Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nederlandse Antillen

HANDELSREGISTERBESLUIT 1946, no. 41

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Overheidsorganisatie Nederlandse Antillen
Officiële naam regelingHANDELSREGISTERBESLUIT 1946, no. 41
CiteertitelHANDELSREGISTERBESLUIT 1946, no. 41
Vastgesteld doorGouverneur van de Nederlandse Antillen
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Handelsregisterbesluit heeft sinds de inwerkingtreding van de Overdrachtslandsverordening XVII (P.B. 1975, 267) de status van eilandsbesluit houdende algemene maatregelen.

De eilandgebieden St. Maarten, St. Eustatius en Saba hebben tot en met 31 december 1991 geen wijzigingen in deze regeling aangebracht.

Voor het eilandgebied Bonaire is bij Eilandsbesluit houdende algemene maatregelen van 30 november 1983 (A.B. Bonaire 1983, no. 13) het in artikel 19, eerste lid, eerste volzin, genoemde bedrag vastgesteld op 7,50 per afschrift of uittreksel.

Onbekend is of deze regeling voor het eilandgebied Curaçao is gewijzigd.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Handelsregisterverordening, art. 15, derde lid, 19, vierde lid

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-05-1967art. 19

24-04-1967

P.B. 1967, no. 73

n.v.t.
14-04-1946nieuwe regeling

 

PB. 1946, no. 41

Tekst van de regeling

Intitulé

HANDELSREGISTERBESLUIT 1946, no. 41

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    de verordening: "de Handelsregisterverordening" (P.B. 1944, 203);

  • b.

    de Kamer: de Kamer van Koophandel en Nijverheid, waar het handelsregister gehouden wordt;

  • c.

    de Secretaris: de Secretaris van de betreffende Kamer van Koophandel en Nijverheid;

  • d.

    de Gezaghebber: de Gezaghebber/Onder-gezaghebber van een der eilanden van Curaçao alwaar geen Kamers van Koophandel en Nijverheid zijn gevestigd.

Artikel 2

De Secretaris/de Gezaghebber is belast met het beheer van het handelsregister en de in verband daarmede ontvangen gelden.

Het doen der opgaven

Artikel 3

Voor het doen der opgaven, voorgeschreven bij de artikelen 5 t/m 15 der Verordening worden door de Kamer/Gezaghebber opgaafformulieren verkrijgbaar gesteld. Deze opgaafformulieren kunnen door belanghebbenden ten bureele der Kamer of ten kantore van den Gezaghebber kosteloos worden afgehaald of schriftelijk aldaar worden aangevraagd.

Artikel 4

De Secretaris/Gezaghebber zal, desgewenscht, ten bureele der Kamer/te zijnen kantore zooveel mogelijk de noodige inlichtingen voor het invullen der opgaafformulieren geven of doen geven.

Artikel 5

  • 1. De formulieren, bedoeld in artikel 3 van dit besluit, zullen ingevuld en eigenhandig onderteekend, ten bureele der Kamer/ten kantore van den Gezaghebber door of vanwege hem of haar die tot het doen van de opgaaf verplicht is, moeten worden ingeleverd.

  • 2. Eene machtiging tot het doen van opgaven moet authentiek zijn of gelegaliseerd door een ambtenaar ter plaatse bevoegd.

  • 3. De Secretaris/Gezaghebber kan er genoegen mede nemen, dat uitvoerige omschrijvingen als b.v. regelingen bij vennootschappen, huwelijksche voorwaarden, enz. als bijlage bij het opgaafformulier worden overgelegd. Deze bijlage wordt dan gelegd in het dossier genoemd in artikel 11.

  • 4. De Secretaris/Gezaghebber zal er zich zooveel mogelijk van overtuigen, dat de opgaaf afkomstig is van hem of haar, die tot het doen daarvan verplicht is en is bevoegd de opgaaf te weigeren, zoolang hij niet overtuigd is, dat zij van de betrokken persoon zelf afkomstig is.

Artikel 6

  • 1. Zoo spoedig mogelijk na de inlevering zal de Secretaris/Gezaghebber summierlijk* onderzoeken, of de opgaaf naar vorm en inhoud voldoet aan de terzake gegeven voorschriften.

  • 2. Indien bij het onderzoek, bedoeld bij het vorige lid, blijkt dat de opgaaf is onjuist, onvolledig of in strijd met de openbare orde of de goede zeden, dan wel dat zij ten onrechte is gedaan, zal de Secretaris/Gezaghebber naar gelang der omstandigheden in overweging geven een betere opgaaf in te leveren of de opgaaf in te trekken en zal hij te dien einde de opgaaf teruggeven met zoodanige aanwijzingen als in het belang van het handelsregister dienstig zullen worden geoordeeld.

  • 3. Indien geweigerd wordt aan de aanwijzingen gevolg te geven, zal niettemin worden gehandeld overeenkomstig het volgende artikel.

  • 4. Aan belanghebbenden wordt op verzoek een bewijs van ontvangst van hun opgaaf verstrekt.

Artikel 7

De opgaafformulieren worden, na onderzoek en in ontvangstneming van het datumstempel voorzien.

Artikel 8

Als dag, waarop de opgaaf is gedaan, geldt die, welken het op de opgave gedrukte datumstempel aangeeft.

De inschrijving en de doorhaling, aanvulling en wijziging daarvan

Artikel 9

Nadat de opgaven overeenkomstig artikel 7 van het datumstempel zijn voorzien, worden zij zoo spoedig mogelijk ingeschreven op de wijze als in de artikelen 10 tot en met 17 bepaald is.

Artikel 10

  • 1.

    De opgaafformulieren worden voorzien van de jaarletter (nader omschreven sub 3) en van een doorloopend nummer (opgaafnummer) naar volgorde van ontvangst.

  • 2.

    Het opgaafnummer begint elk jaar op 1 Januari met No. 1.

  • 3.

    Vóór het opgaafnummer wordt de jaarletter geplaatst.

Het jaar, waarin het handelsregister in werking treedt, heeft als jaarletter de letter A, het volgende jaar B enz., het 27e jaar A.A. en het 28ste jaar A.B. enz.

Artikel 11

  • 1. De opgaafformulieren worden zoo spoedig mogelijk geplaatst in een dossieromslag.

  • 2. Voor iedere zaak wordt een afzonderlijk dossier aangelegd. Alle latere opgaven van dezelfde zaak komen in denzelfden dossieromslag.

  • 3. Alle stukken in de dossieromslagen op te nemen, moeten door den Secretaris/Gezaghebber zijn gewaarmerkt.

  • 4. De dossieromslagen bevatten aan de buitenzijde in duidelijke letters (ter hoogte van 1 CM) voluit naam en zetel der zaak.

  • 5. De dossieromslagen worden in de daarvoor bestemde ruimte aan de buitenzijde bovendien voorzien van een doorloopend nummer (dossiernummer) overeenkomend met het nummer van het opgaafformulier ter hoogte van 2 CM.

  • 6. Het dossiernummer vangt eveneens aan met No. 1.

  • 7. De dossieromslagen worden in volgorde van het dossiernummer bewaard.

  • 8. Alle stukken, welke in den dossieromslag worden gehecht, worden naar volgorde van ontvangst van een doorloopende alphabetletter (acteletter) voorzien.

  • 9. De acteletter begint voor iederen* dossieromslag met a.

  • 10. Aan de binnenzijde van den dossieromslag worden telkens als een stuk wordt bijgevoegd, vermeld: de datum, waarop het stuk bij het dossier is gevoegd, de acte-letter van het stuk en de korte inhoud daarvan.

Artikel 12

Voor elke zaak wordt een alphabetkaart en een nummerkaart gemaakt voor ieder natuurlijk persoon, die blijkens de opgaaf anders dan als houder van niet volstorte aandeelen eener naamlooze vennootschap of lid eener coöperatieve vereeniging bij de zaak is betrokken, en voor wien niet reeds als de zaak onder eigen naam drijvende ingevolge het vorig lid van dit artikel, een alpha-betkaart is gemaakt.

Artikel 13

  • 1. De alphabetkaart der zaak bevat naam, zetel en bedrijf daarvan, benevens het nummer van den desbetreffenden dossieromslag.

  • 2. Op de alphabetkaart voor een persoon worden vermeld naam, zetel, en bedrijf der zaak, waarbij de betreffende persoon, benevens de wijze waarop hij daarbij, blijkens eene opgaaf, betrokken is.

  • 3. Wanneer van een persoon reeds eene alphabetkaart bestaat en uit later in te schrijven opgaven blijkt, dat hij bovendien bij een of meer andere zaken is betrokken, wordt zulks op de reeds bestaande alphabetkaart bijgeschreven.

  • 4. Op de alphabetkaart voor een persoon worden tevens vermeld het dossiernummer en de acteletter van de opgaaf, waaruit blijkt, dat de persoon bij de zaak is betrokken.

  • 5. De alphabetkaarten betreffende een zaak of persoon gerangschikt onder "grootbedrijf" en die gerangschikt onder "kleinbedrijf" verschillen onderling van kleur.

  • 6. De alphabetkaarten worden alphabetisch-lexicografisch volgens den naam gerangschikt en bewaard. Op kleurverschil van de kaarten wordt daarbij niet gelet.

Artikel 14

  • 1. De nummerkaart bevat het dossiernummer en den naam en den zetel van de zaak.

  • 2. Op* de achterzijde van de nummerkaart worden tevens vermeld de jaarletter en het opgaafnummer van alle opgaven, welke achtereenvolgens van de zaak worden ingeschreven.

  • 3. De nummerkaarten worden in volgorde van het nummer gerangschikt en bewaard.

Artikel 15

  • 1.

    Indien de Kamer/Gezaghebber eene rechterlijke beschikking heeft ontvangen, waarbij de doorhaling aanvulling of wijziging van het in het handelsregister ingeschrevene wordt gelast, zal de Secretaris/Gezaghebber zoodra de voorlopige tenuitvoerlegging is bevolen of de beschikking kracht van gewijsde heeft, tot de doorhaling, aanvulling of wijziging overgaan, door een authentiek afschrift der rechterlijke beschikking in den dossieromslag te plaatsen bij de opgaven, waarop de beschikking betrekking heeft.

  • 2.

    Ieder, die eene rechterlijke beschikking als bedoeld in het vorig lid heeft ontvangen, kan, onder overlegging van een authentiek afschrift, den Secretaris/Gezaghebber verzoeken tot de, doorhaling, aanvulling of wijziging over te gaan.

De Secretaris/Gezaghebber geeft aan dit verzoek gevolg, op de wijze, bij het vorig lid bepaald, indien hem blijkt, dat de beschikking kracht van gewijsde heeft, dan wel de voorloopige tenuitvoerlegging is bevolen.

Artikel 16

Indien bij rechterlijke uitspraak hetgeen in het handelsregister is ingeschreven geheel of gedeeltelijk onrechtmatig is verklaard, vindt het vorige artikel dienovereenkomstige toepassing.

Artikel 17

  • 1.

    Wanneer in het dossier wordt opgenomen een nieuwe opgaaf of eene rechterlijke beschikking, als bedoeld in artikel 15, wordt in de oorspronkelijke opgaaf met rooden inkt de noodige aanvulling, wijziging of doorhaling aangebracht en daarbij verwezen naar de nieuwe opgaaf, of de rechterlijke beschikking.

  • 2.

    Doorhalingen mogen slechts op zoodanige wijze worden aangebracht dat de doorgehaalde woorden, letters of cijfers leesbaar blijven.

  • 3.

    Wanneer eene aanvulling, wijziging of doorhaling wordt ingeschreven, die verband houdt met de aanteekeningen, welke volgens artikel 14 derde lid, moeten worden vermeld op de alphabetkaart, wordt de alphabetkaart met de nieuwe opgaaf of rechterlijke beschikking in overeenstemming gebracht.

  • 4.

    Indien een geheel nieuwe opgaaf of rechterlijke beschikking wordt ingeschreven, worden de vorige opgaven, onder verwijzing naar de acteletter van de nieuwe opgaaf diagonaal met rood potlood doorkruist. Op de nieuwe opgaaf of rechterlijke beschikking wordt eventueel verwezen naar bekendmakingen, welke ingevolge artikel 13 der verordening omtrent de betreffende zaak bereids vroeger werden ontvangen.

Inzage

Artikel 18

De dossiers staan, onder toezicht van den secretaris/Gezaghebber voor ieder kosteloos ter inzage, op de dagen en uren, door de Kamer/Gezaghebber te bepalen. De Secretaris/ Gezaghebber of het door deze aan te wijzen personeel is bij de inzage behulpzaam en geeft desgewenscht de noodige aanwijzingen.

Artikel 19

1.Aan ieder, die zulks verlangt, worden door de Secretaris/Gezaghebber gewaarmerkte afschriften en uittreksels verstrekt tegen voldoening van 2.50 per afschrift of uittreksel.

Met goedkeuring van de Kamer/Gezaghebber kunnen voor zover de aanvragers hiertegen geen bezwaar maken, in de plaats van afschriften fotografische reproducties worden verstrekt. Het daarvoor verschuldigde bedrag is 1,-- per gereproduceerde bladzijde.

  • 2.

    Schriftelijke mededeeling, dat eene zaak of een feit al dan niet staat ingeschreven, wordt verstrekt tegen betaling van 50 centen.

  • 3.

    Schriftelijke inlichtingen worden voorzien van den datum der afgifte.

  • 4.

    Het bedrag der vergoeding wordt op het uittreksel op het afschrift vermeld.

  • 5.

    Schriftelijke dan wel mondelinge inlichtingen nopens het in een zaak gestoken niet statutair kapitaal worden over het algemeen niet verstrekt.

  • 6.

    In bijzondere gevallen, indien dit naar het oordeel van de Kamer/Gezaghebber in het commercieel of algemeen belang wenschelijk of dienstig wordt geacht, kan hiervan in vertrouwelijken zin worden afgeweken.

  • 7.

    De Kamer/Gezaghebber is eveneens bevoegd, zoo dit naar haar/zijn oordeel in het commercieel belang wenschelijk kan worden geacht op verzoek van een zaak of indien dezelve over welke bedoelde inlichtingen worden gevraagd geen bezwaren heeft, al naar gelang het daarin gestoken kapitaal, in de volgende bewoordingen inlichtingen in vertrouwelijken zin daarover te verstrekken;

Voor zoover, ingevolge eigen aangifte der betreffende zaak, bekend, kan het daarin gestoken kapitaal als "zeer goed", "goed", "middelmatig", "klein", en "geen" worden aangemerkt.

In de gevallen als onder 6 en dit lid bedoeld, worden de inlichtingen kosteloos verstrekt.

In geval van weigering wordt geen reden opgegeven.

8.In het belang van 's Lands dienst worden gegevens, als bedoeld sub 1 en 2 van dit artikel, kosteloos verstrekt.

Inschrijvingskosten

Artikel 20

  • 1.

    De voor de eerste inschrijving en jaarlijks na het jaar van inschrijving, overeenkomstig artikel 15 der Verordening verschuldigde bedragen worden ingevorderd op de wijze als bepaald bij art. 15 van de verordening, 7e lid.

  • 2.

    De voor de ingeschreven zaken jaarlijks verschuldigde bedragen, moeten zooveel mogelijk vóór den 1sten April van het jaar volgend op dat der eerste inschrijvingen worden voldaan. De noodige kennisgevingen bedoeld in artikel 15 der verordening worden zooveel mogelijk uiterlijk den 15den Februari van dat jaar den Ontvangers aangeboden.

Slotbepalingen

Artikel 21

  • 1. Het handelsregister is onderworpen aan het toezicht en de instructiën door of namens de Kamer/Gezaghebber terzake uit te oefenen en te geven.

  • 2. Vorm, tekst en kleur der kaarten, dossieromslagen, formulieren, uittreksels, kennisgevingen en kwitanties, bedoeld bij de artikelen 3, 6, 11, 13, 14, 19 en 20 worden door de Kamer van Koophandel en Nijverheid met zetel te Willemstad, Curaçao vastgesteld voor zoover zulks niet in dit besluit is geschied.

  • 3. Dit besluit kan worden aangehaald onder den titel:"HANDELSREGISTERBESLUIT" met bijvoeging van jaartal en nummer van het publicatieblad waarin het is geplaatst.

  • 4. Dit besluit treedt in werking met ingang van den dag na dien zijner afkondiging.