Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Oostflakkee

Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Oostflakkee 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Oostflakkee
Officiële naam regelingVerordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Oostflakkee 2010
CiteertitelVerordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens gemeente Oostflakkee 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerppersoonsgegevens administratie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

regeling vervangt Verordening verwerking persoonsgegevens gemeente Oostflakkee

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet GBA, art. 96, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2013intrekking

02-01-2013

Huis-aan-huiskrant Groot Goeree-Overflakkee, 08-01-2013

Z 13-00334
25-06-201001-01-2013nieuwe regeling

29-04-2010

Eilandennieuws, Ons Eiland

2010-VI-16

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Oostflakkee,

overwegende, dat het gewenst is op grond van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, een verordening vast te stellen ten behoeve van de verstrekking van de gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, d.d. 23 maart 2010;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming Persoonsgegevens;

besluit vast te stellen: de verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (GBA) gemeente Oostflakkee 2010

Met ingang van 1 januari 2010 dienen op grond van artikel 96 lid 1 van de wet GBA de binnengemeentelijke afnemers gebruik te maken van de basisregistratie personen. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen actuele authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit te melden aan de bron.

In deze verordening worden de juridische basisregels voor het gebruik van de persoonsgegevens door de binnengemeentelijke gebruikers neergelegd. Deze verordening bevat tevens een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden, bedoeld in artikel 100 van de wet GBA. Zoals voorgeschreven in artikel 96, eerste lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, regelt deze verordening:1. de verstrekking van gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken en die deze gegevens uit hoofde van artikel 3b van de Wet GBA moeten gebruiken;2. de systematische verstrekking van de gegevens uit de GBA aan de binnengemeentelijke afnemers;3. de toegang van de binnengemeentelijke afnemers tot de GBA;4. de verbanden tussen de GBA en de andere gegevensverzamelingen (oftewel het gegevensmagazijn) van de gemeente Oostflakkee.

Daarbij wordt aangegeven welke de binnengemeentelijke afnemers als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA zijn en voor welke taken zij welke gegevens verstrekt krijgen uit de GBA.

Overeenkomstig artikel 62, vierde lid, van de wet GBA geeft deze verordening voorts:- nadere regels omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de GBA;- nadere regels omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding;- een beschrijving van de binnengemeentelijke afnemers die een terugmelding doen (op andere dan) de authentieke gegevens in de GBA, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

Op diverse plaatsen in deze verordening wordt verwezen naar een bijlage. Het is uiteraard mogelijk dat deze bijlagen separaat worden vastgesteld en eventueel worden gewijzigd door besluiten van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 1 Begripsbepaling

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    De Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    Verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    Verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    Beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling GBA, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • f.

    Bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • g.

    Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA van de gemeente is opgenomen,

  • h.

    Afnemer: bestuurorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    Derde: elk andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • j.

    Geregistreerde: degene die geen ingeschrevene is in de gemeente en over wie gegevens in de basisregistratie personen van de gemeente Oostflakkee zijn opgenomen;

  • k.

    Binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een organisatieonderdeel is van de gemeente Oostflakkee;

  • l.

    Bestand: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.

Artikel 2 Toegang GBA

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de systematische verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie (GBA) voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, alsmede de verbanden tussen de basisadministratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de Wet GBA kunnen voldoen.

  • 2.

    In bijlage 1, 2 en 3 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie

  • 1.

    Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 2.

    Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder f.

  • 3.

    De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;c. verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 4 GBA

De GBA heeft tot doel:

  • 1.

    informatie te leveren aan de (gegevens)beheerder en aan de beheerder GBA aangewezen medewerkers werkzaam op Burgerzaken ten behoeve van de vervulling van hun taken;

  • 2.

    de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 1 en 2, te voorzien van persoonsgegevens, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taken van die afnemers;

  • 3.

    de derden, genoemd in bijlage 4, te voorzien van persoonsgegevens, in die gevallen bedoeld in deze verordening. De in deze bijlage genoemde gegevens worden op verzoek verstrekt ten behoeve van een gerechtvaardigd, zijnde niet-commerciële belang. Bij verstrekking van persoonsgegevens van natuurlijke personen moet vooraf uitdrukkelijk toestemming zijn verkregen van de ingeschrevene.

  • 4.

    een ingeschrevene over hem betreffende gegevens te informeren;

  • 5.

    de verbanden tussen de GBA en de andere gegevensverzamelingen te regelen (oftewel het gegevensmagazijn) van de gemeente Oostflakkee.

Artikel 5 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1.

    Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt, opgenomen in bijlage 3.

  • 2.

    De persoonsgegevens worden uit de GBA direct aangeleverd aan het gegevensmagazijn. Deze persoonsgegevens worden ten dienste van de binnengemeentelijke afnemers aangeboden voor het uitoefenen van hun (wettelijke c.q. publiekrechtelijke) taken.

Artikel 6 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de (persoonsgegevens)beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op Burgerzaken welke zijn uitgewerkt in artikel 3 en de bijlage van dit artikel van de Beheerregeling GBA;

  • c.

    tijdelijke (uitzend) krachten en stagiaires werkzaam onder toezicht van en bij Burgerzaken;

  • d.

    de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is, voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • e.

    voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet de in de bijlage 1 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de genoemde wettelijke kaders.

Artikel 7 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verwerkt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in de bijlage 2 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 8 Vrije derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in de bijlage 4, op schriftelijk verzoek, bij deze verordening aangegeven vrije derden gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan Burgerzaken (dit is terug te vinden in de terugmeld procedure die ter inzage ligt bij Burgerzaken).

  • 2.

    De binnengemeentelijke afnemers die zijn aangewezen dienen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen tegen verlies of aantasting van gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking ervan.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 8 november 2007 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking een dag na de dag waarop de regeling is bekendgemaakt.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) gemeente Oostflakkee 2010.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij het taakgebied Burger, Bestuur, Communicatie en Organisatie.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Oostflakkee, gehouden op 29 april 2010.

de voorzitter

 

de griffier