00
         
2.3.12Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief  0,00
         
2.3.13Andere activiteiten      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:      
2.3.13.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:  0,00
2.3.13.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.13.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:  0,00
2.3.13.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
         
2.3.14Omgevingsvergunning in twee fasen      
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
2.3.14.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;      
2.3.14.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.      
         
2.3.15Beoordeling bodemrapport      
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:      
2.3.15.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport  126,00
2.3.15.2Een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld en een nader onderzoek dan wel een nadere procedure vereist is, verhoogd met  179,00
2.3.15.3voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport  280,00
2.3.15.4Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het beoordelen van de resultaten van een archeologisch bodemonderzoeksrapport en een nader onderzoek dan wel een nadere procedure vereist is  500,00
2.3.15.5Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een Hogere waarde ingevolge de Wet geluidhinder (akoestisch onderzoek)  230,00
         
2.3.16Advies      
2.3.16.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.      
2.3.16.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
         
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen      
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:      
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:  500,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.      
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
Hoofdstuk 4Vermindering      
         
2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.      
Hoofdstuk 5Teruggaaf      
         
2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. Een verzoek tot teruggaaf dient te worden ingediend binnen 6 maanden na het intrekken van de aanvraag. Een bedrag minder dan € 126,00 wordt niet terug gegeven. De teruggaaf bedraagt:      
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan    50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;      
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 24 weken na het in behandeling nemen ervan    25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;      
2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na 24 weken na het in behandeling nemen ervan    10%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.      
         
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits -deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na het verlenen van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt en -een verzoek tot teruggaaf is ingediend binnen 6 maanden na het verlenen van het besluit tot intrekking van de omgevingsvergunning De teruggaaf bedraagt:    10%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.      
 Een bedrag minder dan € 126,00 wordt niet teruggegeven.      
         
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:    10%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. Een verzoek tot teruggaaf dient te worden ingediend binnen 6 maanden na het onherroepelijk worden van het besluit tot weigering van de omgevingsvergunning. Restitutie geldt niet voor de leges voor de beoordeling van de Welstands- en monumentencommissie en de beoordeling van overige externe adviezen en rapporten. Een bedrag minder dan € 126,00 wordt niet teruggegeven.      
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.      
         
2.5.4Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen      
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.      
2.5.4.1Indien er sprake is van intrekking van de aanvraag om omgevingsvergunning en het intrekken van de aanvraag het gevolg is van een advies van de vergunningverlener om de aanvraag om omgevingsvergunning in te trekken dan bedraagt het tarief      
2.5.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning niet in behandeling is genomen daar deze niet voldoet aan de wettelijke vereisten zoals deze zijn opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht, de Woningwet en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. Een verzoek tot teruggaaf dient te worden ingediend binnen 6 maanden na het onherroepelijk worden van het besluit tot niet in behandeling nemen.      
2.5.4.3De in 2.5.1.1 t/m 2.5.4.2 bedoelde teruggaaf heeft geen betrekking op de minimale legeskosten, externe advieskosten, advertentiekosten en leges met betrekking tot de in 2.2.1 t/m 2.2.3, 2.3.3.1 t/m 2.3.3.8 opgenomen bedragen.      
Hoofdstuk 6Bestemmingswijziging zonder activiteiten      
         
2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening  2.500,00
2.6.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening  1.500,00
Hoofdstuk 7Sloopmelding      
         
2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening  137,00
Hoofdstuk 8In deze titel niet benoemde beschikkingen      
         
2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:      
2.8.1een principe-uitspraak  140,00
2.8.2Een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze titel een tarief is opgenomen  126,00
2.8.3Voor een vergunning als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandswet voor het tijdelijk verhuren van leegstaande woningen en gebouwen  120,00

Artikel 4 Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstrichtlijnen

       2011
Hoofdstuk 1Horeca      
         
3.1.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet (Stbl. 1964, 386)  140,00
3.1.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet  16,60
         
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten      
         
3.2.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25 van de A.P.V. (evenementen) met een bezoekersaantal van minder dan 1.000 per dag  33,10
3.2.1.2tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de APV bij evenementen met een bezoekersaantal boven de 1000 per dag  166,00
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van snuffelmarkten en dergelijke als bedoeld in artikel 5:23 van de A.P.V. per dag  33,10
         
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven      
         
3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:      
3.3.1Een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in 3:4 A.P.V.      
3.3.1.1Voor een seksinrichting  0,00
3.3.1.2Voor een escortbedrijf  0,00

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 december 2010.

T.H.M. Theeven J.H.M. Bronckers

Griffier Voorzitter