Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Nieuw-West

Organisatieverordening Griffie Deelraad Geuzenveld-Slotermeer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Nieuw-West
Officiële naam regelingOrganisatieverordening Griffie Deelraad Geuzenveld-Slotermeer
CiteertitelOrganisatieverordening Griffie Stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is met ingang van 1 mei 2010 van rechtswege vervallen. Met ingang van 1 mei 2010 is Geuzenveld-Slotermeer, samen met Osdorp en Slotervaart, opgegaan in het nieuwe stadsdeel Nieuw-West.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-200801-05-2010nieuwe regeling

22-04-2008

Westerpost 30-04-2008

-

Tekst van de regeling

Verordening

Hoofdstuk I Algemene bepalingen
Art. 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Griffie: de organisatorische eenheid die is belast met de ambtelijke ondersteuning van de deelraad, de raadscommissies, de voorzitter van de deelraad, de voorzitters van de raadscommissies, de raadsfracties en de individuele raadsleden.

  • b.

    Raadsgriffier: de door de raad benoemde raadsgriffier of diens vervanger.

  • c.

    Fractievoorzittersoverleg: overleg tussen de fractievoorzitters van de partijen in de raad over het “huishouden” van het stadsdeel

  • d.

    Gemeentelijke rechtspositie: de rechtspositie van de ambtenaren van de ambtelijke organisatie.

Hoofdstuk II Structuur en formatie griffie
Art. 2 Inrichting van de griffie
  • 1. De griffie bestaat naast de raadsgriffier uit één of meerdere griffiemedewerker(s);

  • 2. De raadsvoorzitter vertegenwoordigd door de raad, stelt op voorstel van de raadsgriffier de structuur en formatieomvang van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.

Art. 3 Benoeming van griffiepersoneel
  • 1. De raadsgriffier wordt benoemd door de raad.

  • 2. De raad benoemt een plaatsvervangend raadsgriffier.

  • 3. Voor zover de gedetacheerde functionarissen dan wel de plaatsvervangers werkzaamheden ten behoeve van de griffie uitvoeren worden zij aangemerkt als griffiepersoneel en handelen zij overeenkomstig de aanwijzingen van de raadsgriffier.

Hoofdstuk III De raadsgriffier
Art. 4 Algemene ondersteuning

De raadsgriffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad.

Art. 5 Agendering

De raadsgriffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.

Art. 6 Bijstand raadsvoorzitter
  • 1. De raadsgriffier staat de voorzitter van de raad terzijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.

  • 2. De raadsgriffier staat de voorzitters van de raadscommissies terzijde bij hun zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raadscommissies.

Art. 7 Vergaderingen van de raad en raadscommissies
  • 1. De raadsgriffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. De raadsgriffier kan aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissies.

  • 3. De raadsgriffier draagt zorg voor de verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.

Art. 8 Ondersteuning fractievoorzittersoverleg en het 4hoeksoverleg
  • 1. De raadsgriffier is aanwezig bij de vergaderingen van de fractievoorzitters en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.

  • 2. De raadsgriffier is aanwezig bij het overleg van de stadsdeelvoorzitter, stadsdeelsecretaris en de raadsvoorzitter. Tezamen voeren zij het 4hoeksoverleg.

Art. 9 Ondersteuning onderzoekscommissie

Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de raadsgriffier deze commissie.

Art. 10 Ambtelijke bijstand

De raadsgriffier draagt er, in samenwerking met de stadsdeelsecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.

Art. 11 Leiding geven aan griffie
  • 1. De raadsgriffier geeft leiding aan de griffie.

  • 2. De raadsgriffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.

Hoofdstuk 4 De raadsgriffier en de organisatie
Art. 12 Verhindering en vervanging
  • 1. Indien de raadsgriffier verhinderd is zijn ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de voorzitter van de raad.

  • 2. Gedurende de afwezigheid als bedoeld in het eerste lid, wordt hij vervangen de plaatvervangend raadsgriffier.

  • 3. Bij afwezigheid van zowel de raadsgriffier als de plaatsvervangend raadsgriffier, wordt een griffier ingehuurd. De raadsvoorzitter in opdracht van de raad regelt de vervanging van de raadsgriffier.

Artikel 13 Griffie en ondernemingsraad
  • 1. De raadsgriffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren zijn kiesgerechtigd en verkiesbaar voor de ondernemingsraad.

  • 2. De raadsgriffier treedt op als bestuurder in de zin van de Wet op de Ondernemingsraden.

  • 3. In geval in de ondernemingsraad een voorgenomen besluit aan de orde is waartoe de raad bevoegd is of een besluit waarop de raad invloed dient uit te oefenen, dan dient de raadsgriffier deze bij te staan.

Art. 14 Ondersteunende faciliteiten

De griffie maakt gebruik van de binnen de ambtelijke organisatie bestaande ondersteunende faciliteiten, met name op het terrein van het personeels-, informatie-, organisatie-, financieel-, automatiserings-, en huisvestingsbeheer en -beleid.

Art. 15 Budgethouder

De raadsgriffier is budgethouder.

Art. 16 Algemeen en dagelijks beheer
  • 1. Het algemeen beheer van de griffie berust bij de raadsvoorzitter. De raadsvoorzitter is belast met de aansturing van de raadsgriffier.

  • 2. Onder toezicht van de raadsvoorzitter is het dagelijkse beheer en de algehele leiding van de griffie gedelegeerd aan de raadsgriffier.

Art. 17 Rechtspositie

De bestaande gemeentelijke rechtspositie en de toekomstige wijzigingen daarvan zijn van overeenkomstige toepassing op de raadsgriffier en het overige griffiepersoneel.

Art. 18 Medezeggenschap
  • 1. De griffie voert samen met de ambtelijke organisatie een gemeenschappelijke ondernemingsraad als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • 2. De stadsdeelsecretaris geldt voor wat betreft de griffie als bestuurder in de zin van de WOR.

  • 3. Voor zover er in het overleg met de ondernemingsraad als bedoeld in artikel 23 van de WOR (hierna: de overlegvergadering) onderwerpen worden besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan, vindt er voorafgaand aan de overlegvergadering overleg plaats tussen de raadsgriffier en de stadsdeelsecretaris. Indien dat door de raadsgriffier wenselijk wordt geacht, is de stadsdeelsecretaris gehouden om het standpunt van de raadsgriffier in de overlegvergadering kenbaar te maken.

  • 4. De raadsgriffier ontvangt een verslag van die overlegvergaderingen, waarin onderwerpen zijn besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan.

Art. 19 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Organisatieverordening Griffie Stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer.

Art. 20 Slotbepaling

Deze verordening treedt in werking op 01/05/2008

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 22/04/2008

De raad voornoemd.